3 klassiske SEO-fejl og hvordan du undgår dem

Selvom SEO, søgemaskineoptimering, bliver mere og mere populært, er det stadigvæk et relativt nyt felt, hvor der konstant kommer nye genveje til succes på Google. Med nye gen- og smutveje kommer også nye faldgruber.

I dette indlæg får du de tre mest gængse vi ser, når vi får nye samarbejdspartnere ind. Du får naturligvis også nøglen til, hvordan du selv kan undgå fejlene, eller rette op på dem, hvis skaden er sket.

Fejl 1: Autogenererede metainformationer: Titler og beskrivelser

Den første fejl, vi typisk falder over, er autogenererede metatitler og metabeskrivelser.

Dine metainformationer er dét førstehåndsindtryk, du præsenterer brugerne for søgeresultaterne. Præcist som du kender fra den virkelige verden, er det super vigtigt, at man giver et godt førstehåndsindtryk og kommer godt fra start. Det kan være altafgørende i forhold til, om du bliver valgt over konkurrenterne, når din målgruppe kaster sig over at finde svar på Google.

I eksemplet nedenfor kan du se, hvordan metainformationerne kan tage sig ud. Den blå tekst er vores metatitel. Teksten under, altså beskrivelsen af sidens indhold, er metabeskrivelsen.

Eksemplet er fra vores egen hjemmeside, og vi har selv optimeret på visningen af metainformationerne.

Som sagt er udfordringen typisk, at mange lader være med det og nøjes med den automatiske udgave. Egentligt er det okay, at metainformationerne bliver genereret i første omgang, da du ellers risikerer at stå helt uden metatitel eller -beskrivelser på dine undersider – men det giver også sig selv, at de automatiske versioner sjældent er helt optimale, og det giver altså problemer med SEO.

Problemet består primært i, at de autogenererede metainformationer ikke altid har de ønskede søgeord med, hvilket negativt kan påvirke din placering på Google. I vores billedeksempel er søgeordet “bounce rate”, og det fremgår derfor både af metatitlen og beskrivelsen. Typisk indeholder de automatiske versioner kun brandnavnet samt produktets eller indholdets navn og/eller kategori.Det er altid en god idé at få indarbejdet sit primære søgeord i metatitlen. Det skaber blikfang, for brugeren kan hurtigt se, at din side indeholder dét, han eller hun leder efter. Derudover viser det primære søgeord også over for Google, at indholdet på din side er relevant for modtageren, og agerer derfor pejlemærke for, at du skal placeres højt i resultatet.

Vi forsøger altid at få søgeordet ind i allerførst, hvorefter vi bruger en divider. En divider er et specialtegn, f. eks | – eller →, der både skaber blikfang og assisterer modtagerens orientering. Herefter anbefaler vi, at du placerer en USP (unique selling proposition, altså dét, der adskiller dig fra dine konkurrenter, der også forsøger at vinde de søgendes gunst). Det kan være fri fragt, gratis returnering eller noget helt tredje.

Der er flere grunde til, at denne model er brugbar. Først rammer vi brugerne med søgeordet, så de sikre på de har fundet hvad de søgte, herefter bruger vi en divider for at fører blikket videre til vores USP eller at skille disse to ting ad. Divideren kan også være med til at fange brugerens opmærksomhed hvis man bruger dem korrekt. Herefter læser de jeres USP som gerne skulle være med til at trække brugerne ind på jeres side frem for en konkurrents.

Du kan nemt selv ændre metainformationerne på dine undersider. Langt de fleste content management systems, CMS’er, har fået et indbygget felt, hvor du selv kan ændre både metatitel og metabeskrivelsen. De viser typisk også, om informationerne er for lange, korte eller tilstrækkelige. Hvis du bruger WordPress, kan du bruge et plugin som Yoast, der med en simpel smileyfeedback og gode råd hjælper dig godt på vej.

Fejl 2: Din titelstruktur er forkert

Djævlen gemmer sig som bekendt typisk i detaljen, men han kan være svær at fange, når detaljen for det blotte øje er usynlig. Derfor skal vi ned i din hjemmesides maskinrum for at få tøjlet denne typiske fejl: Den manglende titelstruktur.

Google bruger titler til at læse, hvad indholdet på din side omhandler. Så behøver søgemaskinens lille crawler, den kunstige intelligens som læser indholdet, nemlig ikke nærstudere hvert enkelt ord, men kan nøjes med at skimme overskrifterne. Overskrifterne hedder på SEO-sprog H-tags. H’et står for ‘header’, der betyder overskrift. Efter H’et kommer så et tal, og dét tal indikerer, hvor vigtig den følgende overskrifter er.

Den typiske fejl, vi i vores arbejde med SEO støder på, er at man enten slet ikke har en titelstruktur, at man har lavet titelstruktur med fejl i H-tags eller at man ikke bruger sine søgeord i H-tags.

Så lad os starte fra begyndelsen: Du skal have en titelstruktur baseret på H-tags, hvis du vil findes på Google. Ellers kan Google ikke finde dig, og det er jo forudsætningen for, at andre kan.

Hvad skal sådan en titelstruktur så bestå af?

Google læser din hjemmeside, som du ville læse en bog. H1 er altid titlen, den vigtigste overskrift. Den fortæller Google, hvad indholdet på din hjemmeside (bogen) handler om. Derfor er det en god idé at bruge sit primære søgeord i titlen, men det kommer typisk af sig selv, da sidens indhold jo gerne skulle handle om dit søgeord.

H2 er deloverskrifter. H3 og H4 kan anvendes som overskrifter på mindre delafsnit eller punktlister. Hvis vi holder fast i eksemplet med bøgers strukturer, er H2 og H3 sammenlignelige med bøgers kapitler og underkapitler. Det er også sådan, du optimalt anvender H2, H3 og H4 i indholdet på din hjemmesiden.

Lad os tage et eksempel på, hvordan en titelstruktur kunne se ud, hvis dit søgeord var “hundemad”:

H1/Titel: Hundemad
– H2/Kapitel: Find det rigtige hundemad
– – H3/Underkapitel: Forskellige typer hundefoder
– – H3/Underkapitel: Ingredienser og næring

.. Og så kan du gentage strukturen med flere H2’ere og H3’ere, men altid kun én H1.

I eksemplet har vi opremset hvad artiklen helt overordnet omhandler, og hvert afsnit, eller kapitel, er klart deklareret med en retvisende titel.

Det er vigtigt, at du ikke bare vælger at gøre skriften fed, eller at du blot vælger en større skriftstørrelse. Det hjælper rigtigt nok dine læsere med visuelt at adskille, hvad der er titel og hvad der er brødtekst, men Google kan kun tyde din tekststruktur, hvis du bruger semantiske tags som H1, H2, H3, H4. Det er typisk inddelt i din tekst-editor i dit content management system, f. eks WordPress.

Ovenstående er et eksempel er fra WordPress, men langt de fleste CMS’er har et lignende layout.

3: Du mangler (godt) indhold

Hemmeligheden bag gode Google-placeringer er slet ikke en hemmelighed: Det er godt indhold.

Vi oplever hyppigt, at indholdet på mange hjemmesider nærmest er ikke-eksisterende eller i bedste fald mangelfuldt i både antal ord og søgeord. Som vi kort har berørt under de to tidligere punkter, har Google svært ved at læse og forstå, hvad din side handler om, hvis du ikke fortæller om det gennem dit indhold. Det påvirker også din placering. Det er vigtigt, at du har nok og godt nok indhold på din hjemmeside.

For at kunne gribe tastaturet og opfylde det krav (og Googles lange ønskeliste), er det vigtigt, at du forstår hvad det er, din målgruppe rent faktisk søger på og søger efter. Det kan du blandt andet finde ud af, ved at søge på dét søgeord, du ønsker at rangere på. Lad os vende tilbage til vores eksempel med “hundemad” fra tidligere.

Vi taster “hundemad” ind på Google. Herefter kigger vi på, hvad de fem første resultater, der kommer op, omhandler. Det er en god idé at vinkle dit indhold på de samme emner, som de fem første resultater har gjort. Så er der en god chance for, at du rammer det, Google vurderer, at din målgruppe har brug for at vide.

Derudover skal dit indhold selvfølgeligt både være længere og bedre end resultaterne i top 5, hvis du ønsker at slå dem. Begge dele kan du opnå, hvis du går mere i dybden, tilfører ekstra pointer og generelt er mere forklarende end dine konkurrenter.

Her er det selvfølgelig vigtigt at nævne, at kopiere konkurrenters indhold er et no go. Ikke nok med, et det moralsk giver et hak i tuden, så skader det også dine placeringer på Google. At kopiere andres indhold og udgive det på sine egne platforme hedder duplicate content, og det er noget, som Google er meget opmærksom på.

Har du brug for hjælp?