Find ud af, hvordan du når til tops i Googles søgeresultater med SEO

SEO er meget andet end bare at skrive noget indhold, lave nogle links og dermed score en glimrende førsteplads på søgemaskinerne. SEO er en tidskrævende disciplin, der dækker over en lang række facetter, både de hardcore tekniske og de mere kulørte og kreative. Vores SEO-specialister har erfaring indenfor en bred vifte af brancher, og ved, hvordan vi øger dit udbytte af organisk markedsføring. 

  • Tekstforfatter inkluderet
  • Linkbuilding-budget inkluderet
  • Ingen binding
  • 5/5 stjerner på Trustpilot
  • Månedlig afrapportering
  • Ingen uforudsete regninger
  • SEO- og konkurrentanalyse
  • Dialog hver måned
Få en pris på dit SEO-projekt
Modtag prisestimat på 2 minutter
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  • Hvilke type forretning driver du?

Sådan arbejder vi med SEO

Når vi påbegynder et samarbejde med dig, vil vi altid gå først til værks på de områder, hvor vi ser den største effekt hurtigst. Det varierer fra hjemmeside til hjemmeside, og derfor er den indledende analyse altafgørende for, hvordan vores samarbejde præcist forløber. Herefter arbejder vi os gennem de resterende faktorer og områder, der har en indflydelse på dine placeringer på Google.

Derudover kender vi til vigtigheden af, at vi forstår din forretning og hvordan du arbejder. Vores erfaring siger os nemlig, at du får mest værdi for pengene når vi er helt med inde i forretningen. Derfor fokuserer vi som udgangspunkt på disse fire punkter, når vi opstarter et samarbejde om SEO. 

  • Dialog om strategi: Sammen gennemgår vi, hvordan du får mest muligt ud af dit nuværende set-up
  • Analyse af din hjemmeside: Vi prioriterer din SEO-indsats ud fra en grundig analyse af din hjemmeside, dens styrker, svagheder og fremtidige muligheder
  • Konverterbar trafik: Trafik kan ikke købe brød hos bageren – men dét kan konverterbar trafik. Vi sørger for, at du får besøgende med en høj sandsynlighed for at konvertere
  • Forretningsmæssig rådgivning – Vi er ikke kun specialister, men også konsulenter. Du får dermed løbende rådgivning og vejledning af os i det omfang, du ønsker og har behov for

Ingen af delene kan stå alene. Gennem mange års intenst arbejde med alle facetterne i SEO, ved vi, at disse fire punkter er med til at helgardere dig og resultaterne med SEO på din hjemmeside.

SEO handler for os om:

  • Fokus på relevant trafik
  • Analyse af din side og dine konkurrenter
  • Konverteringsoptimering
  • Tilpasset din virksomhed og dine behov
  • SEO som top- eller bottom funnel eller begge dele
  • Altid kompetent rådgivning
Her finder du vores vækstcases

Udvalgte cases

84 %

Stigning i synlighed

62 %

Stigning i antal besøgende

2806  %

Stigning i omsætning

Jeg startede hos Adtention med ren SEO i midten af 2020, hvor de virkelig har hjulpet mig med at tage min webshop til nye højder, og skabt en drastisk stigning i organisk trafik. Efter blot få måneder med super gode resultater på SEO-delen, valgte jeg at teste google ads af hos dem også. Google ads delen har de også virkelig vist stærke resultater på, som igen har hjulpet mig med at skabe en meget flot vækst i omsætningen. De er altid hurtige på telefonen/mail hvis man har spørgsmål eller mangler hjælp, og kommunikationen spiller bare 100% med en gennemgang hver måned, af hvad de har lavet for mig.”
Lukas Fagerholt Pedersen, Streetwearevolution.dk

823 %

Mere organisk trafik

1637 %

Mere omsætning

1318 %

Mere omsætning

40 %

Mere organisk trafik

Bliv opdaget online

Når du gerne vil findes på internettet, er SEO et oplagt valg. I nogle brancher anses det for værende mere troværdigt end f. eks Google Ads. Det skyldes bl.a., at man med SEO ikke betaler for at ligge i toppen af resultaterne, som man gør med betalte annonceplaceringer. SEO er organisk markedsføring og koster ikke andet end din tid (og lidt hårdt arbejde, men det klarer vi for dig).

Er du i tvivl om, hvorvidt SEO kan gøre en forskel for dig? Så tag et kig på grafen til højre. Her ser du væksten i antallet af besøgende, som vi har sikret et par af vores kunder.

Én ting er at have en hjemmeside. En anden ting er, om din målgruppe kan finde dig. Hvis ikke du er synlig på Google, er det typisk et udtryk for, at der er noget galt. SEO hjælper dig ikke blot med at opbygge synlighed, men er også et glimrende værktøj til dig, der vil fremstå mere troværdig, relevant og anerkendt i din målgruppes øjne.

Udregn din pris

Forøgelse for Dinbilpartner.dk

Dinbilpartner havde et ønske om mere organisk synlighed, og flere bookinger til et af deres 150 værksteder.

294 %

Flere organiske besøgende.

155 %

Stigning i bookinger

1200

Nye, relevante søgeord

30 %

Lavere omkostninger pr. lead

Vi oplever et godt og udbytterigt samarbejde med adtention. Vi er glade:-)”
Jakob, Dinbilpartner.dk

Vi sørger for din søgemaskineoptimering fra A til Å

Hos Adtention kommer vi hele vejen rundt om din SEO-løsning. Det betyder, at vi sørger for alt lige fra on-page SEO, såsom optimering af dine kategoritekster, produktbeskrivelser og metainformationer, til off-page SEO med linkbuilding m.m. og teknisk SEO.

Processen for SEO

Konkurrencen bliver kun større når det kommer til SEO, og derfor er det vigtigt at få startet så tidligt som muligt med at optimere, så du ikke skal stå og lave et utal af ændringer og optimeringer, når først din hjemmeside har været live i mange år.

Head of Marketing
Mikael Sørensen

Analyse af din hjemmeside

On-page-analyse af din hjemmeside, hvor vi gennemgår alle de essentielle dele af din hjemmeside for at sikre os, at alt spiller som det skal i forhold til dine brugere på hjemmesiden.

Søgeordsanalyse

Ved søgeordsanalysen kigger vi på, hvilke søgeord du i forvejen rangerer på og optimerer dem. Derudover ser vi på, hvilke søgeord du potentielt kunne rangere på fremadrettet, og dermed få flere besøgende herigennem.

Teknisk analyse

Den tekniske analyse tager udgangspunkt i de tekniske dele af din hjemmeside. Det er alt lige fra hastighedsoptimering, til hjemmesidens struktur, til fjernelse af duplicate content m.m. På den måde overholder du alle Googles tekniske krav for at kunne få bedre placeringer på Google.

Implementering

Ud fra vores datadrevne analyser implementerer vi de optimeringsmuligheder, vi ser på din hjemmeside. Det varierer fra case til case og alt efter, hvad dit behov er. Det vil dog oftest indeholde både on-page- og off-page-optimeringer.

Linkbuilding og outreach

Vi sørger for at skaffe dig de bedste links til din hjemmeside gennem en strategisk tilgang til linkbuilding. Vi tager udgangspunkt i links, der faktisk giver dig værdi og har reel relevans for dig og din hjemmeside.

Effektmåling

Hver måned modtager du selvfølgelig en effektmåling af de optimeringer, vi har foretaget på din hjemmeside. Effektmålingen får du i en rapport udarbejdet præcist til dig og din hjemmeside. Derved har du alt arbejdet på tekst, og kan stille spørgsmål undervejs – på den måde er der fuld transparens i samarbejdet.

SEO-indsatsen varierer
efter din virksomhedstype og hjemmeside

Ens SEO-indsats er aldrig den samme og hos Adtention arbejder vi ikke med “one size fits all”-løsninger. Hvorfor? Fordi det er komplet urealistisk. En veltilrettelagt SEO-indsats varierer alt efter, hvilken branche du befinder dig i, hvilken type virksomhed du har, hvem din målgruppe er, og hvilke KPI’er, vi sammen sætter. Derfor findes der ikke to SEO-strategier, der er ens. Vores vigtigste opgave er, at vi sammen finder den rigtige tilgang for dig.

Som ny til SEO bør du fokusere på content

“Content is king!” er et citat, der i mange år er skreget fra trætoppene omkring digital markedsføring – og SEO er ingen undtagelse. Content betyder indhold, og netop godt indhold er vigtigt, når du vil score de høje, organiske placeringer. Er dit indhold bedre, mere informativt, længere og af større vigtighed end dine konkurrenters? Så belønner Google dig også med bedre placeringer.

Derfor er det også et godt sted at starte, hvis hele universet omkring SEO er nyt for dig. Det skyldes to ting: Indhold kan de fleste forholde sig til, og det giver dig samtidigt værdi til andre kanaler. Bl.a. kan du bruge dit indhold på de sociale medier og på den måde skaber du mere værdi for den tid, du investerer i at kreere indhold (og øger værdien for din målgruppe på tværs af platforme – win/win!).

Selvom content er en god begyndelse for de fleste, der ønsker at arbejde målrettet med SEO, varierer det stadig fra virksomhed til virksomhed. Har du f. eks noindex på alle dine landingssider, kan Google ikke indeksere dem – og dermed risikerer du at skrive en masse spændende indhold, som Google (og din uindviede målgruppe) ikke kan læse.

Læs mere omkring hvad du burde vægte

Fokusér på teknisk SEO og linkbuilding

Hvis du allerede er godt på vej og har bygget et godt grundlag med content, er det relevant for dig at arbejde med de mere tekniske aspekter af SEO. Det indebærer bl.a. hastighedsoptimering og struktureret data, som du kan bruge i dine metainformationer og til at øge blikfanget i de organiske søgeresultater – f. eks stjerneanmeldelser.

Linkbuilding kan også give dine placeringer det sidste skub, så du kan komme op og ligge, hvor det er rigtig sjovt. Det er en løbende indsats, og er derfor ikke noget, man bare gør fra den ene dag til den anden. Hvis du enten selv har lavet SEO før, eller fået hjælp til det, ved du også, at det ikke er noget, der giver afkast fra dag ét.

Står du derimod i den situation, at du allerede har godt styr på den tekniske del, men er bagefter på content-delen, skal det selvfølgelig være din førsteprioritet.

Læs mere om, hvad du bør vægte, her

Effektiv selektion af de rigtige søgeord

Udfordringen bestod for Solgt.com i en digital udrulning af deres identitet samt en online branding af danmarks nyeste bil salgs koncept.

Ved at undersøge relevante søgeord for branchen og området, giver det et godt udgangspunkt for målrettet content til hjemmesiden, hvilket var med til at danne grundlaget for den nye identitet. Relevante søgeord hjælper Google med at placere virksomheden, og gør det lettere for kunder og potentielle kunder at finde Solgt.com.

De bedste søgeord for en virksomhed som Solgt.com findes gennem en søgeordsanalyse. Her undersøger man blandt andet, hvad målgruppen søger på, hvilke formuleringer de bruger og hvordan konkurrencen ser ud, så man kan bruge de søgeord, hvor man har bedst mulighed for at få gode placeringer.

57%

Gns. højere konverteringsrater

10%

Gns. hurtigere websites

50000

Leads

40 %

Lavere omkostninger pr. lead

Adtentions indsats er helt afgørende for vores fremdrift og positive udvikling. Uanset om det er software udvikling eller online markedsføring, så er det med højt engagerede-, dygtige og selvkørende medarbejdere som skaber gode resultater. Absolut en anbefaling herfra”
Rasmus Pallesen, Solgt.com

Hvor lang tid tager det at få resultater med SEO?

Mikkel – SEO specialist

Det tager som regel mellem 4 til 6 måneder, før resultaterne viser sig med SEO. Der er dog visse faktorer, som spiller ind, der enten gør at processen tager kortere eller længere tid. Faktorer såsom konkurrencen på markedet, links og indhold på dine landingssider er med til at bestemme, hvor lang tid det tager før at du får resultater med SEO.

Hvis du befinder dig i et marked, hvor konkurrencen er høj på de søgeord som du ønsker at rangere på, og flere arbejder med SEO på deres hjemmesider, så kan det tage længere tid at opnå resultater med SEO. Hvis du derimod er i et mere nichepræget marked, hvor konkurrencen er relativt lav, så vil resultaterne også typisk komme hurtigere.

Læs mere om søgeordsanalyser her

Har du i forvejen mange stærke links til din hjemmeside? Så er det med til at skrue hastigheden op på processen for dit SEO arbejde. Den linkværdi og den trafik det enkelte link er med til at genere til din hjemmeside, hjælper dig med dine placeringer på Google. Hvis du derimod ikke har så mange links til din hjemmeside, så vil dette skulle bygges op, hvilket kan gøre, at det kan tage længere tid for dig at få resultater med SEO.

Sørger du for at optimere dit indhold på dine landingssider, så er du allerede godt på vej. Det er vigtigt med relevant og unikt indhold på din hjemmeside, som giver en god oplevelse til brugerne på hjemmesiden. Dit indhold på din hjemmeside er også med til at fortælle Google, hvad din hjemmeside handler om, og på den måde kan de bedre rangere din hjemmeside på de rette søgeord.

Synergi effekter mellem markedsføringskanaler

Når du benytter mere end én kanal til at skabe salg og trafik til din hjemmeside, kan du gøre brug af de synergieffekter, der kan være mellem de pågældende kanaler. Hvis du f. eks. både benytter Facebook-annoncering og SEO, kan du bruge SEO som trafikskaber, og derefter bruge Facebook-annonceringen til at skabe flere hårde konverteringer, fordi du med remarketing kan geneksponere brugere, som har besøgt din hjemmeside via SEO.

På den måde kan du med SEO som et værktøj skabe stor synergi i din markedsføring.

Facebook-annoncering

Har du en webshop, eller ønsker du at anskaffe flere varme leads til din forretning via din hjemmeside? Så er Facebook-annoncering måske svaret. Hvis du allerede får meget trafik gennem andre kilder i dag, kan det især være interessant at benytte sig af Facebook-annoncering.

Læs mere om Facebook-annoncering

Google Ads

Vil du komplementere din SEO-indsats, eller vil du bare gerne have hurtigere resultater? Så kan Google Ads være præcis, hvad du har brug for. Om du ønsker flere leads, eller ønsker at sælge nogle flere produkter fra din webshop, eller mere brand awareness, så kan Google Ads være relevant for dig.

Læs mere om Google Ads

Skal vi give et bud på dit digitale projekt?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os Beregn din pris
Indholdsfortegnelse

Hvad er søgemaskineoptimering?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, og er en markedsførings disciplin på søgemaskiner (primært Google) hvoraf du optimere din hjemmeside efter søgemaskinernes retningslinjer, og herefter placeres din hjemmeside højere i søgeresultatet på fx Google, på et ønsket søgeord. Der er altså nogle kriterier der skal overholdes hvis man ønsker at rangere højt i Google på de relevante søgeord som ens potentielle brugere søger efter. Dette kan være alt fra hvor hurtigt siden loader, hvordan indholdet er struktureret, eller om vi overhovedet er synlige nok i søgeresultatet, til at få de potentielle kunder til at klikke ind på lige netop vores hjemmeside. 

I bund og grund handler SEO overordnet om at gøre din hjemmeside relevant i forhold til den specifikke søgninger som brugerne har søgt efter. 

Og dette giver jo også meget god mening

For hvis brugerne kan lide dit indhold når de søger efter noget på Google, så må det jo også være relevant for den pågældende søgning de har lavet, dette giver Google relevant data, hvorefter de måler på over 200 forskellige faktorer og herefter vurdere hvilken placering, lige netop din hjemmeside skal have på et specifikt søgeord.

Udover SEO findes der et hav af online markedsføringskanaler og discipliner men forskellen på dem og SEO, er at søgemaskineoptimering er “gratis” i den forstand at det faktisk kun koster din egen tid, alt efter hvor dygtigt du er til at optimere på siden for brugerne. 

Dette betyder altså at du kan nå “gratis” ud til din potentielle kunder uden et annoncebudget som man fx har på betalte kanaler som Google Ads og Sociale medier. Der er selvfølgelig betalte metoder hvorpå man kan forbedre sine placeringer, om det er i content marketing, generelt indhold, eller købte links som vil vi komme meget mere på denne side.

Hvorfor er SEO effektivt!

SEO er ikke for alle, og SEO behøver ikke være en del af alle markedsføring strategier, men gøres det korrekt vil det have stor effekt på bundlinjen. Ikke bare 1 til 1 i forhold til hvad din organiske omsætning måler sig på i Google analytics, men dine overordnede markedsføringskanaler vil performe bedre. SEO er altså ikke bare meta informationer og indhold, men også optimering af brugeroplevelsen, forbedre du brugeroplevelsen får du også bedre placeringer og gratis konverterende trafik.

Herunder ser du top 5 fordele ved SEO

Mere trafik

Google fokusere mere og mere på deres betale annoncering Google Ads, igennem årene har Google Ads også fået mere plads i søgeresultatet, dette betyder dog ikke at SEO stadigvæk ikke er effektivt. 

Med topplaceringer på Google får du både en masse visninger i søgeresultatet men det er også en troværdighed overfor brugerne at du altså ligger øverst i Google, hvilket også gør at du får mere trafik til siden. Jeg vil våve at påstå at alle kan skabe trafik til deres hjemmeside med SEO, men hvad er trafik uden konvertering. 

Derfor er det vigtigt at det er den rette trafik man får ind, og at man har sit bagland i orden på hjemmesiden. 

Mere trafik er ikke en SEO success i sig selv, vi skal altså tænke hele brugerrejsen ind fra start til slut så vi ender med at få noget retur for vores hårde arbejde, hvilket giver mig anledning til at gå videre til næste punkt.

Højere ROI (Return on investment)

Hvis vi sammenligner SEO med de betalte kanaler som Google Ads og Paid social annoncering, så ser vi flere og flere virksomheder som begynder at annoncere på de betalte kanaler, dette betyder også at konkurrencen bliver større og priserne bliver dyrer. I snit skal du regne med at betale 15% mere hvert år i annoncering for at få samme resultat, og forskellen på SEO og betalt annoncering er altså at du bliver nødt til at skrue op for dit budget for at få mere omsætning.

SEO derimod hvis gøres korrekt kan skaleres så længe der er relevante besøgende indenfor din niche, og relaterede søgeord, med samme mængde arbejde. Det går også hurtigere med at skalere din SEO nu længere du er med din optimering, da din side bliver stærkere efter de erfaringer, data og links der er tilknyttet din side, som dit nye indhold får et boost af løbende.

ROI ppc vs SEO

Kosteffektivt

SEO er branding og trafik, men du kan faktisk dele søgningerne op i søgeresultatet i 4 kategorier, hvilket vi vil komme meget mere i dybden med senere på siden under bruger intentioner. Men for at gøre det kort og godt, så kan du udover skabe branding og trafik målrette din strategi mod brugere der rent faktisk er mere tilbøjelige til at lave en konvertering da de netop har søgt efter et specifikt søgeord.

Dette betyder at rangere du på et søgeord med køb orienterede søgning tilknyttet som:

  • Køb
  • Tilbud
  • Bedste
  • Billige/billig
  • Til salg
  • Nedsat

Så vil dine kunder også være længere nede i konverterings tragten, og ergo skabe mere værdi her og nu for din virksomhed. Dette betyder dog ikke at du udelukkende skal fokusere på købs relaterede søgninger, da SEO også egner sig godt til at skabe overordnet trafik som ikke har valgt om de vil købe endnu, og her kan man jo fx gøre sig brug af de betalte medier for at gen eksponere brugerne så vi følger dem helt til dørs, til de tager kontakt eller gennemfører en ordre.

Bedre brugeroplevelse

Når du optimere på hjemmesiden efter Googles retningslinjer, så er det vigtigt at du holder dig inde for rammerne, men samme tid husker at tænke brugerne først, så skal Google nok selv rette ind da der er andre målbare data, de vurdere din placering ud fra. Dette betyder at når du optimere på siden via SEO, så skal du altså have brugeroplevelsen med. SEO og UX (user experience) går hånd i hånd, og uden hinanden bliver resultatet aldrig helt godt. Men når du optimere på din side, så optimere du ikke bare for de organiske besøgende, men også de betalte. 

Dette betyder at du overordnet forbedre dit flow i forhold til din omsætning og konverteringsrate. 

Så hvis dine betalte annoncer skabte 50.000 før så ved at forbedre din konverteringsrate med fx 10% som eksempel, så laver dine betalte annoncer nu 55.000 med samme annonce budget – Gang det med 12 måneder og du har tjent 60.000 altså over en måneds mere omsætning på forbedring af dit website, uden at bruge flere penge (vel og mærket hvis du selv kan optimere)

Branding

Ikke nok med at SEO er effektiv til at skabe trafik, så er der også noget troværdigt over at ligge i toppen af det organiske søgeresultat, da det er brugerne + Google der har valgt at du skal ligge der, hvilket også given en indikation overfor andre brugere at jeres side altså må være tip top! Når i ligger i topper på jeres søgeord om de er store eller små, så associere brugerne altså jeres virksomhed med deres søgning. 

Eksempel:

Ligger jeg nummer 1 på søgeordet kjoler, så er det altså Lisbeth’s kjole butik jeg skal købe ved (fiktiv forretning), fordi at hun også lagde der sidste måned da jeg søgte efter en kjole, og jeg var altså tilfreds sidste gang jeg købte derfra. Prøv at tænk på noget generelt du ville søge efter på Google som du har købt, det kunne være tøj, værktøj, dele til bilen. Det søgeord du tænker på, der kan du sikkert allerede nævne hvem du ville vælge inden du laver søgningen, dette skyldes at det brand/hjemmeside du associere med din søgning, højst sandsynligt ligger i top 4 på det søgeord du tænker på.

Hvordan kommer jeg igang med søgemaskineoptimering?

Der er rigtig mange faktorer der spiller ind når man skal optimere sin hjemmeside i forhold til SEO, og for mange kan det godt virke uoverskueligt og som tryllekunst det de garvede SEO mennesker sidder og arbejder med.

Men..

Det er faktisk slet ikke så svært! Jo vist der er nogle opgaver der mere tidskrævende end andre, og der er nogle opgaver der kræver andet viden i form af kodning, men meget af dette kan gøres med basisviden, hvilket vi giver dig i dette indhold.

Det er vigtigt at forstå inden man går igang med sit SEO eventyr at SEO er en lang proces og stopper i teorien aldrig, der vil altid være noget man kan optimere på, og dette er faktisk fordi at SEO er et uendeligt kapløb med både Googles algoritme opdateringer, men også dine konkurrenter som måske også laver søgemaskineoptimering. 

Laver de altså en større ændring som rykker deres placeringer over dig på Google, så har du måske også behov for at lave en større ændring for at komme over dem igen. 

Det kunne være de lavede om på deres hjemmeside design, så det blev meget mere brugervenligt så brugerne havde lettere ved at købe det de skulle købe?, det kunne også være noget så simpelt som at konkurrenten laver en kontrakt formular så de kan få fat på ham, men du har ingen kontakt formular.

Det mindset jeg prøver at få dig ind i er at SEO er en process der tager meget tid, og derfor er det også vigtigt inden man overhovedet starter at man sætter sig en klar strategi for hvad man ønsker at få ud af sin SEO, ellers vil man bruge utroligt meget tid på et meget tyndt resultat i sidste ende.

Dette er også en af grundene til at mange outsourcer deres søgemaskineoptimeringer til bureauer, da det er meget tidskrævende, men har man modet på at optimere selv så hjælper dette indhold dig videre i processen.

SEO Strategi

Før vi kan begynde med at optimere vores hjemmeside til brugerne og til søgemaskinerne, så bliver vi nødt til at sætte et mål for hvad vi ønsker af udbytte, på alt den tid vi skal til at lægge i SEO. 

En fordel her kan være at undersøge markedet både i forhold til søgeord, men også hvad jeres konkurrenter gør, altså dem der ligger i top 3 på Google. Dette giver jer hurtigt et overblik over ændringer som, prisstruktur, kvalitet, hvad der forventes af en god brugeroplevelse.

Grunden til at det er vigtigt at kigge på sine “Google konkurrenter” er at det er Google og brugerne der har bestemt at de ligger i toppen, så kan du allerede se nu at din hjemmeside har behov for at blive shinet op, både designmæssigt, men også brugervenligt mæssigt.

Det kan fx være du sælger tekstil produkter, men du har ikke en webshop? så ville jeg løse dette først, før jeg gik i gang med SEO, da du ellers bare ville jagte din egen hale og aldrig kommet op på købs relaterede søgeord, da brugernes forventning er at de kan købe nemt og hurtigt, direkte på din hjemmeside.

Har du altså ikke et godt fundament at bygge din søgemaskineoptimering ovenpå, så falder stenene af bygningen efterhånden som du bygger flere og flere mursten på. 

Et andet eksempel kunne være at du sælger et kendt brand af et produkt, men du har kun 3-4 vare i dit udvalg. Går du på Google og laver en søgning på dette brand/produkt og dem der ligger i top 3-4 har væsentlig flere produkter end dig som 15-20-100 produkter, så lige meget hvor mange SEO du laver, så kommer du ikke op på det konkurrenceprægede søgeord, da søge intentionen fra brugerne indikere at de vil se et større udvalg, da dem der ligger i toppen har flere produkter.

Dette betyder dog ikke, du ikke kan fokusere på SEO, du kan bare ikke konkurrerer på det store søgeord som brand + produkt (nike sko) men du kan konkurrerer på produktnavnet da man kun vil se et enkelt produkt og ikke et stort udvalg som fx (nike lab sko størrelse 42). Der er både lavere konkurrence på dette søgeord, men der er også større chance for at brugerne køber dit produkt da det både er mere specifikt og brugerne er længere i købs tragten.

Dataindsamling

1. Ny webshop

Denne metode er næste step i enhver SEO strategi, og den går lidt hånd i hånd med selve strategien, for nu skriver du ned hvilke tiltag du finder på konkurrenternes side, og prøver at gøre dig nogle overvejelser over hvordan brugerne navigere på siden, du kan spørge nogle bekendte, og få dem ind på konkurrenternes side, kigge dem over skulderen og få dem til at gennemgå et produkt køb, hvert fald ligge noget i kurven. 

Dette giver dig nogle bruger indsigter i og med de aldrig har været på siden. Herefter spørger du dem ind til om der var noget de syntes var nemt eller besværligt. 

Når de har kørt dette flow igennem, så får du dem til at gøre det samme på din egen side, og herefter få samme svar, om der var noget der var nemt og hvad var svært.

Det denne data giver dig er at du nu ved hvilke tiltag du skal gøre for at forbedre brugeroplevelsen på din hjemmeside så den er købeklar, eller kontakt klar.

 

2. Etablerede webshop med data

En etableret webshop har en lille fordel, de har nemlig allerede en masse data tilgængelig i forholdsvis Googles egne værktøjer som Google search console og Google Analytics. Google analytics er et dataopbevaring/analyseværktøj som du kan bruge til at se frafald, landingssider de besøgende kommer ind på ved første point, og hvor de falder fra igen.

Dette giver dig også hurtigt en indikation på hvilke landingssider du skal forbedre først, oftest kan man bare ved at forbedre disse sider opnå væsentlig større konverteringsrate, så altså uden flere penge til annoncering, genere du mere omsætning ved optimering af siden.

Google search console derimod, viser dig de relevante søgninger din hjemmeside bliver fundet på i forvejen, og hvilke landingssider disse er tilknyttet. Du vil også kunne sortere dine søgeord efter placering samt hvilken CTR (click through rate) dine søgeord har, og herefter optimere de søgeord der har en høj placering men lav CTR, dette ville også kunne genere dig væsentlig flere besøgende og sågar salg hvis din side er konverterings klar.