En stærk, visuel identitet

…er vigtig for langt de fleste virksomheder, der beskæftiger sig med salg. Et brands udseende er ikke alt når det gælder effektiv kommunikation, tænker du måske. Rigtig nok. Men ikke desto mindre er en attraktiv visuel identitet alligevel helt essentiel for din målgruppes oplevelse af dit brand, din kommunikation og dit produkt. 

Måden dit brand ser ud på er ofte det første, potentielle kunder møder, og som mellem mennesker, har et dårligt førstehåndsindtryk en irriterende vane med at blive hængende. Modsat kunderne. Undersøgelser viser faktisk, at en svag visuel identitet decideret skræmmer kunder væk. 

Brands med en markant og gennemarbejdet visuel identitet, som signalerer de rigtige værdier i forhold til målgruppen, skaber altså mere synlighed og holder på opmærksomheden længere. Dét er god forretning. 

Kom i kontakt med os

Klædt på til differentiering af jeres visuelle identitet

Hos Adtention betragter vi visuel identitet som brandets “tøj”, der sammen med budskaber og ton-of-voice, eller “adfærden”, skaber dit brands personlighed. Den personlighed ser vi helst, har begge ben solidt plantet i en god, relevant og differentierende kernefortælling, så alt signalerer de samme grundværdier. En seriøs, finansiel rådgiver, hvor tillid er altafgørende og et ungt og hipt og bæredygtigt modebrand, ser og lyder vidt forskelligt, fordi de er det. 

Læs mere om hvordan vi vil gøre

Færdigt arbejde!

Sådan ser slagkraftig markedsføring ud, hvis du spørger vores kunder. Dyk ned i nøje udvalgte cases fuldstændig blottet for selvforherligelse. Kun ren og skær effekt.

Hvad er en visuel identitet?

Den visuelle identitet er dit ansigt udadtil. Den hjælper dig med at sikre at din kommunikation på tværs af (digitale) medier og tryk er den samme og opstillet på samme måde rent grafisk.

En visuel identitet indeholder farver, fonte, opstillinger, logoer og hvilke måder man må sammensætte de forskellige elementer på – læg mærke til at du aldrig ser Twitters logo i andre farver end hvis og blå. 

En visuel identitet kan du herefter fremsende til hvilket som helst bureau som en opskrift, hvor bureauet med det samme kan lave materiale for dig, og du er sikker på, lige meget hvilket bureau du arbejder sammen med skaber det samme udtryk for dig.

Desto flere aktiviteter du har, fra fysiske medier, til hjemmeside og andre markedsføringsaktivteter er det en stor fordel at have en visuel identitet, så kunden bliver bibeholdt i dit univers. Dette er blandt andet der også kan dækkes under din omnichannelstrategi.

Læs mere om omnichannel

Elementer i en visuel identitet

En visuel identitet definerer retningen for et brands look og de underliggende visuelle elementer, herunder logo, farver, billedstil og skrifttyper. Samlet set er disse med til at gøre præsentationen af det du tilbyder, unikt, men genkendeligt i forhold til dine konkurrenter. 

Gjort rigtigt, og sammen med en masse andre faktorer, medvirker en stærk visuel identitet til, at målgruppen knytter positive værdier til dit brand. En “rigtig” visuel identitet skaber både tillid og identifikation.

Vi briefede Adtention på et temmeligt komplekst projekt, nemlig at skabe et nyt emballagedesign, som kommunikerer de værdier vi som brand står for og kan forstærke vores markedsposition, og som også kan udrulles på 12 markeder. Vi har fået et rigtig godt resultat og vores kunder tager rigtig godt imod det nye design, hvilket i sidste ende er det vigtigste. Adtention har hele vejen været fleksible, haft en hurtig responstid, og været behagelige samarbejdspartnere.”
Anette Lindeblad, Dechra

Dorte – Projektleder i grafisk

Er visuel identitet branding, eller?

Ja og nej. Branding kan defineres som den strategiske indsats, der skal til for at skabe et brand med en række veldefinerede værdier i en målgruppes bevidsthed. Til den proces findes en lang række branding-værktøjer, og den visuelle identitet er, sammen med for eksempel tone-of-voice og jeres kommunikationsstrategi, et af dem. 

Så man kan altså sige af en branding-indsats ikke er komplet uden en gennemtænkt visuel identitet, og ingen brandingeffekt uden at den visuelle identitet stemmer overens med de overordnede branding-retningslinjer – som igen skal udspringe fra en velformuleret kernefortælling. Det handler om at skabe konsistens og i sidste ende troværdighed. 

5 gode grunde til at styrke din visuelle identitet:

  1. Du kan ikke bygge et stærkt brand uden en stærk visuel identitet 
  2. En stærk visuel identitet er vigtig i genkendelsen og anerkendelsen af dit brand
  3. Din målgruppe husker billeder bedre, end de husker ord 
  4. Øget (positiv) brandgenkendelse øger sandsynligheden for konverteringer og salg
  5. Alle, der genkender dit brand er ikke nødvendigvis dine kunder – endnu 

Skal vi lege med din identitet?

Hos Adtention har vi en lang række visuelle identiteter på samvittigheden. Har du lyst, vil vi mægtig gerne tilføje din til listen. Skal du lige se et par eksempler, før du griber knoglen, så finder du dem lige her:

Se vores tidligere cases

Skal vi give et bud på din visuelle identitet?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse