Omnichannel strategier der virker

Måske kender du allerede til Omnichannel Marketing, eller måske er det første gang du hører om det. Selve udtrykket kan virke lidt ikke-beskrivende, men rent faktisk giver det god mening. Omni er latinsk, og betyder alle eller alt, og channel – betyder naturligvis kanaler – altså alle-kanaler. Og så begynder det faktisk at give mere mening. Ved omnichannel marketing, sørger man nemlig for at alle ens marketingkanaler fungerer i ét med hinanden, som i en form for synergi. 

På denne side kan du blive meget klogere på omnichannels og hvorfor det kan være en god idé at gøre din samlede markedsføringsindsats mere forenelig. Spoiler: Det er både en fordel for dig og for dine kunder.  

Hvis du allerede nu synes at det kunne være interessant at implementere en omni-channel strategi i din virksomhed, er du altid velkommen til at kontakte os. Hos Adtention rådgiver vi nemlig gerne om hvordan du kan bruge denne type markedsføring, frem for mere traditionelle og lukkede kanaler.

  • Ensartet og skarp kommunikation
  • Bred tilstedeværelse i mange kanaler
  • Certificerede specialister
  • Transparente processer
  • Fast og løbende dialog og rapportering
Kom i kontakt med os
Få et uforpligtende prisestimat
1
2

Hvilken type forretning driver du?

Hvilken type forretning driver du?*

Hvad er Omnichannel Marketing og Omnichannel Strategi?

Som nævnt ovenfor, benytter omnichannel markedsføring sig af markedsføring gennem flere kanaler, ved at de alle samarbejder og er forenelige. Her er det altså vigtigt at man lægger mærke til ordet forenelige. For det nytter nemlig ikke noget hvis dine kanaler ikke kan arbejde på tværs af hinanden, og sammen bidrager til kunderejsen og mere trafik. 

Omni-channel strategier giver dig mulighed for at arbejde med forskellige former for markedsføring, på en måde der understøtter din virksomheds tilstedeværelse, både online og offline.  

Udover at brugen af kanaler skal være forenelig, skal den også være ensartet. Det betyder at dine kunder skal have en ensartet oplevelse, lige meget hvilken kanal de møder dig på. Dette betyder både aspekter som design, udseende og samlet oplevelse, men også graden af service, kvalitet og produktudvalg. Dette kan være svært at opnå, hvis man arbejder med mange kanaler på én gang, men det er heldigvis noget man kan strømline over tid, og starte med få kanaler og derefter udvide.  

Som udgangspunkt kan man sige at omnichannel marketing handler om at inkludere så mange kanaler som muligt, og integrere dem med hinanden så godt som muligt – så det giver en form for synergieffekt. Det kan være du ser en reklame for et produkt ved busstoppestedet, og kort tid efter får du en reklame for produktet på din Facebook. Omnichannel marketing kan være drevet af lokation og andre former for tracking, men kan også blot være at du skriver din e-mail og tilmelder dig et nyhedsbrev når du køber et produkt online.

Læs mere om os

De mange forskellige kanaler

Der findes et væld af forskellige kanaler, der kan samarbejde og bidrage til kunderejsen på tværs af hinanden. Afhængigt af hvilken kunde det er, og hvilken rejse de er på, kan rejsen starte og slutte forskellige steder, men missionen er at få kunden til at interagere med de forskellige kanaler.  

Nedenfor kan du lære mere om nogle af de mulige kanaler du kan gøre brug af, og hvordan de kan arbejde sammen. Afhængigt af hvilken branche, eller om det er B2C eller B2B, kan der også være andre relevante kanaler.

Forskellen på omnichannel, cross channel og multichannel

Nu har du efterhånden hørt nogle forskellige udtryk, men hvad er forskellen egentlig, og hvorfor er det vigtigt at du kan differentiere mellem dem. Du har allerede fået defineret omnichannel marketing, men hvad med single channel, cross channel og multichannel?  

Single Channel Marketing siger lidt sig selv – her markedsfører du dig kun gennem én enkelt kanal. Det begrænser din mulighed for at lokke potentielle nye kunder, og du kan være svært at “støde på” flere gange. Det kan for eksempel være at du kun har en fysisk butik eller hjemmeside, eller at du kun sælger produkter gennem din Instagram-konto. Det kan være en god idé at vælge en enkelt eller to andre kanaler, så du har større potentiale for at skabe genkendelighed hos dine eksisterende og potentielle kunder.  

Cross Channel kan egentlig minde meget om omnichannel, men der er alligevel en forskel der er værd at kende til. I cross-channel marketing vil man ofte kommunikere og markedsføre sig på tværs af forskellige platforme, hvor de arbejder sammen ligesom i omni-channel. Dog er der oftest tale om få kanaler, så måske butik-webshop eller webshop-Instagram. 

Multichannel markedsføring er også markedsføring på forskellige kanaler, men i stedet for at de arbejder sammen, er de i stedet i “siloer” til slutbrugeren. Det betyder for eksempel at webshop og butik ikke spiller sammen, og at de tilknyttede medarbejdere ikke er tilknyttet flere kanaler. 

Multi-Channel markedsføring kan altså resultere i at opfattelsen hos kunderne, kvalitet og den samlede oplevelse ikke er ens på de forskellige kanaler. 

Adtention digitalt bureau miljøbillede

Hvordan går man bedst til omnichannel strategier?

Der findes forskellige måder man kan gå til en omnichannel strategi på. Du kan enten gøre det selv, ved at skabe en ensartet og sammenhængende strategi på tværs af alle dine kanaler, eller du kan samarbejde med et bureau. Bureauer har ofte et godt indblik i hvordan man både formår at skabe et billede af virksomheden der fungerer på flere platforme, samt hvordan man rent teknisk forbinder dem. Det kan for eksempel være hvordan man bruger tracking til at eksponere og geneksponere kunder og målgruppen for annoncer og reklamer, samt hvordan man laver indhold der skaber en kunderejse der passer til alle de forskellige platforme.  

Nedenfor kan du se nogle af de vigtigste punkter du bør overveje, når du skal vælge om du vil samarbejde med et bureau som Adtention eller vil gøre arbejdet selv. 

Samarbejde med bureau

Der er flere gode grunde til at samarbejde med et bureau, når du vil anvende en omni-channel strategi. Blandt andet fordi bureauerne har alle værktøjerne til at kunne analysere din virksomhed, og vide hvilke kanaler der er relevante for dig. Derudover har de ofte en god indsigt i forskellige brancher.  

I markedsføringsbureauer ser du ofte medarbejdere der er specialister i hver deres felt, og derfor ved de også hvordan de tilpasser din virksomheds identitet til de forskellige kanaler – for eksempel selve webshoppen, e-mail markedsføring samt SEO og Google Ads. 

Gør-det-selv

Hvis du gerne vil spare penge og føler at du selv har et godt indblik i de kanaler som du ønsker at arbejde med, kan du godt selv stå for din omni-channel strategi. Det vil dog kræve at du selv har analyseværktøjerne, så du ikke skal gætte efter hvad der fungerer. Her vil vi klart anbefale at du starter med kanaler som du kender godt, inden du bevæger dig ud i helt nye territorier. 

Dansani mockup design materiale eksempel

Brian Stein – Adm. direktør

Brian Stein CEO Adtention Digitalt bureau

Fordele og ulemper ved Omni-channel markedsføring

Der er mange fordele ved omnichannel marketing, hvilket også er en af grundene til at det bliver anbefalet til mange virksomheder. 

 Blandt andet giver det god mulighed for at skabe trafik, fordi din målgruppe eksponeres for din virksomhed mange forskellige steder. Det betyder at de lærer at genkende dig, og bliver fristet til at give din hjemmeside eller butik et besøg.

 Derudover kan en velfungerende strategi være med til at styrke dit brand, fordi du er meget bevidst om hvad du ønsker at kommunikere ud fra de forskellige platforme. Du har altså gennemtænkt hvordan du ønsker dine kunder ser dig, og har sørget for at strømline dette. Dette opnås blandt andet gennem analyseværktøjer, splittesting og andre teknikker, som dit bureau helt sikkert kender!

Som nævnt tidligere, kan brugen af for mange kanaler være med til at give et rodet billede af virksomheden, hvis du ikke har fuldstændig styr på alle dine kanaler. Det bliver desuden uoverskueligt for dig. Prøv at starte ud med et par kanaler, for eksempel din hjemmeside og Instagram, og udvid med andre kanaler over tid. Dette sikrer at du har haft tiden og har fået erfaringen til at være skarp på alle dine kanaler. 

 Derudover kan det være en disciplin at undgå at overeksponere sin målgruppe for sine reklamer eller tilstedeværelse. Derfor skal du have et indblik i hvor mange gange dine potentielle kunder bliver eksponeret for annoncer, e-mails og lignende, da overeksponering kan have den modsatte effekt af den ønskede. 

Bliv klogere på markedsføringsstrategier

Omnichannel vs. Integrated Marketing

Du har måske hørt om begrebet Integrated Marketing, og måske synes du at omnichannel marketing lyder lidt for magen til. Når man ser på disse to strategier, kan det virke som om der ikke er den helt store forskel. Men rent faktisk er der en måde at differentiere dem på. I omnichannel strategier er fokusset ofte på brugerrejsen, og hvordan man bruger de forskellige kanaler til at skabe en kunderejse gennem kanalerne. Integreret markedsføring fokuserer i højere grad på de strategier der ligger i at kombinere brugen af flere kanaler til at skabe leads, kunder og muligheder. 

 Du kan godt kombinere dem, og tage Integrated Marketing strategier med ind i din omnichannelsstrategi, så længe du husker på formålet.

Skal vi hjælpe med din digitale markedsføringsstrategi?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage din markedsføring, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

Eksempler fra den virkelige verden

Der er mange virksomheder der gør brug af omnichannel strategier i den virkelige verden. Nedenfor finder du både eksempler på danske og udenlandske virksomheder, der benytter flere kanaler til at afspejle virksomhedens identitet. 

RyanAir

RyanAir er en virksomhed der tidligere har været under meget kritik, men en del af dette har de fået skubbet på afstand, ved at henvende sig til unge, rejselystne på platforme som TikTok. Ikke alle RyanAirs kanaler er fuldstændig ensartede, men de tilpasser deres kommunikation til den platform de er på. 

I foråret og sommeren 2021 er de gået viralt på videoplatformen TikTok, hvor de med 1 million følgere (august, 2021) kalder sig selv for No. 1 Airline TikTok Account”. Her guider de platformens brugere til deres hjemmeside ved at reklamere med billige flypriser og ved at lave videoer der passer til platformens trends, for eksempel ved at bruge filtre og memes. 

Derudover bruger RyanAir Instagram, blandt andet til at tage deres følgere med bag kulisserne, fortælle om livet som ansat og dele relevante nyheder. Derudover deler de også med jævne mellemrum videoer fra deres TikTok, hvilket altså viser at de forsøger at trække deres publikum med over fra TikTok, alt sammen for at drive en yngre målgruppe til deres hjemmeside. 

GoodieBox

Den danske virksomhed GoodieBox gør brug af mange forskellige kanaler til at udbrede deres budskab om selvforkælelse, skønhed og kærlighed til sig selv. De er blandt andet spottet på Facebook, Instagram, YouTube og TikTok, ligesom de også har fysiske arrangementer for deres kunder. 

Lige meget hvilken kanal du møder GoodieBox på, får du et ensartet billede af virksomheden, og de sørger altid for at guide dig hen mod hjemmesiden, hvor kunderejsen slutter. Det er en abonnementsløsning til beauty- og livsstilsprodukter, men virksomhedens budskab formår gennem reklamefilm på YouTube og opslag på Instagram at brede deres budskab om “self-love”.  

Hvad er næste skridt? 

Så der kan du selv se! Selvom det måske virkede lidt overskueligt da du startede med at læse, er du nu blevet meget klogere på omnichannels, og måske har du endda selv lyst til at springe ud i en omnichannelstrategi nu. Husk, at hvis du har brug for en løsning der passer perfekt til din virksomhed, hjælper vi, Adtention, dig gerne med at komme i gang, for eksempel gennem en analyse af dine marketingtiltag, hvor vi kan komme med forslag til hvordan du kan gøre kunderejsen mere forenelig. Ellers er det bare at springe ud i det! 

De vigtigste pointer: 

  1. Omnichannel betyder at alle dine kanaler er forenede og kan arbejde sammen – IKKE at du blot benytter dig af flere kanaler. 
  2. Ensartethed er vigtigt – hvis dine kunder får forskellige indtryk fra forskellige kanaler giver det et rodet og ikke-troværdigt billede.
  3. Brug ikke flere kanaler end du kan håndtere – start småt og udvid over tid.