Emballagedesign

Emballagedesign er en vigtig del af et produkt – det understøtter genkendeligheden, når produktet står på hylderne, og det er med til at tiltrække nye kunder og er en del af virksomhedens brand. Derfor er det også ekstraordinært vigtigt, at dit produkts emballage afspejler produktets kvalitet og dit brands visuelle udtryk. 

Emballage findes i mange forskellige former og farver. I dag er alt er pakket ind; Dit undertøj, kaffen i supermarkedet og den hurtige snack, du napper med fra tankstationen, inden du skal til det næste møde. Uanset om der er tale toiletpapir eller et slips er produktets emballage vigtig, når du står ved hylden med produkter. Noget fanger din opmærksomhed, mens du går forbi, mens andet ikke vækker dine sanser. 

Hos Adtention kan vi hjælpe dig med at gøre dit produkt til noget, der skiller sig ud fra mængden ved at kreere en emballage i samarbejde med dig, der passer til dit produkt og som skaber en rød tråd med virksomhedens værdier og udtryk. Det skal ikke bare se pænt ud – det skal også give mening og understøtte selve funktionen af dit produkt eller dine produkter. 

På denne side kan du læse mere om emballagedesign, og hvad der er vigtigt at lægge mærke til, inden du giver dig i kast med at designe emballagen eller designe et produkt. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du vil høre hvordan Adtention kan hjælpe dig med at skabe kreativ emballage, der passer perfekt til din virksomhed og dennes produkter. 

Kom i kontakt med os

Det første indtryk er altafgørende

Det første indtryk er det vigtigste – det er her du fanger dine potentielle kunder, får dem til at stoppe op, kigge på produktet og emballagen, måske tage det i hånden – og i bedste tilfælde med hjem. Det første indtryk kan være svært – der skal ikke foregå for meget på emballagen der får produktet til at se kitch ud, men det skal heller ikke være så kedeligt, at produktets emballagedesign drukner i mængden.  

Se på dine konkurrenter – måske på hylden i supermarkedet. Er alt pastaen ens, så kan det være en idé at skille sig ud med et andet farvetema til emballagen, eller et design der stikker i en anden retning end de andre. Sommetider kan du også nøjes med at skille dig ud gennem en fiks, intelligent detalje, som en ny måde at skrue låget eller lukke posen på – det handler om at være kreativ med dit emballagedesign. 

Med emballagedesign handler det altså ikke blot om at få opmærksomhed for opmærksomhedens skyld. At design det helt rigtige emballage til dit produkt er en balancegang, som udover at vinde opmærksomheden fra forbrugerne også skal afspejle pris, kvalitet, funktion og mange andre elementer ind.

Færdigt arbejde!

Sådan ser slagkraftig markedsføring ud, hvis du spørger vores kunder. Dyk ned i nøje udvalgte cases fuldstændig blottet for selvforherligelse. Kun ren og skær effekt.

Klar og tydelig kommunikation

Nok er det visuelle af dit produkts emballage enormt vigtigt, men langt de fleste får også brug for noget skriftlig kommunikation til emballagedesignet. Her skal du være tydelig med indholdet og dit budskab med produktet. Hvad er produktet, hvad bruger du det til og hvordan bruger du det? Hvad skal der stå, og igen, hvad ønsker du med dit emballagedesign at kommunikere til din målgruppe?

Teksten, du vælger til dit design, skal passe med etiketten eller emballagen, det må altså hverken være for stort eller for småt. Dette kommer selvfølgelig også an på hvilken stil og hvilket udtryk du ønsker på emballagen, men småt skrift kan skabe mistænkelighed. Vi mennesker er nemlig vant til, at hvis vi læser det med småt, indeholder teksten typisk betingelser eller advarsler – alt dét, der ikke er salgbart og som virksomheder derfor forsøger at skjul. Derudover er der selvfølgeligt også et element af læsbarhed og brugervenlighed, da det er svært at læse, hvad der står, hvis teksten er for lille. Er teksten derimod alt for stor og disproportional, kan det virke distraherende eller afskrækkende

Det er også en fordel at indtænke forskellige målgrupper, heriblandt også folk med funktionsnedsættelser. Kan svagtseende læse hvad der står på emballagen? Kan børn se forskel på om det er sodavand eller cider? Disse ting er også vigtige at overveje og er afgørende for om du har et succesfuldt og inkluderende emballagedesign.

Et tidløs emballagedesign

Tidløshed er en vigtig faktor for succesfuldt emballagedesign. Når du først kaster dig over processen med at designe ny emballage, vil du med sikkerhed også gerne lade dit produkts nye emballage falde til, lade målgruppen tage det til sig og lade emballagedesignet blive genkendeligt og måske endda ikonisk. Det tager tid – og derfor vil både tider og trends ændrer sig. Tidløshed sikrer dit produkt øget levetid.

Det kan være fristende at følge tidens nyeste, hotteste trends, men det kan samtidigt gøre det nødvendigt at skifte design jævnligt, så emballagen ikke bliver gammeldags, kitch eller direkte umoderne. Dermed bliver det også svært for dit emballagedesign at få et fast greb i markedet. 

Selvfølgelig er det muligt at gøre brug af trends i sin emballage, for eksempel den simple, rå og nordiske stil. Men det kan give problemer at knytte sig til en bestemt skrifttype eller “streg”, fordi den lige er trendy i designperioden. 

En tidløs emballage sikrer at emballagen kan være stilistisk, for eksempel have et retro 70’er-design, og stadig have loyale kunder. Dette gælder for eksempel virksomheder med et stærkt brand eller en lang historie, hvor der er en høj grad af genkendelighed. 

– Skal du have hjælp med design af dit emballage? Se hvad det kreative bureau Adtention kan gøre for dig.

Mette – Kreativ projektleder

Redesign af emballagedesign

Måske har du allerede et emballagedesign, men står overfor en opdatering eller et redesign?

Der kan være flere grunde til, at man som virksomhed ønsker et redesign af en emballage. Det kan være som et led i videre konceptudvikling af et større sortiment, ændringer i den overordnede brandingstrategi, eller ganske enkelt fordi din emballage ikke skiller sig nok ud fra konkurrenterne rent visuelt. Det er nemlig ikke altid man kan vide den slags, før produktet står færdigpakket og er ude på hylderne. Men hvordan redesigner man lige en emballage? Og hvilke problemer kan ændringer af dit emballagedesign give?

Når du redesigner din emballage skal du sørge for, at det stadig stemmer overens med din virksomhed og dine visioner. Langt de fleste redesigns læner sig i nogen grad op af det oprindelige design til emballagen, ganske enkelt for ikke at forvirre målgruppen. Det kan være fristende at hoppe direkte ud i drastiske forandringer og ekstreme designs til din emballage, men du risikerer også, at dine trofaste kunder pludselig ikke længere kan kende dig. Derfor har du måske også set, at mange brands som ændrer emballagedesign også skriver noget a la “Ny indpakning – samme gode smag” og sørger for, at deres logo er yderst prominent på det nye emballagedesign. Det fastholder en grad af genkendelighed, men giver samtidigt din virksomhed plads til, at lave de ændringer i emballagedesignet, du anser for værende nødvendige.

Se cases

Problemer med redesign

Der kan dog også opstå problemer i designprocessen til emballagen på dit produkt. Det understreger hvor vigtigt det er at tænke på de eksisterende kunder, inden man ændrer sit emballagedesign. Nedenfor kan du læse mere om nogle af de problemstillinger der ofte opstår når virksomheder ændre emballagen på deres produkter.

Genkendelighed

Genkendeligheden er nok en af de vigtigste ting at overveje når man ændrer sit design på emballagen. I supermarkedet står varerne tæt sammen, og kunderne scanner hylderne for at finde det design, de leder efter. Det kender du måske fra dig selv, når du leder efter den virkeligt gode, italienske mozzarella eller din partners yndlingsøl, der har en virkelig genkendelig etiket. Kan man som forbruger ikke genkende designet på produktets emballage, kan det skabe forvirring, og det kan være fristende at vælge et andet produktet, man så i stedet genkender.

Sørg for at bevare nogle elementer af det originale design – det kan for eksempel være farvetemaet, skrifttypen, logo eller andre grundelementer som former eller emballagens størrelse. Ændres produktets emballagedesign fuldstændigt, er det slet ikke til at kende, og typisk vil de ellers trofaste forbrugere også overveje, om indholdet dermed tillige har ændret sig.

Læs med nedenfor, hvor vi går endnu mere i dybden med emballage og design.

Skal vi give et bud på dit emballagedesign?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projektet til dit emballagedesign? Så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med designet dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

Gør dit produkt unikt med emballagedesign

Når det handler om at gøre dit emballagedesign unikt, er det en hårfin grænse mellem det kommercielle aspekt såvel som det kreative aspekt. Selvfølgelig skal dit produkt være flot og kreativt at kigge på, men det skal også passe ind på markedet og være muligt at markedsføre. 

Unikt er ikke nødvendigvis lig med, at du absolut skal genopfinde den dybe tallerken igen. Tænk på at skille jer ud fra dine konkurrenter, være tro mod virksomhedens samlede design og lad designet klæde dit brand, om det så er eksklusivitet, innovation, kvalitet eller budgetvenligt. 

På stor emballage kan det være fristende at bruge alt pladsen til billeder, user stories, opskrifter og meget andet. Det kan dog betale sig at lade “whitespace” være “whitespace”, så din emballage ikke bliver overfyldt. Men har du ekstra plads, kan du sagtens bruge pladsen til en historie om produktet, en sjov opskrift eller noget helt tredje.

Nedenfor får du nogle tips til elementer du kan overveje, når du skal skabe et unikt design til din emballage, der skiller sig ud fra mængden, men beholder troværdighed og virksomhedens samlede stil. 

Former

Stjerner, cirkler og andre geometriske former er ikke fremmede på emballager, og det kan hurtigt virke overvældende. Former er en god måde at være unik på, men det handler om at kunne kombinere formerne på en måde der ikke ser forældet ud. 

Dette kan du blandt andet gøre ved at dedikere én bestemt form til dine emballager. Brug for eksempel flere rektangler til at skabe et geometrisk udtryk på en simpel emballage, frem for at bruge en simpel rektangel med tekst på. 

Overvej også om formen passer til dine produkters emballagedesign. Ved fødevarer kan det være en dårlig idé at bruge grønne polkaprikker eller lignende design, dan det kan minde om mug. Sørg også for at størrelsesforholdene passer sammen. Et mærkat eller anden emballage skal ikke være for stort eller for lille til selve produktet. 

Det er også en god idé at have god plads til dit logo, samt sørge for at det passer sammen med de former og mønstre som du vælger til din emballage. For eksempel skal du passe på med at kombinere forskellige ovaler, eller en trekant med mere bløde former. Det kan få dit emballagedesign til at se asymmetrisk og rodet ud. 

Farver

Farver er en anden vigtig faktor på dit emballage. Her handler det også om at kombinere farver, så det giver dig en fordel og giver mening i det store billede. Om det er bevidst eller ej, så tillægger vi mennesker farver en bestemt værdi. Farver kan vække følelser og påvirke os i en bestemt retning, og derfor er det ikke uvæsentligt hvilke farver du vælger, når du står overfor at skulle tage valg om emballagedesign. 

Farven skal gerne understøtte produktet. Det ses blandt andet ved madvarer, hvor man kan bruge farver fra et lands flag, til at indikere hvor produktet stammer fra. 

Sort bruges blandt andet ofte til fødevareindpakning, især af kød, fordi det gør det lettere at se kvaliteten, mens det også ser mere eksklusivt ud. Dette er ligeledes et godt eksempel på, hvordan et emballagedesign kan påvirke køberens opfattede værdi af et givent produkt. 

Gennemsigtigt materiale kan også være en fordel at bruge, så din målgruppe kan se selve produktet inde bagved den fine emballage. Det kan eksempelvist være gavnligt hvis du sælger et produkt, der enten er nyt på markedet eller er en nyfortolkning af et eksisterende produkt. Vi mennesker er stærkt prægede af vores mønstre og vaner, og er noget nyt, skal der typisk etableres noget tillid på forhånd. Det kan du med emballagedesign gøre, ved at lade forbrugeren se produktet, eller måske endda mærke det gennem et hul i emballagen, inden de putter det i kurven.  

Billeder og illustrationer 

Mange virksomheder vælger at gøre brug af billeder eller illustrationer, som kan være med til at øge originalværdien af et produkts emballage. Både billeder og illustrationer er typisk noget, der udvikles direkte til et emballagedesign. Dette kan derfor også være en fin måde, at få dit produkt og dets emballage til at skille sig ud på.

Det kommer dog, som alt andet med emballagedesign, ikke uden overvejelser. Afspejler billedet eller illustrationen på emballagen produktet inde bag? Hvad skal billedet eller illustrationen kommunikere? Hvordan matcher det dit brands visuelle og kommunikative identitet? Det er vigtigt, at man ikke bruger illustrationer og billeder der forstyrrer, eller tager noget væk fra indholdet. Man kan både bruge billeder af produktet, illustrationer hvis man ønsker et mere klassisk look eller vector-grafikker, måske endda personlige illustrationer, som du kan få en illustrator til at lave, hvis du gerne vil have et mere moderne udtryk. Der er, helt ærligt, få grænser, når det kommer til billeder eller illustrationer.

Hvad kan billeder og illustrationer bruges til? Du kan blandt andet bruge billederne til at vise, hvordan målgruppen bruger produktet. Dette ses ofte uden på fødevarer, hvor der er serveringsforslag. På legetøj er der også anvendelsesmuligheder, forklaringer på, hvordan legetøjet samles eller noget helt tredje. Derudover er de med til at vise selve produktet, for eksempel hvis det er et vakuumpakket produkt, eller et produkt, der er foldet sammen. Du kan med billeder eller illustrationer på din emballage også vise de råvarer, produktet er lavet af, eller afbilde de forhold, et produkt er blevet til under. At udvise transparens i hele produktionsprocessen er enormt populær blandt mange forbrugere, men det er altså bare ét af de mange valg, du har, når du ønsker at benytte billeder eller illustrationer som en del af dit emballagedesign. 

Det er dog vigtigt at billeder og illustrationer er retvisende i forhold til at præsenterer den visuelle identitet, og ikke giver et forkert eller forvrænget billede af dit produkt eller dennes funktionalitet. 

Nye tendenser

Blandt nye tendenser ser man for eksempel forslag til, hvordan emballagen kan bruges efter du har brugt produktet. Det kan for eksempel være en mælkekarton der kan bruges til at så karse i. En papkasse du kan folde til en mobilstander eller noget helt andet. Her er der især mulighed for at være kreativ og sikre at emballagen får et liv efter du er færdig med den. 

En anden tendens er en simpel emballage, sammen med en enkel, let genkendelig illustration. For eksempel en sort baggrund med hvid tekst og illustration. Det giver et “clean” nordisk design, der skiller sig ud fra farverige indpakninger.

En tredje tendens er bedre og mere kreative vejledninger til hvordan produktet skal affaldssorteres. Dette er en kreativ form for ‘nudging’, der skal få brugeren af produktet til at være bedre til at affaldssorteres produktet, og viser hvor de forskellige dele skal hen. 

Få hjælp med dit produkts emballage og design i dag! Vi rådgiver dig gerne med designet og efterfølgende giver dig, hvor du rammer din målgruppe bedst.