Gør dit produkt unikt med emballagedesign
Når det handler om at gøre dit emballagedesign unikt, er det en hårfin grænse mellem det kommercielle aspekt såvel som det kreative aspekt. Selvfølgelig skal dit produkt være flot og kreativt at kigge på, men det skal også passe ind på markedet og være muligt at markedsføre.
Unikt er ikke nødvendigvis lig med, at du absolut skal genopfinde den dybe tallerken igen. Tænk på at skille jer ud fra dine konkurrenter, være tro mod virksomhedens samlede design og lad designet klæde dit brand, om det så er eksklusivitet, innovation, kvalitet eller budgetvenligt.
På stor emballage kan det være fristende at bruge alt pladsen til billeder, user stories, opskrifter og meget andet. Det kan dog betale sig at lade “whitespace” være “whitespace”, så din emballage ikke bliver overfyldt. Men har du ekstra plads, kan du sagtens bruge pladsen til en historie om produktet, en sjov opskrift eller noget helt tredje.
Nedenfor får du nogle tips til elementer du kan overveje, når du skal skabe et unikt design til din emballage, der skiller sig ud fra mængden, men beholder troværdighed og virksomhedens samlede stil.
Stjerner, cirkler og andre geometriske former er ikke fremmede på emballager, og det kan hurtigt virke overvældende. Former er en god måde at være unik på, men det handler om at kunne kombinere formerne på en måde der ikke ser forældet ud.
Dette kan du blandt andet gøre ved at dedikere én bestemt form til dine emballager. Brug for eksempel flere rektangler til at skabe et geometrisk udtryk på en simpel emballage, frem for at bruge en simpel rektangel med tekst på.
Overvej også om formen passer til dine produkters emballagedesign. Ved fødevarer kan det være en dårlig idé at bruge grønne polkaprikker eller lignende design, dan det kan minde om mug. Sørg også for at størrelsesforholdene passer sammen. Et mærkat eller anden emballage skal ikke være for stort eller for lille til selve produktet.
Det er også en god idé at have god plads til dit logo, samt sørge for at det passer sammen med de former og mønstre som du vælger til din emballage. For eksempel skal du passe på med at kombinere forskellige ovaler, eller en trekant med mere bløde former. Det kan få dit emballagedesign til at se asymmetrisk og rodet ud.
Farver
Farver er en anden vigtig faktor på dit emballage. Her handler det også om at kombinere farver, så det giver dig en fordel og giver mening i det store billede. Om det er bevidst eller ej, så tillægger vi mennesker farver en bestemt værdi. Farver kan vække følelser og påvirke os i en bestemt retning, og derfor er det ikke uvæsentligt hvilke farver du vælger, når du står overfor at skulle tage valg om emballagedesign.
Farven skal gerne understøtte produktet. Det ses blandt andet ved madvarer, hvor man kan bruge farver fra et lands flag, til at indikere hvor produktet stammer fra.
Sort bruges blandt andet ofte til fødevareindpakning, især af kød, fordi det gør det lettere at se kvaliteten, mens det også ser mere eksklusivt ud. Dette er ligeledes et godt eksempel på, hvordan et emballagedesign kan påvirke køberens opfattede værdi af et givent produkt.
Gennemsigtigt materiale kan også være en fordel at bruge, så din målgruppe kan se selve produktet inde bagved den fine emballage. Det kan eksempelvist være gavnligt hvis du sælger et produkt, der enten er nyt på markedet eller er en nyfortolkning af et eksisterende produkt. Vi mennesker er stærkt prægede af vores mønstre og vaner, og er noget nyt, skal der typisk etableres noget tillid på forhånd. Det kan du med emballagedesign gøre, ved at lade forbrugeren se produktet, eller måske endda mærke det gennem et hul i emballagen, inden de putter det i kurven.
Billeder og illustrationer
Mange virksomheder vælger at gøre brug af billeder eller illustrationer, som kan være med til at øge originalværdien af et produkts emballage. Både billeder og illustrationer er typisk noget, der udvikles direkte til et emballagedesign. Dette kan derfor også være en fin måde, at få dit produkt og dets emballage til at skille sig ud på.
Det kommer dog, som alt andet med emballagedesign, ikke uden overvejelser. Afspejler billedet eller illustrationen på emballagen produktet inde bag? Hvad skal billedet eller illustrationen kommunikere? Hvordan matcher det dit brands visuelle og kommunikative identitet? Det er vigtigt, at man ikke bruger illustrationer og billeder der forstyrrer, eller tager noget væk fra indholdet. Man kan både bruge billeder af produktet, illustrationer hvis man ønsker et mere klassisk look eller vector-grafikker, måske endda personlige illustrationer, som du kan få en illustrator til at lave, hvis du gerne vil have et mere moderne udtryk. Der er, helt ærligt, få grænser, når det kommer til billeder eller illustrationer.
Hvad kan billeder og illustrationer bruges til? Du kan blandt andet bruge billederne til at vise, hvordan målgruppen bruger produktet. Dette ses ofte uden på fødevarer, hvor der er serveringsforslag. På legetøj er der også anvendelsesmuligheder, forklaringer på, hvordan legetøjet samles eller noget helt tredje. Derudover er de med til at vise selve produktet, for eksempel hvis det er et vakuumpakket produkt, eller et produkt, der er foldet sammen. Du kan med billeder eller illustrationer på din emballage også vise de råvarer, produktet er lavet af, eller afbilde de forhold, et produkt er blevet til under. At udvise transparens i hele produktionsprocessen er enormt populær blandt mange forbrugere, men det er altså bare ét af de mange valg, du har, når du ønsker at benytte billeder eller illustrationer som en del af dit emballagedesign.
Det er dog vigtigt at billeder og illustrationer er retvisende i forhold til at præsenterer den visuelle identitet, og ikke giver et forkert eller forvrænget billede af dit produkt eller dennes funktionalitet.
Nye tendenser
Blandt nye tendenser ser man for eksempel forslag til, hvordan emballagen kan bruges efter du har brugt produktet. Det kan for eksempel være en mælkekarton der kan bruges til at så karse i. En papkasse du kan folde til en mobilstander eller noget helt andet. Her er der især mulighed for at være kreativ og sikre at emballagen får et liv efter du er færdig med den.
En anden tendens er en simpel emballage, sammen med en enkel, let genkendelig illustration. For eksempel en sort baggrund med hvid tekst og illustration. Det giver et “clean” nordisk design, der skiller sig ud fra farverige indpakninger.
En tredje tendens er bedre og mere kreative vejledninger til hvordan produktet skal affaldssorteres. Dette er en kreativ form for ‘nudging’, der skal få brugeren af produktet til at være bedre til at affaldssorteres produktet, og viser hvor de forskellige dele skal hen.
Få hjælp med dit produkts emballage og design i dag! Vi rådgiver dig gerne med designet og efterfølgende giver dig, hvor du rammer din målgruppe bedst.