Linkedin annoncering – platformen for erhvervslivet

Linkedin blev grundlagt i 2002 og er det sociale medie, der målretter sig til erhvervslivet. På verdensplan har Linkedin omkring 750 millioner medlemmer, og er det medie der gør det muligt, at holde styr på alle dine forbindelser i dit professionelle arbejdsliv. På Linkedin kan du fremhæve, hvilke kompetencer du har og hvilke erfaringer du har dannet dig i løbet af årene. Linkedin er både til det unge og ældre publikum, da det både er unge og ældre, der ejer virksomheder og søger jobs.Mange virksomheder bruge Linkedin som en slags ansøgningsportal, da brugere af Linkedin måske søger nyt job eller har et job, men søger nye udfordringer. På Linkedin kan virksomheder også se, hvilke kompetencer og erfaringer du har og kan derfor bedre tage en beslutning ud fra det. Linkedin bliver også i høj grad brugt til, at fremvise resultater, nye kollegaer, produkter m.m. Da platformen er målrettet til dit erhvervsliv giver det rigtigt god mening at dele dine succeser, problemer, overvejelser og konklusioner med dine forbindelser, da der er så mange, der støtter og kan hjælpe dig, hvis du møder problemer i din virksomhed.

  • Fuld kontrol over dit spend
  • Performanceorienteret annoncering
  • Fuld ejerskab af din annoncekonto & Pixel
  • Annoncering til netop din målgruppe
  • Hjælp til annoncegrafik & annoncetekster
  • Månedlig rapportering og dialog
Kom i kontakt med os

Hvad er Linkedin?

Linkedin er et Socialt Medie, hvor du kan dele forskelligt indhold fra din professionelle karriere med henblik på, at dit netværk reagerer og at der måske åbner sig nye muligheder for dig. Ligesom du kan på alle andre Sociale Medier, kan du på Linkedin “like”, kommentere og dele opslag, der kommer igennem dit feed. På Linkedin kan du også ‘’oprette forbindelse’’ med mennesker du kender eller du gerne vil i kontakt med. Det er altid spændende at se, hvad andre mennesker foretager sig og det giver Linkedin dig muligheden for. Når du scroller igennem dit feed kommer der en masse opslag op med personer, der har lanceret et nyt produkt, en ny e-bog, en annonce for deres firma eller en statusopdatering omkring, hvordan det går med at finde drømmejobbet. Det er her du kan hjælpe de personer med enten et “like”, en kommentar, eller en henvisning.

På Linkedin har du muligheden for at følge en masse forskellige sider, personer og virksomheder som du nu engang måtte være interesseret i. Her kan du få den nyeste viden indenfor dit fagområde og hvilke spændende ting folk har gang i. Ved at du følger sider, personer eller virksomheder kommer alt det content de ligger op også igennem dit nyhedsfeed. Hvis man går ind på kategorien ‘’Dit netværk’’ kan du se alle dine forbindelser, hvilke personer og sider du følger. Herinde kan du se, hvor tit de sider og personer lægger content ud på deres konto.

Linkedin giver dig en unik mulighed for at finde og komme i kontakt med de rigtige personer indenfor dit fagområde. Der er rigtig mange personer, der finder nyt arbejde, nye forretningsforbindelser og inspiration på Linkedin.

Hvad er Linkedin annoncering?

Linkedin tilbyder annoncering som alle andre sociale medier gør. Med annoncering på Linkedin har du en super mulighed for præcis, at komme ud til de helt rigtige målgrupper med dine produkter eller ydelser. Kulturen på Linkedin er, at det primært er virksomheder, medarbejdere i virksomheder, freelancere og personligheder indenfor et fagområde, der anvender mediet på flere forskellige måder. Det vil også sige, at når man annoncerer på Linkedin er det en meget professionel tilgang man har til det, da det er en virksomhed eller sig selv som man præsenterer.

Der er stor forskel fra virksomhed til virksomhed, hvordan man vælger, at annoncere på Linkedin. Det vil også sige man ser et hav af forskellige annoncer på Linkedin. Linkedin har et stort udvalg af muligheder til opsætning af dine Linkedin annoncer. Inde i Linkedin kampagne administrator kan man vælge, hvilke placeringer, der er mulige at annoncere på. Linkedin har et vanvittigt godt målgruppe system, hvor du kan inkluderer og ekskluderer alt efter, hvilke målgrupper du gerne vil ramme. Når du laver Linkedin annoncering skal du også have en Linkedin pixel og det er den der er med til, at definere de målgrupper du prøver at ramme.

og ved brugen af forskellige parametre, som kan bruges til at definere den målgruppe man prøver at nå. 

Bliv klogere på SoMe

Mulige annonceformater man kan vælge på Linkedin

Der findes 8 forskellige annonceformater man kan betale for, for at få sponsoreret indhold på Linkedin. Her kan du blive klogere på alle 8 annonceformater og hvordan de fungerer.

Hvordan kommer jeg igang med Linkedin annoncering?

Simon – Paid Social Specialist

Simon lund Larsen Paid social specialist Adtention Digitalt bureau

Det første du skal for at komme i gang med annoncering på Linkedin er at oprette dig en personlig konto. Når du har oprettet dig en profil på Linkedin, skal du ind og angive oplysninger om dig selv, såsom hvad du laver, hvilke erfaringer du har og oprette forbindelser med personer du kender eller personer du gerne vil i kontakt med. Linkedin beder dig ikke skrive din fødselsdag ind da Linkedin tager udgangspunkt i, hvornår du startede i skole, hvornår du havde din afgang fra skolen og dine forskellige joberfaringer.

Når du har fået ordnet din personlige Linkedin skal du til at oprette din virksomhed profil med alle de oplysninger der er relevante, så personer nemt kan gennemskue, hvad virksomheden laver, og evt. lave opslag med hvad der sker i virksomheden, så mediet har en relevans for din virksomhed.

Når du skal til at annoncere på Linkedin kan man oppe i højre hjørne trykke på en knap, der hedder ‘’arbejde’’ med en dropdown menu med valgmuligheder, og her vælger man ‘’annoncér’’. Efterfølgende kommer man til kampagneadministrator, hvor man skal til at oprette en konto og det er den konto du bruger til at annoncere med. Det tager ikke mere end 5-10 minutter at oprette din virksomhedskonto på Linkedin.

Opsætningen af annoncer fungerer som den gør på så mange andre sociale medier, hvor man vælger en kampagnemålsætning, og derefter begynder man konstruktionen af sin annoncering, med udgangspunkt i, hvad der har den største relevans for sin virksomhed. Du vælger som skrevet først, hvilken målsætning du gerne vil optimere efter: Kendskab, Overvejelse eller Konverteringer.

Efter at du har valgt din målsætning skal du vælge, hvilken målgruppe, der er relevant for din virksomhed. Her kan man selv vælge en brugerdefineret målgruppe, der lige præcis har de relevante specifikationer man kunne tænke sig målgruppen skal indeholde. Man kan også vælge, at bruge det der hedder en Look – Alike målgruppe, der er baseret på den data din pixel har indsamlet om dine eksisterende kunder. Det er også her at du kan ekskluderer målgrupper som du ved ikke er relevant for din virksomhed. Det er med til at gøre målgruppen super skarp så man ikke bruger unødvendige penge på personer, der alligevel ikke har interesse for dine annoncer.

En Look-Alike målgruppe finder personer, der ligner din eksisterende målgrupper. Det vil sige, at den finder personer, der har interageret med dine hjemmeside, videoer eller billeder på den ene eller anden måde. Der er en masse muligheder når det kommer til at lave Look-Alike målgrupper og det er et super værktøj til at finde nye kunder der gerne vil konvertere.

Herefter skal man vælge, hvilken annonceformat man gerne vil gøre brug af. Der er 8 valgmuligheder og de skifter alt efter, hvilken kampagnemålsætning man vælger. Det vil sige at man vælger et annonceformat alt efter, hvor man præcist gerne vil blive vist på Linkedin. De mest brugte annonceformater er billedannoncer og videoannonce.

Efter dette skal man bestemme sit budget som kampagnen skal køre med. Her skal man enten have et dagligt budget, livstidsbudget eller en kombination af dagligt – og livstidsbudget. Hvis du vælger budget strategien “dagligt budget” bruger du det valgte beløb pr. dag, hvorimod hvis du vælger “livstidsbuget” sætter du et budget af til en given periode. Hvis man vælger “dagligt budget” og taster et beløb ind, så giver Linkedin også et prisestimat på, hvad man max kommer til at bruge om dagen og om ugen. Hvis man vælger “livstidsbudget” henvender man sig til at bruge et fast beløb på en kampagne, der skal strække sig over en periode, hvorimod hvis man vælger “dagligt budget” så kører det uafbrudt.

Linkedin har en lavet en resultat prognose, der fortæller dig de vigtigste tal baseret på de oplysninger du har tastet ind i din kampagne.

Her er et eksempel:

Når du har gennemgået at alt spiller på kampagnen kommer du videre til selve annoncen og det er her du kan give din annonce et navn, lave en fed intro tekst, sætte din redigeret video ind, lave en overskrift, vælge hvilken landingsside brugere skal komme ind på og til sidst, hvilken CTA (CallToAction) knap, der skal være på din annonce. Ved næste skridt kommer du til et gennemgangs vindue, hvor du kan se alt hvad du har lavet på kampagnen og annoncen og rette eventuelle fejl. Det sidste skridt er at trykke på “go” knappen, og du har hermed oprettet din første Linkedin kampagne. Når din kampagne har kørt noget tid handler det for dig om at monitorere annoncen og se hvordan den performer. Den simple form for splittesting ville være at oprette flere annoncer end en, så man har noget at måle op mod hinanden og du kan dermed se, hvad der performer bedst.

I Linkedins annonceadministrator har du adgang til performance data på al din annoncering, samtidig med at du kan se data beskrevet i flere forskellige parametre.

Tag et kig på vores Facebook Annoncering her

Skal du have hjælp til Linkedin annoncering?

Hos Adtention har vi et stort udvalg af kvalificerede og erfarne specialister, som også er stærke i Linkedin annoncering.

Kontakt os i dag og få et uforpligtende tilbud på en løsning til din virksomhed. Vi glæder os til at høre fra dig og hjælpe dig med at blive skarp på Linkedin

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

Linkedin insight-tag

Som på alle andre medier er det vigtigt, at man kan track sin data korrekt når man snakker betalt annoncering. På Linkedin hedder det et Linkedin insight-tag. Linkedin insight-tag er et stykke JavaScript kode, som skal tilføjes til din hjemmeside. Ved at Linkedin insight-tag bliver tilføjet har du muligheden for at få “grundig rapportering” i din Linkedin kampagneadministrator og det giver indblik i værdifuld data om dine besøgende på dit hjemmeside. Når du har installeret Linkedin insight-tag kan du opfange al den form for aktivitet, der sker på din hjemmeside. Med Insight-tagget kan du opfange al data fra den øverste del af salgstragten til den nederste. Det er et super værktøj da Linkedin insight-tag lærer, hvilke brugere der er relevante for den og det er med til, at påvirke dens algoritme, som man bruger til annoncering, i en positiv retning.

Det er altafgørende for din Linkedin annoncering og markedsføring, at der bliver installeret et insight-tag på din hjemmeside. Det er det her insight-tag, der sporer de personer, som har besøgt hjemmesiden og lavet en handling. Ved hjælp af den indsamlede data kan man gen-eksponere de personer, der har besøgt hjemmesiden. Ved at man gen-eksponerer personer efter at de har besøgt eller foretaget en handling på hjemmesiden, så fastholder man personers interesse og det kan være med til at de laver den handling du gerne vil have dem til. Denne form for markedsføring hedder retargeting og er super vigtigt for digital markedsføring, da man siger, at den gennemsnitlige brugere skal eksponeres 9 gange før at de foretager et køb.

Når du laver retargeting kan du bruge alverdens målgrupper som du tænker passer til din markedsføring. Det kan være du gerne vil være meget specifik og kun target alle dem, der har lagt noget i kurven indenfor de sidste 30 dage. Så kan du lave en målgruppe, som hedder “jeg vil gerne target alle dem der har lagt noget de sidste 30 dage” og hertil anvender du din indsamlede data fra dit insight-tag, som den har opfanget, med alle dem der har lagt noget i kurven de sidste 30 dage.

Kampagne objektiver på Linkedin

På Linkedin skal du tænke over, hvilket mål du har med din annoncering og hvor henne i salgstragten du gerne vil ramme din målgruppe. Der er forskellige måder til, hvordan du kan ramme din målgruppe og det skal du så gøre under ‘vælg målsætninger’ inde i kampagne administrator på Linkedin. Hvis målet er at få flere Leads skal du vælge dette under konverteringer, da du opfordrer personer til at gå ind og udfylde en kontaktformular. Herunder vil vi komme ind på de forskellige kampagne objektiver.

Kendskab – Brandkendskab

Hvis du vælger Brandkendskab som målsætning er målet at nå ud til stor en mængde personer, så det øger kendskabet til brandet mere. Denne kampagne målsætning er god til at få virkelig mange eksponeringer, og det er også med til at personer husker dit brand og øger kendskabsgraden til dit brand. Dette er utrolig nyttigt, hvis man er et nystartet brand, der gerne vil ud til så mange som muligt. Når man har angivet et spend (annoncebudget) man gerne vil bruge på annoncerne, regner Linkedin et estimeret regnestykke ud på, hvordan ens annoncer kommer til at perform. Man kan se alle tal og data i Linkedin’s kampagne administrator, som er relevant for den målsætning du har sat dig.

Overvejelse

Med Overvejelse som kampagne målsætning kan du vælge mellem 3 forskellige målsætninger: Webstedsbesøg, Engagement eller Videovisning.

Webstedsbesøg målsætning er, hvor du sætter annoncer op, der driver trafik til din hjemmeside. På den måde kan du drive brugerne hen på specifikke landingssider du gerne vil have dem hen på. Disse annoncer vil blive vist til personer, der har størst sandsynlighed for at klikke på dine annoncer.

Engagement er for at få personer til at interagere med dine indlæg på Linkedin. Engagement er et super godt værktøj, hvis du gerne vil have flere sociale handlinger på dine indlæg eller flere følgere på din virksomhedsprofil på Linkedin. Disse annoncer vil blive vist til personer, der højst sandsynligt vil reagere på dine annoncer med likes, kommentarer eller delinger.

Videovisning er hvis du gerne vil have flere personer til at se dine videoer på Linkedin. Med denne målsætning kan du få flere personer til at se dine videoer og på den måde komme mere ud på Linkedin. Disse annoncer bliver højst sandsynligt vist til personer, der vil kigge på dine videoer.

Konverteringer

Hvis du vælger Konverteringer som målsætninger er målet at få personer til at lave en konvertering på din Linkedin eller din hjemmeside. Denne kampagne målsætning er utrolig god, hvis du gerne vil have flere leads, webstedskonverteringer eller jobansøgninger. Dette er et utrolig godt værktøj da mange beslutningstagere sidder på Linkedin og ofte leder efter nye samarbejdspartner og personer, der kan udfylde pladser i deres virksomheder.

Med Leads som målsætning på Linkedin er det for at få flere leads til din virksomhed. Det kan være beslutningstagere, der gerne vil have et tilbud eller en opringning omkring, hvad du kan hjælpe dem med og hvad dine priser på produkter eller din service er. På Linkedin kan du bruge en lead-formular til dine annoncer, hvor den auto udfylder data fra den personer, der åbner en lead formular. Hvis du er en forretning, der lever af at få leads ind hver måned er dette et super værktøj. Leads på Linkedin er i mange tilfælde af bedre kvalitet, da det er de ‘’rigtige’’ mennesker man rammer med sine annoncer. Disse annoncer vil blive vist for personer, der højst sandsynligt vil udfylde en Linkedin-leadformular.

Webstedskonverteringer er hvis du gerne vil have flere køb, tilmeldinger eller downloads på dine annoncer på Linkedin. Ved denne målsætning kan du også få flere leads gennem din hjemmeside. Her kan du lede personer ind til din egen hjemmeside/webshop med de produkter du sælger og dermed få flere salg gennem din virksomhed. Disse annoncer bliver vist til personer, der højst sandsynligt vil foretage en handling.

Skal du have hjælp til Linkedin annoncering?

Hos Adtention har vi et væld af kvalificerede specialister, som også er stærke i Linkedin annoncering. Kontakt os i dag og få et uforpligtende tilbud på en løsning til din virksomhed. Vi glæder os til at høre fra dig.