Konceptudvikling

Om du har et produkt, service, abonnement eller helt ny idé. er konceptet bag ved et helt essentielt aspekt for virksomheden – både intern og eksternt. Med konceptudvikling får man dannet betingelserne og grundstenen for hvordan man skal løse problemet, men også for hvordan man kommunikerer og agerer i markedet.

Konceptudvikling er det der kan afgøre om din lancering af et nyt produkt vil lykkedes eller fejle, om rammerne er detaljerede og alle kender hver sin rolle i konceptet.

Hos Adtention har vi arbejdet med konceptudvikling i over 30 år, så om du har et koncept der først skal til at se dagens lys, eller koncepter der skal fødes på ny, kan vi være med dig på hele rejsen. Vi har erfaringen, viljen og kreativiteten til at løfte din opgave.

Kom i kontakt med os

Konceptudvikling – ban vejen for suveræne kundeoplevelser

Før man kan sige noget fornuftigt om konceptudvikling, må vi lige omkring hvad et koncept egentlig er – set fra et marketingperspektiv. 

Et koncept beskriver hvordan du leverer, ikke hvad du leverer. Et veludført koncept sætter med andre ord rammerne for den gode kundeoplevelse, som er den der i sidste ende afgør, om dine kunder kommer og køber igen. 

Koncepter kommer i mange forskellige størrelser og kan være både digitale og analoge og begge på én gang. Hos Adtention taler vi for eksempel om produktkoncepter, servicekoncepter og kommunikationskoncepter, og de er bedst forklaret ved eksemplets magt: 

Tænk på en kendt burgerkæde, hvis navn skal forblive usagt. Her er der ingen slinger i konceptvalsen, når det gælder hvilke og hvordan produkter fremstilles, hvordan de serveres og hvordan det hele pakkes ind i kommunikation. Det er stramt, og det er effektivt, skal vi hilse at sige. 

Og så lander vi ved svaret på, hvad konceptudvikling egentlig handler om, for Adtention og for dit brand: gennem strategisk kreativitet at skabe unikke brandoplevelser, der omfavner forskellige målgruppers mangeartede behov – uanset om det gennem et nyt produkt, en ny service, en ny kampagne eller det hele på én gang. 

Læs mere om hvordan vi vil gøre

Færdigt arbejde!

Sådan ser slagkraftig markedsføring ud, hvis du spørger vores kunder. Dyk ned i nøje udvalgte cases fuldstændig blottet for selvforherligelse. Kun ren og skær effekt.

Sådan arbejder Adtention med konceptudvikling

  1. Det første møde
    Hej, hvem er I og hvad laver I? Sådan er vi. Og hvordan kan vi sammen rykke jeres brand, flytte holdninger, varer eller måske noget helt tredje? En grundig forståelse af din virksomhed og/eller dit brand helt ned til fundamentet er det bedste udgangspunkt for effektiv konceptudvikling 
  1. Definering af opgaven
    En grundig opgaveformulering, der skarpt definerer hvem, hvad og hvornår, og som alle parter skriver under på, danner altid det grundlæggende fundament for konceptudvikling. Det gør også den videre projektplanlægning og interne kreative brief meget nemmere.
  1. Indsigt skaber udsigt
    Hvem er målgruppen helt præcist? Hvad driver det pågældende marked? Hvor gemmer der sig muligheder for vækst og hvad er faldgruberne? Kort sagt: vigtig viden. Den slags kræver grundig research og analyse. Kilderne varierer fra interne data og gratis data til store og små rapporter fra analysebureauer, hvis omfang dikteres af opgaven. Målet er at finde frem til lige præcis den indsigt, der gør konceptudvikling – og resultatet heraf – så effektivt som muligt.
  1. Konceptudvikling!
    Vi vasker tavlen ren, fylder op på post-it, sprittuscher og kaffe og går i det kreative arbejdsrum. Der tegnes, fortælles, grubles og diskuteres, og afhængigt af aftalen, inddrages kunden løbende i processen. Outputtet er en grundig konceptbeskrivelse
  1. Tilretning og godkendelse
    Vi præsenterer konceptet i inspirerende ord og billeder for alle stakeholdere. Dernæst en tilretnings- og godkendelsesfase, inden konceptet sættes i søen.

Konceptudvikling af Solgt.com

De færreste forbrugere synes, at det er en fest at sælge brugt bil. Få ting er mindre ophidsende, dåseananas på en god pizza, for eksempel. Men alt det råder vi bod på med Solgt.com – et digitalt koncept til alle, der ønsker en nem, sikker og gennemskuelig måde at sælge bil på. 

Kunden indtaster blot nummerplade, service- og kilometerstand, så udregner en kunstig intelligens med datasnablen nede i de fleste bilhandler herhjemme lynhurtigt bilens værdi. Garanteret salg og pengene i hånden inden 48 timer – easy peasy lemon squeezy. 

Adtention har udviklet alt fra navn, visuel identitet og kreativt koncept, til website og lanceringskampagne for Solgt.com, hvor vi med lidt jysk accent siger: ”Sælg bil uden bøvl”, som måske nok er uhyre simpel, men enkelthed er nu engang det bedste udgangspunkt for kreativ konceptudvikling. Se hele casen her

Vi briefede Adtention på et temmeligt komplekst projekt, nemlig at skabe et nyt emballagedesign, som kommunikerer de værdier vi som brand står for og kan forstærke vores markedsposition, og som også kan udrulles på 12 markeder. Vi har fået et rigtig godt resultat og vores kunder tager rigtig godt imod det nye design, hvilket i sidste ende er det vigtigste. Adtention har hele vejen været fleksible, haft en hurtig responstid, og været behagelige samarbejdspartnere.”
Anette Lindeblad, Dechra

Skal vi give et bud på dit projekt?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

Mere om koncept-udvikling

Konceptudvikling går ud på at udvikle et koncept for jeres virksomhed, der passer med jeres mission og visioner og som skal være i baggrunden for alle jeres produkter, services og lignende. Jeres koncept kan være unikt, men det behøver ikke være at opfinde den dybe tallerken. 

Konceptet kan betegnes lidt som en essensen af jeres virksomhed, eller som de søjler der bærer virksomheden. 

Konceptudvikling er altså en vigtig del af den samlede oplevelse af virksomheden og kan være afgørende for om I skiller jer ud blandt jeres konkurrenter. Derudover kan jeres koncept være med til at forstærke forbindelsen til en bestemt målgruppe og skabe et bedre og mere solidt forhold til en kundegruppe. Det kan også være med til at styrke jeres mission, og gøre den tydeligere for målgruppen. 

I dette indlæg kan du læse meget mere om konceptudvikling, hvordan et stærkt koncept kan hjælpe jeres virksomhed, og hvordan man udvikler et unikt koncept, der skiller sig ud i mængden. Hos Adtention hjælper vi jer selvfølgelig også gerne godt på vej, og vil gerne være en aktiv del af jeres konceptudvikling og den samlede proces bag. Du er altid velkommen til at kontakte os hvis du vil vide mere. 

Hvad er et koncept? 

Et koncept kan defineres på flere forskellige måder. Spørger man Den Danske Ordbog, defineres det som “samling af idéer der ligger bag udformningen eller markedsføringen af et givet produkt, projekt el.lign”. Men ofte er det meget mere nuanceret end dette, da der ikke tages forbehold for konkurrenter, det samlede marked og målgrupper. Derfor handler det ikke blot om at få en god idé. Man bliver nødt til at overveje indefrakommende og udefrakommende faktorer, der kan have indflydelse på idéen og eksekveringen af konceptet. 

Hvordan skaber man et unikt koncept? 

Når man vil lave et unikt koncept, kan man starte med at se på sin målgruppe – har de et problem, som du gerne vil hjælpe dem med at løse? Det kan for eksempel være at din målgruppe efterspørger en tøjforretning der giver sig tid til at hjælpe dig med at finde tøj der passer dig helt perfekt og også passer til din stil. 

Det kan være svært at opfinde den dybe tallerken – og det behøver du nødvendigvis heller ikke, så længe du fokuserer på at løse dine kunders problemer, med metoder som man ikke kan finde hos konkurrenterne – så er du allerede godt på vej. 

Nedenfor kan du læse meget mere om hvordan processen kan foregå. Hos Adtention vil vi også gerne være med til at undersøge markedet, og hjælpe med at udvikle et koncept der er unikt for jer, og som kan få jer til at skille jer ud blandt konkurrenterne og samtidig løse problemer eller udfordringer hos jeres kunder – kommende eller eksisterende. 

Hvordan foregår konceptudvikling? 

Processen for konceptudviklingen kan være meget forskellig fra virksomhed til virksomhed, om det er en ung virksomhed, en ældre eller konkurrencen på markedet taget i betragtning. Vejen til succesfuld konceptudvikling er altså helt individuel. Nedenfor kan du dog se nogle af de elementer som man aldrig helt kan ignorere, og som er vigtige faktorer når du skal fra idé til eksekvering. 

Idégenerering og idéudviklingen

Det er vigtigt at have de gode idéer med. Det handler både om at skabe de gode idéer, men også se realistisk på om de kan eksekveres og om de rent faktisk passer på jeres virksomhed. Her er det en god idé at have brainstormning med, og inkludere forksellige dele af virksomheden, der kan bidrage med forskellige aspekter af virksomhedsoplevelsen. 

Konceptbeskrivelsen

Når i er blevet klogere på de idéer og koncepter i vil have med, skal I i gang med at lave en konceptbeskrivelse. Dette skal være en opskrift på hvordan konceptet gerne skal komme til at fungere. Dette hjælper vi jer selvfølgelig også med, da det er her det hele godt kan blive lidt “fluffy” og udefinérbart. 

Målgruppen og konceptet

Hvordan forener man målgruppen og konceptet? Og hvordan bruger man sin målgruppe til at udvikle et stærkt koncept? Start med at se på din målgruppe nu – undersøg om det er dem du vil bringe med videre i din konceptudvikling og hvad det er de sætter pris på i dit nuværende brand/koncept. Er det priserne? Din service? Eller måske noget helt tredje? Overvej om du kan udvikle på det produkt/service de allerede er glade for, eller om det kan være farligt at udvikle på den del – á la “if it ain’t broke – don’t fix it”

Det kan være du skal overveje at konceptudvikle på andre dele af virksomheden, og sørge for at bruge udviklingen til at understøtte dit produkt eller service, uden at ændre for meget på dette. Overvej også hvilke forbehold dine kunder kan have, hvis du ændrer konceptet. Hvis du går fra at være en økologisk virksomhed med fokus på kvalitet, til en ikke-økologisk, budgetvirksomhed, vil du højest sandsynligt miste nogle kunder, der samtidig vil ønske at skade dit brand. 

Nedenfor finder du nogle af de punkter som du kan overveje, hvis du laver store ændringer, der kan påvirke målgruppen og deres opfattelse af dig. Overvej også hvorfor du rent faktisk laver disse ændringer. 

  • Hvordan passer konceptet ind i din forretningsplan og dine forretningsbetingelser?
  • Skal forretningsbetingelserne justeres?
  • Erstatter dit nye koncept andre ydelser, som du nu ikke længere skal sælge?

Nu ved du lidt om processen, og hvordan du selv kan arbejde med konceptudvikling. Hvis du vil blive endnu klogere på det, eller gerne vil have en stærk og kreativ samarbejdspartner der kan hjælpe med at vække dit koncept til live, er du altid velkommen til at kontakte os.