Hvad er en designmanual, og hvorfor er den vigtig for din brandidentitet?

Uanset om du er ansvarlig for markedsføringen i en stor B2B-virksomhed eller du er iværksætter med nystartet brand, bør en designmanual være en integreret del af din marketingstrategi. 

En designmanual er et vigtigt dokument. Den beskriver nemlig retningslinjerne for, hvordan dit brand skal præsenteres, både ud fra et grafisk og sprogligt perspektiv. Formålet med en designmanual er at sikre klar og sammenhængende kommunikation på tværs af alle medieplatforme. Alt skal afspejle de samme værdier. Med andre ord: en designmanual skal sikre konsistens i din kommunikationen.

  • Ingen binding
  • Kompetente grafikere og kommunikatører
  • Kunder i alle brancher
  • Fokus på høj kvalitet 
  • Transparente processer
  • Fast og løbende dialog
Kom i kontakt med os

Hvorfor er konsistens vigtigt med en designmanual?

Ensartet branding øger muligheden for at du differentierer dit produkt fra konkurrenternes. Ensartet branding øger sandsynligheden for, at dine kernebudskaber bliver modtaget og forstået. Ensartet branding skaber tillid til dit produkt og din forretning. Ved at holde stramt styr på stil og tone kan du bedre drive kundeopfattelsen i en positiv retning hele vejen gennem køberens beslutningsproces. 

Konsistens på tværs af marketingkanaler er også vigtigt for brandgenkendelse på lang sigt. Undersøgelser har vist, at forbrugerne opfatter virksomheders samlede udtryk som en brandpersonlighed og den opfattede personlighed kan påvirke deres købsbeslutning. Forbrugerne er desuden i høj grad vanemennesker og statistisk set er det mere sandsynligt, at de køber fra brands, de kender.

Færdigt arbejde!

Sådan ser slagkraftig markedsføring ud, hvis du spørger vores kunder. Dyk ned i nøje udvalgte cases fuldstændig blottet for selvforherligelse. Kun ren og skær effekt.

Tone-of-voice design

Udover det visuelle, er det også vigtigt at virksomhedens stemme bliver formaliseret i designmanualen. Er den afslappet eller formel? Aktiv eller passiv? Første, anden eller tredje person? Hvad med dialekter, stavning, tegnsætning – ord der meget gerne må bruges og ord der helt skal undgås? Spørgsmålene er mange, men de er vigtige at besvare idet virksomhedens stemme spiller lige ind i opfattelsen af dit brand. Den tone, du bruger på tværs af din markedsføring er med til at tegne din brandpersonlighed og din modtagers opfattelse af samme.

Konklusion

En designmanual definerer virksomhedens image ud fra et visuelt og sprogligt perspektiv med det formål at sikre konsistent branding på tværs af alle kanaler og medieplatforme.

Hvorfor er det vigtigt? Fordi konsistens i din kommunikation skaber en sammenhængende oplevelse, som styrker forbrugernes tillid til dig, hver gang de interagerer med dit brand. Gjort rigtigt vil det over tid styrke brandgenkendelse og, gjort rigtig godt, kundeloyaliteten.

Designmanual tilpasset jeres virksomhed

Designmanualen vil blive tilpasset jeres virksomhed, med jeres virksomheds udtryk og identitet som en del af den. Hvis ikke i har en designmanual i forvejen der blot skal opdateres, vil der blive udarbejdet en ny på baggrund af det materiale I har i forvejen eller en nydannet stil i skal i gang med.

I vil modtage designmanualen i PDF-format så I nemt kan dele den ud til jeres kollegaer, kunder og samarbejdspartnere.

Vi briefede Adtention på et temmeligt komplekst projekt, nemlig at skabe et nyt emballagedesign, som kommunikerer de værdier vi som brand står for og kan forstærke vores markedsposition, og som også kan udrulles på 12 markeder. Vi har fået et rigtig godt resultat og vores kunder tager rigtig godt imod det nye design, hvilket i sidste ende er det vigtigste. Adtention har hele vejen været fleksible, haft en hurtig responstid, og været behagelige samarbejdspartnere.”
Anette Lindeblad, Dechra

Dorte – Projektleder i grafisk

Hvad er en designmanual?

En designmanual er en opskrift til din virksomhedsidentitet, som indeholder forklaring omkring hvordan fonte skal bruges, farver skal bruges, opstillinger, hvordan logoer kan anvendes og meget mere.

Detaljegraden af designmanualen kan variere alt efter hvor stor din virksomhed er. Desto flere samarbejdspartnere og medier du bevæger dig på, desto større og mere udførlig vil din design-manual også skulle være.

Designmanualen bliver brugt for at din virksomhed har det samme udtryk på alle medier og flader hvor i kommunikere til interne og eksterne aktører så vel som kunder. Manualen vil altid kunne fremsendes til jeres samarbejdspartnere, om det er nye eller eksisterende, og det vil give dem et meget bedre indblik i hvordan jeres virksomhed skal opstilles alt efter materialet der skal laves.

Hvad indeholder en designmanual?

En designmanual kan indholde meget forskelligt, alt efter virksomheden den bliver produceret til. Men oftest vil en designmanual ved os indeholde;

  • Brug af logo
    Her vil der blive opsat guidelines til hvordan man kan anvende jeres logo i forskellige opstillinger og kontekster
  • Supergrafik
    Der vil blive skabt elementer der skaber genkendelighed for brugeren, uden at der nødvendigvis skal være et logo for at skabe en relation
  • Typografi
    Regelsæt for hvordan typografien må benyttes i hvilke størrelser, hvilke vægtninger og lignende
  • Farver
    Opstilling af hvilke farver der må anvendes, inklusiv en primær og sekundær farve. Denne del viser hvordan de kan sammensættes for at skabe levende og god kommunikation, der passer til jeres virksomhed og brand
  • Eksempler
    Eksempler på alt ovenstående sammensat, så det er muligt at se hvordan det kan opstilles i praksis
  • Billedstil
    Opstilling af mood board, hvor der vil være en ensartet billedstil, der sikrer at kommunikationen er ens på tværs af medier.

Skal vi give et bud på din designmanual?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

8 krav til din designmanual