Hvad er CTR – Click-Through-Rate
CTR er procentdelen af de mennesker, der klikker på dit resultat i stedet for andre resultater.
Sådan udregnes CTR
Det er faktisk et simpelt regnestykke, du sagtens selv kan lave. Find først dine visninger på de forskellige søgefraser eller søgeord, der er tilknyttet din hjemmeside. Antallet af visninger vises i Google Search Console. Så kan du udregne din CTR.
Click Through Rate = Kliks / Visninger
Eksempel: 15 kliks / 100 visninger = CTR på 15%
Hvordan ved jeg, om min CTR er høj nok ?
Der er forskellige CTR-mål til forskellige nicher. Det kan også være, at du er en af de heldige, der har fået købt dig et EMD og derfor har en fordel i søgeresultatet på det produkt eller den ydelse, du sælger.
Her vil du typisk se højere CTR, end hvis du sælger flere forskellige ydelser eller produkter.
Sammenhængen mellem søgeord og CTR
Dit søgeord spiller ind på din CTR. Forsøger du at rangere på et såkaldt trofæ-søgeord som “tøj“, eller vil du rangere på et long-tail søgeord som “hvide Nike Air Max 90”?
Hvis du udelukkende går efter long-tail søgeord, vil du have dine kunder langt nede i salgstragten. Derfor vil din CTR sandsynligvis også vil være høj. Årsagen hertil finder du i user intent. Når de søger så præcist, som på skoen fra Nike, er de typisk parate til at købe. Du vil derimod have færre visninger, da long-tail søgeord som regel ikke har en særlig stor volumen.
Det bunder i den simple logik, at et bredt søgeord vil have flere søgninger og dermed kunne generere flere kliks. Et nichesøgeord vil derimod have færre søgninger, og dermed en mindre pulje at generere klik fra.
Så hvordan ved du, hvilken type af søgeord, du skal gå efter? Det vurderer man på baggrund af konkurrenterne, om det er realistisk at overhale dem, samt hvilken branche, du opererer i.
Hvad er den gennemsnitlige CTR?
I en udregning baseret på cirka 100 virksomheder, ligger en gennemsnitlig CTR cirka på følgende:
- Bredt søgeord: 3-6%
- Long-tail søgeord: 7-15%
Der er dog flere faktorer indblandet. Er du et større brand med en stor kundegruppe, vil du som regel have en meget højere CTR. Det skyldes, at brugerne kender din virksomhed og handler ved dig gentagende gange, fordi de synes om din forretning.
Hvis du allerede har en fin CTR, men uden det store blikfang i din metainformation, vil du kunne hæve din CTR med 0.5% – 2+% ved at gøre brug af denne guide.
Ligger du derimod under ovenstående tal, vil du med guiden kunne hæve din CTR med minimum 2+%, hvilket vil sige næsten en fordobling af besøgende på de enkelte brede søgeord.
Afhænger min placering af min klikratio?
Din placering afhænger selvfølgelig af din klikratio. Har du ingen søgeord på side 1, har du som regel også 0% klikrate. Derfor er det vigtigt at optimere metainformationerne i forhold til Googles algoritmer først. Når du har ramt side 1, kan du begynde at have mere fokus på brugerne. De er med til at bestemme din placering.
Splittest, splittest, splittest. Bliv ved med at teste dine tekster og find ud af, hvad der virker for dig og din virksomhed – Og hvad der ikke virker. Hvis du føler, at du rammer et plateau i forhold til dine placeringer eller klik, så er det sikkert fordi, du rammer skævt i forhold til sin målgruppe.
Hvad vil du gerne signalere til din målgruppe? Hvad søger de efter og hvordan? Hvad forventer de af dig som virksomhed?
Sådan ser du din organiske CTR
Google Search Console er det bedste værktøj hertil. Google er nemlig de eneste, der kan udregne din CTR.
Du tilføjer først din side på Google Search Console med et kodestykke lige før dit </head> tag lukker, som du implementerer på din hjemmeside.
Opsætning af Google search console
Har du allerede implementeret Google Analytics på din side, kan du give dig selv direkte adgang gennem Google Search Console. Dette gør du på følgende måde:
I venstre top hjørne finder du et felt du kan klikke ud, hvor du har dine konti.