Et Headless CMS er en helt ny måde at tænke webudvikling på. Med et Headless CMS adskiller man backend og frontend fra hinanden, således at systemet mangler et “hoved” (backend) som er blevet adskilt fra “kroppen” (frontend).
Et Headless CMS anvender typisk en API til at håndtere kommunikationen med front-end, som kan være udviklet i alt fra en statisk site-generator som Hugo til en AngularJS-webapp og sågar standardsystemer som WordPress, Umbraco ol.
Jesper Kaae
CTO
04 aug
Fordelen ved sådan et setup er, at det giver udvikleren mulighed for at bruge præcis den front-end-ramme, der passer bedst til projektet og som bidrager med mest værdi i interaktionen mellem dit site, dine kunder og markedsføringen. Det betyder også, at administratorerne af dit system ikke behøver at lære nye teknologier for at kunne redigere indhold på en side eller flere sider på samme tid.
Et Headless CMS adskiller det tunge system(motoren) fra frontend og gør dine systemer både med fremtidssikrede og mere effektive i drift og omkostninger forbundet hermed. Det giver også administratorerne mulighed for at skabe eller redigere indhold uden at bruge en eneste linje kode.
Teknologien er oftest anvendt ved større corporate sites, som har et mere krævende setup og en backend, der skal kunne håndtere en stor mængde data, og et bagvedliggende agilt system som eksempelvis kan anvendes af flere enheder og på flere hjemmesider på samme tid.
Hvornår bør man overveje Headless CMS?
Headless CMS er ikke bare et buzzword i dag, ancient history i morgen. Det er kommet for at blive. Og det handler ikke kun om mere effektiv søgemaskineoptimering og højere hastigheder på sitet, det handler i ligeså høj grad om at optimere og vælge de rigtige teknologier til de forskellige opgaver, der ligger i de enkelte systemer.
Vi anbefaler, at man anvender et Headless CMS i følgende tilfælde:
Du har flere hjemmesider og ønsker at bruge det samme CMS til alle dine digitale platforme
Du ønsker at integrere dit CMS i en eller flere eksisterende hjemmesider eller apps
DU ønsker at bruge det samme CMS på jeres mobil-app, som i gør på jeres hjemmeside
Du har en høj kompleksitet i din backend/administration, som du ønsker at få adskilt fra frontend
Du har fysiske butikker og/eller kørende sælgere, hvor offline og online medier skal kunne kommunikere, og gemme data uanset om salget sker gennem webshop, på en hjemmeside eller et POS-system.
Hvad er fordelene ved Headless CMS?
Der er mange fordele ved et Headless CMS, men et af de største er den performance gain, som skabes ved at lade de rigtige teknologier håndtere det, de er bedst til. Det gøre det ydermere nemmere at styre systemerne på tværs af platforme og at fremtidssikre alle grene af systemet.
Lad os tage et eksempel:
Du har en virksomhed, hvor du får en forespørgsel gennem din hjemmeside, og disse skal kunne modtages og behandles af en sælger og automatisk generere et skræddersyet og tilpasset tilbud som skal kunne fremsendes til kunden digitalt. Der skal samtidig være en gennemskuelig oversigt over kunder, og systemet skal automatisk følge op på kunderne. De kørende sælgere skal samtidig kunne genere optimerede ruter ud fra kundernes adresser.
Her vil vi helt klart anbefale et system bygget i Headless CMS, hvor alle de tunge kørsler og kundehåndtering og data bliver lagret i backend, og forrest en SEO-venlig frontend, der er bygget med nem redigering og maksimal brugervenlighed for øje.
I ovenstående eksempel ville det være muligt at bygge det hele i ét samlet system eller CMS som fx. WordPress, Drupal eller Umbraco. Problemet med det er, at backend funktionerne vil udgøre ca. 80% af budgettet og kan låse en fast i ét system. Hvis man en dag så ønskede at skifte fra Umbraco til en WordPress hjemmeside og opdateret design, ville systemet koste det samme at bygge igen, hvis ikke mere. Vælger man i stedet et Headless CMS havde det været muligt at bygge en ny frontend med opdateret design og uden problemer integrere den med den eksisterende backend. En ret stor fordel skal vi hilse at sige.
Det samme gør sig gældende, hvis man fx. driver 6 forskellige webshops, som har overlappende produkter. Med et Headless CMS er det nemlig muligt at ændre alle produktdetaljer på tværs af sites ét sted.
Et Headless CMS betyder besparelser på tværs af systemer
En af de største fejl, vi er oftest ser, er når virksomheder bliver rådført til at vælge et standardsystem som WordPress, Umbraco, Drupal eller lign., når man skal have udviklet en ny hjemmeside, som også indeholder et administrationssystem eller et tilsvarende komplekst system inde bagved.
Den altovervejende årsag til fejlen, er at 80% af budgettet typisk bliver brugt på at udvikle backend/hovedet af systemet (altså det administrative system). Bliver backend udviklet som en del af dit hjemmeside system, låser du de funktioner der bliver udviklet det system der bliver valgt, hvilket gør at hvis man en dag skal skifte til et andet hjemmeside system så vil det koste det samme at udvikle om, hvis ikke mere.
Udvikler med andre ord hele systemet og hjemmesiden i Umbraco, vil du på intet tidspunkt kunne flytte de funktionaliteter, du har brugt mange penge på over i fx WordPress, drupal eller lign. Hele molevitten skal bygges forfra da det er forskellige programmeringssprog.
Nu tænker du måske, men hvorfor skulle jeg også flytte hjemmeside fra et system til et andet? Og det er et rigtig godt spørgsmål. Der kan være mange årsager til at skifte system. Men en af dem er, at CMS-systemerne udvikler sig i lynhast. Nye funktioner kommer til, andre systemer falder bagud den teknologiske udvikling, og hvad der er standard i dag kan på bare 4-5 år risikere ikke længere leve op til de krav der bliver sat sikkerheds-, hastigheds-, og markedsføringsmæssigt.
Med et Headless CMS, vil du nemt og hurtigt og billigt kunne skifte system på din hjemmeside. Dit Headless CMS har alle informationer og funktioner liggende tilgængelige en ny hjemmeside skal bruge. Det smarte er også, at hvis du har flere hjemmesider er det endnu nemmere.
Står du for at skulle vælge et nyt CMS-system i et større setup, og er du i tvivl om Headless CMS er det rigtige valg for dig og din organisation? Så tag en uforpligtende snak med os.
Headless CMS samler alt dit indhold og data på tværs af applikationer
Som nævnt tidligere samler Headless CMS alt information centralt i én kodebase, hvilket er en betragtelig fordel i forhold til et traditionelt CMS som gemmer det pr. applikation. Driver du flere webshops med fælles produkter i traditionelle CMS-systemer, er du nødt til at oprette hvert enkelt produkt, varekategori, side og meget mere én gang per webshop, og ikke mindst individuel håndtering af ordrer. Headless CMS kan altså betyder en drastisk reduktion i administration.
Ved at centralisere alt data i et Headless CMS, lade systemet foretage eventuelle beregninger og fremsende den nødvendige data over API, gør det, at på trods der haves flere webshops, vil der være et backend system til at håndtere alles sider, vare, varekategorier og ordre.
Det gør også at redaktørerne på systemet kun skal navigere i en brugerflade, og hvis de redigerer en vare, vil backend sørge for at sende disse ændringer ud til alle webshops der har pågældende vare. Om der er 2 webshops eller 15 er lige meget. Administrationen af backend bliver ikke mere kompleks af den grund.
Vil man åbne endnu en webshop, skal der blot designes og udvikles en ny frontend, så sørger Headless CMS for at fylde varer på hylden automatisk.
Det samme princip gælder også hvis man ønsker at integrere en mobilapplikation, infoskærme eller noget helt tredje. Det kræver blot en visning/frontend, hvorefter Headless CMS håndterer resten.
Et Headless CMS vokser med din forretning
Som nævnt flere gange, så er Headless CMS så fremtidssikret, som noget kan være i dagens digitale verden. Med god grund. Et Headless CMS byder nemlig på stor fleksibilitet, når der skal videreudvikles på virksomhedens digitale platform. Og det skal der, hvis man vil lege med online.
Et Headless CMS kan vokse sammen med din forretning, og de nye krav fra forbrugere og myndigheder din forretning vil møde i takt med væksten.
Ved at afkoble de tunge funktioner og data fra ens hjemmeside, gør det, det muligt at koble flere hjemmesider til ens system, eller udvikle applikationer som mobil apps uden at skulle omstrukturere eller starte helt forfra.
Samtidig vil du også kunne bygge dine hjemmesider om, uden at risikere nedetid eller det vil gå ud over din performance.
Hvad er forskellen på Decoupled CMS og Headless CMS?
Du støder sikkert på begrebet Decoupled CMS, hvis du googler Headless CMS. Hvad er nu det? men hvad er forskellen så? Decoupled CMS har både backend “hoved” og frontend “krop” i samme kodebase. Det kan udvikles inden for samme framework, men det er valgfrit, om man anvender begge eller kun det ene.
Storset alle store CMS systemer som Umbraco, Wordpress ol. kan udvikles til et Headless CMS, alt efter hvordan API’en bliver tilpasset. Headless handler meget om systemets struktur og API-muligheder. Wordpress, Umbraco er også kaldet decoupled CMS systemer.
Et decoupled CMS kan både anvendes som Headless CMS eller normal CMS, da kodebasen indeholder begge muligheder. Hvilket gør det valgfrit om man anvender begge, eller kun det ene.
Fordelen ved Headless CMS vægtes af hvilket systemer eller hjemmesider det skal bruges i. Ved større systemer, eller sammenkobling af flere hjemmesider, er Headless CMS klart at anbefale.