Vækststrategi – vind hjerter og markedsandele

Vækststrategier er essentielle, hvis du ønsker at skabe en struktureret og bevidst vækst i din virksomheden. Vækststrategien er et hjælpemiddel og et værktøj der er specielt tilpasset til din virksomhed, og som du derfor kan bruge som en opskrift på kortsigtet og langsigtet vækst. Der findes forskellige tilgange, der hver især fokuserer på noget forskelligt, og derfor skal du være klar til at gå analytisk og kritisk til din virksomhed, for at finde den rigtige tilgang for jer. 

I dette blogindlæg kan du blive meget klogere på nogle af basiselementerne i en vækststrategi, og hvad du skal overveje inden du begiver dig ud i at lave din egen. Der findes mange værktøjer og løsninger der kan hjælpe dig med at udvikle en stærk strategi, og hos Adtention har vi også midlerne til at kombinere din vækststrategi med din markedsføringsindsats, konceptudvikling eller branding strategi. 

God fornøjelse!

Hvad er en vækststrategi og hvorfor er den vigtig?

En vækststrategi skal være med til at vinde markedsandele – altså gøre din virksomhed større og stærkere. Lige meget hvor din virksomhed er, om den er ny, gammel, svag eller stærk, bør du have en vækststrategi, så I har en “opskrift” for hvordan fremtiden skal se ud i jeres øjne, og hvad i skal fokusere på for at skabe vækst. 

Vækststrategier er meget “Afsætning 101”, men det kan være svært at forstå strategierne, hvis man ikke kan koble dem på et praktisk eksempel. På denne side har vi forsøgt at give dig en god grundforståelse, så du ved hvad dit næste skridt skal være. 

Vækststrategien er vigtig, fordi den er med til at fastholde fokus – hvis I vælger at fokusere på produktudvikling, nytter det ikke noget at i bruger en masse ressourcer på at penetrere markedet med eksisterende produkter også – I skal fastholde fokus, eller i hvert fald sørge for at i ikke tager ressourcer fra hovedmålet. Vækststrategien er også vigtig for stakeholders og investorer, så I kan give dem et billede af virksomhedens fremtid, både kortsigtet og langsigtet. 

En strategi er også en mission om at man vokser med udviklingen, så konkurrenterne ikke vokser fra en – hvis alle andre vokser og man ikke selv gør, vil man på et tidspunkt blive udkonkurreret. 

Hvilke vækststrategier findes der?

Der findes mange forskellige – og endnu flere måder at tilgå vækst og vækststrategier på. I dette indlæg vender vi nogle af de overordnede, men vi tager også gerne en snak med dig, så du kan blive klogere hvad der kan være relevant for din virksomhed.

Ser man på Ansoffs Vækstmatrix, en af den modeller der alleroftest bruges til at forklare vækststrategier, ser man fire forskellige, men der er siden kommet flere nye til, blandt andet forskellige former for integrationsstrategier. 

Denne model ser på to faktorer – produkt og marked, og derefter på kombinationerne af nye markeder og nye produkter mod eksisterende markeder og produkter. Dette giver fire muligheder, hvorfra man så kan finde frem til hvilken vækststrategi der er mest relevant. 

Produktudvikling

Produktudvikling er en strategi, hvor du kombinerer et nyt produkt med et eksisterende marked. Her har man altså et mål om at udvikle et eksisterende produkt, så man har en fordel over konkurrenternes produkter. Det er noget du ofte ser i elektronikvirksomheder, og andre brancher der udvikler sig hurtigt, og lever af at have det nyeste produkt eller mest banebrydende produkt. Du ser det hos brands som Apple og Tesla, der får deres succes fra at udkomme med nye udviklinger af jeres produkter – bedre telefoner, bedre elbiler og lignende. Her er det også tydeligt at de oftest går efter den samme målgruppe 

Hvis du ønsker at vækste gennem produktudvikling, skal der ofte afsættes mange ressourcer til udviklingen af produkterne, derfor er det altså en af de dyrere tilgange, afhængigt af hvilket marked og branche du er i. 

Markedsudvikling

Markedsudvikling er en vækststrategi, hvor man i stedet for at udvikle et produkt, finder et nyt marked eller målgruppe til sine allerede eksisterende produkter. Det kan både være et nyt segment, men også et nyt område – for eksempel et andet land. Her er der mange forskellige faktorer man skal overveje – hvilken pris er attraktiv for gruppen, er der kulturelle forskelle, skal der laves ændringer til produktet for at det passer ind? Hvis du ejer en beklædningsvirksomhed, kan det for eksempel være der skal udvikles nyt markedsføringsmateriale. 

Hvis i ønsker at nå et andet segment, for eksempel unge mænd i Danmark, skal i oftest fokusere på markedsføringen af produktet. Overvej altså hvordan i gør produktet attraktivt for gruppen. Sigter i derimod mod et andet land, vil det kræve at i har adgang til information om landet – skatter, rettigheder og eksportregler, kulturelle forskelle, markedsføringskotume og lignende er vigtigt for succesfuld markedsudvikling, og det er ofte det der er med til at trække sådan en proces i langdrag og kan kræve mange ressourcer. 

Markedspenetrering

Ved markedspenetrering er missionen at få en større markedsandel med et produkt i allerede har. Man befinder sig altså på det samme marked, men vil forsøge at udvide det eller “stjæle” markedsandele fra dine konkurrenter. Dette vil man oftest gøre ved at justere prisen eller skyde flere penge i promotion og markedsføring. Det kan være en svær tilgang, da man altså skal overbevise kunder, der måske allerede er loyale overfor en konkurrent, at de skal vælge jeres virksomhed og produkter i stedet. Man skal altså gå forholdsvist aggresivt til markedsføringskampagnerne, og man er aldrig garanteret nogen effekt.

En måde at udvide markedet på er ved at gøre jeres produkt enten billigere eller dyrere. En billigere pris kan gøre produktet tilgængeligt for flere, men det vil også påvirke hvor meget i tjener på produktet. En anden metode er at øge prisen, så det fremstår mere eksklusivt, og åbner døren til mere kritiske købere – så længe kvaliteten følger med. 

Diversifikation

Diversifikation er tilgangen, hvis i ønsker at nå et helt nyt marked, ved at udvikle på et af jeres produkter. Det kan blandt andet gøres hvis i ønsker at give jeres brand et nyt, positivt pust, ved at introducere nye produkter til en ny kundegruppe eller marked. Det kan være en virksomhed der laver haveredskaber også begynder at lave værktøj, der er baseret på samme udgangspunkt.

Denne tilgang kræver ligesom produktudvikling mange ressourcer, og kan også tage lang tid at eksekvere. 

Integration

En af de nyere strategier er integration, hvor man inkluderer og integrerer andre virksomheder og dermed vinder markedsandele. Der findes to forskellige slags – horisontal og vertikal. Ved en horisontal vækststrategi tilgang opkøber man andre virksomheder som man konkurrerer i mod. Man vinder simpelthen markedsandele ved at fjerne andre konkurrenter fra markedet, og tilføje dem til sit eget arsenal. 

Det giver både en større markedsandel, men også mindre konkurrence. Dog kan det være en dyr strategi, da det kræver at man har midlerne til at opkøbe hele virksomheder – der sikkert også sætter sig selv dyrt til salg. 

En anden vækststrategi er den vertikale integrationsstrategi, hvor man opkøber virksomheder i sin værdikæde – for eksempel en leverandør. Det giver øget kontrol over produktion og lignende aspekter, og giver en anden mulighed for at vækste. Har man samme leverandør som en konkurrent, afskærer man dem også der. 

Hvordan udvælger man en vækststrategi?

Nu kender du lidt mere til nogle af de mest udbredte strategier, men hvordan vælger man så den helt rigtige? Der er flere faktorer der spiller ind på dette. Ressourcer er klart den største, men man skal også være bevidst om hvordan markedet ser ud og hvem ens konkurrenter er. Er man en lille spiller på et marked med store konkurrenter, kan det være svært at penetrere markedet, og måske bør man i stedet lede efter et nyt segment eller marked. 

Har man allerede et unik produkt behøver man ikke udvikle videre på det lige nu, og i stedet bør man måske fokusere på at få flere – enten i samme segment eller udenfor – til at kende produktet. 

Faldgruber

Der er altid nogle faldgruber man skal være opmærksom på. Blandt andet kan det være let at vælge en vækststrategi fordi den lyder attraktiv, men man skal være meget bevidst om hvor mange ressourcer det kræver. Derudover kan man ofte tro at disse strategier er kortsigtede, selvom det faktisk kræver langsigtede planer at føre strategien ud i livet – det er blandt andet hvis man ønsker at produktudvikle, udvide markedet til et andet land og meget andet. 

Hvis du vælger at udvikle eller ændre dit brand, er det heller ikke noget der sker fra dag til dag – selvom du lancerer ny hjemmeside, logo og produkt, tager det tid for din målgruppe at ændre deres opfattelse af dig. 

En anden faldgrube er der hvor man taber eksisterende kunder, fordi man ønsker at skaffe flere – det er vigtigt at man holder fast i de loyale kunder hvis man ønsker dette, og ikke glemmer dem. Det er blandt andet sket før hvis man ændrer sin opskrift, ændrer sit brand, pris eller lignende. 

Markedsføring og vækst

Markedsføring har under flere af de nævnte vækststrategier en vigtig plads. Det gælder både hvis du udvikler et produkt, eller ønsker at nå et nyt marked. Hos Adtention har vi markedsføringsspecialister siddende indenfor flere forskellige discipliner, der kan hjælpe med markedsføring på Google Ads, Facebook, SEO, hjemmeside og mange andre aspekter. Det er en god idé at have specialister med på sidelinjen, der kender alle de rigtige teknikker og værktøjer, og ved præcis hvordan du skal tilgå de forskellige strategier markedsføringsmæssigt. 

Kontakt os

Har du fået blod på tanden for at udvikle en vækststrategi og har du brug for en samarbejdspartner der kan hjælpe dig med markedsføringsmæssige, kreative, strategiske og webmæssige opgaver? Så tøv ikke med at kontakte Adtention. Vi har stor indsigt i mange forskellige brancher, markeder og målgrupper og vil gerne hjælpe jer med at føre jeres vilde planer ud i livet – enten med en ny hjemmeside, et nyt koncept eller digital markedsføring.

Har du brug for hjælp?