YouTube TrueView: Sådan får du mest ud af dine annoncekroner

Du sidder klar på YouTube til at se en video med en kvinde, der højlydt tygger på syltede agurker direkte ind i en studiemikrofon, for at se, hvad ASMR-hypen egentligt handler om. Men først skal du selv tygge dig igennem en reklame fra en virksomhed.

Mens du irriterer dig over det korte reklamespot, kan du glæde dig over, at det er en af verdens bedste reklamepladser. For den kan også blive din.

Undervurder ikke YouTubes potentiale

Du lægger måske ikke mærke til det, men YouTube vokser hver dag. Faktisk har medieplatformen 1,5 milliarder aktive brugere om måneden. Det gør YouTube til en af de mest besøgte hjemmesider i verden.

Alene i løbet af de sidste to år, er antallet af små og mellemstore virksomheder, der annoncerer på YouTube, fordoblet. Hvis ikke du allerede er med på det digitale tog, er der god grund til at hoppe med nu.

Selvom YouTube på et globalt plan er verdens andenstørste søgemaskine, vælger mange virksomheder at bruge deres annoncekroner på traditionel søgemaskineoptimering og betalte reklamer på Facebook og Instagram. YouTube overses desværre ofte herhjemme.

Men video som medie er større end aldrig før, også i markedsføringshenseende – Og skal man tro blandt andre Forbes forudsigelser, vil internettets content komme til at bestå af 80% video inden udgangen af 2019. Derudover svarer 9 ud af 10 forbrugere, at produkt- og reklamevideoer har indvirkning på deres købsbeslutninger. SEO-optimerede videoer øger desuden din chance for at komme på Googles forside hele 53 gange. Du kan altså slå to søgeordsfluer med ét smæk på YouTube og dermed for alvor komme ud over den digitale rampe.

En verden af muligheder

Med Youtube-annoncering kan du ramme brugergrupper, som du gerne vil have aktiveret i forhold til det, du ønsker at sælge. Hvis vi nu antager, at du gerne vil sælge måltidskasser, kan du iværksætte en målgruppe, der ser madlavningsvideoer.

Ved at annoncere med målrettethed, tiltrækker du dig opmærksomhed fra det rigtige publikum og slipper for at kaste penge efter brugere, der ikke er rigtige for dig. Hvis reklamen er god nok, får du forhåbentligt seeren interesseret i at finde ud af mere om din virksomhed og dit produkt. Med et enkelt klik kan du sende seeren videre ind på din hjemmeside og hjælpe vedkommende med at foretage et køb.

Nu tænker du måske, “Okay, Webstarters, og hvad så? Hvorfor er det der YouTube-annoncering så godt? Sådan annoncerer man jo også alle mulige andre steder.”

Rigtigt. Så her er tre gode grunde fra os til dig:

  • Det er nemt at sætte op, også selvom du ikke er beriget med digitale klarsyn helt ud i fingerspidsen. Du skal bare bruge en Google Ads-konto.
  • Præsentationen af din reklame bliver en del af den organiske helhedsoplevelse på YouTube.
  • … Og så koster reklamefilm på YouTube kun en brøkdel af, hvad traditionelle TV-spots koster dig. Med TrueView, som dette indlæg handler om, betaler du endda kun for interaktioner med din annonce.

Det lyder ret værdifuldt, ikke?

Der er selvfølgeligt mere end tre gode grunde.

Der hører sig også et par gode råd med. Dem får du her, kvit og frit, men hold fast – Det bliver lidt teknisk.

Hvilken annoncetype skal jeg vælge?

Om du er ny på markedet eller allerede har stablet en etableret virksomhed på benene, er der næppe noget værre, end at se sine penge forsvinde ned i et sort hul. Det sker desværre ofte med annoncekroner, hvis ikke du er helt inde i dine kampagnemål og din målgruppe.

På YouTube er der efterhånden et hav af forskellige typer af annoncer, du kan vælge i mellem. YouTubes funktion kaldet TrueView er sat i verden, så du ikke spilder midler på brugere, der ikke er interesserede i din virksomhed.

Derfor lader vi de andre annoncetyper ligge i dette indlæg, og fokuserer på in-stream video-annoncer og display-annoncer. De kan nemlig noget helt særligt for dit budget med funktionen TrueView.

In-stream annoncer er de annoncer du ser inden, under eller efter en video på YouTube. Dem kan dine seere springe over efter fem sekunder. Det er den annoncetype vi brugte som eksempel i begyndelsen af dette indlæg, og som forstyrede din fiktive ASMR-oplevelse.

In-stream videoer er den hyppigste form for annoncering på YouTube. Billedkilde: Google.com

Discovery-annoncer er mere organiske i deres fremtræden. Denne annoncetype bliver eksempelvis vist som bannerreklamer, når dine målgruppe søger efter en video på Youtube. Det kan også være som en almindelig video med et lille gult “ad” banner. Lad os sige, at du sælger yogabukser. Når en bruger søger på ‘nemme yogastillinger’, kan du din reklame for yogabukser øverst i søgeresultatet. Det kan også være som en foreslået video i højre sides videobar.

Du kan placere dine Discovery-ads flere steder på YouTube alt efter annoncens formål og indhold. Billedkilde: Google.com

Sådan fungerer TrueView

Så kan du godt få hænderne op af lommen – Både fordi du forhåbentligt skal til at lave fede reklamevideoer, men i hvert fald fordi du skal vinke farvel til spildte annoncekroner og skabe meget mere værdi for pengene.

TrueView er kommer i to formater – Enten som videoreklamer, som din målgruppe frivilligt vælger at se videre på efter de obligatoriske  fem sekunder eller som discovery-ads, som brugeren selv klikker på.

TrueView er et effektivt annonceringsværktøj i en verden, der i stigende grad forbruger video. Ifølge Laurielle Hofer, der er Global YouTube GTM Associate hos Google, skaber TrueView annoncer en stigning på 24% i brugernes KPI-performance, 30% flere hjemmesidebesøgende og 27% flere brandede søgninger.

Den dominerende fordel ved TrueView er, at du kun betaler for annoncens CPV, cost per view. Og hvad betyder det?

Når du annoncerer in-stream på YouTube, betaler du først, når en seer i din målgruppe har set mere end 10 sekunder af din annonce – Eller hele din annonce, hvis din annonce er kortere end 10 sekunder. De første 10 sekunder er gratis med TrueView. Før var det 30 sekunder, men Googlede ændrede algoritmen i oktober 2018. Hvis seeren skipper din reklame efter de obligatoriske fem sekunder, er det altså gratis for dig.

Princippet gør sig også gældende hvis du anvender Discovery-annoncer på YouTube. Med TrueView betaler du først, når en bruger klikker på din annonce. På den måde kan man antage, at du kun betaler for at interagere med de brugere, der har en reel interesse for din virksomhed eller dit produkt. Hvis brugeren ikke har interesse i dit produkt eller din virksomhed, springes din annonce sandsynligvis over og du betaler ikke en krone. Det er da effektivt!

TrueView virker også på mobil- og tabletversionen af YouTube. Du kan altså også fange dine potentielle kunder på farten.

Et godt eksempel på både en in-stream reklame og en discovery-ad i én og samme afspilning. Som du kan se i nederste højre hjørne, kan man springer over reklamen efter fire sekunder.

Content is key

Godt nok betaler du med TrueView kun for de brugere, der aktivt ser eller interagerer med din annonce. Men for at få dem til at bruge tid på dit brand, skal du producere indhold, der er deres tid værd – Og dermed dine annoncekroner værd.

Menneskets gennemsnitlige koncentrationsevne rækker 8 sekunder. Det er ét sekund mindre end hos guldfisk. Og du ved sikkert, hvor svært det er, at få guldfisk til at se dine annoncer. Det gør vi i hvert fald hos Webstarters.

Det betyder altså, at du inden de 8 sekunder er gået, skal have fanget og ikke mindst fastholde dine brugeres opmærksomhed.

Når du anvender TrueView-annoncer, har brugerne mulighed for at springe dine annoncer over  efter blot 5 sekunder. Det giver en endnu kortere krog, til at fiske seeren til dig og klaske ham op i din jolle, så han for alvor kan se, hvad du har at byde på. Jo bedre madding, du lægger ud, og jo federe din jolle er, desto mindre sandsynligt er det, at seeren atter hopper ud det i store blå reklamehav.

Derfor er det altafgørende, at du skaber fængende, værdiskabende og underholdende indhold til at sælge din virksomhed eller dit produkt.

For os hos Webstarters er det altid et målepunkt at kigge nærmere på, hvor mange procent af jeres video der reelt bliver set færdigt. Er den procentdel lav, er det ofte et udtryk for, at annoncens indhold ikke er godt nok i forhold til din valgte brugergruppe og targeting.

Begynd med slutningen

Ja, det lyder ulogisk. Især fordi vi har placeret netop den del mod slutningen.

For at kunne tilrettelægge en meningsfuld annonce eller kampagne, skal du først og fremmest finde ud af, hvad det er du vil opnå med din annonce.

Det giver bedre resultater, og du bruger dine annoncekroner med fornuft.

Vi ved ikke, hvad du drømmer om. Men det gør du med sikkerhed selv.

Populære mål er:

  • Leads
  • Brand awareness
  • Hjemmesidetrafik
  • Salg af produkter

Dit budskab hænger tæt sammen med, hvilke brugere der skal aktiveres, og hvilket kendskab denne gruppe har til din virksomhed.

Hvis målgruppen overhovedet ikke kender til virksomheden, og du annoncerer til en ny målgruppe, er det eksempelvis en fordel at have en mere introducerende og forklarende tilgang. Hvem er din virksomhed, hvad sælger du og hvordan bringer du værdi til seerens hverdag?

Henvender du dig i stedet til en tidligere kunde, kan du anvende det købte produkt og eventuelt tilbehør hertil i din annonce. Du kan også tilbyde eksklusive loyalitetsrabatter som incitament og retention.

Der kan altså være mange forskellige budskabsformål, alt efter hvem det er, du ønsker at aktivere og hvad, du gerne vil have ud af din annonce.

Derfor er det heller ikke muligt at lave en annonce, der indeholder det hele. Besvar de notoriske hv-spørgsmål, inden du går i gang; Hvad er formålet, hvem skal se min annonce, og hvad håber jeg at få ud af det?

Jo bedre du kender din virksomhed, dine mål og din målgruppe, desto mere får du presset ud af dit annoncebudget.

Heri ligger en strategisk planlægningsproces, der rækker udover den tekniske opsætning og den rentabilitet, der på sigt vil komme når du annoncerer gennem YouTube. Det lader dig udnytte det enorme potentiale, som verdens anden største søgemaskine tilbyder.

Har du brug for hjælp?