E-handel i et corona-år: Danskernes nye vaner og hvad de betyder for din virksomhed

Den allestedsnærværende verdenssituation har sat sit præg på mange ting i løbet af 2020, og i samme ombæring også måden hvorpå vi bruger vores penge online. Det viser den seneste udgave af NETS’ årlige analyse, “Dansk E-handel 2020”. 

Rapporten afdækker hvorledes markedet og forbrugernes adfærdsmønstre har udviklet sig i det forgangne år, og tager udgangspunkt i en interviewundersøgelse blandt danskerne foretaget af Kantar/Sifo på vegne af NETS. 

Flere brancher har oplevet tilbagegang, og andre har formået at vækste omstændighederne på trods – ja, nogle virksomheder har endda fuldstændig  innoveret deres forretning i løbet af det sidste år. Selvom mange af os måske gyser ved tanken om gule breaking news-bjælker, hjemmearbejde og lukkede butikker, er der også meget, som vi digitalt set kan lære af 2020.

Forbruget er for første gang faldet 

Danskerne handlede i 2020 for 97,5 milliarder kroner på internettet. Det er et fald på 43 milliarder kroner i forhold til 2019. 

Det er første gang, at internethandlen oplever nedgang fra det forgangne år – og på mange måder er det prikken over i’et på et år, der har udfordret det danske erhvervsliv. 

NETS begrunder selv det drastiske fald med, at handlen med rejser samt rejserelaterede aktiviteter er blevet slået hjem som følge af pandemien og de dertilhørende lukkede grænser. Rejser og rejserelaterede aktiviteter har nemlig traditionelt været danskernes andenstørste post, når det kommer til internethandel. 

Dagligvarer, takeaway og tøj hitter stort hos danskerne 

I år er det derimod fysiske varer, der dominerer danskernes forbrug. I 2020 er hele 57,6 milliarder kroner spenderet på hverdagens fornødenheder. Det er en stigning på ca. 10 milliarder fra året før, svarende til knapt 15% – og dermed er det også det første år, hvor de fysiske varer dominerer i statistikkens høje forbrugstinder. 

Det er primært dagligvarer, tøj og take-away der har fyldt i danskernes virtuelle indkøbskurve, og det er nærliggende at tro, at det blandt andet sker som følge af de skærpede restriktioner i bl.a. supermarkeder og tillige de lukkede caféer og restauranter. Det tydeliggøres bl.a. af andelen af danskere, har handlet dagligvarer på nettet, som er steget med 24% sidste år.  

Danskerne plejer ellers at bruge størstedelen af sine penge på rejser, og sidste år brugte vi et svimlende beløb: 70 milliarder kroner. Selvom rejsebranchen i størstedelen af 2020 har været lukket ned, lander rejser dog alligevel på en andenplads med et forbrug på 22,5 milliarder kroner. Dermed udgør rejserelaterede indkøb 23% af sidste års forbrug. Kategorien omfatter også rejserelaterede aktiviteter, som parkering i lufthavne, hotelophold og månedskort til tog og bus. 

Dermed er der sket en ret betydelig forskydning i den måde, vi bruger vores penge på, og restriktionerne og det ændrede verdensbillede i den virkelige verden, sætter også sine aftryk på vores digitale ditto. 

Danskernes nye forbrugsvaner afspejles altså tydeligt i de fire største poster i varerkategorien, der i 2020 fordeler sig således:

  • 10,8 milliarder kroner på dagligvarer og alkohol
  • 8,9 milliarder kroner på tøj
  • 5 milliarder kroner på elektronik
  • 4,3 milliarder kroner på take-away

Video, video – video! 

De fleste af os brugte i 2020 meget mere tid hjemme, end vi plejer – og når de første puslespil er lagt og den første surdej har måtte lade livet, tyder det på, at danskerne hr kastet sig over digital underholdning foran hjemmets mange skærme. 

Det kommer bl.a. til udtryk gennem det faktum, at tre ud af fire danskere i 2020 har brugt digitale dollars på online-services. Posten er den tredjestørste for årets e-handel, og forbruget beløber sig til 17,3 milliarder kroner. 47% af danskerne har købt streamingtjenester, men også medlemskaber, forsikringer, spil, digitale avisabonnementer, velgørenhed, gambling, og virtuelle undervisningstjenester har været mere populære end tidligere.   

Det er dog særligt de underholdende streamingtjenester som Netflix, Spotify og Mofibo, der har været populære blandt danskerne, som i et ellers dystert år har søgt grin, gråd og ny læring fra film, serier, lydbøger og musik. 

Også medlemsskaber til sport og forsikringer har i service-kategorien været populære køb, mens billet-tjenesterne, der bl.a. faciliterer koncerter, teater, musicals og festivals, ikke overraskende har set en stor nedgang som følge af det lukkede kulturliv. 

Danskernes forbrug er blevet mobilt – og vi stiller høje krav 

Det er ikke bare de ting, vi køber, der har ændret sig. Det er også måden hvorpå vi handler. 

Èn ud af fem danskerne svarer, at de nu handler mere på internettet end før corona-pandemien. Det er især kvinderne, der angiver, at de siden corona handler hyppigere på nettet end før. Mens det er 22% af kvinderne, svarer kun 17% af mændene, at de har øget deres handel på internettet. 

Selvom danskerne handler vidt forskellige ting online, er årsagerne til, at vi handler online, typisk de samme. Tid og penge er ifølge rapporten de to vigtigste parametre, når vi vælger at handle online. 29% svarer, at de handler på internettet, fordi det er nemt og bekvemt.15% af danskerne handler på internettet på grund af de lavere priser, mens et større udvalg og at spare tid også nævnes som typiske grunde. 

Således bliver det også stadigt vigtigere for danske webshops at øge brugeroplevelsen. 

Mobilvenlige webshops er en nødvendighed

Brugeroplevelsen skal nu også være komplet på tværs af flere platforme end computeren. Seks ud af ti kvinder handler hovedsageligt fra deres mobil eller tablet, mens knapt halvdelen, 46%, af de danske mænd følger trop på denne tendens. 

Denne købsadfærd stiller stadigt større krav til mobilvenligheden af danske webshops, for ifølge NETS peger tendensen også på, at flere og flere i fremtiden vil handle fra mobile enheder frem for på computeren. Det ændrer dog ikke på, at danskerne stadig ønsker, at det er nemt at finde dét, de leder efter og under hvilke vilkår, handlen finder sted – særligt med hvilke midler, man kan betale, samt transparens omkring fragtomkostninger er vigtigt for danskerne.   

Hver tredje danske svarer nemlig, at de har afbrudt et køb på en webshop. Heraf begrunder 32% af dem det med, at prisen på deres kurv inkl. fragt var for høj. Derudover er de to mest populære begrundelser for et afbrudt køb hhv. utryghed ved webshoppen samt manglende leveringsmuligheder. Også manglende betalingsmuligheder eller problemer med betalingsprocessen er en hyppig grund til afbrudte køb. 

Det er værd at have med, hvis du overvejer at kigge din webshop efter i sømmene. 

Relaterede
Har du brug for hjælp?