Hvad er SEO prisen egentlig?

Hvad er SEO prisen egentlig på grisen? Måske ikke et af livets helt store spørgsmål, men alligevel ret så væsentligt, hvis man er digital marketeer med varer på hylden, som man gerne vil af med til den helt rigtige pris og de rigtige kunder.

Desværre kan prisdannelsen på SEO – eller søgemaskineoptimering på gammel dansk – være lidt svært at gennemskue. Hvad får du konkret får for pengene hos et bureau? Og hvad får du på et andet bureau for samme beløb? Der kan være tale om vidt forskellige løsninger, fordi branchen spænder over alt fra lykkeriddere til lærde. Enhver kan kalde sig specialist, og der ligger milliarder af kroner i SEO-abonnementer. Så om du køber en abonnementsfælde eller seriøs rådgivning kan ofte være svært at vurdere, hvis man er novice udi SEO og prisen på samme. Læs det med småt. Vi siger det bare.

Hvad koster søgemaskineoptimering så?

Som skrevet ovenfor, møder du mange forskellige betalingsmodeller og specialister, når du søger efter et fornuftigt, digitalt bureau og god, gedigen SEO, der rykker flere varer i kurven. Spørger du os er SEO prisen afhængig af især tre ting:

  • Konkurrencesituationen i markedet
  • Dit ambitionsniveau
  • Specialistens faglighed

Konkurrencesituationen i markedet

Effektiv SEO er et optimeringsarbejde uden ende. Og langtfra altid en jævn proces, når nu algoritmer og teknologi er i evig flux, og dine konkurrenter konstant forsøger at komme et skridt foran dig og optimere deres forretning på samme præmisser, blot klogere og bedre end dig. Grundbetingelserne for markedet og SEO er altså parallelle, men altid i forandring. En intensiv konkurrence betyder, at visse kombinationer af søgeord og termer er dyre, end hvis man fx ejer sin helt egen lille niche i markedet med lav konkurrence, fordi der ikke er så mange søgninger. Det fører os til en ret så simpel hovedregel – jo mere intens konkurrence desto mere ad spend skal der til, for at rykke markedsandele.

Dit ambitionsniveau

Enhver marketingansvarlig drømmer om effektiv og målrettet kommunikation og gode brugeroplevelser, der sælge varer i et væk. Den slags flotte ambitioner skal naturligvis altid mødes med virkeligheden i realistiske målsætninger, som igen skal omsættes til slagkraftige kampagner og kanalvalg. VIl du fx have den bedste placering i Google, det bedste eksponeringsgrundlag og generelt et højere omsætningsniveau, ja, så medfører det naturligvis også en højere SEO pris. Alt det drøfter vi naturligvis indgående, før en evt aftale indgås. Det. vi sammen aftaler, og det, vi gør, skal give både mening og et fornuftigt afkast for begge parter.

Specialistens faglighed

Det skal ikke være nogen hemmelighed at dygtige og erfarne SEO specialister koster lidt mere end en junior. Derfor handler det også at få afstemt hvilket niveau det er behov for. Hvorfor kan det være en god ide at have en mere erfarne specialist er at denne specialist ofte er mere effektiv, og kan skabe bedre resultater på et mindre tidsforbrug.

Hvor meget bør SEO koste?

SEO priser spænder vidt og bredt i vort brogede branchelandskab. Alt lige fra 500 kr. om måneden i den ene ende til 100.000 kr. i den anden. Vi anbefaler, at du altid spørger flere udbydere, og at du altid beder om udførlig dokumentation for evner og et realistisk løsningsforslag på baggrund af en grundig briefing. På den måde får du et det mest optimale sammenligningsgrundlag, men det kan stadig være en udfordring, fordi det, der står med småt, altid varierer.

Fem spørgsmål du bør stille dig selv, før du vælger SEO leverandør:

  • Er linkbuilding inkluderet i prisen?
  • Er ændringer af content på site inkluderet i prisen?
  • Er nyt content på sitet inkluderet i prisen?
  • Kan bureauet levere webudvikling, når sitet skal op på næste niveau?

Hold øje med standard SEO pakker

SEO pakker er ethvert bureaus standardløsning, hvor man – så billigt som muligt – forsøger at skabe resultater inden for en fast “one size fit all” konceptramme. Her bliver der ikke taget højde for markedssituationen og den pågældende virksomheds unikke forhold og behov. Spørger du os, er skræddersyet SEO altid at foretrække. Alle virksomheder har gavn af teknologisk velfunderet og kreativ gennemtænkt SEO komplet med turbo på linkbuilding, tekstoptimering og kvalitetscontent. Alt det tager SEO pakker ikke højde for.

Vores SEO priser

Vores SEO priser baseres altid på en god plan og en så realistisk vurdering af opgaven og det interne ressourcebehov pr. måned som overhovedet muligt. Hos os, har vi fra starten af holdt fast i fuldt transparente priser og uhindret adgang til udførlig dokumentation af vores tidsforbrug. At vi hver især bruger vores ressourcer bedst muligt, synes vi giver den bedste forudsætning for et udbytterigt samarbejde.

Vil du selv regne lidt på sagen, har vi skruet en prisberegner sammen nedenfor, med alle de forbehold, som dertil hører:

PRØV VORES PRISBEREGNER
(Ja, content, linkbuilding og eksekvering er inkluderet)

Husk, du kan købe SEO for billigt!

Ingen kigger på side 12 i søgeresultaterne. Ingen. Effektiv SEO kræver topplaceringer i organiske søgninger og er groft sagt værdiløs, hvis det ikke er tilfældet. Og det kræver et minimumsbeløb, før man krydser grænse til det forjættede land, hvor kliks i kurven flyder som honning. Har man ikke råd til det, er pengene bedre brugt andetsteds, fx et kvalitetsløft i kreativitet eller flere kampagner. Og nu til verdens nemmeste spørgsmål: Vil du hellere bruge 8.000 kr på SEO hver måned og omsætte for 120.000 kr. ELLER bruge 1.500 kr. på SEO og omsætte for 1.000 kr? Forvent altid en nøgtern cost benefit-tilgang til SEO løsningen, når du møder os. Det skal give mening for alle parter, ellers gider vi ikke.

Hjælp til selvhjælp

Hvis SEO prisen er over budget, findes der måder hvorpå man kan reducere prisen. Det kan være at involvere flere af virksomhedens interne ressourcer i indsatsen. Vi skal nok guide vedkommende sikkert i SEO-havn.

Husk at SEO er en investering

Forvent ikke, at SEO i dag giver resultater i morgen. Den slags har en lidt længere tidshorisont, men gjort korrekt, kan SEO være en utrolige rentabel omkostningsdriver. Vi vil endda gå så langt som til at påstå, at det, målt på ROI, er en af de mest rentable omkostningsdrivere, du kan have i din kanalsammensætning. Ydermere er SEO mere end bare en omkostningsdriver for en enkeltstående kanal, den har nemlig også positiv indvirkning på andre kanal fx google ads.

Det er vigtigt at have i mente, at ved konstant effektiv SEO, der vil omsætningen stige eksponentielt jævnfør grafen nedenfor. Derfor kan det ske, at du i starten kun omsætter meget lidt, men det tal stiger kraftigt på sigt, uden af din omkostninger stiger.
På sigt vil der dog opstå stagnation i væksten, og der skal tilføres flere ressourcer for at nå næste niveau.

Her ses en typisk graf over investeringen kontra omsætning på SEO. På Y-aksen har vi kroner og på X-aksen har vi tid.

SEO har flere facetter end blot omsætning og trafik

SEO kan mere end blot skabe omsætning og trafik. SEO er også en eksponeringskanal når dit navn popper op i de organiske søgninger. Så selvom du ikke får den pågældende trafik, har du alligevel flashet dit brand. Den effekt, stor eller lille, er vanskelig konkret at værdisætte (du kan i google search console se mængden af organiske eksponering).

Har du et spørgsmål?

Sidder du inde med et spørgsmål, som vi ikke har fået besvaret så skriv gerne en kommentar til os.