Hvordan bruger man inbound marketing?

Hvad er inbound marketing egentlig? Inbound markedsføring er et ord der smager lidt af de populære marketing-trends du læser om LinkedIn – men hvad kan du egentlig bruge det til? Det kan du blive klogere på i dette blogindlæg, hvor vi tager dig gennem inbound marketing, og hvordan du kan bruge det til din fordel. Du bliver både klogere på hvad det er, men også hvordan du kommer i gang. 

Som et af tidens helt store buzzwords når det kommer til marketing, kan det virke lidt intimiderende, men med det rigtige benarbejde kan du komme bedst fra start. Så læs med nedenfor, hvis du både vil blive klogere på inbound og outbound marketing, content marketing og paid, earned og owned media! 

Hvis du vil vide mere om hvordan Adtention kan hjælpe dig med inbound marketing, er du også altid velkommen til at kontakte os, så holder vi gerne et uforpligtende møde.  

Data til markedsføring

En datadrevet tilgang – hvad betyder det egentlig? Og hvorfor er det vigtigt at bruge data til markedsføring? 

Ved at bruge data til at analysere sin målgruppe og deres behov, slipper man for gætværk. Der kan nemlig være stor forskel på hvordan man tror at ens kunder tænker, i forhold til hvordan de rent faktisk tænker og opfører sig. Måske har du en opfattelse af at dine kunder ønsker sig masser af videomateriale hvor de kan se produkterne, hvor de derimod hellere vil have udførlige guides, der viser mere om hvilket produkt der egner sig bedst til dem. Men hvad er data egentlig? Det kan være let at indsamle en masse information om sine kunder. Man kan gøre det ved hjælp af forskellige former for tracking og cookies på ens hjemmeside, eller man kan gøre det mere manuelt i form af spørgeskemaer og lignende værktøjer. 

Der er de seneste år – både på CMS’er som WordPress og SquareSpace, samt i Google Analytics og Facebook Pixel, kommet værktøjer der kan hjælpe med at indsamle og bearbejde data, så det er klar til at du kan bruge det. Det bliver sat i en kontekst, hvor du kan se hvordan dine kunder og potentielle kunder agerer på din hjemmeside og andre platforme. Der findes også andre steder man kan indsamle data og information der allerede er bearbejdet – for eksempel i markedsanalyser og rapporter. Ønsker du at lave inbound marketing, bør du altså finde ud af hvilken datadrevet tilgang der kan hjælpe dig med at blive klogere på hvad dine kunder har brug for. 

Inbound vs. outbound marketing

Nu har du hørt lidt om inbound markedsføring – men har du også hørt om outbound markedsføring? Dette er en type markedsføring der stadig er meget benyttet, og er det som du kender som traditionel markedsføring – bannere, tv-spots, radioreklamer og lignende, hvoraf en stor del kan betegnes som fysiske reklamer. I en verden der har ændret måden at arbejde med marketing og reklame på, bliver mange mennesker konstant bombarderet med reklamer, lige meget hvor de er, og det kan have flere konsekvenser – blandt andet at din målgruppe kan blive trætte af at se dit brand, eller du kan blive væk i mængden – derfor er det et stærkt træk, hvis du også kan kombinere din markedsføringsindsats med inbound markedsføring – for man må ikke undervurdere effekten af begge. 

Det kan være svært at sætte dem op mod hinanden, for begge har vist styrker, der ikke kan vejes op af den anden metode – for eksempel kan outbound marketing være ekstremt stærk hvis du vil skabe opmærksomhed på dit brand eller produkt, mens inbound kan have stor effekt når du skal skabe konverteringer. 

Når man snakker om forskellene mellem inbound og outbound markedsføring, støder man også på begreber som paid, owned og earned media. Det kan du blive klogere på nedenfor. 

Tilgangen i salg og marketing har for mange virksomheder ændret sig meget over de seneste år. Det kan der være flere grunde til; øget konkurrence og konkurrenter, flere måder at markedsføre sig på og mere kritiske forbrugere. 

Der er større efterspørgsel på oplevelser der passer perfekt ind i kundes behov, og man skal kunne finde det man har behov for på få sekunder – og kan man ikke lide det man finder, er der som regel et andet, meget tilgængeligt alternativ. Når det kommer til både inbound og outbound markedsføring, taler man ofte om paid, earned og owned media. 

Paid media er typisk det du kender som traditionel markedsføring, men finder også sted i de digitale strategier. Her betaler man sig fra markedsføring, for eksempel ved at lave en reklamefilm der bliver spillet på store Tv-kanaler eller annoncer på Google eller et magasin. Man betaler sig altså til at blive vist på en relevant kanal, og bestemmer selv hvad der skal stå eller siges. Det er altså en stærk fremgangsmåde, men den kan også medføre nogle af de konsekvenser der er nævnt længere oppe. 

Owned media

Owned media er de kanaler i selv ejer. Det er jeres hjemmeside, sociale medier, medlemsmagasin, podcast eller lignende, som I selv står for. Dette er oplagte steder til inbound marketing, fordi det er her I virkelig kan være nyttige for jeres målgruppe. Vis hvordan I hjælper jeres kunder ved at lave guides, tests af jeres produkter, fremvisninger eller lignende. Owned media er stærkt, hvis jeres målgruppe allerede kender jer, men hvis de ikke kan finde jer, er det ikke til meget nytte. Derfor giver det altså mening at kombinere flere forskellige tilgange.

Earned media

Earned media er højt eftertragtet af mange virksomhedsejere. Her har man nemlig “tjent” omtale af andre medier, virksomheder eller personer. Anbefalinger vægter højt hos mange forbrugere, og hvis en kendt person eller anerkendt magasin taler om jeres virksomhed eller produkter, kan det vække interesse hos mange. Det kan for eksempel være et LinkedIn opslag, en artikel i Børsen, en anbefaling på Instagram eller noget helt tredje. Man skal dog være opmærksom på de associationer som kunderne laver, fra den person eller platform som laver anbefalingen, til det billede I ønsker at give af jeres virksomhed. Derudover skal man være opmærksom på at earned media ikke nødvendigvis er positivt. 

Hvorimod man tidligere fokusere på at markedsføring skulle repræsentere virksomheden og finde nye kunder, fokuserer man i dag i større grad på at repræsentere sine kunder, så de identificerer sig med en. Derudover vil man også være mere synlig, så man lettere kan blive fundet af kunderne (for eksempel gennem inbound markedsføring) fremfor at virksomheden skal ud og finde kunderne. Derudover har du nok også selv oplevet et skift i hvordan virksomheder går til kunderne. Nu er det ofte mere attraktivt at nå individuelle personer – blandt andet gennem 1:1 targeting, hvor man forsøger at nå potentielle kunder ved at vise dem produkter eller services som rent faktisk er relevante for dem, for eksempel gennem retargeting fremfor masse-annoncering. 

Der findes flere andre aspekter der har udviklet sig over tiden, for eksempel ser man mere på at integreret markedskommunikation og omnichannelstrategier i modsætning til at bruge få kanaler, og på at pleje forholdet til eksisterende kunder. 

Content marketing

Content marketing er en stor del af inbound marketing. Her bruger man indhold som er relevant for ens kunder til at skabe trafik, konverteringer og engagement. Meget af strategien bagved går hånd i hånd med inbound marketing, og det er de samme metoder, teknikker og fremgangsmåder man bruger. Content marketing har altså også til formål at give nyttigt indhold til kunderne, og bruge det til at “lokke” dem til ens hjemmeside, shop eller lignende. Det kan finde sted på mange forskellige platforme – blandt andet sociale medier. 

Når man laver content marketing, kræver det at man ved meget om sin målgruppe, og kommunikerer med dem på en måde der passer til dem. Det kan i tonen i sproget, hvilken type indhold man skriver, og hvordan man bruger lyd, videomateriale, billeder og lignende.

Gode råd til næste step

Nu ved du forhåbentligt meget mere om inbound marketing end da du startede med at læse. Hvis du aldrig har arbejdet med inbound markedsføring før, og i stedet har fokuseret på traditionelle metoder, skal du først og fremmest i gang med at finde ud af hvad dine kunder og potentielle kunder gerne vil have – for eksempel gennem data. 

Hvis du allerede har en idé om hvad dine kunder vil bruge, skal du i gang med at producere indhold der passer til dette. Måske skal du til at skrive guides der hjælper dine kunder med at finde det helt rigtige produkt, eller måske skal du lave et podcast der passer til din branche og dine kunders interesse. Husk også, at det skal være let for din målgruppe at finde dette – for eksempel gennem annoncering, SEO eller traditionel, outbound markedsføring. 

Inbound marketing hos Adtention

Hos Adtention hjælper vi gerne jeres virksomhed med at blive skarpe på inbound marketing, lige meget om det er gennem en ny content strategi, content markedsføring eller analyse af jeres nuværende indhold og markedsføringsmetoder. Vi har specialister på mange forskellige digitale platforme, og formår at kombinere det digitale, markedsføringsmæssige, grafiske og strategiske med viden indenfor mange forskellige brancher og virksomhedstyper.

Vi kan helt sikkert lære jeres målgruppe rigtig godt at kende, så I kan nå dem med nyttigt, hjælpsomt og informativt indhold, der gør jer mere attraktive. 

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er inbound marketing?

Inbound marketing er en marketingtilgang hvor man fokuserer på at få kunder, brugere og lignende ved at tilbyde relevant, hjælpsomt og informativt indhold, der relaterer til ens virksomhed, organisation eller branche. Det kan være podcasts, guides, blogindlæg eller hjælpevideoer. Man fokuserer mere på at kunderne skal kunne finde ens virksomhed end at man skal ud og finde kunderne selv.

Hvad er outbound marketing?

Outbound marketing er det som mange kendetegner som "traditionel" markedsføring. Det er blandt andet Tv-spots og radioreklamer, trykte reklamer og annoncer samt bannere på busser og andre steder i offentligheden. I denne marketingform søger man ud efter kunderne ved at fange deres opmærksomhed, i modsætning til inbound marketing, hvor kunderne aktivt leder efter hjælp eller information.

Hvad er paid, owned og earned media?

Paid media er en marketingform hvor man køber sig til eksponering, for eksempel i den lokale avis, som en reklame i TV eller lignende. Owned media er de kanaler man selv ejer og kan markedsføre sig på. Det kan blandt andet være ens hjemmeside, eget podcast, sociale medier som Instagram og LinkedIn, e-mail markedsføring og meget andet. Earned media er eksponering som man gør sig "fortjent" til. Det kan være en anmeldelse på Trustpilot eller en produkttest, en nyhedsartikel i en avis eller lignende.
Har du brug for hjælp?