Integreret markedskommunikation i alle brancher

Hvad er integreret markedskommunikation? Og hvorfor er det værd at bruge sin tid på som virksomhed? Integreret markedskommunikation er en metode hvor man samler og integrerer sine forskellige markedsføringskanaler, så de går op i en højere enhed. I stedet for at du har flere forskellige kanaler som du arbejder med hver for sig, giver en integreret strategi et uniformt billede af de virksomhed, og hjælper din målgruppe igennem kunderejsen helt gnidningsfrit, hvor de forskellige kanaler og platforme understøtter hinanden helt perfekt. 

Hos Adtention kan vores markedsføringsspecialister hjælpe jeres virksomhed med at forene jeres markedsføringsstrategi, så i undgår støj i jeres kommunikation og kan brande jeres virksomhed ensartet, ligegyldigt hvor i befinder jer. 

Ved at kombinere kreative, strategiske og markedsføringsmæssige kompetencer, hjælper vi jeres virksomhed med at få et tydeligt billede og brand, som i kan videregive til jeres kunder og målgruppe. I er altid velkomne til at kontakte os, hvis I vil vide mere om integreret markedskommunikation.

  • Ingen binding
  • Strategi og analyse
  • Fokus på kvalitet
  • Transparente og forståelige processer
  • Dialog og rapportering hver måned
Kom i kontakt med os

Integreret kommunikation og omnichannels 

Du har måske allerede hørt om omnichannel eller omnichannel marketing. Integreret markedskommunikation ligger tæt op ad dette, og de to fænomener kan endda arbejde sammen mod det bedste resultat. 

Omnichannel marketing er markedsføring gennem flere kanaler, men hvor der er fokus på at de arbejder sammen og understøtter hinanden. I modsætning til multi-channel marketing, hvor man ikke kombinere de forskellige platforme, er det essentielt for denne strategi, at de forskellige kanaler er ensartede og guider den potentielle kunde mod det samme mål, lige meget om de er på hjemmesiden, Facebook, busstoppestedet eller ugeavisen. 

Hvis du gerne vil skabe et ensartet billede og en ensartet kunderejse for målgruppen, er det vigtigt at alle dine forskellige kanaler er ensartede og kan hjælpe hinanden – det handler altså om at få din tilstedeværelse på Facebook til at sende nye kunder til din hjemmeside, og din e-mail markedsføring til at få tidligere kunder til at komme tilbage. 

Vil du blive klogere på omnichannels? Læs med her

Samspillet mellem kanaler

Man behøver ikke bruge alle de kanaler der findes for at lave integreret markedskommunikation – langt fra. Til gengæld er det vigtigt at der er et utvivlsomt samspil mellem kanalerne som du rent faktisk bruger. Nedenfor kan du se nogle af de kanaler der kan være relevante for dig at bruge. Måske egner alle sig til din type virksomhed, eller måske er der kun et par stykker der egner sig til markedsføring i din branche. 

Vi hjælper dig gerne med at identificere hvilke kanaler du er stærk på, og hvilke der ikke har den ønskede effekt, så vi sammen kan sætte dig op på kanaler med stærkt potentiale, frem for at spilde kræfter på ikke-relevante platforme.

Hvad skal man overveje? 

Når du vælger at arbejde med integreret markedskommunikation er der nogle ting man kan overveje, inden man går i gang. Disse er blandt andet med til at sikre at man ved hvorfor det kan være en fordel at bruge denne type strategi, og om ens virksomhed er klar til at lægge sig om til en mere brand-orienteret strategi. 

  • Hvilke kanaler anvender du?
    • Tænk over hvilke kanaler du bruger lige nu. Er du bevidst om hvorfor du bruger dem, og får du den ønskede effekt derfra. Det er en god idé at lave en analyse af kanalerne, blandt andet for at se  om den overhovedet egner sig til din virksomhed, eller om du bare ikke bruger kanalen på den måde der giver succes. Hvad kan du gøre for at blive stærkere på platformen eller bør du stoppe med at bruge den, og tage en anden i brug i stedet. 
  • Skal du skyde med spredehagl?
    • Det kan være farligt at skyde med spredehagl når det kommer til kanaler. Det er bedre at have en bevidsthed om hvilke kanaler der fungerer og hvilke der ikke gør. Det kan være en god idé at starte ud med tre forskellige kanaler, og styrke disse, før du begynder at opsætte flere kanaler. På den måde er du sikker på at du har opbygget et stærkt fundament, og ikke har nogle løse ender. 

Hvad er og hvad er ikke integreret markedskommunikation? 

Ligesom når man bruger omnichannel strategier, handler det ikke bare om at være til stede på mange forskellige platforme. Når man kan findes flere forskellige steder, men ikke interagerer på tværs af disse, kan det kaldes for “siloer”. Informationsdelingen er altså fastlåst til én silo, og man bliver ikke sendt videre fra én kanal til en anden.

Dette gør sig blandt andet gældende ved multi-channel markedsføring og cross-marketing. Ved multi-channel marketing glemmer man at dele viden, der kan styrke kanalerne sammen, og ved cross-marketing begrænser man sig til for få kanaler – for eksempel en hjemmeside og en Facebookside eller en butik og en Instagram-bruger. 

Marcus – Projektleder i Web

Vigtigheden af dit brand

Integreret kommunikation kan også handle om andet end decideret markedsføring. Det handler også om ensartet branding, der afspejler virksomheden bedst muligt, lige meget hvilken kanal, platform eller medie der er tale om. Det gælder altså også når i vil være informative, for eksempel få flere til at kende jeres brand eller lave guides der forklarer hvordan jeres produkter fungerer. 

Brand-bevidsthed er ikke nyt, og selv gamle virksomheder som C.L Seifert, LEGO og Coca Cola har ekstremt stærke brands. Og man behøver altså heller ikke være gammel for at være stærk i sit brand. Det ser du blandt andet hos Shaping New Tomorrow og TikTok. 

Hvis du er tydelig omkring dit brand, ved din målgruppe og kunder også hurtigt hvem du er, og så er du lettere at genkende når de ser dig og lettere at komme i tanke om. Hvem tænker du på når du ser et par lækre, skræddersyede bukser eller byggeklodser? 

Læs mere om branding

Fordelen ved en integreret kommunikationsstrategi

En integreret kommunikationsstrategi er en ting du bør overveje af flere grunde: Du ønsker at styrke dit brand og du vil samtidig gøre kunderejsen mere brugervenlig og ensartet. Fordelen ved at bruge integreret markedskommunikation er, at du bliver nødt til at være bevidst om alle de platforme du bruger. Du kender styrkerne og svaghederne og derfor også hvordan de forskellige platforme bedst kan bruges til at styrke hinanden. 

En strategi som denne, hvor du er meget bevidst om branding, hjælper dig med at give dine kanaler en ensartet opbygning og kommunikation hvilket styrker kunderejsen. 

Den individuelle kunderejse

Apropos kunderejse… Integreret markedskommunikation styrker den samlede kunderejse såvel som den individuelle kunderejse. Den individuelle kunderejse styrkes af de kombinerede kanaler. 

Et eksempel kan være hvis du ved busstoppestedet ser en annonce for Vero Moda. Du synes det ser spændende ud, især fordi mærket er trendy til en god pris, og går ind på mærkets Instagram, hvor du ser nogle forskellige opslag. Dagen efter går du ind på Google for at finde et par bukser fra mærket og klikker lidt rundt på nogle forskellige produkter. Over de næste par dage for du kontinuerligt annoncer om bukserne på både Instagram og Facebook, og et par dage efter køber du bukserne på hjemmesiden. 

Det er altså et eksempel på den individuelle kunderejse, hvor brandets associationer – trends til en god pris, samt de integrerede kanaler har guidet dig til at lave et køb. 

Content marketing 

Content marketing er også en vigtig del af integreret markedskommunikation. Det er her du bruger indhold til at skabe aktivitet og interesse hos dine kunder. I content marketing er der ofte mulighed for at interagere med indholdet fra dine kunders side, for eksempel gennem et kommentarfelt. Du kan dele videoer, podcasts eller opslag på de sociale medier, og på den måde skabe en interesse hos din målgruppe og følgere. 

 

Er du blevet nysgerrig på content marketing? Læs mere her

Skal vi give et bud på dit digitale projekt?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

Integreret markedskommunikation hos Adtention

Hos Adtention vil vi gerne hjælpe dig og din virksomhed med at blive mere bevidst om jeres integrerede markedskommnunikation og strategierne bagved – blandt andet branding og markedsføring. Vi har erfaring fra mange forskellige brancher og virksomheder, og har derfor et unikt indblik i hvordan vi kan hjælpe din virksomhed. Vi kender målgrupperne og ved hvilke teknikker der fungerer hvor. Derudover har vi både en markedsføringsafdeling, en grafisk afdeling og en webafdeling, der alle arbejder sammen om at skabe en ensartet og sammenhængende rejse for dine kunder. 

Eksempler fra den virkelige verden

Der er mange virksomheder der gør et forsøg på at have effektiv, integreret markedskommunikation, men det kan være svært. Et eksempel på en virksomhed der er til stede på mange platforme – både digitalt og fysisk er Red Bull. Udover at se virksomheden der sælger energidrik i reklamer under sloganet “Red Bull gir’ vinger”, ser du dem også som sponsorer på alverdens sportsgrene. Fra cliff-diving til skateboarding og snowboarding samt andre mere ekstreme sportsgrene. Her spiller sloganet perfekt sammen med sponsoraterne, fordi det viser at de støtter, atleter, det vilde og banebrydende. Du ser videoer fra konkurrencerne i TV’et, men også på skærmene i fitnesscenteret og på sociale medier. De har altså formået at associere deres produkt og brand med træning og den “hurtige” hverdag, hvilket også er derfor du altid kan finde en Red Bull når du er på farten. 

Et andet eksempel er IKEA. IKEA er også eksperter i integreret markedskommunikation, blandt andet gennem deres måde at brande sig selv til familier – alle typer familier på tværs af sammensætning. Når man ser en IKEA-reklame på YouTube eller på Instagram, associerer man med det samme virksomheden med hvor man kan få billige, funktionelle møbler, lige meget om man bor i et stort hus eller en lille lejlighed på 5. sal. IKEA har desuden gjort deres brand tilgængeligt for alle deres forskellige kunder, ved at køre ud med varer til steder hvor der ikke ligger en butik i nærheden. 

De vigtigste pointer

Nu skulle du gerne vide en del mere om integreret markedskommunikation. Nedenfor finder du de vigtigste pointer fra artiklen, så du kan gemme dem til senere.

  1. Det er lige meget om du bruger mange kanaler – er de ikke forenede har det ingen effekt. 
  2. Integreret markedskommunikation skal understøtte kunderejsen – så er du bevidst om hvordan den rent faktisk ser ud, frem for hvordan du tror den ser ud? 
  3. Det handler ikke kun om markedsføring – jeres brand skal være i fokus og være grundstenene til kunderejsen.