Den fulde guide til en SEO venlig hjemmeside

Det er nok ikke første gang du er stødt på sætningen “SEO venlig hjemmeside”.
Hvis man skal have en ny hjemmeside er der mange bureauer, der siger “Vi laver en seo venlig hjemmeside”, og mange markedsføringsbureauer nævner også dette udtryk. Men hvad er det reelt og hvad definerer hvornår en hjemmeside er seo venlig?

I denne artikel vil vi komme rundt om hvad begrebet reelt betyder, og hvilke faktorer du skal være opmærksom på, for at få det bedste udgangspunkt på Google.

Hvad definere en SEO venlig hjemmeside?

En SEO venlig hjemmeside er i alt sin enkelhed en hjemmeside der overholder de retningslinjer som søgemaskinerne ligger for dagen for at rangere i søgeresultaterne. Men de sidste 20 år er der sket meget indenfor søgemaskineoptimering. Førhen var det teksten og indholdet på siden som gjorde udslags faktoren, hvilket ikke længere er tilfældet.

I takt med at teknologier har udviklet sig og søgemaskinerne er blevet mere intelligente, er der opsat flere krav til både indholdet, struktur, det tekniske fundament, overholdelse af de gense SEO principper, linkbuilding og meget mere. Det er her, at sætningen “SEO venlig hjemmeside” kommer ind. Den hjemmeside du har eller skal have bygget skal ikke kun have godt indhold, men også være optimeret til de tekniske og gængse regler inden for SEO.

I 2020 annoncerede Google et nyt tiltag til SEO, som går under navnet “Google web core vitals”. Denne ændring betød at Google fremadrettet vil rangere hjemmesider der er hurtige og teknisk SEO optimeret højere end andre. Årsagen til det, som google selv skriver, er fordi:

  • Længere side indlæsningstider har en alvorlig effekt på afvisningsprocenten. For eksempel:
    • Hvis sidens indlæsningstid stiger fra 1 sekund til 3 sekunder, stiger afvisningsprocenten med 32%
    • Hvis sidens indlæsningstid stiger fra 1 sekund til 6 sekunder, stiger afvisningsprocenten med 106%

Disse krav gør det svært at beskrive begrebet “SEO venlig hjemmeside”, fordi der er mange faktorer som spiller ind for at overholde ovennævnte, og det vil vi gennemgå i næste sektion.

6 vigtige punkter til en SEO venlig hjemmeside

Disse 6 punkter er punkter, som du selv kan teste din hjemmeside op imod for at se hvor SEO venlig den er. Dog er det ikke alle punkter du selv kan løse uden at have teknisk erfaring. Hvis du skal have bygget en ny hjemmeside er det vigtigt at få afdækket om disse 6 nedenstående punkter bliver overholdt, for at få det bedste udgangspunkt i form af seo venlighed på sin hjemmeside.

Teknisk SEO optimering

En af de vigtigste punkter der skal være styr på er det tekniske fundament af din hjemmeside for at gøre den SEO venlig. Det er dog win-win at teknisk optimere hjemmesiden, eftersom det bidrager til både hastighed, brugervenlighed og mobile venlighed som forekommer i disse 6 punkter. Udfordringen med teknisk SEO optimering, er at mange af optimeringspunkterne kræver teknisk forståelse for at opnå et godt resultat.

Teknisk optimering af ens hjemmeside består primært af følgende krav:

  • Billedoptimering
    En af de punkter Google kan straffe ens tekniske score på, er hvis billederne ikke er optimeret. Vi ser ofte at hjemmesider har et billede på deres hjemmeside som fylder originalt 2000x2000px, selvom stedet billedet bliver vist kun er 400x400px. Her er det vigtigt at tilpasse ens billeder til stedet de bliver placeret. Derefter skal ens billeder komprimeres, som betyder at man formindsker mængden af farver og detaljer billedet reelt har uden at det er en synlig forskel for brugeren. Ved at komprimere et billede kan der oftest spares 60-80% af det som billedet fylder (Du kan komprimere billeder igennem bulkresizeimages og compressor.io gratis). Det sidste vi anbefaler er at anvende teknologien “Lazy load”, som betyder at billeder først bliver indlæst når brugeren scroller henover billedet.
  • Formindsk CSS og JS
    CSS og JS filer udgør designet af ens hjemmeside. Et hyppigt problem er at hjemmesider har utrolig meget unødvendig kode i disse filer, hvilket skal fjernes for at have en seo venlig hjemmeside. Man kan komprimere og formindske (minify) ens CSS og JS filer, så de filer fylder markant mindre. Samtidig kan man tilpasse dem, så der ikke er unødvendige designregler på en underside der ikke anvender dem. Dette kræver teknisk viden at optimere.
  • Anvend cache
    Du har måske undret dig over hvordan Google kan levere millioner af resultater, når du søger, på kun 0.1 sekund. Det gør de primært igennem “Cache”.
    Cache lagrer en lokal version af koden på enten brugerens enhed eller serveren, hvilket gør at når brugeren skifter underside eller laver en efterspørgsel til serveren behøver serveren ikke at genindlæse koden påny Dette muliggøres fordi browseren tager af de lokale kopier der allerede eksisterer. Eksempelvis Google cacher alle deres søgeresultater flere gange om dagen, hvilket betyder at når du søger på Google får du egentligt blot leveret en “gemt” version de har liggende på deres servere, så de ikke skal lave hele udregningen ved hver søgning. Det gør at med Cache kan man formindske ens load hastighed på hjemmesiden op til 95%. Det gør en marginal forskel når du skal have en seo venlig hjemmeside.
  • Begræns mængden af kode
    Søgemaskinerne analysere også hvor store mængder af kode der skal til for at fremvise din hjemmeside. Årsagen er ganske enkelt; desto mere kode der skal til, desto hårdere er det for enheden som skal indlæse hjemmesiden. Hvert HTML/kodnings element bliver talt og opvejet i Googles øjne, og her anbefaler de maksimalt at have 1.500 elementer og gerne mindre.

Har du brug for hjælp til din tekniske optimering så tag endelig kontakt til os, og vi kommer med et bud på optimeringen af din hjemmeside.

Hjemmesidens hastighed

Som skrevet tidligere, vægter Google hjemmesidens hastighed meget højt. Google tester både ens hjemmeside på computer og mobilversion, for at se hvordan den performer. Her har Google opdelt deres test i 3 primære kriterier, som ens hjemmeside skal overholde for at have en bedre rangering. Kriterierne består af:

  • LCP (largest contentful paint)
    LCP er tiden det tager at indlæse de store elementer på en hjemmeside. Det kan være en stor tekst sektion, store billeder eller videoer. Her anbefaler Google at det tager under 2.5 sekunder. Hvis det tager over 4 sekunder trænger det til forbedring. Dette punkt kan løses ved at bruge lazyload.
  • FID (first input delay)
    FID er tiden det tager, fra en bruger besøger hjemmesiden, eller klikker på et link, til serveren responderer tilbage. Mange hosts kan have en responstid på 600ms før at serveren giver browseren et svar med at serveren er igang med at behandle anmodningen. Her anbefaler Google 100ms, hvor cloudflare er en af dem vi har bedst erfaring med.
  • CLS (Cumulative Layout Shift)
    CLS er hvor mange elementer der ændrer sig på hele undersiden hvor brugeren er. Vi alle har prøvet hvor man skal til at trykke på et link, og så pludselig kommer der en annonce ind foran eller elementet rykker sig. Google tjekker hele ens underside, for at se om der er elementer der kommer ind efter undersiden er fuldt indlæst, eller elementer skifter positioner på hjemmesiden.

Du kan teste hvordan Google ser din hjemmeside igennem Google pagespeed insights. Her kan du se vores hjemmesides resultater:

Værd opmærksom på at Google tester alle dine undersider, og at der kan være forskel på din score alt efter om det er din forside eller en produkt underside, som du tester.

Gængse SEO regler

For at have en SEO venlig hjemmeside kræver det ikke kun at det tekniske er på plads, men også at hjemmesiden overholder de gængse SEO regler, også kaldet on-page SEO. I denne forbindelse tales der om de ikke tekniske regler som din hjemmeside skal overholde, men punkter du ikke altid selv har mulighed for at ændre som administrator af hjemmesiden, som eksempelvis at en produkt underside altid kun har en h1’er, breadcrumbs og struktureret data. Herunder kan du se nogle af de vigtigste regler ens hjemmeside skal overholde:

  • Maks 1 h1’er pr. side / Hvortil dine søgeord skal fremgå i selvsamme
  • HTTPS skal være aktiveret
  • Læsbar URL struktur
  • Meta title og meta beskrivelse
  • ALT tekster på billeder samt læsbar filnavne
  • Breadcrumbs
  • Struktureret Data Markup / Schema.org
  • Sitemap
  • Intern linkstruktur

Brugervenlig hjemmeside

En brugervenlig hjemmeside består af 2 niveauer. Hjemmesiden skal være brugervenlig for brugeren men også for søgemaskiner. Hvis du har svært ved at finde rundt på din hjemmeside, har søgemaskiner det også. Det er vigtigt at søgemaskiner kan finde alt dit indhold samt forstå hvad dine sider omhandler. Derfor er det vigtigt at din hjemmeside er opbygget i form af relaterede indhold og hjælper dig med danne de interne links. Lad os antage at det her indlæg bliver dynamisk indlæst på flere af vores undersider, hvor i linket til indlægget står “Læs mere”, så vil Google tro at dette indlæg omhandler “Læs mere” frem for “SEO venlig hjemmeside”, derfor er det utrolig vigtigt at ens hjemmesides interne links er opsat korrekt i det dynamiske indhold.

Mobilvenlig hjemmeside

Den 1. juli 2019 opdaterede Google deres søgealgoritme ud fra princippet “Mobile first”, hvilket betyder at de vil rangere mobilvenlige hjemmesider højere end hjemmesider der ikke er mobilvenlige. Det betyder at det er altafgørende at have en mobilvenlig hjemmeside for at den kan opfattes være SEO venlig. Du kan teste hvor mobilvenlig din hjemmeside er igennem Google mobile friendly test.

Besøgforlængende indhold

Som nævnt ovenfor går søgemaskinerne op i brugervenlighed, men også om brugeren anvender ens hjemmeside. Derfor er det vigtigt at du har mulighed for at tilføje indhold som gør at brugeren bliver på hjemmesiden længere tid end normalt. Eksempelvis, hvis du driver en webshop, og brugeren kommer ind på din produkt underside, kan det være en stor fordel at tilføje videoer i form af ens produkt galleri for at øge brugerens engagement på hjemmesiden.

Test selv om du har en seo venlig hjemmeside

Med al den viden omkring hvad en SEO venlig hjemmeside indebærer, omhandler næste punkt om hvordan du selv kan undersøge om du har en seo hjemmeside. Mange af de ovenstående punkter er mulige at undersøge selv ved at gå ens hjemmeside igennem. Dog findes der også værktøjer der kan vise det hurtigere, med et bedre overblik for dig. Vi har samlet 6 af de gratis værktøjer vi oftest bruger, som du kan læse mere om herunder:

  • Google pagespeed insights
    Det første værktøj på vores liste har stået tidligere i teksten, men er værd at nævne igen. Det er nemlig Googles eget værktøj til at tjekke den tekniske del af hjemmesiden ud fra Googles krav. Google pagespeed viser en score både til mobile enheder og computer enheder, samt viser i bunden hvilke punkter der skal forbedres for at øge sin score, og her er det blot at gå i gang.
  • Tools pingdom
    Det næste værktøj på listen handler om din hjemmesides hastighed. Med tools.pingdom vil du se en oversigt og score over hvordan din hjemmeside indlæses samt hvilket steder du kan forbedre for at øge din score.
  • Siteliner
    Siteliner er en gratis service, der giver dig en analyse over din hjemmeside og afslører vigtige faktorer, der påvirker din hjemmesides kvalitet og søgemaskinens placeringer. Siteliner giver hver af dine sider en “page score”, som illustrerer hvor stor en chance der er for at dine sider vil rangere højt på Google.
  • Seositecheckup
    Igennem seositecheckup får du et fuldt overblik over om hvorvidt din hjemmeside overholder de gængse SEO regler, fra ALT tekster, til rigtige titler, til meta informationer, favicon osv.
  • GTmetrix
    GTmetrix er meget lignende Google pagespeed insights, men er mere dybdegående i hjemmesidens performance, hvor Google pagespeed insights fokuserer på SEO faktorerne. Det er godt at teste hjemmesiden op imod begge services, hvis man optimerer efter GTmetrix vil søgemaskinerne kun blive gladere for én.
  • SEO meta in 1 click
    SEO meta in 1 click er som en af de eneste værktøjer på denne liste er dette værktøj et “Google chrome addon”, som er en udvidelse du skal installere til din Google chrome.
    Her vil du på hver eneste underside du har kunne trykke på denne udvidelse i din browser, hvor du vil få et nemt og overskueligt overblik over din titel opsætning, billeder, meta beskrivelser og mere.

Hvordan sikrer du at du får leveret en SEO hjemmeside?

Står du og skal købe eller overvejer at købe en ny hjemmeside og vil sikre dig at den er seo venlig, er det en god ide at spørge om mange af de punkter vi har under “6 vigtige punkter til en SEO venlig hjemmeside”. Sørg for at den aftale du er ved at indgå indeholder mange af disse faktorer. Her skal du være meget opmærksom på det CMS-system, som der anbefales at bygge hjemmesiden. Dette er fordi systemet har en stor betydning for hvor nemt og hvor meget du kan optimere din hjemmeside. Hvis du ønsker en SEO venlig hjemmeside anbefaler vi altid følgende systemer:

  • WordPress
  • Shopify
  • Laravel
  • Magento

Med ovenstående systemer vil du altid have et godt udgangspunkt og mange af systemerne understøtter som standard mange af de vigtige punkter til at have en seo hjemmeside. Det er også vigtigt at have opsat google analytics for at sikre du kan følge processen på dine besøgende fra organiske kilder.

Vi håber at dette indlæg omkring SEO venlig hjemmeside har hjulpet og svaret på nogle af dine spørgsmål. Hvis ikke så skriv endelig en kommentar til os, og vi vil besvare den så godt vi kan.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er en seo venlig hjemmeside?

En seo venlig hjemmeside er en hjemmeside der teknisk overholder søgemaskinernes regelsæt (Google web core vitals, Mobile first) for at have det bedste udgangspunkt til at øge placeringerne, når der arbejdes med ens SEO.
Har du et spørgsmål?

Sidder du inde med et spørgsmål, som vi ikke har fået besvaret så skriv gerne en kommentar til os.