Guide: Vælg den rigtige webshop-løsning i 2021

Når man skal i gang med en webshop, kan det være svært at vide hvad den helt rigtige webshop løsning er, og hvilken man skal vælge. Hvad skal man prioritere, har du allerede en webshop der skal forbedres, eller skal du have hjælp til at få gang i din livsdrøm? Webshop løsninger findes i et hav af udgaver, og kan være noget lidt svært at finde rundt i. Derfor har vi samlet nogle af alle de ting der er gode at have med, når du skal vælge den rigtige webshop løsning.

Finder du ud af undervejs at du har brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte os, så hjælper vi dig gerne i den rigtige retning!

webshopløsning

Open source løsning versus hosted shop løsning

Det første der skal tages stilling til, er om man ønsker en open source eller hosted shop løsning til sin webshop. Men hvad er forskellen?

Open source systemer – ligesom WordPress og Magento – er fleksible systemer hvor alle udviklere der benytter systemet kan kan bidrage til forbedringer, hvilket også betyder at udviklingshastigheden på disse type systemer er enorm høj. Ved open source løsninger har du også ejerskab over koden og systemet bag ved, hvor du ikke er begrænset og altid kan videreudvikle på dine løsninger.

Hosted webshops er et system hvor du får det hele samlet i et sted – eksempelvis Shopify, der både indeholder shop-system, hosting, support og lignende. Her slipper du for hovedpiner med alt det tekniske, fordi det bliver håndteret af udbyderen, så du kan lægge fokus på de ting det kræver at drive netop din webshop.

Her anbefaler vi oftest en open source løsning, primært på grund af den høje fleksibilitet, der altid følger udviklingshastigheden i det digitale marked. Hvis du vælger en hosted webshop, for eksempel DanDomain, og Facebook udkommer med en ny tracking API man skal integrere, skal man vente på at en af DanDomains egne udviklere får prioritet denne funktion samt lancerer den, før du kan tage den i brug. På open source løsninger er der 1.000.000 udviklere i hele verden der kan udvikle og understøtte de nye teknologier. Open source systemer understøtte oftest de nye teknologier før de bliver udgivet af udbyderen.

Her oplever vi at virksomheder med en hosted webshop ikke kan følge konkurrenternes udvikling i forhold til nye teknologier, nye initiativer, nye designændringer og meget andet.

Hosted shops er gode til nystartede webshops, eller til iværksættere der ønsker at prøve kræfter med at drive en webshop, hvor man har alt det basale til driften placeret et sted. Efter vækst på webshoppen, vil man finde ud af man vokser sig ud af hosted webshop løsninger.

Overblik over webshop-løsninger til dine behov

Spørger man et bureau, vil alle bureauer altid have forskellige foretrukne webshop-løsninger, og det kan være svært at få et overblik over hvad man skal vælge.

Og for at være ærlig, så kan mange webshop løsninger næsten det samme, især systemer der er bygget til at drive e-commerce. Men der er forskel på hvad en webshop løsning kan af funktioner, og hvor længe man kan drifte i systemet alt efter ens fremtidsplaner og vækst. På nedenstående liste finder du fordele og ulemper, både her og nu, men også på sigt, så du har det bedste grundlag for at vælge det rigtige system fra starten af. Listen er ikke opdelt efter hvilket system vi anbefaler som det ultimativ bedste, eftersom det er individuelt fra virksomhed til virksomhed, men giver et godt billede af, hvad de forskellige systemer kan.

Magento

Magento skal overvejes hvis:

  • Du skal bruge en shop til mere end 10.000+ produkter
  • Du skal kunne tage imod mere end 4.000 ordrer i måneden
  • Du skal integrere et tungere bogføringssystem som NaVision, Visma eller SAP
  • Forventer 50.000+ besøgende i måneden
  • I har brug for en teknisk løsning med eksempelvis differentierede prisregler baseret på forskellige logins, hertil B2B priser og B2C priser med forskellige gruppe logins og lignende.
  • I har brug for høj hastighed på trods af mange funktioner og moduler
  • Ønsker flere sproglag

Det man skal være opmærksom på ved Magento er:

  • Magento er oftest dyrt at udvikle i og hoste, eftersom det kræver mere at få bygget løsninger, kontra andre webshop-løsninger
  • Magento er et stort system med mange muligheder som tager tid at komme ind i
  • Skal vælges hvis man er en større virksomhed der har brug for en større løsning, anbefales ikke til mindre virksomheder

WordPress med WooCommerce

WordPress skal overvejes hvis:

  • Du skal bruge en webshop med 0 – 15.000 produkter
  • Du skal kunne håndtere håndtere mellem 0 – 2.000 ordrer i måneden
  • Hvis du forventer at få 0 – 100.000 i trafik i måneden
  • Hvis du ønsker et fleksibelt system som stadig er billigt, fordi det er nemt og hurtigt for udviklere at bygge i
  • Du får adgang til 100.000+ plugins og 10.000 temaer
  • Du har brug for flere sproglag
  • Du har brug for at markere dig på SEO med høje placeringer, hvor WordPress er et af de bedste systemer til dette
  • Du har brug for en hjemmeside med høj hastighed

Du skal være opmærksom på i WooCommerce:

  • WooCommerce vil vi oftest anbefale til små og mellemstore virksomheder
  • WooCommerce er en billigere løsning end andre webshop løsninger fordi det er nemmere at udvikle i og dermed mindre tidskrævende
  • WooCommerce kan man vokse ud af ved for meget trafik og ordrer i måneden.
  • Hvis ikke WordPress bliver opsat korrekt, og der bliver installeret mange plugins kan systemet blive langsomt

Shopify

Shopify skal overvejes hvis:

  • Du ønsker selv at prøve at opsætte en webshop, da Shopify ikke kræver teknisk viden og er virkelig brugervenligt. De hjælper dig fra start til slut med hvordan du får en flot hjemmeside med alt opsat fra moms, betalingsløsninger, forsendelsesmetoder og lignende.
  • Du skal bruge en webshop med 0 – 1.000 produkter
  • Du skal kunne håndtere håndtere mellem 0 – 2.000 ordrer i måneden
  • Hvis du forventer at få 0 – 100.000 i trafik i måneden
  • Du har brug for en hosted shop både med hosting, betaling og andre funktioner.
  • Shopify er fremragende til en e-handelsvirksomhed, der ønsker at starte deres første og eksplosive e-handelsrejse, forholdsvis billigt i opstartsomkostninger

Du skal være opmærksom på ved shopify:

  • Shopify er en hosted løsning og dermed begrænset. Nøglefunktioner som oftest ses som standard i et shop-system er en tillægsfunktion som man skal abonnere på med et månedligt beløb
  • Der skal betales månedligt gebyr for at bruge Shopify, og alt efter hvor stor en løsning der skal bruges kan prisen komme op i 1800+ kr i måneden, oveni de transaktionsgebyrer Shopify tager ved siden af
  • Shopify’s kasse side er låst og kan ikke tilpasses
  • Shopify kan man, ligesom WooCommerce, vokse ud af ved for meget trafik og ordrer i måneden over de ovennævnte tal

PrestaShop

PrestaShop skal overvejes hvis:

  • Du ønsker en god webshop til en mellemstørrelse virksomhed indenfor et rimelig budget
  • Du ønsker at fuld kontrol over din shop
  • Du skal bruge en webshop med 0 – 40.000 produkter
  • Du skal kunne håndtere håndtere mellem 0 – 1.500 ordrer i måneden
  • Hvis du forventer at få 0 – 80.000 i trafik i måneden
  • Du har brug for alle felter en webshop bruger fra starten af, uden ekstra udvikling
  • Brug for flere sproglag

Du skal være opmærksom på ved PrestaShop:

  • PrestaShop kan oftest virke ikke særlig intuitiv, og backenden er klodset at arbejde med
  • Der findes ikke ret mange bureauer i Danmark der arbejder med PrestaShop løsningen, hvilket også begrænser en til at finde en ny partner og kan medføre det bliver dyrt.
  • PrestaShop vil vi oftest anbefale til små og mellemstore virksomheder
  • PrestaShops svar er oftest at der findes moduler/plugins/temaer for dine problemer, og disse kan være meget dyre at tilkøbe til din webshopløsning efterfølgende
  • PrestaShop har lidt dokumentation og online hjælp kontra andre systemer
  • Mange af de moduler/plugins der eksisterer kan skabe konflikter med hinanden og vil kræve at man skal have en udvikler indover for at løse problemerne.

Det skal siges, at den ovenstående liste er en generalisering, og alt efter hvilket bureau du vælger, kan de forskellige webshop-løsninger godt variere i tallene. Eksempelvis kan en WooCommerce-løsning godt have 20.000 produkter eller 4.000 ordrer i måneden hvis det er korrekt opsat, men på et tidspunkt vil vi anbefale at man begynder at overveje at kigge efter andre webshop-løsninger der er mere gearet til den størrelse. Samtidig findes der også store virksomheder på Shopify – for eksempel Shaping New Tomorrow, Kylie Jenner, SoyaConcept og mange andre, hvor det fungerer som et godt shopsystem for dem. Det kommer an på erfaringen og opsætningen bag ved.

Som nævnt tidligere i artiklen anbefaler vi ikke danskudviklede systemer som ScanNet og DanDomain, da de er begrænsede når det kommer til hurtig tilpasning og optimering af nye tendenser. Derudover kan de være dyre at drifte og udviklingshastigheden er ikke høj, hvilket vil sige at man kan komme bagud i forhold til konkurrenter der anvender andre systemer.

Skal du bruge en standardiseret webshop løsning eller custom løsning?

Vi fortæller gerne vores kunder, at de bør rådføre sig med det bureau de ønsker at arbejde med, inden de træffer beslutningen om hvilket system, om det er custom eller standard, de vil bruge. Da det er bureauet der skal udvikle siden, er det en klar fordel at lade dem vurdere, hvad der giver mest mening – men dine overvejelser og tanker er selvfølgelig altid velkommen.

Hvis du skal have bygget en stor webshop-løsning, som bliver budgetteret til +400.000 – 500.000 kr anbefaler vi oftest at få et bureau indover som uvildig partner til at godkende kravspecifikationer og de systemer der bliver anbefalet, for at få et andet syn på løsningen. Gennem en uvildig rådgiver som kun har interesse for at projektet kommer bedst muligt i mål, sikrer man at det bureau man ønsker samarbejde med også bliver holdt til ilden for at bevise deres værd.

Når vi skriver custom løsning i denne sammenhæng, menes der ikke en webshop-løsning bygget på et CMS som Magento, WordPress eller PrestaShop. Her henvises der til at hvis du har brug for en webshop løsning, der er bygget til nogle unikke ønsker som ikke understøttes af eller er i et CMS system, og derfor skal laves fra bunden.

Hvad skal du være opmærksom på når du køber en ny webshop løsning?

Ordsproget lyder “Pris og kvalitet hænger sammen”, og det er især gældende indenfor opsætning af webshop-løsninger. Årsagen er simpel – det kræver timer at bygge en hjemmeside, og desto lavere pris, desto mindre kan man fokusere på at lave en ordentlig løsning. Mange bureauer og freelancere inden for denne branche i Danmark tager på mindst 700 kr i timen, og hvis de tilbyder 15.000 kr for at lave en webshop, vil det betyde at bureauet har 21 timer, til at afholde opstartsmøde, skabe et design med din virksomheds identitet, opbygge webshoppen, tænke optimering og konverteringer ind, oplæring af system, dialog med dig og eventuelle rettelser og ikke mindst lancere systemet. Det er ikke særlig lang tid.

Derfor er det vigtigt at det bureau du er i dialog med har erfaring, og ikke kun med få webshops, men med forskellige typer webshops, forskellige typer kunder – både små og store. Hvis ikke de har erfaringen kan de ikke rådgive omkring en webshop løsning der passer til dig og vil virke over de næste par år, hvor de også følger med udviklingen.

Derfor har vi lavet en checkliste, du kan tage videre, når du skal vælge et nyt bureau:

Du skal gøre op med dig selv om du ønsker en standardiseret løsning, eller et unikt design, eller specielle funktioner der skal bygges. Prisen bliver afgjort af løsningen du har behov for, så jo større løsning, desto flere timer kræver det. Hos Adtention hjælper vi både små, mellemstore og store virksomheder med at udvikle en webshop der passer til jeres behov.

Du er mere velkommen til at kontakte os på +45 75 71 20 00 eller kontakt@adtention.dk, hvis du har spørgsmål til dit hjemmeside projekt, eller hvilken webshop løsning vi vil anbefale dig at vælge.

Har du et spørgsmål?

Sidder du inde med et spørgsmål, som vi ikke har fået besvaret så skriv gerne en kommentar til os.