CPM

Cost Per Mille

Cost Per Mille bedre kendt som CPM er en betegnelse for den pris, det koster en annoncør at få 1.000 annoncevisninger. Det er et begreb man bruger indenfor online marketing. i denne artikel kommer vi omkring emnet CPM og går i dybden med begrebet CPM, og hvad det måtte indeholde.

Hvad er CPM?

Cost Per Mille også kaldet CPM er et marketing term, der betegner prisen af 1.000 annoncevisninger. Du kan opsætte mange forskellige annoncer som du efterfølgende kan måle din CPA på. Det kan være videoannoncer, tekstannoncer og billedannoncer på annonce platforme som f.eks. Linkedin, Facebook Annoncering, Google Annoncering og YouTube. Den gennemsnitlige CPM pris på Facebook ligger på 73 kr og på Google ligger den på 252 kr. Prisen afhænger selvfølgelig af, hvilken industri man annoncerer indenfor. 

 

Fun fact: M’et i CPA står for ‘’mille’’, der på dansk betyder tusinde

 

Begrebet CPM bliver som oftest brugt til, at konkludere om ens branding kampagner har været succesfulde. Grunden til det er, at man gerne vil nå ud til så mange som muligt og derfor er CPM en god indikator på, hvor ens pris ligger henne i forhold til det antal, der har set ens annonce og det budget man har brugt. 

 

Hvordan laver man udregningen for CPM?

CPM er prisen for pr. tusinde visninger og beregnes sådan:

 

CPM = Det beløb der er brugt på annoncekampagne / antal eksponeringer * 1000

 

Så det vil sige hvis du f.eks. har brugt 1500 kr. på annoncering og har fået 6500 eksponeringer:

 

Så ser regnestykket således ud: CPM = 1500 / 6500 * 1000 = 230 kr. pr. tusinde visning.

 

Så vil det sige at din CPM pris er 230 kr. 

 

CPM vs CPC/CPA

 

Der findes også andre afregningsformer som CPC (Cost Per Click) og CPA (Cost Per Acquisition). Som skrevet er CPM mest brugt i annoncer, der skal øge kendskabsgraden ved et brand, da man gerne vil ud til så mange som muligt, fordi man netop gerne vil øge kendskabsgraden. Bagsiden af dette er, at du ikke med sikkerhed ved om der kommer nogle kliks igennem dine CPM annoncer.

 

Hvis man på den anden side f.eks. bruger CPC (Cost Per Click) kontra CPM, ved du, ved denne afregningsmodel, at man kun betaler for de clicks man får. Herefter kan man så bestemme om man er tilfreds med den click pris man får kontra det budget man har lagt, og de clicks man får ud af det. Det samme gør sig gældende for CPA (Cost Per Acquisition).

 

Så en klar anbefaling herfra er at bruge CPM som din primære KPI på kampagner, hvor det handler om at øge kendskabsgraden til et brand, og hvor direkte konverteringer og omsætning er dit primære mål. 

Har du brug for hjælp?