PPC

Pay Per Click: 

PPC er betegnelsen for en afregningsmodel, hvor du som annoncør betaler et beløb, hver eneste gang en person klikker ind på dine annoncer på Google Ads eller sociale medier. Det er derfor det kaldes Pay Per Click (Betaling pr. klik). 

Hvad er PPC?

PPC er en forkortelse og står for Pay Per Click og betyder i ordets forstand ‘’betaling per klik’’. Begrebet betyder at annoncøren betaler hver gang en person klikker på deres Google annoncer og derfor kommer navnet PPC (Pay Per Click). Det er en effektiv måde at købe sig til visninger på ens hjemmeside frem for at gøre det organisk. 

 

I det store billede findes der 3 kategorier indenfor PPC:

 

  • SEA (SEA): Fx Google Ads, Bing 
  • SMM (SMM): Fx Facebook- og Instagram-annoncering
  • Display-annoncering: Fx annoncer på YouTube

 

Du er sikkert nok allerede bekendt med de betalte PPC-søge annoncer på Google. Dette tillader annoncører at byde på annonceplaceringer når en person søger på diverse søgeord, der er relateret til deres virksomheds services eller produkter på en søgemaskine som f.eks. Google. Ofte søger brugerne efter ting de gerne vil købe med disse søgninger, og derfor utrolig vigtigt at få sine annoncer på her. 

 

Det kan være at der er en person, som skriver ‘’burgere i Odense’’ eller ‘’tømrer københavn’’. Det kan også være at brugeren leder efter en gave til fars dag og skriver ‘’fars dag gave’’. Disse typer af søgninger har en ting til fælles og det er, at det udløser PPC-annoncer. Annoncerne vil du se oppe i toppen og har et tydeligt ‘’annonce’’ ud for sig. 

 

For hver bruger der klikker på PPC-annoncer opkræves virksomhederne, der kører annoncerne et hvis beløb. Som virksomhed bliver man kun opkrævet, hvis en bruger rent faktisk klikker på ens annoncer. 

 

PPC eksempel

Annoncering med PPC

PPC fungerer sådan, at hver gang at der er en person, som taster et søgeord ind, kaster Google fiskestangen ned i poolen med annoncører og finder nogle vindere, der får lov til at ligge i toppen af søgeresultaterne. Dette er ikke tilfældigt, men en kombination af forskellige faktorer, såsom kvalitet, relevans af søgeordene, dine kampagner og størrelsen af søgeordets bud. Det er nemlig sådan du får en kvalitetsscore fra Google på baggrund af relevans mellem søgeord, annonce og landingsside oplevelse. 

 

Annoncerelevans fortæller om, hvor godt dine annoncer matcher den hensigt, der ligger bag brugerens søgning. 

 

Landingssidens oplevelse er også meget vigtig da den gerne skal være relevant og nyttig for dem der kigger på annoncen. 

 

PPC – Søgeord 

Google er et auktionshus og det vil også sige annonce auktionen er et budsystem. Dette betyder, at du som annoncør skal byde på de søgeord som skal trigger dine annoncer til at blive vist.

 

Hvis du som virksomhed sælger skiudstyr og en person ønsker at købe nogen skistøvler og ski, så er der stor mulighed for denne personer søger på ‘’skiudstyr’’ på f.eks Google for at finde en virksomhed der sælger disse vare. 

 

Når en person søger på et givent søgeord og trykker søg, foretager søgemaskinen en algoritmisk beregning, som får de bedste resultater frem i toppen. 

 

Da beregningsmodellen hedder pay per click, og du betaler for hvert eneste klik på dine annoncer, er det utrolig vigtigt at du som udgangspunkt kun byder på de søgeord, der er relevant for din virksomhed. 

 

Skal du have hjælp til PPC annoncering? 

Hos Adtention har vi et væld af kvalificerede specialister, som også er stærke i PPC annoncering. Kontakt os i dag og få et uforpligtende tilbud på en løsning til din virksomhed. Vi glæder os til at høre fra dig. 

 

Har du brug for hjælp?