SEO Priser

Vil du i gang med SEO? Du har måske forsøgt at arbejde med de mange forskellige faktorer, som påvirker dine placeringer i Google, men uden held. Et helt naturligt spørgsmål at stille sig selv er: “Hvad koster SEO?” – Få svaret her!

  1. Hvad koster SEO egentlig?
  2. Priser på hvad SEO koster i timen?
  3. Prisen for pakkeløsninger på SEO
  4. Hvorfor er SEO en god investering?
  5. Hvorfor er den billigste søgemaskineoptimering ikke altid den bedste?
  6. Hvad koster søgemaskineoptimering hos Adtention?
  7. Ofte stillet spørgsmål





Hvad koster SEO egentlig?

Der kan være mange årsager til at man vælger at kontakte et SEO bureau, og det kan være svært at finde det helt rette bureau. Der findes mange SEO bureauer i Danmark, hvor prislejet varierer. Derfor kan det også være kompliceret for dig som kunde at finde ud af, hvad en fair pris er for at bureauet SEO optimere din hjemmeside.

Inden at du udvælger et bureau til at varetage din SEO, bør du undersøge, hvordan konkurrencen er i din branche. Opererer du i et konkurrencepræget marked vil prisen på seo også afspejles heri. Ligeledes skal du også vurdere, hvor “hurtigt” du ønsker at sætte skub i hjulene. SEO prisen som du betaler bestemmer nemlig, hvor lang tid specialisten har til at bearbejde din Google optimering.





Priser på hvad SEO koster i timen

Priser på SEO kan variere alt efter om du vælger et SEO firma eller en freelance. Hertil har det verdenskendte analyseværktøj Ahrefs udarbejdet en analyse af markedet, hvor resultatet viser at prisen i andre lande også minder meget om de danske priser.

  • I gennemsnit har SEO bureauer en timepris på omkring 750 – 1.125 kr.
  • Freelance SEO priser er typisk det halve af bureauernes priser og prislejet er normalvis mellem 400 – 500 kr.

Det er klart at erfaring kan afspejles i prisen, og da et SEO bureau har en del flere kompetencer og mere viden under samme tag, så afspejles det typisk også i prisen.

Hos Adtention anvender vi månedsabonnementer, som afgører, hvor mange timer specialisten har om måneden til at producere det SEO arbejde, der skal til for at få dine placeringer til tops. Budgettet er derfor også skræddersyet til dit og din hjemmesides behov.





Prisen for pakkeløsninger på SEO

Hos Adtention tilbyder vi ikke pakkeløsninger, fordi vi mener at SEO er en langsigtet strategi, der kræver meget mere end en løsning på eksempelvis 5 kategori-tekster, 10 meta informationer og 2 links. Vi mener at det er meget bedre med et fast samarbejde, hvor den langsigtede strategi kan eksekveres i samarbejde med dig og din virksomhed. Det betyder at du får både on-page-, off-page- og teknisk SEO, samt linkbuilding i det du betaler for hver måned. Du kommer altså hele vejen rundt for dit budget.

Prisen for SEO pakker hos diverse bureauer varierer alt efter om man går med bureauets “basis”, “teknisk” eller “pro” SEO pakke. Disse priser er typisk mellem 3.500 kr. til 7.000 kr. i fast SEO optimering pris i måneden.

Hvor meget bør SEO koste? Som du kan se ovenfor er det ikke muligt at give et konkret svar, fordi de fleste bureauer har forskellige strukturer, timepriser, pakkeløsninger m.m. I sidste ende skal du gøre op med dig selv, hvor mange penge du ønsker at lægge og om du ønsker en fast SEO optimering. Vi anbefaler altid en fast SEO løsning, fordi SEO er en kontinuerlig proces, som aldrig stopper.





Hvorfor er SEO en god investering?

Arbejder du med SEO skal du huske på at investeringen typisk først tjener sig hjem over tid – afhængigt af dit fundament. Men hvad betyder det egentlig? Det betyder blot at, hvis du har været på dit givne marked i længere tid, du har et etableret navn, du rangerer på søgeord i forvejen, så vil resultaterne for din investering af SEO arbejdet hurtigere kunne mærkes. Er du ny på markedet med en helt ny hjemmeside, så vil det typisk tage længere tid, fordi der vil skulle opbygges “troværdighed” overfor Google. Dette kan desværre ikke gøres fra den ene dag til den anden.

Fordelen ved SEO er at der intet spend eller annoncebudget forbundet med emnet. Dvs. at det er udelukkende viden, kompetencer og hårdt arbejde, der leverer resultaterne. Det er derfor også typisk den digitale marketing kanal med den bedste ROI. Ulempen er dog at det kan tage tid før at arbejdet leverer resultater, og derfor har vi opstillet scenarier vi har oplevet gennem vores mange år i branchen:

  • Ny hjemmeside som er et par måneder gammel: her skal du typisk forvente at der går 6 – 12 måneder før at SEO arbejdet bærer frugt.
  • Hjemmeside med nogle år på banen: afhængigt af, hvor meget du har gjort i forvejen i forhold til SEO, så kan det tage 1 – 6 måneder før at du ser resultaterne fra SEO arbejdet.

Udover at SEO har en god ROI, så er der andre årsager til at SEO er en god investering. Synergieffekten mellem SEO og andre marketing indsatser kan ikke benægtes. Har du eksempelvis en Google Ads konto, hvor du i forvejen henter en god omsætning igennem, så kan SEO være med til at gøre dine annoncer endnu mere effektive. SEO er med til at gøre din hjemmeside mere brugervenlig, konverterbar og gøre dine landingssider mere relevante i forhold til dine annoncer. Faktummet at din hjemmeside bliver mere brugervenlig og konverterbar hjælper på tværs af alle dine online indsatser, lige meget om det er sociale medier, e-mail eller Google Ads. Derfor er SEO en god investering og er fundamentet for dine digitale tilstedeværelse.





Hvorfor er den billigste søgemaskineoptimering ikke altid den bedste?

Det er ikke ualmindeligt at virksomheder går efter at få så billig en SEO løsning som mulig. Derfor går mindre virksomheder også gerne med freelance SEO specialister, fordi de har billige SEO optimering priser. Selvfølgelig er det meget naturligt at man gerne vil have den bedste pris på arbejdet, og gerne slippe så lidt penge som muligt. Desværre erfarer vi bare gang på gang, at den billigste SEO ender med at være den dyreste.

Det er muligt at anskaffe sig billige månedlige SEO aftaler på 500 – 1000 kr. om måneden og ligeledes findes der timepriser på 200 – 400 kr., men resultaterne for arbejdet afspejles i de fleste tilfælde også i prisen. Der sker simpelthen intet i forhold til deres placeringer i søgeresultatet. Erfaring og kvalitet afspejles ofte i prisen, ikke blot i den digitale verden, men også den fysiske offline verden. Skal du have kvalitet, vil du typisk også være nødsaget til at betale mere. Det samme gør sig gældende her. Du skal derfor afgøre med dig selv, hvor mange penge du vil have op af lommen, men også hvad dine forventninger er.





Hvad koster søgemaskineoptimering hos Adtention?

Vores priser på SEO stemmer godt overens med vores estimat ovenfor i forhold timeprisen på ca. 750 – 1.125 kr., men ønsker du et konkret bud på en samarbejdsaftale anbefaler vi at vi tager et møde. Her gennemgår vi de mange faktorer, som skal bearbejdes for at din hjemmeside får så meget organisk trafik og omsætning som mulig. Vores SEO tager ikke blot udgangspunkt i at rangere på alverdens søgeord og skaffe trafik. Vi tager udgangspunkt i at skaffe dig relevant og konverterbar trafik, samt at rangere til tops på de søgeord som leverer denne type af trafik til din hjemmeside.






Ofte stillet spørgsmål

Hvor meget bør SEO koste?

SEO priser spænder vidt og bredt i vort brogede branchelandskab. Vi anbefaler, at du altid spørger flere udbydere, og at du altid beder om udførlig dokumentation for evner og et realistisk løsningsforslag på baggrund af en grundig briefing. På den måde får du et det mest optimale sammenligningsgrundlag, men det kan stadig være en udfordring, fordi det, der står med småt, altid varierer.

Fem spørgsmål du bør stille dig selv, før du vælger en SEO leverandør:

  • Er linkbuilding inkluderet i prisen?
  • Er ændringer af content på site inkluderet i prisen?
  • Er nyt content på sitet inkluderet i prisen?
  • Kan bureauet levere webudvikling, når sitet skal op på næste niveau?
Er linkbuilding inkl. i jeres SEO?

Ja – hos Adtention sørger for vi at komme hele vejen rundt når vi arbejder med SEO på din hjemmeside. Med et samarbejde hos os får du hele SEO paletten.

Hvilke faktorer er med til at påvirke prisen på SEO?

Spørger du os er SEO prisen afhængig af især tre ting:

  • Konkurrencesituationen i markedet – jo højere en konkurrencesituation, jo højere et budget er påkrævet.
  • Dit ambitionsniveau – hvor stor en markedsandel ønsker du? Dette påvirker også prisen.
  • Specialistens faglighed – faglighed og kvalitet afspejler sig typisk også i prisen, og derfor er den billigste løsning ikke altid den rigtige.
Har du et spørgsmål?

Sidder du inde med et spørgsmål, som vi ikke har fået besvaret så skriv gerne en kommentar til os.

Har du brug for hjælp?