Sådan fik Fiskeriforeningen nyt website og kontrollen tilbage
Kunden
Fiskeriforeningen.dk er en dansk sammenslutning af fiskere og fiskeriorganisationer, og repræsenterer over 500 medlemmer inden for erhvervet. Fokus er på at fremme bæredygtigt fiskeri og sikre så gode vilkår for branchen i Danmark, som politisk muligt.
Opgaven
Fiskeriforeningen bankede vores dør med et ønske om en modernisering, både visuelt og teknisk, frontend som backend, af deres website. Det gamle havde efterhånden knopskudt ud i så mange undersider og forskellige visuelle retninger, at brugervenligheden var sunket helt til bunds.
Og skal vi være helt ærlige, så var det bagvedliggende system slet ikke i stand til at holde den digitale skude ovenvande. Helt basale funktioner som drag and drop var ikke-eksisterende, og selv en simpel nyhedsopdatering krævede et eksternt bureau ind over. Dét er en betragtelig udfordring, når man som Fiskeriforeningen på daglig basis har så meget relevant information at dele med både private, erhvervsdrivende og selvfølgelig vigtigst af alt: foreningens medlemmer.
Fiskeriforeningen stod kort sagt med et kæmpestort sammenfiltret garn, og vi så hurtigt, at der ikke var andet at gøre end at hive det hele op på land og starte forfra. Både på moder-sitet fiskeriforeningen.dk og på foreningens nyhedsmedie, var der hårdt brug for en struktur og et design, der var til at arbejde med og som til fulde afspejlede deres værdier.
Løsningen
På ryggen af tre workshops og en intensiv forundersøgelse fik vi sammen med kunden defineret den helt rigtige struktur for, hvordan indholdet skulle fordeles samt defineret en ny og langt mere moderne visuel stil, som til fulde afspejler den dynamiske organisation som fiskeriforeningen i virkeligheden er.
En vigtig del af løsningen var at skille medlemsindholdet fra det mere brede indhold via en medlemsportal, som ikke kræver login. Et lille, men uhyre effektivt, designgreb, der tydeligt kommunikerer at indholdet bag er målrettet en bestemt målgruppe og som har øget den gennemsnitlige sessionstid med 220%.
Vi opsatte også flowcharts for hvordan indholdet skal og kan opdeles og indbyggede det i systemet, så det fremadrettet bliver nemt for enhver admin at tilføje nyt content uden at miste overblikket og uden at forvandle backend til et uoverskueligt monster.
Med løsningen fik Fiskeriforeningen et skalerbart, dynamisk backend-system, så de nu kan styre alt indhold på siden og tilføje de funktioner, de måtte ønske, uden omkostningstung involvering fra tredjepart.
Resultatet
En meget glad kunde som takket være et fleksibelt system med klart defineret struktur igen har fået overblikket og kontrollen over egen digitale kommunikation – med minimal risiko for at gøre systemet uigennemskueligt igen. Og løsningen har allerede båret frugt:
220 % gns. øget besøgstid og bounce rate reduceret med hele 43 %. Læsere der bliver længere og rent faktisk læser indholdet. Hvad mere kan man fiske efter?
Holdet bag
Jesper Kaae
Signe-Amalie Martinussen
Project Manager
sam@adtention.dk
44 14 26 99
Kasper Laugesen
Art Director
kl@adtention.dk
André Olsen
Web Developer
ao@adtention.dk
Signe-Amalie Martinussen
Project Manager
44 14 26 99
sam@adtention.dk