Google Annoncering
Du har helt sikkert hørt om Google Ads. Her har du mulighed for at bruge Googles mange platforme og kanaler til at markedsføre dine produkter eller din virksomhed – for eksempel gennem annoncer, på Google Maps eller Google billeder.
Med Google Ads, som bliver vist det rette sted og på det rette tidspunkt, kan du gøre brugerne til værdifulde kunder hos din virksomhed. Du kan opnå de ønskede resultater uanset om det omhandler; at få flere besøgende ind på din hjemmeside, få skabt omsætning eller om du vil bruge online annoncering til at skabe opmærksomhed omkring din fysiske butik. Så er Google Ads det helt rette værktøj for dig og din virksomhed. Du bestemmer helt selv hvor mange penge du ønsker at bruge på Google annonceringen, så det også giver økonomisk mening for dig.
Interesseret i at høre mere om Google annoncering og finde ud af, hvad det hele drejer sig om når man snakker om Google Ads? Så læs med nedenfor og blive klogere på Google annoncering. Hvis du har brug for hjælp til din Google annoncering, så står vi selvfølgelig også klar til at hjælpe dig med at komme til tops på annoncerne. Du er altid velkommen til at kontakte os her. Interesseret i at se, hvad prisen er for Google Ads hos Adtention? Se mere her.
Hvad er Google Annoncering?
Google annoncering, også bedre kendt som Google Ads, er en betalt annonceringsform i søgeresultatet på Google. Her vil virksomheder udvælge de søgeord, som er relevante for deres virksomhed og deltage aktivt i auktionen for de bedste placeringer på platformen.
Placeringer er eftertragtede, for jo bedre placering jeres virksomhed kan få, des flere clicks og konverteringer kan der også komme i jeres retning. Mange vælger det første og det bedste, og her har I altså mulighed for at være dem der bliver valgt.
Hvilke typer af Google Annoncering findes der?
- Søgeannoncer
- Display annoncering
- Youtube annoncering
- Google shopping
- App annoncering
- Smart shopping
- Lokale kampagner
- Discovery kampagner
Der er forskellige typer af Google Ads. Mange har oplevet i deres søgeresultater på Google, at der står “annonce” ved nogle af deres resultater – se eksemplet nedenfor.
(Animation kommer snarest)
Her ses det at TrophyPlates.dk har 2 resultater i toppen af en søgning. Det første er en annonce og det tredje link er det organiske søgeresultatet, opnået gennem SEO. Det viser, hvordan du kan fylde mere i søgeresultatet ved at anvende Google Ads til din markedsføringsstrategi, og dermed have en større chance for at lokke potentielle kunder ind på din webshop. Denne type Google annoncering er det man kalder “søgeannoncer”.
Er det så det eneste man kan med Google Annoncering? Nej, det er det ikke. Du har måske tilbragt lidt tid på YouTube og har erfaret at du får annoncer inden at du får lov til at se den video du har klikket dig ind på. Det er nemlig også Google annoncering.
(Animation kommer snarest)
Det kan også være at du har siddet og spillet på din mobil og har oplevet at få annoncer før at du kan få lov til at låse næste niveau op i dit spil. Det er også Google annoncering, der står for det.
(Animation kommer snarest)
Derudover er det selvfølgelig også værd at nævne Google Shopping, som er produktbaserede reklamer, der vises i forbindelse med en specifik søgning efter et produkt.
(Animation kommer snarest)
Hvordan annoncerer man på Google?
Nu ved du, hvad Google Ads er, men så er spørgsmålet – hvordan annoncerer man så på Google? Det er faktisk meget nemt. Man opretter en “Google Ads” konto og tilføjer sit kreditkort – bum – nu er vi klar til at gå i gang med at byde på søgeord, der giver mening for din virksomhed.
Som nævnt tidligere er Google Ads en stor auktion på søgeord. Det er derfor vigtigt som virksomhed at overveje, hvilke søgeord der giver mening for virksomheden at byde på, på auktionen. Men er det så bare den pris du ser på søgeordet, der bestemmer, hvad din CPC(cost-per-click) er? Nej Google har sørget for at der er flere algoritmer, som afgør, hvor meget du skal betalte pr. klik.
Din placering i søgeresultatet for annoncer vil være afgjort af dit bud på søgeordet + din kvalitetsscore bestemt af Google.
Derfor kan den reelle CPC opsættes i følgende regnestykke:
Konkurrentens Ad Rank / Din kvalitetsscore + 0,1 = Den reelle CPC
(Animation kommer snarest)
Dette regnestykke er, hvad termet “Pay-Per-Click” (PPC) udspringer af.
Så for at vinde auktionen på Google annoncering er det vigtigt at have det rette bud på søgeordet, men også have en høj kvalitetsscore. Jo højere en kvalitetsscore + bud, jo bedre en placering vil du få i annoncerne. Nedenfor ser du nogle eksempler på, hvilke faktorer, som spiller ind for at afgøre din kvalitetsscore:
- Relevansen af din annonce i forhold til søgningen
- Relevansen af dit søgeord til din annoncegruppe
- Hvor relevant din landingsside er i forhold til annoncen
- Din CTR (click-through-rate) historik på din annonce og din annoncegruppe
- Din overordnede historik på, hvordan din annoncekonto præsterer
Hvad er fordelen så i at have en høj kvalitetsscore?
Ved at optimere din kvalitetsscore får du en bedre pris på de søgeord du ønsker at annoncere på, hvilket er med til at forbedre din ROI (return on investment), eller som det kaldes i den digitale verden, ROAS (return on ad spend).
Udover at tjene flere penge pr. klik, så får du også flere eksponeringer. Ved at have en høj kvalitetsscore vil du blive fremvist oftere i søgeresultatet og have bedre placeringer i søgeresultatet. Det gør bl.a. at du kan opnå flere konverteringer uden at skulle betale mere for dine søgeord.
Kvalitetsresultat – et vigtigt værktøj
Kvalitetsresultatet er et diagnosticeringsværktøj, der har til formål at give dig et indblik i, hvor god din annoncekvalitet er i sammenligning med andre annoncører. Kvalitetsresultatet måles på en skala fra 1-10 og er dog kun tilgængelig på dine søgeordsannoncer. Jo højere et kvalitetsresultat du har for din annonce, jo mere relevant og nyttig er annoncen, for dem der søger på de pågældende søgeord på Google.
Kvalitetsresultatet beregnes ud fra 3 komponenter:
- Forventet klikrate (CTR) – sandsynligheden for at der bliver klikket ind på din annonce.
- Annoncerelevans – hvor godt matcher din annonce med den søgeintention brugeren besidder.
- Landingssideoplevelse/relevans – hvor relevant og nyttigt er din landingsside og hjemmeside for dem der klikker ind på annoncen.
Disse 3 komponenter bliver tildelt en status “over middel”, “middel” og “under middel”. Statussen for komponenterne har dermed betydning for, hvad dit kvalitetsresultat ender med at blive. Men denne status giver også dig et indblik i, hvor du bør optimere henne i forhold til din annonce. For jo bedre et kvalitetsresultat du kan opnå, jo mere autoritet kan du opnå hos Google, hvilket på sigt vil kunne give dig bedre klikpriser, som vil være med til at gøre din annoncering mere profitabel. Du kan også se det på denne måde. Hvis du f.eks. betaler 100 kr. for en kunde på nuværende tidspunkt, vil du ved hjælp af et bedre kvalitetsresultat komme til at betale 80 kr. for den samme kunde.
Nu har du en idé om, hvad Google annoncering er og hvordan det fungerer, samt hvilke typer af Google annoncering der findes. Der er dog mere til det endnu. Du har måske hørt om Google Displaynetværket eller at du kan målrette dine annoncer til brugere, som tidligere har besøgt dit website? Læs med nedenfor og find ud af, hvordan det hænger sammen.
Hvad er Google Display Network?
Google giver også muligheden for annoncørerne at annoncerer på deres Google Displaynetværk. Men hvad er Google Displaynetværket så? Simpelt sagt er det en stor kollektion af tredjeparts hjemmesider, som har valgt at indgå i et samarbejde med Google. Ved at have indgået i et samarbejde med Google har de godkendt at der må være Google Ads på deres hjemmeside. Det kan f.eks. være gennem bannerreklamer/display annoncering. I har altså mulighed for at få vist dine produkter på hjemmesider, og Google afgør, hvilke annoncer der skal være hvor. Ved at have gjort forskellige reklamer og bannere tilgængelige, kan disse blive vist og skabe mere trafik på jeres hjemmeside.
Den form for målretning I skal bruge, hvis du ønsker at vise jeres annoncer til folk, der tidligere har besøgt jeres website er: Remarketing.
Remarketing handler om at tidligere kunder eller interesserede medlemmer af målgruppen bliver gen-eksponeret for jeres virksomhed og jeres produkter. Det kan for eksempel være at de har været inde og se på nogle produkter, og måske endda har lagt dem i kurven, men ikke har gennemført en ordre. Her kan man blandt andet arrangere at eksisterende kunder får en mail om at “de har glemt noget i deres kurv”, mens potentielle kunder kan blive eksponeret for annoncer af produkter som de har kigget på.
Remarketing fungerer rigtig godt sammen med Google Ads, fordi de både markedsfører dig mod nye potentielle kunder, og eksisterende kunder som du gerne vil have til at købe hos dig igen.
Hvis du ønsker at vide mere om remarketing kan du læse videre her.
Skal vi hjælpe dig med din Google Annoncering?
Hos Adtention har vi mange års erfaring med Google Annoncering, og vi står klar til at hjælpe dig med at få de bedste klikpriser, og de bedste resultater på dine annoncer.
Kontakt os endelig og få et 100% uforpligtende møde, så kan vi tage snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.