Kampagne objektiver på TikTok Ads Manager
For at ramme de rigtige brugere og for at anvende sine annoncekroner optimalt, skal man inden opsætning af kampagnen eller annoncen, overveje hvilket mål man har med markedsføringen. Er målet at få eksponeringer og skabe opmærksomhed, at få flere salg eller drive trafik til hjemmesiden? Alt efter hvilket mål der er med kampagnen, kan man vælge forskellige kampagne objektiver som passer til det mål man har.
Reach
Med en Reach kampagne er målet at nå en større rækkevidde og blive set af så mange brugere som muligt. Dette er et kampagne objektiv, hvor man kan få mange eksponeringer og dette er med til at skabe brand awareness. Den unikke rækkevidde man opnår kan man se i TikToks annonceadministrator og efterfølgende måle på, hvor mange unikke brugere man når for den mængde spend (brug af annoncekroner), man sætter på annoncerne. Udfra disse data kan man vurdere om man får den mængde eksponeringer man forventer, eller om man skal justere budgettet, så man kan nå en større rækkevidde og dermed få flere eksponeringer.
Consideration
Med objektivet Consideration kan man vælge mellem 3 forskellige muligheder: Traffic, App Installs eller Video Views.
Traffic objektivet lader dig sætte en annonce op, hvor du kan lede brugerne til et specifikt site. Dette kan være din forside eller en underside, for eksempel et udsalg. Meningen her er at få så mange brugere ind på hjemmesiden som overhovedet muligt. Her måler man udelukkende på hvilken CTR man har, hvor mange kliks man får igennem og hvad prisen pr. klik er. Traffic kampagner er gode til at launche en ny side, fordi her kan man trække en masse trafik igennem, og efterfølgende vil brugerne blive eksponeret for de andre retargeting kampagner man yderligere har opsat.
App Installs anvendes som objektiv når man har en app, hvor man gerne vil promovere sin app for at få øget downloads. Dette objektiv er især godt til apps, der henvender sig til et yngre segment, da denne målgruppe er den største på TikTok.
Video Views kan anvendes når man gerne vil have flere video gennemspilninger. Dette objektiv kan være effektivt, hvis man har en video man ønsker går viralt, eller hvis man prøver at starte en trend. Med dette objektiv optimeres der efter at få en masse eksponeringer, og på den måde at få flere video visninger.
Conversions
Hvis man optimerer efter objektivet ‘Conversions’ også kaldet ‘konverteringer’, så optimerer man efter et givent konverteringsmål. Dette kan eksempelvis være ‘tilføjelser til kurv’, ‘påbegyndt check-ud’, ‘køb’ og lignende. Her går man konkret efter en type konverteringer som man kan måle på. Dette objektiv er især godt at bruge, hvis man har en webshop og ønsker at sælge konkrete produkter, for med dette objektiv bliver annoncerne vist til de brugere, som er mest tilbøjelige til at udføre den givne handling. Dette objektiv er også godt at anvende til de kampagner, hvor man laver retargeting. Her har brugerne nemlig allerede vist interesse for ens hjemmeside eller brand. Herefter vil brugerne oftest være mere tilbøjelige til at gøre et køb efterfølgende og dermed ‘tvinge’ dem til at konvertere.
Catalog Sales
Med objektivet ‘Catalog Sales’ fokuserer man på at få produkter fra ens katalog vist. Disse bliver trukket fra ens hjemmeside ved hjælp af en integration eller via et feed genereret på hjemmesiden. Dette objektiv er godt, hvis man har en række produkter man vil have vist, og gerne vil have at de bliver opdateret dynamisk, uden at du skal bekymre dig om produkterne bliver vist med den rigtige pris eller lagerbeholdning.
Hvad koster TikTok annoncering?
Omkostningerne i forbindelse med annoncering på TikTok afhænger af mange faktorer og derfor kan prisen variere, men vi forsøger alligevel at give dig et indtryk af, hvordan omkostningerne forholder sig på mediet.
Som udgangspunkt er det ikke et minimumsbeløb som man skal bruge pr. dag for at dine annoncer bliver vist på TikTok. Derfor kan du helt selv vælge, hvor mange kroner du vil bruge på hver kampagne. Dog, lyder manges anbefalinger på, at man som minimum skal bruge omkring 100 kr. pr. dag for at opnå de bedste resultater. Som med al anden annoncering på sociale medier er det dog klogt at have en klar strategi fra starten: hvad er målet med annoncering og hvad vil vi gerne have ud af vores penge? Er målet at vi skal øge trafikken til hjemmesiden, er målet at vi skal øge omsætningen, er målet at vi skal øge brand awareness og være mere synlige i markedet, eller et helt 4. mål?
Skal du have hjælp til annoncering på TikTok og til at lægge en konkret strategi for din virksomhed på det nye sociale medie? Kontakt os allerede i dag og få et uforpligtende tilbud på en løsning skræddersyet til dig.
Tips og Tricks til TikTok annoncering
Herunder vil vi præsentere en del tips og tricks til din TikTok annoncering. Vi vil blandt andet komme ind på lidt forskellige “Do’s & Dont’s”, som du skal være opmærksom på, hvis du er interesseret i at anvende TikTok annoncering i din virksomhed.
Commercial music library
På TikTok er det essentielt at anvende musik til ens annoncer. Musikken er meget af det, der driver brugerne til en bestemt video og især hvis det er en Branded Hashtag Challenge det drejer sig om, så er det den nemmeste måde at huske videoen på. Musik skaber en nem genkendelse hos brugeren, og derfor vil de i mange tilfælde associere noget musik med en bestemt challenge.
I TikToks Commercial Music Library er der 150k+ sange, der er gratis at anvende til ens annoncering. Det vil sige at man har frit valg på alle hylder og nemt kan vælge en sang, som passer til det man gerne vil vise i annoncen.
Man kan selvfølgelig også bruge andet musik til annoncerne, her skal man bare være sikker på at man har de kommercielle rettigheder til at anvende musikken i ens annoncering. Dette kan være en lidt længere proces at gå igennem og derfor er det en god idé, at tjekke om man kan finde tilsvarende musik i TikToks Commercial Music Library.
Annonceringspolitikker
Som udgangspunkt er det altid en god idé at have styr på et givent medies annonceringspolitikker, inden man overvejer om man skal anvende mediet til annoncering. Ligesom alle andre sociale medier har TikTok nogle meget konkrete annonceringspolitikker. Disse annonceringspolitikker er gode at gennemlæse, hvis man sælger et produkt eller en service, hvor man kan være i tvivl om det er tilladt at annoncere for. Derudover, er det altid en god idé at have styr på annonceringspolitikkerne, hvis man skulle støde ind i annoncerne, der kunne blive afvist eller lignende. Hvis man har styr på dem, så ved man hvad de enkelte politikker betyder og hvordan man skal håndtere dem, samt hvordan man kan arbejde rundt om dem – hvis man skulle støde ind i problemer med dem.
Du kan læse alle annonceringspolitikkerne for TikTok her og blive klogere på, hvad der er tilladt at annoncere på TikTok. Der er også specifikke politikker for hvert land, som også er gode at læse op på – så man ikke overtræder reglerne for de lande man annoncerer i.
Organisk content
Som udgangspunkt er det en god idé at lave organisk content til ens TikTok udover det sponsorerede indhold som man kommer til at annoncere. Dette skyldes at brugerne på TikTok gerne vil interagere med afsenderen på annoncerne. Udover det, så skaber det en form for credibility, altså troværdighed, at de kan se at din TikTok konto er aktiv udover annoncerne. Ydermere, kan det være du har en Hashtag Challenge eller andet content, som du gerne vil have delt med brugerne som følger dig, og ikke nødvendigvis kun til nye brugere, som ikke følger dit brand i forvejen. Så ved at lave organisk content, fastholder du også de brugere, som allerede har vist interesse for dit brand eller som måske allerede har købt noget hos din virksomhed og efterfølgende har valgt at følge dit brand.
Med dit organiske content har du også mulighed for at vise at du er en troværdig og autentisk virksomhed, som er nogle af de vigtigste elementer for at lykkes på TikTok.
#Do’s and don’ts
Når man begynder annoncering på TikTok er det vigtigt at sætte sig ind i, hvad der er normen på mediet. I modsætning til andre sociale medier, er TikTok ikke umiddelbart lige så tilgivende og nemt at gå til. Der er mange aspekter man skal tage højde for og en del vigtige do’s and dont’s, som afgør hvilken succes man får med mediet.
#1 Do, et af hovedkriterierne for at lykkes på TikTok er at man skal være autentisk. Man skal have en form for ‘realness’, altså man bliver hurtigt gennemskuet, hvis ens intentioner er uærlige og ikke lever op til den autentiske standard man finder på TikTok.
#2 Do, på TikTok er der rige muligheder for at planlægge content på forhånd. Der er både et planlægningsredskab og analyseværktøjer, som gør det nemt at spotte kommende tendenser. Derfor vil det altid være praktisk og en god anbefaling at have planlagt ens content på forhånd.
#3 Do, tænk over hvilket format annoncerne har på TikTok. Her er det vigtigt at tage højde for at annoncerne skal være i 9:16 format, det vil sige i vertikal format. Udover det, skal annoncerne indeholde video content på 15-60 sekunder og være i fuld skærms format. På TikTok fylder annoncen hele skærmen og ses ikke i et feed på samme måde som på Facebook.
#4 Do, husk at interagere med dine følgere og med brugerne. Stil dem spørgsmål, læg op til at de skal kommentere på dine opslag og husk at svare på kommentarerne. TikTok er et medie, hvor brugerne gerne vil ses og høres, de vil gerne inddrages i ens content. Det er vigtigt at være til stede på TikTok, i højere grad end du normalt er vant til på andre sociale medier. Du spotter bedst trends ved at være til stede og ved at ‘snakke’ og interagere med brugerne.
#5 Do, tænk over hvordan dine annoncer spiller ind i TikToks trends. Videoer med sjovt indhold tiltrækker flere eksponeringer og views. Videoer med sjovt indhold er oftest set som at være mere relatérbare, og dermed fungerer de bedre til brugerne på TikTok. TikTok er også kendt for at være et medie hvor danse er dem, der dominerer og det content som brugerne interagerer med. Udover danse er lifehacks også nogle trends som brugerne finder interessante. Disse kan også være i kombination med danse eller andre trends, som tiltrækker brugerne og vækker deres interesse på dine annoncer.
#1 Don’t, For at være succesfuld på TikTok er det en god idé at tænke på TikToks ultimative råd: “Don’t make ads, make TikTok’s”. Derfor er det første “don’t” at lade være med at behandle TikTok som et, hvilket som helst andet socialt medie. TikTok er sit helt eget og der er en helt bestemt dagsorden på mediet. Denne dagsorden skal man følge, for at være succesfuld i sin annoncering.
#2 Don’t, i forlængelse med ovenstående don’t, så er en af de vigtigste faktorer ved at annoncere på TikTok, at have selve mediets rammer i tankerne. Normalt vil du måske være vant til, at man sagtens kan sige ‘Swipe op’ på Instagram og dermed blive videreført til hjemmesiden via et link. Men, hvis du siger ‘Swipe op’ på TikTok, ja så sender du brugeren videre til næste video. Da man swiper op for at scrolle videre til næste video i dit feed. Derfor skal man anvende frasen ‘Swipe til siden’ i stedet, da det er her dit link til hjemmesiden vil befinde sig.
#3 Don’t, lad være med at begrænse dine audienser for meget. Små audienser kan forårsage høje frekvenser og dermed kan brugerne føle sig overeksponerede. Dette gør at sandsynligheden for at brugerne undlader at købe fra dit brand kan stige, da brugere oftest vil tage afstand til noget de er blevet ‘spammet’ af.
#4 Don’t, et andet vigtigt don’t er at seriøsitet er oftest et no go på TikTok. Indholdet på mediet er sjovt, muntert og underholdende. Videoerne er fyldt med godt humør og smilende mennesker. Generelt er mediet ikke nært så seriøst som andre sociale medier kan være herunder især LinkedIn. På TikTok har man frie tøjler i forhold til kreativitet og muligheder i trends. Selv på informative videoer, er der plads til humor og højt humør.
#5 Don’t, forlæng helst ikke videoen mere end højst nødvendigt. Her menes der: lad være med at vente med at fortælle formålet med videoen til slutningen. TikTok er et ‘hurtigt’ medie, i den forstand at brugerne hurtigt swiper videre til næste video. Derfor er det vigtigt at fange brugerne med det samme, og ikke lade dem vente mere end højst nødvendigt.
Mål succesen af dine TikTok annoncer
For at måle succesen ved ens annoncer på TikTok vil man oftest anvende denne formel:
((Number of likes + number of comments + number of shares) / number of views) * 100%.
Formlen beskriver den engagement rate som ens annoncer har. Den kan anvendes i tilfælde, hvor man ikke måler efter deciderede konverteringer eller lignende. Denne måde at måle engagement rate kan også anvendes til det organiske content man laver på ens TikTok profil. På den måde kan man undersøge relevansen af ens content og trække data på, hvilken type content ens følgere finder relevant og spændende.
Derudover, er der også flere analyseværktøjer knyttet til TikToks annonceringsplatform, som også giver dig rig mulighed for at undersøge relevansen af dine annoncer. Disse værktøjer finder du i dashboardet i din Business Manager i TikToks annonceringsplatform.