Snapchat annoncering

Leder du efter et bureau der kan hjælpe dig med din snapchat annoncering? Så kan du læse lidt om, hvordan vi kan hjælpe dig her.

Selvom betalt annoncering på Snapchat er nyere end annoncering på Facebook, så har Snapchat allerede meldt sig som en af de tunge drenge i feltet. Snapchat er et populært medie blandt unge, og begynder så småt at være et af de mest effektive Sociale medier til Brand Awareness. Dette skyldes at man på Snapchat kan få mange eksponeringer til lave omkostninger. På denne side vil vi gennemgå Snapchat og hvorfor dette medie generelt kan svare sig at anvende til annoncering, hvis ens produkter henvender sig til målgruppen på Snapchat.

  • Ingen binding
  • Kompetente specialister
  • Månedlig rapportering
  • Fokus på kvalitet
  • Transparente processer
  • Skræddersyede løsninger
Kom i kontakt med os

Snapchat markedsføring

Snapchat annoncering

Eftersom at Snapchat er et visuelt medier, er tekstannoncer ikke noget du vil komme til at kunne annoncere på Snapchat, det skal være i enten billede- eller videoformat. Derfor skal alle dine budskaber inkluderes i det visuelle du sætter op i annoncen. Generelt har brugerne på Snapchat også et kort “attention span”, hvilket betyder at du hurtigt og konkret skal fanges deres opmærksomhed. Det er derfor vigtigt, at du hurtigt kommer til pointen, og fanger brugernes opmærksomhed med det samme. Dette er også noget vi i stigende grad ser i annoncering på Facebook, og i allerhøjeste grad på TikTok. Så hvis du er bekendt med annoncering på disse medier, burde du være godt rustet til også at takle Snapchat. 

Snapchat er optimal i forbindelse med top-funnel annoncering. Dette skyldes at du på Snapchat kan få mange eksponeringer for en lavere pris end på eksempelvis Facebook, og samtidig er der også en utrolig lav klikpris, som gør det nemt at få meget trafik ind til hjemmesiden.

Dog er det ikke ensbetydende med, at mediet ikke fungerer til annoncering længere nede i salgstragten. Du kan også, som nævnt tidligere, anvende Snapchat til retargeting, der også er ret effektivt. Snapchat er nemlig også god til at skabe konverteringer, bl.a. i form af leadgenerering, installering af apps og katalogsalg. 

Du kan blandt andet bruge disse kampagne objektiver til at køre både top og bottom funnel kampagner på Snapchat: 

Awareness: Skab opmærksomhed for din virksomhed, app, brand eller produkt med billedannoncer på fuld skærm, videoannoncer, interaktive og dynamiske annoncer eller kreative værktøjer. Dette objektiv er især godt til at sprede dit budskab, som også er kaldet Brand Awareness. 

Consideration: Inspirér “snapchattere” til at besøge dit websted, se dit videoindhold eller anvend din Lens AR Experince, som vi vil komme ind på senere. 

Conversion: Opnå specifikke handlinger på dit website med en annonce vedhæftet fil. Herunder handlinger såsom: tilføje et produkt til kurv, starte en betaling eller foretage et køb. 

Læs mere om hvordan vi vil gøre

Annoncetyper til at opnå de tre målsætnings-typer

Herunder kan du se nogle af de forskellige annoncetyper der findes på Snapchat. Du kan også læse mere om dem på Snapchats egen hjemmeside. Her kan vi hjælpe dig med at finde ud af, hvilken annoncetype der vil fungere bedst for dig.
Her kan det være en fordel at opsætte flere forskellige annoncetyper, og splitteste disse, for at se hvilke der giver mest mening for netop jeres virksomhed.

Maja – Paid Social Specialist

Hvorfor annoncere på Snapchat?

Via Snapchat annoncering kan du ikke alene øge kendskabet til din virksomhed og brand, samt få flere visninger af dit indhold, men der er ligeledes målbare resultater at opnå: 

  • Mere trafik til dit website
  • Øget engagement
  • Konverteringer
  • Leadgenerering

Snapchat annonceringen er opsat således, at den måler på lige præcis den målsætning du harm og sætter ind for at optimere efter lige præcis den målsætning. Du kan altså konkret vælge præcist hvilket objektiv du vil annoncere efter, og hvilken målgruppe du gerne vil nå ud til. 

Sætter du eksempelvis målsætningen på trafik til dit website, vil Snapchat forsøge at nå ud til de personer, som er mest tilbøjelige til rent faktisk at besøge dit website. 

Snapchat er også god til at ramme nye brugere til en billigere CPM pris, end på andre medier såsom Facebook. Samtidig kan du også få mange eksponeringer på dine annoncer, og få en stor mængde trafik igennem Snapchat. Du har også rig mulighed for at lave content som dine brugere kan interagere med, såsom filtre eller geotags. Ved at anvende disse features kan du også nå ud til flere brugere, end dem der ser en af dine annoncer, da andre brugere der anvender dine filtre oftest vil sende snaps med filtre, til personer de kender. 

En anden god grund til at annoncere på Snapchat er, at alene i Danmark findes der 2,2 millioner brugere af mediet. Mange af Snapchats brugere er faktisk også specielle i den forstand, at mange af brugerne ikke anvender andre sociale medier, og dermed kan man ikke målrette annoncer fra andre medier mod disse. 

Derudover er hele 62% af de danske Snapchat brugere mellem 25 og 35. Så med Snapchat annoncering, har man stor mulighed for at ramme denne målgruppe. Samtidig er 55% af brugerne på Snapchat kvinder, så der er rigelig mulighed for at ramme begge køn med annoncering på Snapchat. I en undersøgelse fra Snapchats egen side, har de også fundet ud af, at brugerne på Snapchat generelt har stor købekraft, og gerne køber på annoncer de ser i deres Snapchat feed.

Design af din annonce på Snapchat

Når der skal laves ad copies til Snapchat, er der mange ligheder til andre Sociale Medier. Så hvis man tidligere har lavet annoncering på andre medier, kan man læne sig op af den viden fra de medier. Dog, er der flere elementer som er gode at tage med til overvejelse. Blandt andet skal det grafiske indhold være lavet i et story format, og fylde hele skærmen, lidt som det kendes fra Instagram stories eller TikTok. Nogle af de features som også anvendes på disse medier, er også genkendelige på Snapchat. 

Eksempelvis kan man også lave polls på Snapchat annoncer, og dermed interagere med brugerne på denne måde. Dette kan gøres på flere forskellige måder, man kan lave en ‘multiple choice’, ‘en enten eller’ og mange andre typer. Med polls lader man nemt brugere afgive deres mening, og inkluderer dem i ens markedsføring. 

I modsætning til medier såsom TikTok, skal man huske at ‘swipe up’, hvilket leder brugerne til hjemmesiden. Derfor er det vigtigt at have det rigtige link på annoncen, så man ikke forgæves leder brugerne ind på et forkert link. 

Et andet element der skal tages højde for, er at Snapchat er et medie hvor korte beskeder hersker, og derfor skal annonceringen også være kort og konkret. Videoerne og annonceteksten skal have et klart budskab, som er nemt at forstå, og let læseligt. Samtidig skal teksten indeholde en klar CTA (Call to action), som fortæller brugeren præcis, hvad du gerne vil have dem til. Dette kan også sættes op som en knap der indeholder linket til hjemmesiden. Eksempelvis hvis du har en service kan “download nu”, “book nu”, “sign up” etc. være eksempler. På denne måde sikrer du, at brugere foretager den handling, som du gerne vil have dem til.

Derudover, er det smart at lave annoncer som ikke afhænger af lyden. Mange brugere ser videoer uden lyd og derfor giver det mening, at anvende materiale som ikke afhænger af at brugeren hører lyden. Her menes der eksempelvis videoer med voice overs eller videoer med personer der taler.  

Som nævnt tidligere, så kan man også anvende såkaldte AR filtrer: Augmented Reality filtre. Kort beskrevet er disse filtre designet til at ændre på den virkelighed vi kender. Dette kan andet være med et filter, der giver dig briller eller gør dig gammel. Du kan opleve disse AR filtre ved at åbne din Snapchat app, og gå til “tag et billede”, her kan du trykke fingeren på skærmen og der vil efterfølgende komme mange forskellige filtre frem. Du kan selv prøve at bruge de forskellige AR filtrer, som kan være alt fra minigames, til filtre hvor du kan få produkter stillet på en overflade. Disse filtre er som sagt en god måde at få brugerne til at interagere med ens brand på, og til at sprede budskabet om ens brand, ved deling af billeder med filtret på.

Skal vi give et bud på dit digitale projekt?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os Beregn din pris
Indholdsfortegnelse

Hvad er Snapchat? 

Snapchat er et unikt socialt medie, som bruges til at kommunikere via billeder og videoer, som man kan dele med vennerne, og er altså en “Photo messaging app”. Disse er eventuelt shinet op med et filter, en kort tekst eller en bitmoji. Modtageren kan så svare tilbage på samme måde, og på den måde har de en samtale kørende i billeder og/eller videoklip. 

Til forskel fra videoer på Facebook bliver 80% af indholdet afspillet med lyd, hvor det på Facebook er langt de færreste, der bliver afspillet med lyd. Dette gør Snapchat utroligt attraktiv som en del af din virksomheds SoMe-strategi.  

På hvert billede, kan der sættes en tidshorisont på hvor lang tid modtageren kan se billedet. Tidshorisonten kan være fra 1-10 sekund(er) eller uendeligt, men når billedet/videoen først er set, kan de ikke ses igen. Dog kan de snaps der er sat til ikke at have nogen tidsbegrænsning, gemmes i chatten af venner. 

Der kan også oprettes Stories/historier, her ligger du billeder eller videoer op på din brugerprofil, som herefter kan ses af alle dine Snapchat-venner. Disse vises i 24 timer, hvis de ikke tages ned før. 

Det er mellem disse Stories/historier, hvor det er blevet muligt for virksomhederne at annoncere på Snapchat med små videoklip, som brugernes Snapchat-venner ligger op. 

Målgrupper og målretningsmuligheder på Snapchat

Der udvikles hele tiden nye måder, hvorpå du kan nå ud til, og engagere dine målgrupper på. Disse varierer alt efter hvilket annonceformat du vælger – annonce formaterne vil vi komme ind på efter vi har rundet de forskellige målgrupper og muligheder for målretning. 

Snapchats brugere er, som Snapchat selv kalder “Snapchat Generationen”, Millennials og Generation Z – personer født omkring 1981-2012. Der findes flere forskellige rapporter om den konkrete demografi for Snapchat – heri kan man læse om de brugere der oftest klikker på annoncer, og hvilken målgruppe der er dominerende på mediet. Dette kan være relevant at sætte sig ind i, før man anvender mediet til annoncering, så man ved lige præcis hvordan målgruppen bør tiltales. I disse rapporter kan du også læse om de interesser som brugerne ellers har, så dette kan anvendes til målretning af annonceringen. 

Interesser og adfærd: 

Interesser og adfærd er måden hvorpå, du kan nå ud til din målgruppe baseret på de ting de kan lide og gør både på og af Snapchat. Med dette kan du altså spore dig ind på, hvilke brugere som kan lide lignende produkter eller services som din. Du kan også vælge interesserebaserede værdier, såsom hobbyer eller lignende. 

Demografi og lokation: 

Demografi og lokation er måden hvorpå, du målretter din annoncering indenfor et specifikt sprog, køn, alder og andre demografi kategorier. Her betyder det altså, at du konkret kan nå ud til præcis den demografi, der er relevant for din annoncering. Derudover kan du via målretning mod lokation(er), nå ud til personer i bestemte byer, områder og lande. 

Brugerdefinerede målgrupper: 

Med brugerdefinerede målgrupper kan du målrette brugere, som allerede har set dine annoncer, eller som allerede har interageret med din virksomhed. Du kender måske allerede dette, der er kendt som retargeting, fra andre medier som Facebook. Dette er altså også muligt på et medie som Snapchat. Her kan du ved brug af en snappixel finde brugere der tidligere har besøgt din hjemmeside, eller interageret med din virksomhed eller hjemmeside på andre medier: Facebook, Google, TikTok eller noget helt fjerde. 

Kopimålgrupper – “Lookalikes”: 

Via kopimålgrupper, er det muligt at udvide dine eksisterende målgrupper, ved også at målrette mod personer, som minder om dine allerede eksisterende og bedste kunder. Dette kan gøres ved enten at anvende pixel data, eller ved at bruge e-mail marketing lister.

Metrics

Alt styres i Snapchat Ads Manager, hvor det er nemt og gennemsigtigt at se et overblik over dine annoncers performance. Dette overblik fungerer som det du kender fra andre medier som Facebook, TikTok eller LinkedIn. Her kan du se en masse forskellige metrics som fortæller noget om, hvordan dine kampagner og annoncer klarer sig. Du kan derfor se disse metrics: 

  • Metric #1 Spend: Hvor meget du betaler for at få dine annoncer vist.
  • Metric #2 Paid Impressions: Det totale antal gange din annonce er blevet vist til en “Snapchatter”.
  • Metric #3 Paid CPM (Cost per Mille): Prisen pr. 1.000 visninger af annonce.
  • Metric #4 Swipe Ups: Det antal gange, der er blevet swipet op eller blevet trykket på CTA-knappen i annoncen.
  • Metric #5 Video Views: Den totale mængde visninger af din annonce der opfylder kriteriet om, at have set mere end to sekunder og/eller har swipet op.
  • Metric #6 eCPSU (Cost per swipe up): Prisen pr. swipe op, beregnet ud fra spend divideret med antallet af swipe ops.
  • Metric #7 eCPI (Cost per. installation): Prisen pr. app installation, beregnet ud fra Spend divideret med antallet af app installationer.

Alt dette, bliver målt via. Snapchats Pixel, som vi vil komme ind på her: 

Snapchats pixel 

Snapchat har, ligesom Facebook, en pixel som er et stykke kode du indsætter på dit website. Denne pixel kaldes for en Snap Pixel. Pixel gør det muligt at spore brugernes adfærd, efter de har interageret med din annonce (enten swipet op eller trykket på CTA-knappen). Endvidere er det på baggrund af pixelen, at du kan danne brugerdefinerede målgrupper samt Lookalike målgrupper. Du kan altså også se andet relevant data, såsom køb eller konverteringsværdi, som kan fortælle dig noget om effekten af dine Snapchat annoncer. 

Når de værdifulde aktiviteter bliver sporet igennem Snapchats Pixel, kan det hele ses i Snapchats Ads Manager fordelt i de forskellige kategorier, også kaldet metrics, som nævnt tidligere. Her kan du altså se hvilke annoncer der har genereret værdi, og hvilke det måske kunne være en fordel at slukke for. Samtidig kan du også se data for, hvor mange der har set dine annoncer, og hvor mange der har klikket på dem. 

Det er en rigtig god idé at indsætte din Snapchat pixel på din hjemmeside inden du går i gang med at annoncere. 

Her er der en guide du kan følge, eller du kan sende den videre til din udvikler og lade vedkommende gøre det for dig. 

Pixel Guide: 

Snapchats pixel gør det muligt for annoncører at se, hvor mange “Snapchatters” der foretager værdifulde handlinger på deres website, efter at have set deres annonce.

Når pixel er sat op, vil den kunne identificere dine direkte mål, der som tidligere nævnt, kan være at føre leads, konverteringer, produktsalg osv.

Du sætter Snapchat Pixel op på din hjemmeside med et lille stykke kode, også kaldet et script, som tracker alle handlinger der sker på hjemmesiden. 

Step 1: Generér koden i Snapchats ads manager. Derefter tager du koden og indsætter i head tagget i din kode på hjemmesiden. Husk at aktivere tracking i Snapchat, så din pixel fungerer fra starten. Der findes også flere forskellige plugins, du kan bruge, som gør det let og enkelt at sætte en Snap pixel op. Du kan også kontakte os, så kan vi hjælpe dig med at komme i gang med Snapchat annoncering og opsætning af pixel.  

Step 2: Tjek at din pixel modtager data i Snapchats annonceadministrator. Her kan du både teste den pixel du har sat op, og se den data den opfanger. Hvis den opfanger data kan den anses som værende aktiv. Du kan herefter teste de forskellige events, som du har brug for er aktive i din pixel. Der findes flere forskellige events som kan være relevante at tracke i din pixel. Dette kan være events som: tilføjelse til kurv, begyndt betaling og køb. Derudover kan du også tracke events som leads eller “tryk på opkald”. Der findes mange forskellige standard events, og udover disse kan du også selv definere andre events, hvis du føler der er behov for andre events end de prædefinerede. Dette kan enten sættes op med tagging igennem pixel, eller ved brug af Google Tag Manager.

Komplet guide – Sådan du kommer i gang med Snapchat annoncering:

Først og fremmest skal du oprette en profil til din virksomhed for at kunne lave Snapchat annoncering. Appen downloader du i Google Play eller App store. Der er ingen forskel på en privat og business konto på Snapchat. Når app’en er downloadet, klikker du på “opret profil” – derefter udfylder du fornavn, efternavn og fødselsdagsdato.

Når dette er gjort, skal du oprette et brugernavn – her skal du være opmærksom på, at dette skal være unikt, og at det ikke ændres igen – brugernavnet skal derfor vælges med omhu. Dernæst, vil du blive bedt om at udfylde e-mailadresse, telefonnummer samt at oprette en adgangskode. 

Når ovenstående er gjort, og du har trykket videre, vil du få tilsendt en bekræftelsesmail, som skal verificeres, før du kan komme i gang med at anvende Snapchat. Når din konto er blevet bekræftet, kan du gå i gang med at opsætte din nye Snapchat profil. 

Nu skal du bruge din “snapcode”, og den henter du ved at trykke på billedet eller ikonet øverst i venstre hjørne, når du er inde på appen, herefter trykker du på ikonet ved siden af dit navn. Så kommer den frem med “min snap kode” – her kan du vælge om du vil dele snap koden, gemme snap koden i din kamerarulle, eller dele linket på din profil.  

Oprettelse af annoncekonto

Når du har oprettet din Snapchat profil, er næste step at få oprettet en annoncekonto. Det gør du ved at gå ind på følgende side: ads.snapchat.com

Herefter skal du følge den step-by-step guide der kommer frem til oprettelse af annoncekonto. Når du har oprettet din konto, kan du linke din Snapchat profil og annoncekonto. Dette er der også en guide til i Snapchats annonceadministrator. Du kan også finde flere guides på YouTube, hvis det skulle være helt umuligt at linke de to. 

Hav styr på dine annonceringspolitikker 

Ligesom når man annoncerer på andre medier, så er der altid annonceringspolitikker man skal tage højde for. Hvis man kigger på annonceringspolitikerne på andre sociale medier, vil man faktisk hurtigt lægge mærke til, at reglerne ikke er lige så strenge på Snapchat. Her må man eksempelvis gerne annoncere for dating services, så længe man målretter annonceringen til 18+. Dog er der også mange annonceringspolitikker der går igen på Snapchat, især når vi kigger på eksplicit indhold. 

Du kan læse alt om Snapchats annonceringspolitikker på deres egen hjemmeside, men du kan også kontakte os, hvis du ønsker at vide mere om Snapchat annoncering, og hvad vi kan gøre for dig mht. Snapchat annoncering.