Flyt dig, Facebook! TikTok-annoncering er det nye sort i digital markedsføring

Den nyeste skud på stammen i social medie markedsføring er uden tvivl TikTok. Den efterhånden kendte multimedie-applikation TikTok er downloadet mere end 2 milliarder gange, hvilket gør TikTok til den mest downloade app i 2020 og 2021. Især under Corona-pandemien stak downloads af TikTok af, og deres antal af aktive brugere steg eksponentielt.

Det sociale medie har fanget interessen hos især Generation Z og Generation Y. Hos disse grupper er mediet især ekstra populært på grund af de mange virale trends, som mediet har været med til at kreere. Du har sikkert set en TikTok dans, en Branded Hashtag Challenge eller generelt bare en video med en brugers TikTok logo i siden eller bunden af videoen. I 2021 har der allerede været mange forskellige virale trends og vi vil selvfølgelig gerne hjælpe dig med at finde ud af hvilke trends der passer perfekt til din virksomhed.

  • Fuld kontrol over dit spend
  • Performanceorienteret annoncering
  • Vær first-mover på et af tidens største sociale medier
  • Annoncering til netop din målgruppe
  • Hjælp til annoncegrafik & annoncetekster
  • Månedlig rapportering og dialog
Kom i kontakt med os

Hvad er TikTok?

TikTok er et socialt medie hvor man kan dele korte videoer, mellem 7 sekunder og 3 minutter, med forskelligt indhold og typisk med en lydfil, voiceover eller musik henover. Disse bliver vist i et langt feed, hvor man swiper op for at få vist næste video. På hver video er den er en ‘mini’ profil, hvor man kan ‘like’ eller ‘kommentere’ på videoen. Man kan også vælge at følge den afsendende bruger direkte på video. Samtidig kan man se hvilken sang der kører i bunden af videoen, hvor der er tagget hvilket stykke musik det er. 

Ofte bliver mediet brugt til at dele videoer af sig selv hvor man oftest udfører forskellige challenges. Disse kan blandt andet være Hashtag Branded Challenges eller en af de mange challenges som er opstået ved virale videoer. Her er særligt TikTok danse noget af det første de fleste vil tænke på, når de tænker på hvad det sociale medie TikTok kan. Udover TikTok danse, er det også virkelig populært at anvende forskellige Effects filtre. Disse kan enten være Branded Effects, altså et filter der er betalt for eller et ikke-sponsoreret filter lavet af en bruger. Disse filtrer kan mange forskellige ting, præcis ligesom man kender det fra Snapchat eller Instagram. 

TikTok er også kendt for at være stedet hvor trends starter. Det er i hvert fald det man ser, ligeså snart man åbner applikationen. Her ser man alt fra unge influencers der danser og fortæller forskellige facts om dem selv, lige til voksne mænd og kvinder der laver mad eller bygger ting. TikTok er et socialt medie hvor der lægges op til at brugerne skal interagere med videoerne og det content man lægger op.  

Hvad er TikTok annoncering?

TikTok tilbyder annoncering præcis som alle andre sociale medier og med annoncering på TikTok har du en unik måde at henvende sig til målgrupperne. TikTok har nemlig en masse subkulturer der anvender mediet på flere forskellige måder og interagerer med forskellige TikTok annoncer eller brands. Derfor er der, ifølge TikTok selv, plads til alle typer af virksomheder på deres platform når det kommer til annoncering på TikTok. 

TikTok annoncering lægger op til at man som virksomhed skal bruge fantasien. TikTok har et virvar af forskellige muligheder til opsætning af TikTok annoncer. Blandt andet kan man anvende en af de forskellige placements der er mulige på TikTok. TikTok annoncering lader også virksomheder komme direkte ud til til den målgruppe de gerne vil ramme. Dette sker på baggrund af en TikTok Pixel og ved brugen af forskellige parametre, som kan bruges til at definere den målgruppe man prøver at nå. 

Bliv klogere på SoMe

Placements på TikTok

Der findes 5 forskellige placements man kan betale for at for sponsoreret indhold på TikTok. Her er de forskellige placements listet, så du kan blive klogere på hvordan de fungerer.

Hvordan kommer jeg i gang med TikTok annoncering?

Maja – Paid Social Specialist

Som udgangspunkt er det nemt at gå i gang med TikTok annoncering. Man går på TikToks business side og opretter en TikTok konto til den virksomhed man ønsker at annoncere fra. Det tager, ifølge TikTok selv, ikke mere end et par minutter at sætte både konto og annonceringen op. 

Opsætningen af annoncering fungerer som på andre sociale medier, hvor man vælger kampagneobjektiv og derefter opsætter den annoncering, som man finder relevant for sit brand. Først vælger du hvilket mål du gerne vil optimere efter: Reach, Consideration eller Conversions

Efter det vælger du hvilken målgruppe er relevant for dit brand. Her kan man selv lave en brugerdefineret målgruppe med præcis de specifikationer man ønsker eller man kan lave en Look-Alike målgruppe baseret på data man allerede har indsamlet om sine eksisterende kunder. Her kunne det eksempelvis være at finde lignende kunder som dem der har købt, liket ens video eller set hele videoen. Der findes et væld af muligheder når det kommer til at lave Look-Alike målgrupper og er oftest et godt redskab til at finde nye, lignende kunder, så man finder dem der gerne vil konvertere. 

Tredje skridt er at definere hvilket budget som annoncen eller kampagnen skal køre med. Her kan du enten vælge et livstidsbudget eller et dagligt budget. Et livstidsbudget henvender sig oftest til en kampagne eller annonce som har en ‘udløbsdato’. Det vil sige hvis man har en kampagne der kun skal køre et par dage, uger eller måneder. Hvorimod et dagligt budget anvendes til en kampagne eller annonce der skal køre uafbrudt.

Efter dette kommer du videre til et ‘overview’ hvor du kan designe din annonce.. Her kan du redigere dine videoer og annoncer, så de får det perfekte ‘TikTok touch’ og finish. Ifølge TikTok kan du redigere dine videoer som en professionel med deres redskab, fordi redskabet er baseret på en AI der scanner dine videoer og giver anbefalinger til hvordan du bedst kan redigere din video. 

Når du er færdig med at redigere din video og annonce kan du trykke ‘go’ på annoncen og den er derefter live. Efterfølgende handler det om at monitorere annoncen og se hvordan den performer i forhold til andre annoncer. Hvis det er din første annonce, så vil anbefalingen herfra være, at du skal opsætte mere end én annonce ad gangen. På den måde har du noget at holde det indsamlede data op imod og en simpel måde at vurdere på, hvad der fungerer og hvad der kan forbedres til næste kampagne. Det vil være en simpel form for splittesting, som man også kender fra andre sociale medier. 

I TikToks annonceadministrator har du adgang til performance data på al din annoncering, samtidig med at du kan se data beskrevet i flere forskellige parametre. Samtidig kan du allerede i TikToks dashboard se hvilke forskellige trends der er virale lige nu, og hvilke trends du måske kan anvende til at gøre din annoncering viral. 

TikTok Pixel

Ligesom på andre sociale medier er det vigtigt med korrekt tracking. Ligesom hvis man laver markedsføring på Facebook hedder den tracking elementet også en Pixel. I dette tilfælde hedder den bare TikTok Pixel. En Pixel er et stykke sporingskode som installeres på ens hjemmeside. Herefter vil din TikTok Pixel opfange al form for aktivitet der hænder på din hjemmeside. Det vil være alt fra hjemmeside besøgende til brugere der foretager sig køb. På denne måde lære TikTok Pixel hvem der er relevante for den og er med til at træne den algoritme, som annonceringen baseres på. 

En TikTok Pixel er også altafgørende for hvordan du kan videreanvende TikTok til annoncering og markedsføring. For en TikTok Pixel kan spore hvilke brugere der har besøgt hjemmesiden og dermed kan man ved hjælp af denne Pixel gen-eksponere de brugere der har besøgt hjemmesiden. På denne måde kan man fastholde brugernes interesse og være med til at overbevise dem om, at de skal gøre et køb hos dig. Denne marketingstrategi kaldes retargeting og er altafgørende for digital markedsføring, da brugerne oftest foretager deres køb i disse kampagner. 

Hvis vi kigger til Facebook annoncering, så klikker den gennemsnitlige bruger på ca. 12 annoncer i måneden og kunne det ikke være fedt, hvis det var din annonce hver gang? Selvfølgelig handler dette ikke om Facebook annoncering, men den gennemsnitlige bruger er på TikTok 52 minutter om dagen og i den periode bliver de eksponeret for en del annoncer. Det vil sige at der her er rigelig mulighed for at gen-eksponere brugerne og på den måde konvertere dem til et salg. 

Retargeting er altså en god mulighed for at styrke ens salg og samtidig styrke ens brand genkendelse, for jo mere en bruger ser ens brand, jo større er sandsynligheden for at brugerne husker brandet igen.        

Læs mere om retargeting

Skal du have hjælp til TikTok annoncering?

Hos Adtention har vi et væld af kvalificerede specialister, som også er stærke i TikTok annoncering.

Kontakt os i dag og få et uforpligtende tilbud på en løsning til din virksomhed. Vi glæder os til at høre fra dig og hjælpe dig med at blive skarp på TikTok

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

Kampagne objektiver på TikTok 

For at ramme de rigtige brugere og for at at anvende sine annoncekroner optimalt, skal man inden opsætning af kampagnen eller annoncen, overveje hvilket mål man har med markedsføringen. Er målet at få eksponeringer, at få flere salg eller drive trafik til hjemmesiden? Alt efter hvilket mål der er med kampagnen, kan man vælge forskellige kampagne objektiver som passer til det mål man har. 

Reach

Med en Reach kampagne er målet at nå en større rækkevidde og blive set af så mange brugere som muligt. Dette er et kampagne objektiv hvor man kan få mange eksponeringer og dette er med til at skabe brand awareness. Den unikke rækkevidde man opnår kan man se i TikToks annonceadministrator og efterfølgende måle på, hvor mange unikke brugere man når for den mængde spend (brug af annoncekroner), man sætter på annoncerne. Udfra disse data kan man vurdere om man får den mængde eksponeringer man forventer eller om man skal justere budgettet, så man kan nå en større rækkevidde og dermed få flere eksponeringer. 

Consideration

Med objektivet Consideration kan man vælge mellem 3 forskellige muligheder: Traffic, App Installs eller Video Views

Traffic objektivet lader dig sætte en annonce op, hvor du kan lede brugerne til et specifikt site. Dette kan være din forside eller en underside, for eksempel et udsalg. Meningen her er at få så mange brugere ind på hjemmesiden som overhovedet muligt. Her måler man udelukkende på hvilken CTR man har, hvor mange kliks man får igennem og hvad prisen pr. klik er. Traffic kampagner er gode til at launche en ny side, fordi her kan man trække en masse trafik igennem og efterfølgende vil brugerne blive eksponeret for de andre retargeting kampagner man yderligere har opsat.    

App Installs anvendes som objektiv når man har en app, hvor man gerne vil promovere sin app for at få øget downloads. Dette objektiv er især godt til apps der henvender sig til et yngre segment, da denne målgruppe der er den største på TikTok. 

Video Views kan anvendes når man gerne vil have flere video gennemspilninger. Dette objektiv kan være effektivt hvis man har en video man ønsker går viralt eller kan også være hvis man prøver at starte en trend. Med dette objektiv optimeres der efter at få en masse eksponeringer og på den måde at få flere video visninger.

Conversions

Hvis man optimerer efter objektivet ‘Conversions’ også kaldet ‘konverteringer’, så optimerer man efter et givent konverteringsmål. Dette kan eksempelvis være ‘tilføjelser til kurv’, ‘påbegyndt check-ud’, ‘køb’ og lignende. Her går man konkret efter en type konverteringer som man kan måle på. Dette objektiv er især godt at bruge hvis man har en webshop og ønsker at sælge konkrete produkter, for med dette objektiv bliver annoncerne vist til de brugere, som er mest tilbøjelige til at udføre den givne handling. Dette objektiv er også godt at anvende til de kampagner hvor man laver retargeting. Her har brugerne nemlig allerede vist interesse for ens hjemmeside eller brand. Herefter vil brugerne oftest være mere tilbøjelige til at gøre et køb efterfølgende og dermed ‘tvinge’ dem til at konvertere.   

Catalog Sales

Med objektivet ‘Catalog Sales’ fokuserer man på at få produkter fra ens katalog vist. Disse bliver trukket fra hjemmeside ved hjælp af en integration eller via et feed genereret på hjemmesiden. Dette objektiv er godt hvis man har en række produkter man vil have vist og gerne vil have at de bliver opdateret dynamisk, uden at du skal bekymre dig om produkterne bliver vist med den rigtige pris eller lagerbeholdning. 

Hvad koster det at annoncere på TikTok?

Som udgangspunkt er det ikke et minimumsbeløb som man skal bruge pr. dag for at dine annoncer bliver vist på TikTok. Derfor kan du helt selv vælge hvor mange kroner du vil bruge på hver kampagne. Dog, lyder manges anbefalinger på, at man som minimum skal bruge omkring 100 kr. pr. dag for at opnå de bedste resultater. Som med al anden annoncering på sociale medier er det dog klogt at have en klar strategi fra starten: hvad er målet med annoncering og hvad vil vi gerne have ud af vores penge? Er målet at vi skal øge trafikken til hjemmesiden, er målet at vi skal øge omsætningen, er målet at vi skal øge brand awareness og være mere synlige i markedet, eller et helt 4. mål?

Skal du have hjælp til annoncering på TikTok og til at lægge en konkret strategi for din virksomhed på det nye sociale medie? Kontakt os allerede i dag og få et uforpligtende tilbud på en løsning skræddersyet til dig. 

Tips og Tricks til TikTok annoncering

Herunder vil vi præsentere en del tips og tricks til din TikTok annoncering. Vi vil blandt andet komme ind på lidt forskellige ‘Do’s & Don’ts’, som du skal være opmærksom på hvis du er interesseret i at anvende TikTok annoncering i din virksomhed.

Commercial music library

På TikTok er det essentielt at anvende musik til ens annoncer. Musikken er meget af det der driver brugerne til en bestemt video og især hvis det er en Branded Hashtag Challenge det drejer sig om, så er det den nemmeste måde at huske videoen på. Musik skaber en nem genkendelse hos brugeren og derfor vil de i mange tilfælde associere noget musik med en bestemt challenge. 

I TikToks Commercial Music Library er der 150k+ sange der er gratis at anvende til ens annoncering. Det vil sige at man har frit valg på alle hylder og nemt kan vælge en sang, som passer til det man gerne vil vise i annoncen.

Man kan selvfølgelig også bruge andet musik til annoncerne, her skal man bare være sikker på at man har de kommercielle rettigheder til at anvende musikken i ens annoncering. Dette kan være en lidt længere proces at gå igennem og derfor er det en god idé, at tjekke om man kan finde tilsvarende musik i TikToks Commercial Music Library.  

Annonceringspolitikker

Som udgangspunkt er det altid en god idé at have styr på et givent medies annonceringspolitikker, inden man overvejer om man skal anvende mediet til annoncering. Ligesom alle andre sociale medier har TikTok nogle meget konkrete annonceringspolitikker. Disse annonceringspolitikker er gode at gennemlæse, hvis man sælger et produkt eller en service hvor man kan være i tvivl om det er tilladt at annoncere for. Derudover, er det altid en god idé at have styr på annonceringspolitikkerne, hvis man skulle støde ind i annoncerne der kunne blive afvist eller lignende. Hvis man har styr på dem, så ved man hvad de enkelte politikker betyder og hvordan man skal håndtere dem, samt hvordan man kan arbejde rundt om dem – hvis man skulle støde ind i problemer med dem. 

Du kan læse alle annonceringspolitikkerne for TikTok her og blive klogere på, hvad der er tilladt at annoncere på TikTok. Der er også specifikke politikker for hvert land, som også er gode at læse op på – så man ikke overtræder reglerne for de lande man annoncerer i. 

Organisk content

Som udgangspunkt er det en god idé at lave organisk content til ens TikTok udover det sponsorerede indhold som man kommer til at annoncere. Dette skyldes at brugerne på TikTok gerne vil interagere med afsenderen på annoncerne. Udover det, så skaber det en form for credibility, altså troværdighed, at de kan se at din TikTok konto er aktiv udover annoncerne. Ydermere, kan det være du har en Hashtag Challenge eller andet content, som du gerne vil have delt med brugerne som følger dig og ikke nødvendigvis kun til nye brugere, som ikke følger dit brand i forvejen. Så ved at lave organisk content, fastholder du også de brugere som allerede har vist interesse for dit brand eller som måske allerede har købt noget hos din virksomhed og efterfølgende har valgt at følge dit brand. 

Med dit organiske content har du også mulighed for at vise at du er en troværdig og autentisk virksomhed, som er nogle af de vigtigste elementer for at lykkes på TikTok. 

#Do’s and don’ts

Når man begynder annoncering på TikTok er det vigtigt at sætte sig ind i, hvad er der er normen på mediet. I modsætningen til andre sociale medier, er TikTok ikke umiddelbart lige så tilgivende og nemt at gå til. Der er mange aspekter man skal tage højde for og en del vigtige do’s and don’ts, som afgør hvilken succes man får med mediet. 

#1 Do, et af hovedkriterierne for at lykkes på TikTok er at man skal være autentisk. Man skal have en form for ‘realness’, altså man bliver hurtigt gennemskuet hvis ens intentioner er uærlige og ikke lever op til den autentiske standard man finder på TikTok. 

#2 Do, på TikTok er der rige muligheder for at planlægge content på forhånd. Der er både et planlægningsredskab og analyseværktøjer, som gør det nemt at spotte kommende tendenser. Derfor vil det altid være praktisk og en god anbefaling at have planlagt ens content på forhånd. 

#3 Do, tænk over hvilket format annoncerne har på TikTok. Her er det vigtigt at tage højde for at annoncerne skal være i 9:16 format, det vil sige i vertikal format. Udover det, skal annoncerne indeholde video content på 15-60 sekunder og være i fuld skærms format. På TikTok fylder annoncen hele skærmen og ses ikke i et feed på samme måde som på Facebook.

#4 Do, husk at interagere med dine følgere og med brugerne. Stil dem spørgsmål, læg op til at de skal kommentere på dine opslag og husk at svare på kommentarerne. TikTok er et medie hvor brugerne gerne vil ses og høres, de vil gerne inddrages i ens content. Det er vigtigt at være til stede på TikTok, i højere grad end du normalt er vant til på andre sociale medier. Du spotter bedst trends ved at være til stede og ved at ‘snakke’ og interagere med brugerne. 

#5 Do, tænk over hvordan dine annoncer spiller ind i TikToks trends. Videoer med sjovt indhold tiltrækker flere eksponeringer og views. Videoer med sjovt indhold er oftest set som at være mere relatérbare og dermed fungerer de bedre til brugerne på TikTok. TikTok er også kendt for at være et medie hvor danse er dem der dominerer og det content som brugerne interagerer med. Udover danse er lifehacks også nogle trends som brugerne finder interessante. Disse kan også være i kombination med danse eller andre trends, som tiltrækker brugerne og vækker deres interesse på dine annoncer.

#1 Don’t, For at være succesfuld på TikTok er det en god idé at tænke på TikToks ultimative råd: “Don’t make ads, make TikTok’s”. Derfor er det første “don’t” at lade være med at behandle TikTok som hvilket som helst andet socialt medie. TikTok er sit helt eget og der er en helt bestemt dagsorden på mediet. Denne dagsorden skal man følge, for at være succesfuld i sin annoncering. 

#2 Don’t, i forlængelse med ovenstående don’t, så er en af de vigtigste faktorer ved at annoncere på TikTok, at have selve mediets rammer i tankerne. Normalt vil du måske være vant til, at man sagtens kan sige ‘Swipe op’ på Instagram og dermed blive videreført til hjemmesiden via et link. Men, hvis du siger ‘Swipe op’ på TikTok, ja så sender du brugeren videre til næste video. Da man swiper op for at scrolle videre til næste video i dit feed. Derfor skal man anvende frasen ‘Swipe til siden’ i stedet, da det er her dit link til hjemmesiden vil befinde sig. 

#3 Don’t, lad være med at begrænse dine audienser for meget. Små audienser kan forårsage høje frekvenser og dermed kan brugerne føle sig overeksponerede. Dette gør at sandsynligheden for at brugerne undlader at købe fra dit brand kan stige, da brugere oftest vil tage afstand til noget de er blevet ‘spammet’ af.  

#4 Don’t, et andet vigtigt don’t er at seriøsitet er oftest et no go på TikTok. Indholdet på mediet er sjovt, muntert og underholdende. Videoerne er fyldt med godt humør og smilende mennesker. Generelt er mediet ikke nært så seriøst som andre sociale medier kan være herunder især LinkedIn. På TikTok har man frie tøjler i forhold til kreativitet og muligheder i trends. Selv på informative videoer, er der plads til humor og højt humør.

#5 Don’t, forlæng helst ikke videoen mere end højst nødvendigt. Her menes der: lad være med at vente med at fortælle formålet med videoen til slutningen. TikTok er et ‘hurtigt’ medie, i den forstand at brugerne hurtigt swiper videre til næste video. Derfor er det vigtigt at fange brugerne med det samme og ikke lade dem vente mere end højst nødvendigt. 

Mål succesen af dine TikTok annoncer

For at måle succesen ved ens annoncer på TikTok vil man oftest anvende denne formel: 

((Number of likes + number of comments + number of shares) / number of views) * 100%. 

Formlen beskriver den engagement rate som ens annoncer har. Denne kan anvendes i tilfælde hvor man ikke måler efter deciderede konverteringer eller lignende. Denne måde at måle engagement rate kan også anvendes til det organiske content man laver på ens TikTok profil. På den måde kan man undersøge relevansen af ens content og trække data på, hvilken type content ens følgere finder relevant og spændende. 

Derudover, er der også flere analyseværktøjer knyttet til TikToks annonceringsplatform, som også giver dig rig mulighed for at undersøge relevansen af dine annoncer. Disse værktøjer finder du i dashboardet i din Business Manager i TikToks annonceringsplatform.