Track dine brugeres handlinger med Facebook Pixel

Facebook Pixel er et stykke sporingskode som man installerer på websitet. Pixel opfanger alle events der trigges på websitet. Standard Pixel kommer med ét event: Page View og resten af de mulige events skal man selv sætte op på sitet. 

Trackingen sker på baggrund af brugerens Facebook-ID. Derfor kan den spore den unikke person på en præcis og adfærdsbaseret måde, hvor man rammer den enkelte person igen efterfølgende.

Hos Adtention ved vi at det er vigtigt at kende sine kunder, brugere og målgruppe. Derfor hjælper i dig også gerne med at komme i gang. Vi har en stor indsigt i brancher og brugere, og ved præcis hvordan vi skal gå til netop dine kunder. 

Lyder det spændende? Læs meget mere om tracking på Facebook længere nede på siden!

  • Fuld kontrol over dit spend
  • Performanceorienteret annoncering
  • Fuld ejerskab af din annoncekonto & pixel
  • Annoncering til netop din målgruppe
  • Transparente processer
  • Kompetent rådgivning
Kom i kontakt med os

Udvalgte cases

Koustrup og CO

15

Lifetime gennemsnitlig ROAS

360.000

Eksponeringer

Adtentions indsats er helt afgørende for vores fremdrift og positive udvikling. Uanset om det er softwareudvikling eller online markedsføring, så er det med højt engagerede-, dygtige og selvkørende medarbejdere som skaber gode resultater. Absolut en anbefaling herfra.”
Rasmus Pallesen, Solgt.com

Milo lyd & billede

22

Lifetime gennemsnitlig ROAS

11.000+

Link kliks

Børneboblen

200+

Lifetime samlede køb

5,57%

Lifetime gennemsnitlig CTR

Target de rigtige brugere med Events i Facebook Pixel

Når man installerer Facebook Pixel på ens hjemmeside, kommer den med et standard-event ‘Page View’, som tracker hver gang forsiden bliver vist. For at man kan tracke andre events, skal disse sættes op på websitet. Dette kan enten gøres ved at kode det manuelt, men man kan også installere et plugin hvor alle events kommer med fra starten. Det er muligt at få flere forskellige plugins til WordPress, som automatisk sætter diverse events op. I nogle CMS bliver events også sat op automatisk, fordi man her kun skal skrive Pixel ID ind. Dette kan blandt andet være Shopify, DanDomain og flere andre.

Ved at tracke relevante events på websitet, kan man senere target (ramme) kunder der har udført en bestemt handling på websitet. Det vil sige, at hvis en kunde har lagt en vare i kurven, kan den kunde senere opleve at se en annonce på Facebook med tekst lignende “hov, glemte du denne?”. På den måde kan man altså fastholde kunder, som har udvist en form for interesse eller som har udført en handling på ens hjemmeside. Disse kunder vil være en del af målgrupperne i op til 180 dage efter den udførte handling, som udløser eventet i Facebook Pixel.

Læs mere om Facebook annoncering her

Disse events kan du tracke i Facebook Pixel

Her er nogle af de events, der kan sættes op i Facebook Pixel og hvad de enkelte events tracker. Husk, at vi hos Adtention altid sørger for at lave en løsning der passer til netop jeres virksomhed. Med kunder i mange forskellige brancher har vi en stor indsigt i hvordan forskellige målgrupper opfører sig, og hvad der er vigtigt for dem. 

Sådan sætter du en Facebook Pixel op

Er det svært at komme i gang? Nedenfor får du en hurtig guide til opsætning af Facebook Pixels, men du kan selvfølgelig også lade os tage os af det. 

Når du er inde i FBM (Facebook Business Manager) finder du virksomhedsindstillinger og ude i menuen til venstre finder du den kategori der hedder datakilder og herunder vælger du Pixel. Man trykker nu på tilføj og derefter skal man vælge hvordan man gerne vil opsætte sin Pixel. Du skal give din Pixel et navn – gerne dit virksomhedsnavn. Du kan tjekke opsætningsmuligheder til dit CMS ved at taste din hjemmeside/webshops URL ind. Du bestemmer nu om du vil bruge guiden til dit CMS system eller om du vil bruge det stykke kode du kan kopiere og selv implementere i din hjemmeside/webshops koder. Vi anbefaler at du får en webudvikler til at implementere koden, hvis du ikke selv har godt styr på dette, da det ellers kan lave rod i hjemmeside og tracking. 

Du skal nu tjekke om din Facebook Pixel er live og om den virker ordentligt. Når du er inde under pixel og du har trykket på din pixel kan du enten se en rød eller grøn cirkel ud fra navnet på din Pixel. Hvis den er rød, betyder det at din Pixel ikke er opsat korrekt og den ikke tracker korrekt. Hvis den derimod er grøn, betyder det den er opsat korrekt og du kan begynde at sende testtrafik til din hjemmeside/webshop. Du skal oprette events til din side som Pageview, View content, Add to cart og Purchase. Her kan man bruge Facebooks opsætningsværktøj hvor du selv vælger hvilken knapper Facebook Pixel skal spore – for eksempel Tilføjelse til Kurv, Begynd Betaling, Køb og flere andre.         

Med CMS systemer som fx WordPress, Shopify og Magento installerer man Facebook Pixel gennem et plugin. Der er dog forskel på hvordan man gør det alt efter hvilket CMS man har. 

Udregn pris på Facebook annoncering

Med Facebook Pixel kan du vækste markant i din markedsføring

75%

Stigning i brugere

30,43%

Stigning i transaktioner

703,81%

Stigning i omsætning

66,93 %

Stigning i sessioner

Jeg er enormt tilfreds med de resultater Adtention har skabt for os! Vores kundebase er fordoblet på kun 3 måneder og en stor del af vores succes de sidste 6 måneder kan tilskrives jeres effektive marketing-strategi! Vi er ekstremt glade for det nuværende samarbejde og glæder os til, at se hvad de næste år bringer.”
Adam, Private Car Care

Hvilken tilskrivningsperiode skal jeg vælge?

Maja – Paid Social Specialist

Facebooks tilskrivningsperiode tilskriver et køb til dine annoncer som udgangspunkt, hvis det er et køb der er foretaget indenfor 7 dage efter en person har klikket på annoncen, eller et døgn efter en person har set annoncen. Facebook tilskrivnings-periode er sådan set hvordan Facebook tracker dine annoncer for køb. Man kan selv ændre i hvilken tilskrivnings-periode man gerne vil gøre brug af for at få de mest præcise tal. 

De 4 tilskrivnings-perioder man kan vælge imellem er: 

  • 1 dag efter klik 
  • 7 dage efter klik (standard)
  • 1 dag efter klik – 1 dag efter visning 
  • 7 dage efter klik – 1 dag efter visning 

Alt efter hvilken tilskrivningsperiode du vælger at dine annoncer skal tilskrives, kan man opleve forskellige resultater med Facebook-annoncering. 7 dage efter klik – 1 dags visning betyder at hvis en person klikker på din annonce eller ser den og de går ind og køber indenfor 7 dage så tilskrives det dine Facebook annoncer selvom de ikke køber gennem annoncen. Det er også derfor der er meget rift om hvilke kanaler der skal tilskrives hvad.

Skal vi give et bud på at opsætte din Facebook Pixel?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt eller digitale markedsføring, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os Beregn din pris
Indholdsfortegnelse

Nye muligheder med Facebook Pixel

Efter den meget omdiskuterede IOS 14 opdatering fra Apple, er der kommet flere muligheder fra Facebook, som der skal sættes op og tages højde for. Opdateringen hindrer Facebook i at tracke deres brugere på diverse apps på et Apple-produkt der har installeret IOS 14 opdateringen. 

Der skal blandt andet laves en domæneverificering, hvor man fortæller at domænet er ejet af en selv. Domæneverificeringen sættes op inde i Business Manager, hvor man får tre muligheder for opsætning. Man kan enten sætte en DNS-fil ind i ens CMS, sætte et meta-tag ind i ens header i koden, eller uploade en HTML-fil til ens site. Det er kun nødvendigt at sætte en af de tre op, da alle tre løsninger giver mulighed for at verificere domænet i Facebook. 

Efter domænet er verificeret skal man udvælge de events, som bliver aktiveret på hjemmesiden. Dette sker i Facebooks nye funktion ‘Aggregated Event Measurement’. Dette gør det muligt at tracke Web Events fra IOS 14 brugere. Derefter vælger man de otte events, som har højest prioritet for en at tracke på websitet. Disse otte events er dog unikke for domænet –  det vil sige at man kun kan opsætte otte events for et domæne, også selvom man har flere forskellige Pixels koblet op på en ens side. 

En anden mulighed man kan anvende til at tracke brugere som ejer IOS 14 produkter, er at sætte Serverside Tracking op med det der hedder ‘Conversion API’. Conversion API tracker events på serveren i stedet for kun i Pixel og på den måde, får man data den vej igennem og kan derfor stadig se konverteringer der foregår på Apple produkter. Dette sættes op ved at anvende en Access Token, som genereres inde i Facebook og indføres i Pixel koden i CMS’et. Dette kan gøres på flere forskellige måder ,som afhænger af hvilket CMS man anvender.