Guide: Alt du skal vide om annoncering på Instagram
De fleste i nutidens verden kender til det populære medie: Instagram. Siden dets start i 2010 er Instagram blevet en af de mest populære typer af sociale medier, særligt efter at Facebook opkøbte mediet i 2012.
Instagram er et mere visuelt medie end de fleste andre, hvor billeder og videoer deles med brugerens følgere og verden omkring dem. Når en bruger laver et opslag med et billede, eller en video, har andre brugere mulighed for at kommentere, like, dele eller gemme opslaget. Derudover er der også funktionen som hedder “Stories”, hvor brugerne kan dele en midlertidig video eller et billede, der forsvinder efter 24 timer.
Hvad er annoncering på instagram?
Helt basalt er annoncering på Instagram de annoncer, som vises i burgernes feed på Instagram. For at kunne lave annoncer på Instagram kræver det at man opretter en Facebook Business Manager. Dette lyder måske underligt, men det skyldes at Instagram ejes af Facebook og derfor skal det oprettes gennem Business Manager. Det betyder ligeledes at du kan både annoncere på Facebook og Instagram samtidig gennem Facebook Business Manager. Hvis du kun ønsker at annoncere på Instagram kan du også gøre det, men det skal stadig gøres samme sted.
Hvad koster Instagram annoncering?
Det er desværre ikke muligt at give en konkret pris på, hvad Instagram annoncering koster. Instagram annoncering ligesom ved Facebook er et auktionshus, hvor prisen på annonceringen afhænger af, hvor stor et annoncebudget du lægger. Ud fra budgettet kan du så bestemme, hvor meget du vil betale i en given periode, pr. dag eller pr. resultat. Hvis man vælger pr. resultat kan det være flere forskellige ting, hvor prisen påvirkes, hvilket kan afhænge af om du måler på prisen pr. klik eller prisen pr. konvertering.
Når du begynder at annoncere på Instagram deltager du i auktionen om at få eksponeret dine annoncer for din udvalgte målgruppe. Dine klikpriser på Instagram vil variere meget mellem visningen og klikket. Her kan du opleve at du skal betale helt ned fra 50 øre og op til 15 kr. En af de ting, som påvirker klikprisen kraftigt er konkurrencen. Jo større konkurrence, jo højere vil prisen pr. klik eller visning også være. I forhold til det daglige budget kan du mindst bruge 5 kr. pr. klik, hvor at du mindst kan anvende 25 kr., hvis du bruger pr. visning.
Anvender du en bred målgruppe med en lav konkurrence, vil du opleve at skulle betale mindre, men dette er ikke nødvendigvis den rette vej. Ved at vælge denne målgruppe kan du risikere at få en stor mængde irrelevant trafik ind, som ikke har i sinde at købe eller udfylde din kontaktformular.
Hvis du derimod anvender en mere snæver målgruppe vil du også opleve en højere klikpris, men fordelen her ligger i at du vil opleve en højere konverteringsrate, fordi du vil få mere relevant trafik ind gennem annoncerne. Husk at sætte dit budget i værktøjet for ikke at overskride det planlagte annoncebudget. Her er det også vigtigt at vælge mellem om det skal være et dagligt eller et samlet budget.
Hvordan annoncerer man på Instagram?
Der er 2 primære måder hvorpå at man kan annoncere på instagram, men der findes også nogle tredjepartsværktøjer, som kan hjælpe hvis man foretrækker det. Vi anbefaler Facebook Business Manager.
Instagram appens muligheder for annoncering
Vælger du at anvende selveste Instagram appen har du mulighed for at “boost” de opslag som du laver på din Instagram. Annoncering via selve appen og det at “boost” er ikke noget vi anbefaler hos Adtention. Vi vil klart anbefale nr. 2 metode til at annoncere på Instagram, fordi det er en mere effektiv og datadrevet måde at gribe sagen an på. Dette vil gennemgås nu.
Annonceadministrator til annoncering på Instagram
Ved at anvende annonceadministratoren på Facebook Business Manager har du mulighed for at målrette dine annoncer bedre, og ligeledes optimere dem efter din målgruppe. Her kan du tilpasse dit video- og billedmateriale præcist til dine brugere, så du bedst muligt kan appellere til potentielle kunder. Det er her du får mest ud af dit annoncebudget.
Hvorfor bør man annoncere på Instagram?
Instagram er i nutidens verden et populært medie for rigtige mange mennesker. Dette gælder både brugerne, men også diverse virksomheder. Brugerne på mediet anvender det til at finde inspiration til hverdagen, hobbyen eller noget helt tredje. Der er derfor mange muligheder for at anskaffe sig nye kunder vha. Instagram.
Instagram har gjort det nemt og simpelt for diverse brands på mediet til at optimere e-handel på platformen. Vha. Instagram Shopping kan man tagge sine produkter i ens opslag, og på den måde kan man ramme brugerne på præcist de emner som de er interesseret i.
Udover tagging af produkter, så er selve annonceringen via Facebooks annonceadministrator super smart til at ramme brugerne, som du har valgt at målrette og optimere efter. Annoncering på Instagram er ens med Facebook annoncering og anvender ligeledes din Facebook Pixel (også kendt som Meta pixel i dag) til at lagre data, som kan anvendes til din fordel i forhold til at ramme potentielle kunder.
Hvorfor anvender brugerne Instagram?
I mange tilfælde anvendes Instagram til at være tættere på ens venner, familie, bekendte eller som en inspirationskilde til livet og de interesser man har. Da Instagram er et visuelt medie, hvor der dagligt søges efter inspiration vil man også opleve mere købeklare brugere. En af de måder, hvorpå at Instagram adskiller sig fra Facebook, er at feedet på Instagram er mere “clean”. På Facebook er alting blandet i en stor samsurium af statusopdateringer, nyheder, spil, marketplace, apps m.m., hvilket man ikke oplever på Instagram. Dermed er det også nemmere at fange brugerens opmærksomhed uden at flyde i ét, i et væld af eksponeringer fra alt muligt andet.
Hvordan administrerer du dine annoncer på Instagram?
Den måde hvorpå at du opretter og administrerer dine annoncer på gennem Instagram, er via din Facebook Business Manager. Det betyder også at du faktisk ikke behøver at have en Instagram profil for at kunne annoncere. Alligevel anbefaler vi typisk at man opretter en Instagram profil, fordi det giver dig mulighed for at besvare evt. kommentarer på dine opslag, og det gør det nemmere for brugerne at komme i kontakt med din virksomhed. Dette er med til at styrke dit “social-proof”, som betyder at din virksomhed virker menneskelig og legitim, hvilket kan give forbrugeren tryghed i købsprocessen.
Hvordan opretter du annoncer på Instagram?
Gennem din Facebook side kan du kontrollere din annoncer på Instagram. Først er det vigtigt at du vælger Instagram som en af de placeringer du ønsker. Det kan anbefales at tilføje sin Instagram konto i Facebook Business Manager, hvis man har en profil til sin virksomhed. Når dette er gjort skal du herefter udvælge de annoncer målsætninger, som passer til dine marketing KPI’er.
Hvilke muligheder for målsætninger kan man vælge imellem hvis man kører med annoncer på Instagram?
Ønsker du succes med din instagram annoncering er det vigtigt at arbejde med sine målsætninger i forhold til kampagnerne. Målsætningerne fortæller om, hvad fokus er for ens annoncering. Der er 3 hovedkategorier, hvor der er adskillige underkategorier til.
Kendskab – brand awareness
Denne målsætning handler om at forøge kendskabsgraden af jeres virksomhed ved at skabe en interesse for din virksomhed.
- Kendskab til brand
Målsætningen her er særdeles fordelagtig som en start til at påbegynde sin dataindsamling, hvis man intet har.
- Rækkevidde
Her vil dine annoncer, samt produkter, fremvises så mange gange som muligt til brugere, der matcher din målgruppe.
Overvejelse
Anvend denne målsætning, når du vil øge bevidstheden omkring din virksomheds produkter, services m.m.
- Trafik
Her er målet at få lokket dine brugerdefinerede målgrupper ind på din hjemmeside, hvad end om det er en landingsside, blogindlæg m.m. Her er fokus typisk enten antallet af visninger, altså pris pr. visning eller pris pr. klik, som svarer til antallet af kliks på annoncen på Instagram.
- Interaktion
Ved denne målsætning handler det om at få brugerne på Instagram til at interagere med dine annoncer. En interaktion kan være emner som f.eks. at de giver et “like” til din annonce, laver en kommentar eller deler annoncen.
- Leadgenerering
Som navnet beskriver så handler denne målsætning om at indsamle leads til din virksomhed. Det er lige fra at udfylde en kontaktformular, til at tilmelde sig til nyhedsbrev eller lignende.
- Videovisninger
Ved videovisninger finder Instagrams algoritme sig frem til, hvilke brugere den mener kunne være interesseret i dine videoer.
- Beskeder
Når man anvender “Beskeder” har man mulighed for at komme direkte i kontakt med brugerne på Instagram, som kunne have interesse for din virksomhed. Dette gælder både nye potentielle kunder, men også eksisterende.
Installation af app
Denne målsætning er til dig, der ønsker at få flere brugere til at installere din virksomheds app. Her bliver brugeren sendt direkte hen til det punkt, hvor appen kan downloades.
Hvordan ved jeg om min Instagram annonce er god?
Når man snakker om annoncering på Instagram er der 4 forskellige annonceformater som man arbejder ud fra. Hvordan udvælger man det rette format? Det er afhængigt af dit produkt og budskab. Derfor anbefaler at vi at man vælger det som præsenterer produktet på bedste vis.
De 4 annonceformater er:
Der er dog en række forhold som er vigtige at huske på afhængigt af det format du vælger til dine annoncer:
Vælger du video som din annonceformat, er det vigtigt at holde videoen kort og konkret, hvilket betyder at den ikke må vare mere end 1 minut, og helst gerne omkring de 15 sekunder. Samtidig er det vigtigt at din video enten er kvadratisk eller vertikal, da din video hermed vil udfylde den fulde plads på skærmen på Instagram. Grunden til at det er vigtigt at din video fylder hele skærmen, er at den dermed fanger opmærksomheden bedre hos brugeren på Instagram. Derudover bør du udarbejde undertekster til dine videoer, fordi flere og flere ser videoer på farten mens at de er i offentlig transport eller lignende. Det betyder at der er adskillige brugere, der ikke har lyd på deres mobiler og dermed kan teksten gøre at de stadig kan få værdi ved at se videoen.
Anvender du billedformatet skal du tænke over de dimensioner du arbejder med. Ligesom ved videoannoncering, skal dine billeder også være kvadratiske eller anvende det vertikale format. Det drejer sig om at fylde skærmen på Instagram, fordi det er den måde hvorpå at du bedst kan fange brugernes opmærksomhed.
Husk minimumsopløsningen på dine billeder
Anvender du det kvadratiske format er det vigtigt at anvende en minimumsopløsning på 600 x 500 pixels. Ligeledes skal din maksimumsopløsning være på 1936 x 1936 pixels. Ved et vertikalt billede er minimumsopløsningen på 600 x 750 pixels, hvor maksimumopløsningen er på 1936 x 1936 pixels. Det er vigtigt at huske din opløsning, hvis du ønsker at afspejle professionalisme og efterlade et godt førstehåndsindtryk hos brugerne.
Hvordan placeres annoncerne på Instagram
Når man arbejder med Instagram annoncering er der 3 annonceplaceringer som der arbejdes med. Alle 3 placeringer har både fordele og ulemper, hvilke placeringer som fungerer bedst for din virksomhed kan afhænge af din branche og målgruppe. Derfor anbefaler vi at du tester de 3 forskellige placeringer for at finde det, der rammer din målgruppe bedst.
Nyhedsfeed
Vælger du at placere dine annoncer i nyhedsfeedet vil dine annoncer være på startsiden som man lander på når man åbner Instagram. Dine annoncer vil derfor blive blandet med opslag fra profiler som brugeren følger. Her er det vigtigt at man sørger for at skille sine annoncer ud fra med de almindelige opslag. Der skal være et stærkt budskab og et iøjnefaldende stykke materiale bagved, som fanger brugerens opmærksomhed.
Stories
Disse annoncer er placeret mellem Instagram stories fra de profiler som brugeren følger. Annoncerne vil hurtigt minde om de organiske stories, men det er derfor vigtigt at gennemtænke ens format så man er sikker på, at man skiller sig ud fra mængden. Først og fremmest er det vigtigt at få udarbejdet sine annoncer i stories i et højformat, så de er tilpasset pladsen i stories. Hvis din annonce ikke udarbejdes i højformat vil dit kreative arbejde ikke blive udnyttet til sit fulde potentiale. Her kan det også være fordelagtigt at implementere lidt tekst på billedet for at fange brugernes opmærksomhed. Ligeledes hvis det er en kort video til stories, kan du med fordel tilføje tekst eller undertekster til videoen. På den måde kan brugere få glæde af din annonce selvom de ingen lyd har på mobilen.
Udforsk
Dette feed er særdeles interessant for dig, som ønsker at være der, hvor brugerne søger hen når de mangler inspiration fra forskellige profiler eller brands som de evt. ikke kender i forvejen. Disse brugere er ofte længere i købsprocessen, da de i forvejen er på udkig efter ny inspiration.
Hvilken annonceplacering skal jeg vælge?
Det er ikke unormalt at man bliver forvirret over, hvilken annonceplacering man bør vælge når der er flere muligheder. Ligeledes er man måske bekymret over at man ikke ved, hvilken en, der fungerer bedst for en. Der er desværre intet entydigt svar på dette, og derfor er det bedste svar at teste de forskellige placeringer, og ikke udelukkende fastlåse sig på en annonceplacering. Når du har testet de forskellige placeringer, kan du gennemgå annoncernes succeser, og faldgruber i den data du har opsnappet gennem din meta pixel. Men hvad er meta pixel og hvordan kan du anvende det? Læs med nedenfor.
Meta pixel er kodestykke du anvender til at indsamle data på, hvordan dine annoncer m.m. performer på både Facebook og Instagram. Med Meta Pixel kan du få et indblik i alt lige fra hvor mange, der har foretaget en interaktion på din annonce, til antallet af kliks, leads og køb gennem dine annoncer. Hertil er det selvfølgelig vigtigt at finde ud af, hvilken data som er vigtig for din virksomhed og tage udgangspunkt i det. Hvis dit primære mål er salg gennem annoncerne, så er det succeskriteriet.
Vha. denne data kan du skabe mere salg fordi du nu har dataindsigt i, hvilke annoncer der performer og hvilke der ikke performer. Du har derfor muligheden for at udarbejde nye annoncer, som er inspireret af det grafik og de budskaber du har anvendt på dine mest effektive annoncer.
Sådan kan du komme i gang med Instagram annoncering
Er du blevet tændt på ideen om at komme i gang med at annoncere på Instagram? Hvis du ikke selv ønsker at stå for det, er du altid velkommen til at kontakte os. Vores Paid Social Specialister sidder altid klar til at hjælpe dig med at sætte skub i hjulene på din annoncering på sociale medier. Kontakt os i dag og lad os tage en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe med at skabe vækst i din virksomhed.