Hvad er Snapchat?
Snapchat er et unikt socialt medie, som bruges til at kommunikere via billeder og videoer, som man kan dele med vennerne, og er altså en “Photo messaging app”. Disse er eventuelt shinet op med et filter, en kort tekst eller en bitmoji. Modtageren kan så svare tilbage på samme måde, og på den måde har de en samtale kørende i billeder og/eller videoklip.
Til forskel fra videoer på Facebook bliver 80% af indholdet afspillet med lyd, hvor det på Facebook er langt de færreste, der bliver afspillet med lyd. Dette gør Snapchat utroligt attraktiv som en del af din virksomheds SoMe-strategi.
På hvert billede, kan der sættes en tidshorisont på, hvor lang tid modtageren kan se billedet. Tidshorisonten kan være fra 1-10 sekund(er) eller uendeligt, men når billedet/videoen først er set, kan de ikke ses igen. Dog kan de snaps der er sat til ikke at have nogen tidsbegrænsning, gemmes i chatten af venner.
Der kan også oprettes Stories/historier, her ligger du billeder eller videoer op på din brugerprofil, som herefter kan ses af alle dine Snapchat-venner. Disse vises i 24 timer, hvis de ikke tages ned før.
Det er mellem disse Stories/historier, hvor det er blevet muligt for virksomhederne at annoncere på Snapchat med små videoklip, som brugernes Snapchat-venner ligger op.
Målgrupper og målretningsmuligheder med en Snapchat Business konto
Der udvikles hele tiden nye måder, hvorpå du kan nå ud til, og engagere dine målgrupper på. Disse varierer alt efter hvilket annonceformat du vælger – annonce formaterne vil vi komme ind på efter vi har rundet de forskellige målgrupper og muligheder for målretning.
Snapchats brugere er, som Snapchat selv kalder “Snapchat Generationen”, Millennials og Generation Z – personer født omkring 1981-2012. Der findes flere forskellige rapporter om den konkrete demografi for Snapchat – heri kan man læse om de brugere der oftest klikker på annoncer, og hvilken målgruppe der er dominerende på mediet. Dette kan være relevant at sætte sig ind i, før man anvender mediet til annoncering, så man ved lige præcis hvordan målgruppen bør tiltales. I disse rapporter kan du også læse om de interesser som brugerne ellers har, så dette kan anvendes til målretning af annonceringen.
Interesser og adfærd:
Interesser og adfærd er måden, hvorpå du kan nå ud til din målgruppe baseret på de ting de kan lide, og gør både på og af Snapchat. Med dette kan du altså spore dig ind på, hvilke brugere som kan lide lignende produkter eller services som din. Du kan også vælge interesserebaserede værdier, såsom hobbyer eller lignende.
Demografi og lokation:
Demografi og lokation er måden hvorpå, du målretter din annoncering indenfor et specifikt sprog, køn, alder og andre demografi kategorier. Her betyder det altså, at du konkret kan nå ud til præcis den demografi, der er relevant for din annoncering. Derudover kan du via målretning mod lokation(er), nå ud til personer i bestemte byer, områder og lande.
Brugerdefinerede målgrupper:
Med brugerdefinerede målgrupper kan du målrette brugere, som allerede har set dine annoncer, eller som allerede har interageret med din virksomhed. Du kender måske allerede dette, der er kendt som retargeting, fra andre medier som Facebook. Dette er altså også muligt på et medie som Snapchat. Her kan du ved brug af en snappixel finde brugere, der tidligere har besøgt din hjemmeside, eller interageret med din virksomhed eller hjemmeside på andre medier: Facebook, Google, TikTok eller noget helt fjerde.
Kopimålgrupper / Custom Audiences – “Lookalikes”:
Via kopimålgrupper, er det muligt at udvide dine eksisterende målgrupper, ved også at målrette mod personer, som minder om dine allerede eksisterende og bedste kunder. Dette kan gøres ved enten at anvende pixel data, eller ved at bruge e-mail marketing lister.
Metrics
Alt styres i Snapchat Ads Manager, hvor det er nemt og gennemsigtigt at se et overblik over dine annoncers performance. Dette overblik fungerer som det du kender fra andre medier som Facebook, TikTok eller LinkedIn. Her kan du se en masse forskellige metrics, som fortæller noget om, hvordan dine kampagner og annoncer klarer sig. Du kan derfor se disse metrics:
- Metric #1 Spend: Hvor meget du betaler for at få dine annoncer vist.
- Metric #2 Paid Impressions: Det totale antal gange din annonce er blevet vist til en “Snapchatter”.
- Metric #3 Paid CPM (Cost per Mille): Prisen pr. 1.000 visninger af annonce.
- Metric #4 Swipe Ups: Det antal gange, der er blevet swipet op eller blevet trykket på CTA-knappen i annoncen.
- Metric #5 Video Views: Den totale mængde visninger af din annonce der opfylder kriteriet om, at have set mere end to sekunder og/eller har swipet op.
- Metric #6 eCPSU (Cost per swipe up): Prisen pr. swipe op, beregnet ud fra spend divideret med antallet af swipe ops.
- Metric #7 eCPI (Cost per. installation): Prisen pr. app installation, beregnet ud fra Spend divideret med antallet af app installationer.
Alt dette, bliver målt via. Snapchats Pixel, som vi vil komme ind på her:
Snapchats pixel
Snapchat har, ligesom Facebook, en pixel som er et stykke kode du indsætter på dit website. Denne pixel kaldes for en Snap Pixel. Pixel gør det muligt at spore brugernes adfærd, efter de har interageret med din annonce (enten swipet op eller trykket på CTA-knappen). Endvidere er det på baggrund af pixelen, at du kan danne brugerdefinerede målgrupper samt Lookalike målgrupper. Du kan altså også se andet relevant data, såsom køb eller konverteringsværdi, som kan fortælle dig noget om effekten af dine Snapchat annoncer.
Når de værdifulde aktiviteter bliver sporet igennem Snapchats Pixel, kan det hele ses i Snapchats Ads Manager fordelt i de forskellige kategorier, også kaldet metrics, som nævnt tidligere. Her kan du altså se, hvilke annoncer der har genereret værdi, og hvilke det måske kunne være en fordel at slukke for. Samtidig kan du også se data for, hvor mange der har set dine annoncer, og hvor mange der har klikket på dem.
Det er en rigtig god idé at indsætte din Snapchat pixel på din hjemmeside inden du går i gang med at annoncere.
Her er der en guide du kan følge, eller du kan sende den videre til din udvikler og lade vedkommende gøre det for dig – vi kan også assistere dig med dette.
Pixel Guide:
Snapchats pixel gør det muligt for annoncører at se, hvor mange “Snapchatters” der foretager værdifulde handlinger på deres website, efter at have set deres annonce.
Når pixel er sat op, vil den kunne identificere dine direkte mål, der som tidligere nævnt, kan være at føre leads, konverteringer, produktsalg osv.
Du sætter Snapchat Pixel op på din hjemmeside med et lille stykke kode, også kaldet et script, som tracker alle handlinger der sker på hjemmesiden.
Step 1: Generér koden i Snapchats ads manager. Derefter tager du koden og indsætter i head tagget i din kode på hjemmesiden. Husk at aktivere tracking i Snapchat, så din pixel fungerer fra starten. Der findes også flere forskellige plugins, du kan bruge, som gør det let og enkelt at sætte en Snap pixel op. Du kan også kontakte os, så kan vi hjælpe dig med at komme i gang med Snapchat annoncering og opsætning af pixel.
Step 2: Tjek at din pixel modtager data i Snapchats annonceadministrator. Her kan du både teste den pixel du har sat op, og se den data den opfanger. Hvis den opfanger data kan den anses som værende aktiv. Du kan herefter teste de forskellige events, som du har brug for er aktive i din pixel. Der findes flere forskellige events som kan være relevante at track i din pixel. Dette kan være events som: tilføjelse til kurv, begyndt betaling og køb. Derudover kan du også track events som leads eller “tryk på opkald”. Der findes mange forskellige standard events, og udover disse kan du også selv definere andre events, hvis du føler der er behov for andre events end de prædefinerede. Dette kan enten sættes op med tagging igennem pixel, eller ved brug af Google Tag Manager.
Komplet guide – Sådan du kommer i gang med Snapchat annoncering:
Først og fremmest skal du oprette en profil til din virksomhed for at kunne lave Snapchat annoncering. Appen downloader du i Google Play eller App store. Der er ingen forskel på en privat og business konto på Snapchat. Når app’en er downloadet, klikker du på “opret profil” – derefter udfylder du fornavn, efternavn og fødselsdagsdato.
Når dette er gjort, skal du oprette et brugernavn – her skal du være opmærksom på, at dette skal være unikt, og at det ikke kan ændres igen – brugernavnet skal derfor vælges med omhu. Dernæst, vil du blive bedt om at udfylde e-mailadresse, telefonnummer samt at oprette en adgangskode.
Når ovenstående er gjort, og du har trykket videre, vil du få tilsendt en bekræftelsesmail, som skal verificeres, før at du kan komme i gang med at anvende Snapchat. Når din konto er blevet bekræftet, kan du gå i gang med at opsætte din nye Snapchat profil.
Nu skal du bruge din “snapcode”, og den henter du ved at trykke på billedet eller ikonet øverst i venstre hjørne, når du er inde på appen, herefter trykker du på ikonet ved siden af dit navn. Så kommer den frem med “min snap kode” – her kan du vælge om du vil dele snap koden, gemme snap koden i din kamerarulle, eller dele linket på din profil.
Oprettelse af annoncekonto
Først skal du downloade appen herefter skal du oprette din Snapchat profil, og næste step at få oprettet en annoncekonto. Det gør du ved at gå ind på følgende side: ads.snapchat.com
Herefter skal du følge den step-by-step guide der kommer frem til oprettelse af annoncekonto / Snap publisher. Når du har oprettet din konto, kan du linke din Snapchat profil og annoncekonto. Dette er der også en guide til i Snapchats annonceadministrator. Du kan også finde flere guides på YouTube, hvis det skulle være helt umuligt at linke de to.
Hav styr på dine annonceringspolitikker
Ligesom når man annoncerer på andre medier, så er der altid annonceringspolitikker man skal tage højde for. Hvis man kigger på annonceringspolitikerne på andre sociale medier, vil man faktisk hurtigt lægge mærke til, at reglerne ikke er lige så strenge på Snapchat. Her må man eksempelvis gerne annoncere for dating services, så længe man målretter annonceringen til 18+. Dog er der også mange annonceringspolitikker der går igen på Snapchat, især når vi kigger på eksplicit indhold.
Du kan læse alt om Snapchats annonceringspolitikker på deres egen hjemmeside, men du kan også kontakte os, hvis du ønsker at vide mere om Snapchat annoncering, og hvad vi kan gøre for dig mht. Snapchat annoncering.