Markedsføringsstrategier der virker

Reklamebureauer hjælper ikke blot med at udvikle reklamer og kampagner for mange spændende virksomheder, men også selve strategien omkring bag disse, samt generelle strategier som pegepind i deres markedsføring. 

Hos Adtention har vi mangeårig erfaring med at udvikle markedsføringsstrategier til alle typer af virksomheder. Ja, faktisk vil vi gå så langt som til at sige, vi er eksperter i at udvikle strategier, der passer til jeres virksomhed, kan opfylde jeres målsætninger –  og vi hjælper jer gerne trygt gennem hele processen. 

En bundsolid markedsføringsstrategi er relevant for alle. Det gælder fra de etablerede, respekterede virksomheder med et globalt perspektiv, hjertekære brand som alle kender, men som ønsker at relancere, og til de nystartede iværksættervirksomheder, der forsøger at vinde markedsandele. 

  • Ingen binding
  • Løsninger lavet specielt til jer
  • Kunder i alle brancher
  • Fokus på høj kvalitet
  • Fast og løbende dialog
Kom i kontakt med os
Carpeople annonce eksempel

Reklamebureau og marketingbureau samlet under ét tag

Overvejer du at få hjælp fra digitalt reklamebureau som Adtention til at udvikle din markedsføringsstrategi?

Du kan inden samarbejdet også selv overveje nogle af de forskellige trin i en markedsføringsstrategi, så du er godt forberedt og har et godt billede af branchen, dine kunder og andre elementer der er afgørende når I skal vælge en markedsføringsstrategi.

Markedsføringsstrategien kan også være en del af en overordnet forretningsplan, og skal gerne kunne fungere sammen med en brandingstrategi, der fokuserer mere på kunders og stakeholders opfattelse af jeres virksomhed. Det er blandt andet under branding at vi finder PR og lignende. Det er altså vigtigt at jeres forskellige strategier hænger sammen, så der kan skabes en rød tråd i virksomhedens sammensætning og billede udadtil.

Læs mere hvordan vi som reklamebureau vil hjælpe dig

Hvad vil du gerne markedsføre?

Første del af din markedsføringsstrategi skal være at identificere målet med strategien. Er det at markedsføre et nyt produkt I lancerer, skal I have flere til at like jeres Facebook-side, besøge jeres hjemmeside eller er det hele jeres virksomhed der skal markedsføres på et skarpt marked? Det er vigtigt at se på markedsføringsstrategien som en langsigtet plan, og derfor skal I overveje tidshorisonten.

Forsøg at definere ret præcist hvad jeres mål med strategien skal være. Skal 35% af jeres målgruppe høre om jeres virksomhed? Skal I have 5000 nye e-mailadresser på jeres mailingliste eller skal I sælge 15000 produkter?

Ved at definere jeres mål så præcist som muligt, er det lettere at lægge en plan hvordan budget, kanaler og lignende elementer kan tilrettelægges. Overvej hvad der er realistisk og sørg for at holde det præcist, da det er svært at lægge en skarp strategi på et uskarpt mål.

Når I skal definere jeres mål kan I se på tidligere markedsføringsstrategier og tidligere kampagner. Det kan være med til at vise hvilke mål der er realistiske, men I må selvfølgelig gerne være optimistiske. Husk også at jeres mål skal afspejle jeres budget. Det er svært, hvis ikke umuligt at sælge 250 plæneklippere til 5000 kroner stykket med et samlet markedsføringsbudget på 2500 kroner.

Hvem vil du gerne henvende dig til?

Når du har fastsat dine mål med markedsføringsstrategien, skal du overveje hvem du gerne vil henvende dig til – altså hvem skal købe dit produkt eller melde sig til dit nyhedsbrev.

Dette kan gøres på flere forskellige måder. Måske ved du allerede præcis hvem din målgruppe er, for eksempel mødre i alderen 25-35 i hovedstadsområdet, der har en indkomst på over 200.000 kroner årligt, eller måske har du ingen idé om hvem din målgruppe skal være.

Der findes mange forskellige værktøjer til at finde sin målgruppe – blandt andet kan man starte med en segmentering. Ofte er jagten på den perfekte målgruppe en blanding mellem analyse og brandingstrategien. Det kan for eksempel være at I har en vision om hvem jeres kunde er – unge, trendy mennesker for eksempel. Dernæst er det vigtigt at se på hvor I landet de er, hvad de tjener og hvad deres baggrund er inden for uddannelse, jobs, fritidsaktiviteter og lignende.

Hos Adtention kan vi naturligvis også hjælpe dig med denne del af markedsføringsstrategien, og det kræver et tæt samarbejde for at nå frem til en målgruppe der både matcher med dit produkt, dit brand og som vil være villige til at købe dit produkt eller bruge din service, hvis du henvender dig til dem på den rigtige måde.

Mobilvenlig hjemmeside design Dansani

Mikael – Head of Marketing

Head of marketing Mikael Søren

Hvem er dine konkurrenter?

En af de vigtigste elementer af din markedsføringsstrategi er analysen af dine konkurrenter. Du kan have branchens bedste produkt, men hvis dine konkurrenter er større, har flere loyale kunder og større markedsføringsmidler, kan det være svært at trænge ind på markedet.

Her kan det være relevant at overveje hvor du gerne vil være på markedet – du higer nødvendigvis ikke efter at være den største på markedet, men blot at have en loyal kundebase, der køber dit nicheprodukt.

Analysér dine konkurrenter – hvem de er, hvad er deres historie, hvor meget ligner de jer og hvor markedsfører de selv deres produkter og services. Måske har de fat i den lange ende? Det handler om at skille sig ud fra sine konkurrenter, på en måde der er interessant for din målgruppe. Er din målgruppe mænd i 20’erne, der studerer og drikker over 3 ugentlige øl, kan det være du skal fange dem i podcasts, på barerne og gågaderne, frem for i magasiner og reklamer. Det handler om at skabe et samlet billede af din målgruppe, uden at generalisere dem.

Du skal heller ikke imitere dine konkurrenter. Det er let at gennemskue, både for kunder og konkurrenter og dette kan sætte dig bagud i din brandingstrategi.

Læs mere om brandingstrategi

Hvad er dit budget?

En vigtig faktor i markedsføringsstrategien er naturligvis budgettet. Budgettet fastsætter hvad der er muligt, og hvad der giver mening, at bruge på at at gennemføre strategien. Ønsker I at have stor succes med strategien, kan det betale sig at sætte mere af på markedsføringsbudgettet, på trods af at det ofte kan overses fordi “vi laver bare lige en reklame”.

Hos Adtention tager vi dit budget seriøst, og gør det bedste for at imødekomme jeres mål. Overvej dog hvor meget der skal afsættes til i budgettet for jeres nye strategi. Skal der både konceptudvikles? Laves nyt logo? Hvilke kanaler skal vi benytte os af og lignende. Man kan altid starte med en hjemmeside og sociale medier, men er der skarp konkurrence i branchen, og skal du have fat på en helt ny målgruppe, skal der sættes større midler af til markedsføring.

Vi kan selvfølgelig også hjælpe dig med et realistisk tilbud på dine markedsføringsdrømme, så det passer til dine muligheder og behov.

SEO

SEO, eller Search Engine Optimization – søgemaskineoptimering, er en udbredt markedsføringsdisciplin der foregår online. Har forsøger man blandt andet at forbedre en virksomheds placeringer på Google, under forskellige søgeord. Dette gøres blandt andet ved at bruge Linkbuilding, men også ved at forbedre og optimere indhold på ens hjemmeside – for eksempel under produkter, så Google synes det er relevant, og derved placerer det højere under søgeresultaterne.

Læs mere om WordPress hjemmesider

Facebook Ads

Facebook har deres eget system til administration og opsætning af annoncer og annoncekampagner. Her har du mulighed for at lave annoncer på en af verdens mest kendte og brugte hjemmesider, så potentielle kunder kan få øje på din virksomhed eller produkter.

Læs mere om Facebook Ads

Skræddersyede løsninger

“One size fits all” er yt. Skræddersyede læsninger der passer præcis til din virksomhed har større potentiale og giver ofte et bedre resultat. Hos Adtention giver vi dig altid en løsning der er lavet til lige præcis jeres behov, og vi rådgiver også ud fra din specifikke virksomhed. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du vil høre mere om dine muligheder med os som samarbejdspartner.

Læs mere om digital marketing ydelser her

Skal vi give et bud på din markedsføringsstrategi?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

Hvorfor skal de vælge dig – hvad kan du?

Du skal se på hvorfor din målgruppe vælger dig frem for konkurrenterne, identificere hvad du kan og skabe et samlet billede af dine udfordringer på markedet såvel som i et samfundsmæssigt perspektiv.

Dette kan du blandt andet gøre ved at lave en SWOT-analyse, nok en af de mest velkendte og brugte analysemodeller indenfor analyse af omverdenen og konkurrencesituationen. SWOT består af fire forskellige elementer, hvoraf to omhandler virksomhedens interne og påvirkelige  miljø, mens de to andre omhandler det upåvirkelige, eksterne miljø.

Først og fremmest finder du Strenghts (Styrker) og Weaknesses (Svagheder). Disse er elementer du selv kan påvirke i din virksomhed.

Styrker i en virksomhed der sælger bæredygtige vandflasker kan for eksempel være:

    • Egen produktion i Danmark – giver fuld kontrol over produktionen
    • Know-how inden for grøn omstilling og bæredygtighed

Svagheder i samme virksomhed kan være:

    • Lang leveringstid på råmaterialer – kan ikke følge med efterspørgslen.
    • Mangler viden om et afgørende felt inden for produktion, markedsføring, økonomi eller lignende.

Dernæst kan du se på faktorer uden for virksomhedens påvirkelse. Dette er altså ting som virksomheden ikke selv kan ændre på. Disse kaldes Opportunities (Muligheder) og Threats (Trusler)

Muligheder i virksomheden kunne være:

    • En stigende interesse for bæredygtige hverdagsprodukter blandt danskerne.
    • Øget forbrug

Trusler i samme virksomhed kan være:

    • Hård konkurrence i branchen
    • Mange billige alternativer

Når du ser på dine trusler, skal du overveje hvordan du kan vende disse til en mulighed. Kombinér disse (måske) nye information med hvad der gør dig unik – for førnævnte virksomhed kan det være danskproducerede vandflasker med design fra danske kunstnere, og du har en god grund til hvorfor dine potentielle kunder skal vælge dig frem for andre – nu skal du bare have dem overbevist.

Hvor og hvordan vil du gerne markedsføre dig?

Du har grundelementerne til din markedsføringsstrategi, du har budgettet og du kender din målgruppe. Hvordan når du dem så?

Start med at se på hvor din målgruppe befinder sig. Er det sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn eller YouTube? Eller giver det mere mening at tage på messer, bruge online bannere eller Google Ads, trykte reklamer i aviser, reklamer og magasiner eller måske udenfor på billboards, busstoppesteder eller på TV og radio. Mulighederne er praktisk talt uendelige og ofte kan det være en god idé at kombinere flere forskellige kanaler, så du er sikker på at møde din målgruppe flere gange. For eksempel når de er på sociale medier, og om morgenen ved busstoppestedet.

Se på hvor I selv kan stå for markedsføringen – owned media, for eksempel en blog på jeres hjemmeside, paid media, hvor I for eksempel har et samarbejde med en influencer eller earned media, hvor lokalavisen skriver positiv  en artikel om jeres virksomhed.

Det er også her I skal sikre at I fanger målgruppens opmærksomhed, og får dem til at gøre det I gerne vil, for eksempel tilmelde sig nyhedsbrevet eller købe jeres produkt. Få deres opmærksomhed, og fasthold den ved at gentage det. Det kan være at de skal se jeres Instagram-annonce 5 gange og at deres yndlings-influencer taler godt om produktet, eller at de kan tilmelde sig en konkurrence, hvor de opgiver deres e-mailadresse, og I får tilladelse til at sende dem jeres nyhedsbrev.

Markedsføringsstrategien udføres

Hele planen skal eksekveres. Hav fokus på at  I sigter mod det langsigtede mål I satte I starten, men visse ting kan godt ændres undervejs, for eksempel det antal af gange en potentiel kunde eksponeres for en annonce eller det spend i bruger på FaceBook Ads.

Evaluering

Efter markedsføringsstrategien er sat i værk, er det vigtigt at evaluere på resultatet – først og fremmest – har I nået det mål I satte i begyndelsen? Hvis ja, kunne I have skruet op for ambitionerne? Og hvis ikke, hvorfor var jeres ambitioner og mål så høje, og hvad er grunden til at de ikke er nået?

Derudover skal I se på budgettet. Er det overholdt? Har I brugt for meget, og hvorfor? Eller har I brugt for lidt, og kunne det havde forbedret jeres resultat hvis I fulgte budgettet?

Der er mange forskellige spørgsmål at stille, og det er vigtigt at I analyserer på disse, så I kan være bedre stillet til næste gang i laver en langsigtet markedsføringsstrategi. Det kan være denne fremgangsmåde sagtens kan bruges næste gang, hvis I laver justeringer og det kan være at I skal prøve noget helt andet, der går i hånd med forretningsplanen på en anden måde.

I skal også se på hvem været med til at I har nået målet. Er det jeres målgruppe – med få afstikkere, eller er det nogle helt andre end den hovedmålgruppe i udvalgte i begyndelsen. Er det ikke jeres målgruppe der har købt produktet kan det være at der er et mismatch mellem strategien og eksekveringen af markedsføringsmaterialet. Det kan for eksempel være at I har været på den forkerte sociale platform – måske I skulle have fokuseret på Instagram-opslag fremfor Youtube-reklamer, eller måske er jeres målgruppe slet ikke så interesseret i jeres produkt eller service.

Vil i vise mere om hvilken markedsføringsstrategi der er den rigtige for jer? Vores markedsføringsspecialister kan hjælpe jer med at udvælge og tilrettelægge en løsning der passer til jeres behov, og som kan sende jer i den rigtige retning.