UX bureau

UX design, eller User Experience design, handler om at skabe en brugervenlig og intuitiv oplevelse for brugeren fra det øjeblik, de træder ind på en hjemmeside, til de forlader den igen.

At udvikle et effektivt UX design er en kompleks opgave, der kræver både omfattende erfaring og et solidt datagrundlag for at forstå brugernes behov og forventninger til siden.

Hos Adtention, har vi den nødvendige ekspertise og dataindsigt baseret på samarbejde med over 200 kunder. Vores erfaring gør os i stand til at identificere de bedste praksisser og undgå de typiske faldgruber i UX design. Dette sikrer, at vores løsninger altid leverer en enestående brugeroplevelse.

  • Ingen binding
  • 200+ cases
  • Transparente processer
  • Interne UX designere
  • Tydlige processor
  • 30+ års erfaring
Få et prisestimat på din opgave
1
2
3

Hvilken type webløsning søger du?

Hvilken type løsning søger du?*

UX design i den digitale verden

UX design, eller brugeroplevelsesdesign, anvendes både i den fysiske verden og i den digitale verden. Det omfatter alt fra hjemmesider og apps til produkter og tjenester. Uanset hvor en kunde interagerer med dit produkt, kan user experience design forbedre deres oplevelse. Brugeroplevelsen er afgørende, uanset om målet er at øge salget eller forbedre en service.

Et klassisk eksempel på UX design er måden, hvorpå man åbner en mælkekarton. Denne proces er nøje overvejet for at sikre, at alle brugere nemt kan finde ud af, hvordan kartonen åbnes.

I den digitale verden måles user experience design ofte på konverteringer, fordi det er en målbar parameter og ofte formålet med en hjemmeside. Uanset om konverteringen er et salg, udfyldelse af en kontaktformular eller oprettelse af en brugerprofil, handler UX design om at optimere dit system, hjemmeside eller webshop til at opfylde brugerens behov.

Et effektivt user experience design kræver erfaring og viden om, hvordan brugerne navigerer og interagerer med hjemmesider. Denne indsigt kommer fra tidligere projekter inden for markedsføring, design og udvikling. Det er også vigtigt at lære fra markedet. For eksempel, hvis du har en tøjwebshop, er det essentielt at analysere dine konkurrenter og se, hvordan store aktører som Boozt og Zalando strukturerer deres elementer, da de har investeret betydelige ressourcer i at optimere deres UX design.

Som vi siger hos vores UX-bureau: “Værdien af ​​UX er at undgå at spilde tid og penge på at udvikle den forkerte løsning.”

Færdigt arbejde!

Sådan ser slagkraftig markedsføring ud, hvis du spørger vores kunder. Dyk ned i nøje udvalgte cases fuldstændig blottet for selvforherligelse. Kun ren og skær effekt.

Hvordan arbejder vi oftest med UX design?

Når vi arbejder med UX design bruger vi blandt andet nedenstående metoder for at sikre at det arbejde vi laver lever op til dine kunders forventning til et godt UX design. Metoderne er gennemtestede og anvendes i forbindelse med vores analyse af jeres virksomhed.

UX design med fokus på apps

En branche, der virkelig mestrer user experience design, er mobilspil til telefoner, også kendt som apps. Uanset om det er en 5-årig eller en 50-årig, der spiller Candy Crush, vil brugeren altid forstå præcis, hvad de skal gøre. De bliver guidet ind i spillets univers på en intuitiv måde, og uden at lægge mærke til det, forstår de hele spillets budskab og funktionalitet. Dette gør dem i stand til at navigere problemfrit fra start til slut.

Mobilapps er exceptionelt gode til at guide brugerne fra det øjeblik, de åbner appen for første gang. Årsagen er simpel: Hvis appen ikke giver mening, vil den hurtigt blive slettet, og du vil have mistet kunden, da det er sjældent, at man downloader den samme app to gange.

Vi anbefaler ofte, at man inden udviklingen af et user experience design, finder en app inden for sin branche for at se, hvad de store aktører gør for at forbedre brugeroplevelsen. Denne indsigt kan man tage med i betragtning, når man udarbejder sit eget design.

Ved at tage lærdom fra app-verdenen og anvende den på sin hjemmeside eller webshop, kan man fra første øjekast hjælpe brugeren med at forstå, hvor de skal trykke og navigere for at filtrere og hurtigt finde det, de søger. Hvis brugeren laver en afvigelse, guider man dem tilbage på sporet. På den måde opnår man ikke kun et godt user experience design, men også et system, som kunderne vil vende tilbage til og benytte igen og igen.

Lease a star eksempel på hjemmeside

Konventering i fokus med UX design

Adtention er et 360 graders bureau, vi har både designere, udviklere og markedsføringsspecialister internt i huset. Hvis en kunde ikke performer godt, eksempelvis på markedsføring, inddrager vi ofte de andre afdelinger for at fejlsøge årsagen til manglen på resultater.

Det er en stor styrke, fordi vores UX designer ikke kun tænker på at skabe et moderne og flot design, men også bliver inddraget i markedsføringsaspektet og har brugervenlighed med i tankerne for at din hjemmeside er bedst muligt stillet med din markedsføring.

57%

Gns. højere konverteringsrater

10%

Gns. hurtigere websites

30%

Øget organisk omsætning

40 kr

Lavere omkostninger pr. lead

“Adtention har stået for hele processen med analyse, implementering og optimering af strategien, der i fællesskab er blevet lagt””
Rasmus, Solgt.com

Peter – Head of web

Peter webudvikler

Hvad koster UX design?

At give en præcis pris uden at kende din opgaves omfang er næsten umuligt. Prisen på et UX design afhænger af, hvor kompleks brugerrejsen er, hvilket system designet skal bruges til, og hvor stor en målgruppe det skal omfatte.

De UX designs, vi ofte laver, koster mellem 24.000 og 58.000 kr. ekskl. moms. Denne pris inkluderer typisk brugerundersøgelse, oprettelse af personaer og flowcharts samt selve designprocessen.

Hos Adtention arbejder vi med designfaser på to måder: enten via projektbaserede priser eller på timebasis. Hvis du har brug for et design fra bunden, vil det oftest være en projektbaseret pris. Hvis du ønsker, at vi skal optimere din nuværende hjemmeside, vil det være på timebasis. Vi starter altid med et opstartsmøde, hvor vi gennemgår dit formål med optimeringen af jeres brugeroplevelse. Derefter rådgiver vi dig om, hvilken løsning der vil være smartest for netop jeres behov og krav.

Vigtigheden af UX Design

Det er blevet bevist mange gange gennem tiden med succeser som Uber, Airbnb, Amazon og flere andre. Hvis du tager et produkt, selv fra en traditionel branche, og optimerer det efter brugernes behov, kan du opnå stor succes. Det samme er gældende hvis du er en gardinmand der ønsker at modtage flere henvendelser, eller hvis du har en webshop eller måske noget helt trejde.

At fokusere på user experience design betyder, at du ønsker at opfylde brugerens behov og skabe en positiv oplevelse under hele deres interaktion med dit produkt eller din tjeneste. En positiv brugerrejse sikrer, at dine besøgende følger den opsatte funnel mod de ønskede mål, hvilket resulterer i konkrete resultater på din hjemmeside.

Investering i UX design betaler sig ofte mange gange igen og kan mærkes hurtigt gennem din markedsføringsindsats. For eksempel kan du bruge færre penge på at opretholde det samme antal kunder. Ved at optimere dit brugerflow skaber du også højere relevans for dine brugere, hvilket vil forbedre din SEO.

Samlet set betyder et stærk fokus på user experience design, at du kan forbedre kundetilfredsheden, øge konverteringerne og opnå bedre resultater på tværs af dine digitale platforme.

Skal vi give et bud på at lave dit UX design?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dine digitale løsninger, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

UX design på eksisterende hjemmeside

En UX designer kan både hjælpe med at designe en ny hjemmeside, men også tilrette på din eksisterende hjemmeside. Nogle gange kan det være en fordel at have en hjemmeside i forvejen, hvis man eksempelvis har opsat tracking på hjemmesiden. Det giver en UX designer et bedre indblik i hvordan dine besøgende navigerer rundt på din hjemmeside, og man undersøge hvordan man bedst forbedrer brugeroplevelsen fremfor at opfinde den forfra.

Alt efter hvor mange besøgende du har på din hjemmeside, og hvem din målgruppe er, kan det være at vores UX designer anbefaler at I skal have installeret konverteringsoptimeringsværktøjer som Hotjar, VWO for at kende brugernes færden bedre. Ved at i får konkrete værktøjer til at måle de digitale brugeroplevelser, bliver det meget nemmere for UX designeren at finde de konkrette fejl som brugerne kunne opleve på siden, og derved komme med rettelse til interface design eller interaction design.

Herefter vil vores User Experience designer gå i gang med at lave et design på baggrund af din virksomheds identitet.

UX design til webshop

Der er stor forskel på om man skal have lavet et User Experience Design til en webshop eller en anden hjemmeside. En webshop er altid fokuseret på salg, hvor en hjemmeside kan have flere forskellige mål at indfri.

Derfor er det vigtigt at konverteringerne går hånd i hånd med brugervenligheden, og det skal være intuitivt at bevæge sig rundt mellem produkter og kategorier. En af de bedste måder at gøre dette på er ved at have en sekundær og primær farve samt en neutral farve.

Den funnel man ønsker kunden skal igennem på ens webshop skal altid være fremhævet, eksempelvis ligesom Zalando gør:

Det er tydeligt for den besøgende hvor de skal trykke for at tilføje produktet i kurven og komme videre i denne funnel. Når den besøgende så går til næste skridt, gør de det igen tydeligt:

På ovenstående eksempler har Zalando fokuseret meget på at kunden kommer igennem købsflowet nemmeste muligt.

En webshop kan godt have flere funnels, eksempelvis:

  1. Den primære funnel
    Kunden køber en vare på vores webshop
  2. De sekundære funnels
    Tilmelde sig nyhedsbrev
    Give et like på Facebook

Den primære funnel skal oftest altid være “above the fold” – altså på den øverste side af skærmen, før du scroller – og have den primære farve. Ved at det er above the fold i dit design, sikrer det at kunden ikke skal til at scrolle og lede efter næste interaktion, men du gør det muligt for den besøgende at komme videre, uden at de skal tænkt over hvordan de egentlig gør.

Det er samtidig vigtigt at din webshop ikke er fyldt med forskellige farver, fordi det vil være svære for den besøgende at vide hvor de skal hen. Brug i stedet neutrale farver kombineret med én fremtrædende farve, og gem den sekundære og primære farve til de ønskede handlinger af brugeren.

Hvad er UX og UI design?

User Experience (UX) handler om brugeroplevelsen som helhed igennem din platform, hvor User Interface Design (UI) handler om det visuelle som enkelte elementer, farver, knapper som den besøgende navigere i. Med andre ord handler User Interface design om at skabe de visuelle og interaktive elementer, som brugerne interagerer med på en digital platform. Det omfatter alt fra knapper, ikoner og farveskemaer til typografi og layout.

Et godt User Interface design sikrer, at brugerfladen er intuitiv, æstetisk tiltalende og nem at navigere. Det er ikke kun vigtigt for at skabe et positivt førstehåndsindtryk, men også for at sikre en gnidningsfri og effektiv brugeroplevelse. User Interface design skal arbejde tæt sammen med UX design for at skabe en samlet oplevelse, hvor funktionalitet og design går hånd i hånd.

Hos Adtention fokuserer vi på at skabe User Interface designs, der ikke kun ser godt ud, men også forbedrer brugervenligheden og tilfredsheden, hvilket i sidste ende fører til bedre resultater og højere konverteringsrater for vores kunder.

Det betyder også at mange af de designs der bliver produceret af designere, fokusere på User Interface, og ikke på brugerens User Experience. De to behøver ikke nødvendigvis gå hånd i hånd, selvom det er anbefalet.

Du kan se det som; “UX design er rejsen og UI er destinationen.”

En UX designer kender både til UX og UI, hvilket vil sige at de kan sætte sig ind i din målgruppes tanker og opbygge et brugervenligt, men også flot interface som den besøgende let kan navigere i.

Hos Adtention kan vi både hjælpe med User Experience men også User Interface design, som giver os en helhed i forhold til brugerfalden på din hjemmesides front-end, men også back-end.

Her får du en intern UX designer

Hos Adtention lægger vi stort vægt på at vi ikke outsourcer opgaverne, hvilket også betyder du vil blive tildelt en UX designer som hjælper dig fra start på slut på projektet. Ved at have en intern UX designer tilknyttet, gør det at samspillet mellem dig som kunde og projektlederen har endnu nemmere ved at lave korrektioner og tilføjelser.

Vores UX designere kan både hjælpe med User Experience men også User Interface design, som giver os en helhed i forhold til brugerfalden på din hjemmesides front-end, men også back-end.

Alt efter størrelsen på dit projekt kan det godt være vi tildeler 2 designere. Den ene vil fokusere på UX design og den anden på UI design. Dette er for at sikre at designeren ikke ser sig blind på opstillingen iht. målgruppens ønske til UX design.