Hvad er Branding? Vi fortæller dig hvordan din virksomhed får succes

Branding – hvad er det egentligt? Og hvordan er det anderledes fra PR, markedsføring og andre former for kommunikation med stakeholders og kunder? På denne side kan du læse meget mere om branding, og hvordan markedsførings- og reklamebureauer kan hjælpe dig med at brande din virksomhed med det rigtige budskab, på det rigtige sted, det rigtige tidspunkt og til de rigtige mennesker. 

Du kan overordnet definere branding, eller et brand, som en virksomheds profil. Mere nøjagtigt handler branding om, hvordan du gerne vil positionere og portrættere virksomheden overfor kunderne, konkurrenter, leverandører, investorer, medier og andre interessenter. 

Det er de seneste år blevet mere vigtigt for virksomheder at skabe et stærkt “brand”, der gør dem til dem, og som er det der gør, at de genkendes ude i den store virkelighed, hvor der er mange indtryk, stemmer og holdninger.

  • Grundig analyse af jeres virksomhed
  • Løsninger lavet specielt til jer
  • Fokus på høj kvalitet
  • Fast rapportering og dialog
Kontakt os

Branding i den digitale tidsalder

Du har måske hørt udtrykket “at have et stærkt brand”. Det er for eksempel virksomheder som Coca-Cola, Apple og andre store virksomheder, som næsten alle kender og respekterer. Det er altså næsten altid et stærkt brand at have genkendelighed og respekt. 

Formålet med branding er at skabe varemærke-bevidsthed – altså, bevidsthed om din virksomhed som helhed, om et bestemt initiativ, bestemte værdier eller et fremtrædende produkt i virksomhedens sortiment. 

Når man har en stærk brandidentitet, er målet således at vinde en større markedsandel gennem en øget markedsværdi. Dermed kan man hurtigere opnå den ønskede markedsposition foran konkurrenterne. Det er branding der skal få en kunde til at vælge ét produkt frem for et andet igen og igen, så et loyalt og tillidsfuldt forhold etableres. 

Læs mere om hvordan vi vil gøre

Hvorfor er branding vigtigt? 

I den digitale tidsalder er branding blevet vigtigere – men også mere skrøbeligt. Forhold er flygtige, og forbrugere har pludselig et væld af muligheder, men deres opmærksomhed er billigere til salg og loyaliteten er blevet dyrere. 

Mange kunder er langt fra lige så loyale som tidligere, der er ofte mange konkurrenter i alle brancher og et brand og image kan ødelægges natten over. Det kan tage rigtig lang tid at opbygge et stort brand, men få minutter at miste det igen. 

Dette er selvfølgelig både positivt og negativt. Mange års hårdt arbejde kan gå til spilde, men det får også virksomheder til at gøre sig endnu mere umage inden de går offentligt med en kampagne eller et produkt, og det har gjort PR-afdelingerne skarpere og dygtigere – klar til de udfordringer der kan følge. 

God branding er det der får kunden til at vælge dit produkt frem for din konkurrent, også selvom dit produkt måske er dyrere. Et rigtig godt eksempel på dette er Coca-Cola, der ofte koster det dobbelte, hvis ikke tre gange så meget som billigere private-label alternativer og mindre virksomheder. Rigtig mange vil vælge Coca-Cola fordi det er det de bliver eksponeret for, det de drikker normalt og fordi deres brand er så stærkt, bygget op over mange årtier. Et andet eksempel er sportsmærker som Nike. Rigtig mange tøjmærker, blandt andet Only, Topshop og ASOS sælger træningstøj til billigere priser, men det populære “Swoosh” logo på Nikes tøj får rigtig mange til at vælge dette brand frem for billigere, og mindre genkendelige alternativer. 

Ofte vil man høre på begrundelser som bedre kvalitet, bedre pasform og lignende, hvilket også spiller en rolle. Men det stærke brand er også med til at sikre nye kunder og loyale brugere, også på trods af den høje pris.  

Branding er altså vigtigt for at dine kunder vælger dig frem for dine konkurrenter og for dit overordnede billede af virksomheden – det der får dig til at skille dig ud. 

Branding strategi

Hvad er en branding strategi? Det er den strategi I lægger for jeres virksomhed – og den er unik fra alle andres. En branding strategi kan ikke bare vælges. Der skal analyseres, undersøges og diskuteres – det handler jo om jeres brand, og derfor skal alt grundarbejdet også være ordentligt.

For at kunne lægge en solid brandingstrategi, er det vigtigt at starte med at se på hvem jeres kundegruppe er. Undersøg blandt andet hvorfor de køber jeres produkt frem for andres,hvad de synes om jer, og hvem de er, hvor de kommer fra og hvad de laver. Dette giver et god opfattelse af hvordan jeres kunder tænker om jer – og hvad jeres nuværende brand identitet er. Stemmer det overens med hvor I gerne vil være, eller skal der laves ændringer? 

Dette skal bruges til at definere jeres nuværende brand – det gør det lettere at se hvor der skal laves ændringer for at styrke jeres brand. Det kan være at jeres kunder opfatter produktet som dyrt – men ikke ved at produktet produceres i Danmark med bæredygtige materialer. 

Brug jeres nye oplysninger til at styrke brandet, måske skal I også arbejde med markedsføringsstrategien og virksomhedens koncept for at kunne nå frem til hvor I gerne vil være. 

Brandingstrategier er noget der jævnligt skal evalueres på. Man kan sagtens have en god strategi, men hvis det ikke virker i praksis, er der behov for ændringer.

Henrik Buelund – Conceptual Copywriter

Henrik Buelund koncept udvikler og branding

Hvordan analyserer man sin brandværdi? 

Det kan være rigtig svært at måle brandværdi, hvis man ønsker at komme med et præcist resultat, som man kan sætte to streger under. Dog kan man se på forskellige faktorer, der er med til at afgøre den økonomiske værdi af ens brand. Blandt andet kan du se på: 

  • Dine kunders kendskab til dit brand – og hvor loyale de er overfor det. Altså, kender de dit brand godt, og hvor villige er de til at vælge det hver gang du skal bruge produktet? Køber du altid en Audi, eller er du villig til at købe en BMW næste gang du skal have en ny bil.
  • Hvor dominerende er dit brand på markedet. Er der tale om monopoly, oligopoly eller monopolistik? Jo mere dominerende et brand er på et marked, des stærkere er deres brand ofte. Det er fordi deres størrelse afspejler kundernes foretrukne konkurrent. Dog kan en stor virksomhed også have et ry der skader deres brand, men deres størrelse er med til at holde dem “oppe”. Et eksempel på dette er for eksempel olievirksomheder, der respekteres for deres størrelse men som mange ikke er tilhængere af på grund af miljømæssige forhold.  
  • Brandets alder og historie. En virksomhed med mange år på bagen og en spændende historie kan også være med til at styrke brandet. Dette kan for eksempel ses på virksomheder som Ford, der har en lang historie som mange kender og som har klaret tidens udfordringer. Et andet eksempel er nogle af de store modehuse som Chanel og Dior, der også har en lang og respekteret historie. På trods af udfordringer gennem tiden, formår disse brands at forblive stærke.
  • Om brandet accepteres af markedet. Hvad er markedets og konkurrenternes mening om denne virksomhed? Jo mere respekteret virksomheden er af konkurrenterne, des mere vidner det om et stærkt brand. 
  • Virksomhedens troværdighed. En af de vigtigste faktorer er nok virksomhedens samlede troværdighed. Det har fået virksomheder til at dedikere sig endnu mere til CSR – corporate social responsibility, for at styrke deres brand. Det er også en af de faktorer der er mest skrøbelige i den digitale tidsalder. Over en enkelt nat kan en virksomheds brand rystes gevaldigt gennem medier som Twitter, Facebook og Instagram. Mange mennesker kræver gennemsigtighed 
Læs mere om brandingstrategi

Branding for start-ups og små virksomheder

Hvad er branding når det kommer til start-ups og små virksomheder? Nye virksomheder har den fordel at de kan være med til at forme deres brand helt fra begyndelsen, men det kan være svært at opbygge et stærkt brand på et allerede svært marked. 

Her er det især vigtigt at kende sin kundegruppe, eller den kundegruppe man gerne vil have. Se på hvordan jeres produkt skiller sig ud fra konkurrenterne, og find det der kan være med til at gøre jeres brand stærkt. Det kan være en god historie bag virksomheden, banebrydende innovation i branchen eller noget helt andet. God branding kan ikke opbygges på en enkelt dag, men I kan gøre jeres bedste for at få en god start.

Hjælp til branding 

Tænker du stadig “men hvad er branding? Og hvordan bruger jeg det i min virksomhed?” Hos Adtention Digital hjælper vi gerne med at udvikle en brandingstrategi der passer perfekt til jer, og som giver en solidt fundament til fremtidig udvikling. Lige meget om I er et start-up eller en ældre, erfaren virksomhed, kan vi være med til at udvikle jer, så I kan stå mod konkurrenterne og får et unikt udtryk der understøtter jeres stærke brand. 

Logodesign

Ønsker du at lave din virksomhed om som led i en ny brandingstrategi, kan en af elementerne være at lave et nyt design af virksomhedens ansigt ud ad til. Dette kan blandt andet være i form af et nyt logo, og andet materiale. Logoet skal gerne passe sammen med resten af virksomheden – for eksempel gennem en rød tråd i på virksomhedens hjemmeside og tilstedeværelsen på sociale medier. Dette kan vi naturligvis også være behjælpelige med, her hos Adtention.

Læs mere om designprocessen

Markedsføringsstrategier

Når i har styr på jeres brandingstrategi, er det en god idé at tage et kig på jeres markedsføringsstrategi. Vil i lave fysiske markedsføringsmaterialer; tv-reklamer, bannere og billboards eller vil i fokusere på digital markedsføring – eller måske en kombination af begge? Lige meget om i er til fysiske reklamer eller Google Ads og TikTok, kan vi finde en markedsføringsstrategi der passer til jeres drømme og budget.

Læs mere om markedsføringsstrategier

Løsninger der passer til jer

Løsninger skal ikke længere kunne være en all-round pakkeløsning, der kan tilpasses alle virksomheder med små ændringer. På konkurrencefyldte markeder er det vigtigt at i skiller jer ud, og sørger for at i er unikke – på jeres helt egen måde. Vi hjælper jer med at lave en brandingstrategi der passer til jer, og kun jer.

Kontakt os her

Skal vi give et bud på din brandingstrategi?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

Bliv klogere på branding

Vil du blive klogere på branding? Få flere gode råd herunder:

Forskellen på branding og markedsføring

Hvad er forskellen på marketing og branding? Og hvorfor har folk det med at forveksle dem og blande dem sammen? Ofte er det fordi den ene ikke kan klare sig uden den anden. I kan lave den bedste reklamefilm og få jeres produkt til at ligne det bedste på markedet, men hvis jeres virksomhed ikke har et stærkt brand, vil nogle folk stadig vælge det fra. 

Marketing handler hovedsageligt om at sælge, det såkaldte push marketing, mens branding handler om at styrke virksomhedens værdi og få kunderne til at komme til dig. Dette kaldes pull marketing. Det kan være selve virksomheden, navnet eller et produkt. Et godt eksempel på dette er Apple. Der findes masser af smartphone-mærker, men Apple er den klare vinder i dette felt, på grund af deres stærke brand, der er blevet opbygget over mange år og kontinuerlig innovation på markedet. 

Har du nogensinde rost en virksomhed til en kollega, familiemedlem eller kammerat? Så har du været med til at styrke virksomhedens brand. Brand advocacy er uvurderligt for virksomheder, og noget som markedsføring aldrig kan klare selv. Det kan være alt fra den venlige kundeservicemedarbejder, den gode reklamekampagne eller indretningen i jeres butik. 

Brug branding i din virksomhed 

Hvordan opbygger jeg et stærkt brand for min virksomhed? Opskriften er ikke ens for alle, men vi har samlet nogle do’s & don’ts, der kan hjælpe dig i den rigtige retning. Vær opmærksom på at det selvfølgelig kommer an på din virksomhed og produkt eller service og at der er forskelle for alle – men disse er nogle elementer der er gode at være opmærksom på. 

  • Pas på med influencer-marketing – Influencer marketing på platforme som Instagram og Youtube har fået stor popularitet over de seneste år, og det er en god måde at nå ud til mange mennesker. Det har dog også nogle ulemper. Udvælg influenter med stor troværdighed, og gerne nogen som har få andre samarbejder. Tænk også på influentens karriere, og om det passer til jeres produkt eller service, og hvem deres målgruppe er. Jo bedre match der er mellem virksomhed og influent, des bedre kan det styrke jeres brand. Vælg også et samarbejde med få influenter af gangen, ellers kan det godt virke “larmende”. 
  • Tag ansvar – Ordet “shit-storm” er et forholdsvist nyt, men beskriver meget godt når en virksomhed eller person kommer ud i problemer, oftest i medierne. En god shit-storm kan være ødelæggende for et brand, og det bliver oftest værre hvis man fralægger sig ansvaret. God krisekommunikation samt en virksomhed der tager ansvar kan være med til at bevare brandets status, i stedet for at pille det endnu længere ned. 
  • Hav en strategi der kan udvikles – En brandingstrategi bør ikke nødvendigvis være nedskrevet i sten. Der skal være plads til at lave ændringer undervejs. Sørg blot for at have nogle grundsten. Måske reagerer jeres kunder neutralt på at produktet er bæredygtigt – men reagerer positivt på at produktet er produceret i Danmark. Hav plads til at fokusere på noget andet, hvis det kan have en bedre effekt på jeres brand. 

Vil du vide mere om branding? Tøv ikke med at kontakte os. Vi hjælper gerne jeres virksomhed med at blive mere bevidst om branding af jeres virksomhed, produkter, hjemmeside og lignende, og også fastlægge en brandingstrategi, som i kan bruge nu og i fremtiden. Vi kan hjælpe med alle former for branding, herunder corporate branding, employer branding og product branding.