Design og UX
UX, eller brugervenlighed, optager stadig en større del af grafikerens arbejdsopgaver. Det er fordi der er voksende fokus på, at de mange systemer og digitale værktøjer vi bruger i vores hverdag, er lette at bruge, sikre, hurtige og meget andet. Brugervenlighed og user experience dækker over flere forskellige mål, og en grafiker kan være med til at sikre at et projekt lever op til disse mål. Det er for eksempel om hjemmesiden eller programmet er tilgængeligt for brugerne, at det effektivt kommunikerer sit budskab og meget andet.
I UX-projekter arbejder man ofte med en agil tilgang. Dette er en projektstyringsmetode hvor man kan evaluere og lave ændringer undervejs, og hvor man gør stor brug af testning og evaluering. Det er med til at sikre at det designere og grafikere finder på, rent faktisk fungerer i praksis.
Mere om logoer
Logoer findes i mange forskellige former og farver – der er meget enkle logoer som kan kendes på lang afstand, og der er logoer der følger tidens trends. For at skabe et let genkendeligt logo, er det altid godt at have en grafiker med på sidelinjen. En grafiker ved hvad der rør sig indenfor design-trends, men ved stadig hvad der skal til for at gøre et logo tidløst. Et logo skal ikke bare være flot – det skal også afspejle virksomheden og det de laver bedst muligt.
Der skal findes en balance mellem brugen af farve og typografi, der er forenelig med resten af virksomhedens visuelle identitet. Hvis I som virksomhed ønsker at rebrande jer, vil logoet ofte være et af de steder man først tager fat – måske bibeholder man elementer fra et tidligere logo, der er med til at skabe en genkendelighed fra tidligere kunder, eller måske skal I rebrandes helt.
Hos Adtention kan vi som grafisk design-bureau være med jer hele vejen – fra i beslutter jer for at I skal have et nyt logo, til idéskabelse og brainstorming til produktion, lancering og evaluering. Om det blot er et nyt logo eller en helt ny visuel identitet, så ved vi hvor vi skal tage fat, og med bred indsigt i mange brancher og målgrupper, kan vi være med til at give jer et stærkt udtryk, som I kan regne med mange år ud i fremtiden.
Mere om digital design
I digital design fokuserer man meget på brugeroplevelsen. Her har grafikeren altså fokus på hvordan en hjemmeside, et program eller en annonce ser ud på forskellige skærme, og man vil ofte arbejde ud fra mobile-first princippet. En grafiker kan også arbejde sammen med en webudvikler eller en UX-designer i et større projekt, hvor man ønsker at der skal være fuldstændig styr på både visuel identitet og design. En af fordelene ved at inkludere en grafiker i et projekt som dette, er at man er sikret at der både er fokus på den samlede identitet – både visuelt og kommunikativt, mens der også er fokus på brugeroplevelsen – også kendt som UX.