Hvorfor skal de vælge dig – hvad kan du?
Du skal se på hvorfor din målgruppe vælger dig frem for konkurrenterne, identificere hvad du kan og skabe et samlet billede af dine udfordringer på markedet såvel som i et samfundsmæssigt perspektiv.
Dette kan du blandt andet gøre ved at lave en SWOT-analyse, nok en af de mest velkendte og brugte analysemodeller indenfor analyse af omverdenen og konkurrencesituationen. SWOT består af fire forskellige elementer, hvoraf to omhandler virksomhedens interne og påvirkelige miljø, mens de to andre omhandler det upåvirkelige, eksterne miljø.
Først og fremmest finder du Strenghts (Styrker) og Weaknesses (Svagheder). Disse er elementer du selv kan påvirke i din virksomhed.
Styrker i en virksomhed der sælger bæredygtige vandflasker kan for eksempel være:
-
- Egen produktion i Danmark – giver fuld kontrol over produktionen
- Know-how inden for grøn omstilling og bæredygtighed
Svagheder i samme virksomhed kan være:
-
- Lang leveringstid på råmaterialer – kan ikke følge med efterspørgslen.
- Mangler viden om et afgørende felt inden for produktion, markedsføring, økonomi eller lignende.
Dernæst kan du se på faktorer uden for virksomhedens påvirkelse. Dette er altså ting som virksomheden ikke selv kan ændre på. Disse kaldes Opportunities (Muligheder) og Threats (Trusler)
Muligheder i virksomheden kunne være:
-
- En stigende interesse for bæredygtige hverdagsprodukter blandt danskerne.
- Øget forbrug
Trusler i samme virksomhed kan være:
-
- Hård konkurrence i branchen
- Mange billige alternativer
Når du ser på dine trusler, skal du overveje hvordan du kan vende disse til en mulighed. Kombinér disse (måske) nye information med hvad der gør dig unik – for førnævnte virksomhed kan det være danskproducerede vandflasker med design fra danske kunstnere, og du har en god grund til hvorfor dine potentielle kunder skal vælge dig frem for andre – nu skal du bare have dem overbevist.
Hvor og hvordan vil du gerne markedsføre dig?
Du har grundelementerne til din markedsføringsstrategi, du har budgettet og du kender din målgruppe. Hvordan når du dem så?
Start med at se på hvor din målgruppe befinder sig. Er det sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn eller YouTube? Eller giver det mere mening at tage på messer, bruge online bannere eller Google Ads, trykte reklamer i aviser, reklamer og magasiner eller måske udenfor på billboards, busstoppesteder eller på TV og radio. Mulighederne er praktisk talt uendelige og ofte kan det være en god idé at kombinere flere forskellige kanaler, så du er sikker på at møde din målgruppe flere gange. For eksempel når de er på sociale medier, og om morgenen ved busstoppestedet.
Se på hvor I selv kan stå for markedsføringen – owned media, for eksempel en blog på jeres hjemmeside, paid media, hvor I for eksempel har et samarbejde med en influencer eller earned media, hvor lokalavisen skriver positiv en artikel om jeres virksomhed.
Det er også her I skal sikre at I fanger målgruppens opmærksomhed, og får dem til at gøre det I gerne vil, for eksempel tilmelde sig nyhedsbrevet eller købe jeres produkt. Få deres opmærksomhed, og fasthold den ved at gentage det. Det kan være at de skal se jeres Instagram-annonce 5 gange og at deres yndlings-influencer taler godt om produktet, eller at de kan tilmelde sig en konkurrence, hvor de opgiver deres e-mailadresse, og I får tilladelse til at sende dem jeres nyhedsbrev.
Markedsføringsstrategien udføres
Hele planen skal eksekveres. Hav fokus på at I sigter mod det langsigtede mål I satte I starten, men visse ting kan godt ændres undervejs, for eksempel det antal af gange en potentiel kunde eksponeres for en annonce eller det spend i bruger på FaceBook Ads.
Evaluering
Efter markedsføringsstrategien er sat i værk, er det vigtigt at evaluere på resultatet – først og fremmest – har I nået det mål I satte i begyndelsen? Hvis ja, kunne I have skruet op for ambitionerne? Og hvis ikke, hvorfor var jeres ambitioner og mål så høje, og hvad er grunden til at de ikke er nået?
Derudover skal I se på budgettet. Er det overholdt? Har I brugt for meget, og hvorfor? Eller har I brugt for lidt, og kunne det havde forbedret jeres resultat hvis I fulgte budgettet?
Der er mange forskellige spørgsmål at stille, og det er vigtigt at I analyserer på disse, så I kan være bedre stillet til næste gang i laver en langsigtet markedsføringsstrategi. Det kan være denne fremgangsmåde sagtens kan bruges næste gang, hvis I laver justeringer og det kan være at I skal prøve noget helt andet, der går i hånd med forretningsplanen på en anden måde.
I skal også se på hvem været med til at I har nået målet. Er det jeres målgruppe – med få afstikkere, eller er det nogle helt andre end den hovedmålgruppe i udvalgte i begyndelsen. Er det ikke jeres målgruppe der har købt produktet kan det være at der er et mismatch mellem strategien og eksekveringen af markedsføringsmaterialet. Det kan for eksempel være at I har været på den forkerte sociale platform – måske I skulle have fokuseret på Instagram-opslag fremfor Youtube-reklamer, eller måske er jeres målgruppe slet ikke så interesseret i jeres produkt eller service.
Vil i vise mere om hvilken markedsføringsstrategi der er den rigtige for jer? Vores markedsføringsspecialister kan hjælpe jer med at udvælge og tilrettelægge en løsning der passer til jeres behov, og som kan sende jer i den rigtige retning.