Mere om koncept-udvikling
Konceptudvikling går ud på at udvikle et koncept for jeres virksomhed, der passer med jeres mission og visioner og som skal være i baggrunden for alle jeres produkter, services og lignende. Jeres koncept kan være unikt, men det behøver ikke være at opfinde den dybe tallerken.
Konceptet kan betegnes lidt som en essensen af jeres virksomhed, eller som de søjler der bærer virksomheden.
Konceptudvikling er altså en vigtig del af den samlede oplevelse af virksomheden og kan være afgørende for om I skiller jer ud blandt jeres konkurrenter. Derudover kan jeres koncept være med til at forstærke forbindelsen til en bestemt målgruppe og skabe et bedre og mere solidt forhold til en kundegruppe. Det kan også være med til at styrke jeres mission, og gøre den tydeligere for målgruppen.
I dette indlæg kan du læse meget mere om konceptudvikling, hvordan et stærkt koncept kan hjælpe jeres virksomhed, og hvordan man udvikler et unikt koncept, der skiller sig ud i mængden. Hos Adtention hjælper vi jer selvfølgelig også gerne godt på vej, og vil gerne være en aktiv del af jeres konceptudvikling og den samlede proces bag. Du er altid velkommen til at kontakte os hvis du vil vide mere.
Hvad er et koncept?
Et koncept kan defineres på flere forskellige måder. Spørger man Den Danske Ordbog, defineres det som “samling af idéer der ligger bag udformningen eller markedsføringen af et givet produkt, projekt el.lign”. Men ofte er det meget mere nuanceret end dette, da der ikke tages forbehold for konkurrenter, det samlede marked og målgrupper. Derfor handler det ikke blot om at få en god idé. Man bliver nødt til at overveje indefrakommende og udefrakommende faktorer, der kan have indflydelse på idéen og eksekveringen af konceptet.
Hvordan skaber man et unikt koncept?
Når man vil lave et unikt koncept, kan man starte med at se på sin målgruppe – har de et problem, som du gerne vil hjælpe dem med at løse? Det kan for eksempel være at din målgruppe efterspørger en tøjforretning der giver sig tid til at hjælpe dig med at finde tøj der passer dig helt perfekt og også passer til din stil.
Det kan være svært at opfinde den dybe tallerken – og det behøver du nødvendigvis heller ikke, så længe du fokuserer på at løse dine kunders problemer, med metoder som man ikke kan finde hos konkurrenterne – så er du allerede godt på vej.
Nedenfor kan du læse meget mere om hvordan processen kan foregå. Hos Adtention vil vi også gerne være med til at undersøge markedet, og hjælpe med at udvikle et koncept der er unikt for jer, og som kan få jer til at skille jer ud blandt konkurrenterne og samtidig løse problemer eller udfordringer hos jeres kunder – kommende eller eksisterende.
Hvordan foregår konceptudvikling?
Processen for konceptudviklingen kan være meget forskellig fra virksomhed til virksomhed, om det er en ung virksomhed, en ældre eller konkurrencen på markedet taget i betragtning. Vejen til succesfuld konceptudvikling er altså helt individuel. Nedenfor kan du dog se nogle af de elementer som man aldrig helt kan ignorere, og som er vigtige faktorer når du skal fra idé til eksekvering.
Idégenerering og idéudviklingen
Det er vigtigt at have de gode idéer med. Det handler både om at skabe de gode idéer, men også se realistisk på om de kan eksekveres og om de rent faktisk passer på jeres virksomhed. Her er det en god idé at have brainstormning med, og inkludere forskellige dele af virksomheden, der kan bidrage til alle aspekter af virksomhedsoplevelsen.
Konceptbeskrivelsen
Når i er blevet klogere på de idéer og koncepter i vil have med, skal I i gang med at lave en konceptbeskrivelse. Dette skal være en opskrift på hvordan konceptet gerne skal komme til at fungere. Dette hjælper vi jer selvfølgelig også med, da det er her det hele godt kan blive lidt “fluffy” og udefinérbart.
Målgruppen og konceptet
Hvordan forener man målgruppen og konceptet? Og hvordan bruger man sin målgruppe til at udvikle et stærkt koncept? Start med at se på din målgruppe nu – undersøg om det er dem du vil bringe med videre i din konceptudvikling og hvad det er de sætter pris på i dit nuværende brand/koncept. Er det priserne? Din service? Eller måske noget helt tredje? Overvej om du kan udvikle på det produkt/service de allerede er glade for, eller om det kan være farligt at udvikle på den del – á la “if it ain’t broke – don’t fix it”.
Det kan være du skal overveje at konceptudvikle på andre dele af virksomheden, og sørge for at bruge udviklingen til at understøtte dit produkt eller service, uden at ændre for meget på dette. Overvej også hvilke forbehold dine kunder kan have, hvis du ændrer konceptet. Hvis du går fra at være en økologisk virksomhed med fokus på kvalitet, til en ikke-økologisk, budgetvirksomhed, vil du højest sandsynligt miste nogle kunder, der samtidig vil ønske at skade dit brand.
Hvilke overvejelser skal du gøre dig?
Nedenfor finder du nogle af de punkter som du kan overveje, hvis du laver store ændringer, der kan påvirke målgruppen og deres opfattelse af dig. Overvej også hvorfor du rent faktisk laver disse ændringer.
- Hvordan passer konceptet ind i din forretningsplan og dine forretningsbetingelser?
- Skal forretningsbetingelserne justeres?
- Erstatter dit nye koncept andre ydelser, som du nu ikke længere skal sælge?
Nu ved du lidt om processen, og hvordan du selv kan arbejde med både traditionel og digital konceptudvikling. Hvis du vil blive endnu klogere på det, eller gerne vil have en stærk og kreativ samarbejdspartner der kan hjælpe med at vække dit koncept til live, er du altid velkommen til at kontakte os.