Bliv klogere på branding
Vil du blive klogere på branding? Få flere gode råd herunder:
Forskellen på branding og markedsføring
Hvad er forskellen på marketing og branding? Og hvorfor har folk det med at forveksle dem og blande dem sammen? Ofte er det fordi den ene ikke kan klare sig uden den anden. I kan lave den bedste reklamefilm og få jeres produkt til at ligne det bedste på markedet, men hvis jeres virksomhed ikke har et stærkt brand, vil nogle folk stadig vælge det fra.
Marketing handler hovedsageligt om at sælge, det såkaldte push marketing, mens branding handler om at styrke virksomhedens værdi og få kunderne til at komme til dig. Dette kaldes pull marketing. Det kan være selve virksomheden, navnet eller et produkt. Et godt eksempel på dette er Apple. Der findes masser af smartphone-mærker, men Apple er den klare vinder i dette felt, på grund af deres stærke brand, der er blevet opbygget over mange år og kontinuerlig innovation på markedet.
Har du nogensinde rost en virksomhed til en kollega, familiemedlem eller kammerat? Så har du været med til at styrke virksomhedens brand. Brand advocacy er uvurderligt for virksomheder, og noget som markedsføring aldrig kan klare selv. Det kan være alt fra den venlige kundeservicemedarbejder, den gode reklamekampagne eller indretningen i jeres butik.
Brug branding i din virksomhed
Hvordan opbygger jeg et stærkt brand for min virksomhed? Opskriften er ikke ens for alle, men vi har samlet nogle do’s & don’ts, der kan hjælpe dig i den rigtige retning. Vær opmærksom på at det selvfølgelig kommer an på din virksomhed og produkt eller service og at der er forskelle for alle – men disse er nogle elementer der er gode at være opmærksom på.
- Pas på med influencer-marketing – Influencer marketing på platforme som Instagram og Youtube har fået stor popularitet over de seneste år, og det er en god måde at nå ud til mange mennesker. Det har dog også nogle ulemper. Udvælg influenter med stor troværdighed, og gerne nogen som har få andre samarbejder. Tænk også på influentens karriere, og om det passer til jeres produkt eller service, og hvem deres målgruppe er. Jo bedre match der er mellem virksomhed og influent, des bedre kan det styrke jeres brand. Vælg også et samarbejde med få influenter af gangen, ellers kan det godt virke “larmende”.
- Tag ansvar – Ordet “shit-storm” er et forholdsvist nyt, men beskriver meget godt når en virksomhed eller person kommer ud i problemer, oftest i medierne. En god shit-storm kan være ødelæggende for et brand, og det bliver oftest værre hvis man fralægger sig ansvaret. God krisekommunikation samt en virksomhed der tager ansvar kan være med til at bevare brandets status, i stedet for at pille det endnu længere ned.
- Hav en strategi der kan udvikles – En brandingstrategi bør ikke nødvendigvis være nedskrevet i sten. Der skal være plads til at lave ændringer undervejs. Sørg blot for at have nogle grundsten. Måske reagerer jeres kunder neutralt på at produktet er bæredygtigt – men reagerer positivt på at produktet er produceret i Danmark. Hav plads til at fokusere på noget andet, hvis det kan have en bedre effekt på jeres brand.
Vil du vide mere om branding? Tøv ikke med at kontakte os. Vi hjælper gerne jeres virksomhed med at blive mere bevidst om branding af jeres virksomhed, produkter, hjemmeside og lignende, og også fastlægge en brandingstrategi, som i kan bruge nu og i fremtiden. Vi kan hjælpe med alle former for branding, herunder corporate branding, employer branding og product branding.