Responsiv hjemmeside design

Responsive designs – også kendt som mobilvenlig hjemmeside – blev en af de vigtigste buzzwords indenfor driften af hjemmesider på meget kort tid. Og det er ikke uden grund – for 60% af alt online trafik i Europa i dag, kommer fra mobile enheder. Så er din hjemmeside ikke optimeret til mobile enheder som tablets og mobiler, vil du hurtigt miste potentielle kunder – der er ingen der vil købe et produkt på en hjemmeside der ikke fungerer, og er dine konkurrenters hjemmesider bedre, tager de derhen i stedet.

Et responsivt design er et design der tilpasser sig alle brugernes enheder, så man ikke har en opdelt hjemmeside til de forskellige enheder. Hos Adtention har vi erfaring i over 300+ hjemmesideprojekter, og interne, responsive designere som hjælper med at få opsat det rigtige design både til desktop og mobile enheder.

  • Ingen binding
  • Kompetente webudviklere
  • 300+ hjemmesideprojekter
  • Fokus på kvalitet
  • Transparente processer
  • Fast og løbende dialog

Mobile first og dataoptimeret responsivt design

Mobile first er en opdatering fra Google, som betyder at de vægter hjemmesider der har et responsivt design. Derfor er det vigtigt at man prioriterer et responsivt design ved at starte med at designe hjemmesiden til mobiler, hvilket også er hvor navnet mobile first kommer fra. På den måde vil brugeroplevelsen og brugerrejsen fungere som en helhed, på trods af der bruges forskellige enheder. Ved at designe efter mobile first, bliver det lettere at prioritere hvilket indhold der er vigtigst, fordi skærmen typisk er mindre. Dette giver dig også en fordel når designet skal tilrettelægges til desktop – så har du nemlig allerede styr på det vigtige indhold. Det smarte med mobile first er at det som regel er nemmere at skalere indholdet op end, at skalere sit desktop indhold ned til mobile enheder.

Hos Adtention vil du modtage et responsivt design der er tilpasset din virksomhedsidentitet hvor vi tager højde for mobile first alt efter din målgruppe og branche, med udgangspunkt i alt den data og viden vi har opbygget igennem alle de hjemmesideprojekter vi har leveret gennem tiden.

Læs mere om hvordan vi vil gøre

Færdigt arbejde!

Sådan ser slagkraftig markedsføring ud, hvis du spørger vores kunder. Dyk ned i nøje udvalgte cases fuldstændig blottet for selvforherligelse. Kun ren og skær effekt.

Hvorfor investere i et responsivt webdesign?

Der er mange årsager til at et responsivt design er vigtigt, og en god investering. Brugeren er i fokus, men det er også vigtigt for jeres samlede markedsføringsindsats. Google er nemlig blevet ekstremt klog, og prioriterer hjemmesider der fungerer på alle platforme. Her er der 3 gode grunde til du skal overveje et responsiv hjemmeside design:

  • Brugeroplevelse og brugerrejse
    Som nævnt tidligere består 60% af trafikken i Europa af mobiltrafik, hvilket også betyder at hvis man ikke har en responsiv hjemmeside vil du miste dine besøgende og potentielle kunder til konkurrenterne. Ved at have en optimeret, responsiv hjemmeside hvor der er fokus på brugerrejsen og brugeroplevelsen, vil dine besøgende komme tilbage, lige meget hvilken enhed de er på.
  • Google placeringer
    Tidligt i 2015 lavede Google en stor opdatering, hvor de meldte ud at mobilevenlige hjemmesider ville blive rangeret højere end andre hjemmesider, som ikke var responsive, og de har kun vægtet det højere siden da. Med den nyeste opdatering i 2021 – Google Core Web Vitals, har de igen meldt ud at teknikken bag ens hjemmeside bliver vægtet højere og højere. Derfor vil et responsivt webdesign bidrage til ens placeringer og synlighed på søgemaskiner.
  • Synergi med din markedsføring
    Remarketing og annoncering fungerer godt på tværs af platforme og enheder. Du kan altså annoncere på både desktop og mobil i et optimeret format, der hjælper med at drage dine kunder tilbage til din hjemmeside. Så uanset om du gør brug af Facebook annoncering, Google Ads eller SEO, så er det en stor fordel at have en responsiv hjemmeside.

Hvis du er i tvivl om din hjemmeside er responsiv, har Google faktisk lavet et værktøj hvor du kan teste din hjemmesides responsivitet. Det kan du gøre her.

Udregn pris på din hjemmeside

Et responsivt hjemmeside design hjælper dig med at vækste

Jo mere gennemtænkt dit mobile design er, desto højere vil din konverteringsrate være. At lave en responsiv hjemmeside er i alt sin enkelthed en simpel opgave for en programmør eller designer, men at lave et responsivt webdesign der har fokus på selve brugerrejsen, hvor ens call-to actions er korrekt placeret, og at den besøgende ikke rammer blindgyder, kræver mere erfaring og datadrevet indsigt.

Det har tidligere været en tendens at tage ens computerversion, og skalere det ned til mobile enheder, uden at tænke nærmere over det. Men det er ikke den korrekte metode, fordi det ikke tager højde for selve brugerrejsen. Der tænkes ikke over hvor langt den besøgende skal scrolle, før de finder det de ønsker, hvor hurtigt de kan få et overblik og vigtigst af alt – navigationen. Hos os, får du adgang til viden fra både vores marketingafdeling, designafdeling og vores udviklere. Du får en global viden, hvor der ikke kun er fokus på den lille detalje i designet, men også det at få kunder i forretningen, og den grundlæggende teknik bag.

57%

Gns. højere konverteringsrater

10%

Gns. hurtigere websites

30%

Øget organisk omsætning

40 kr

Lavere omkostninger pr. lead

Adtention har stået for hele processen med analyse, implementering og optimering af strategien, der i fællesskab er blevet lagt”
Rasmus, Solgt.com

Marcus – Projektleder i Web

Hvad koster et responsivt design?

Som vi tidligere kort berørte, kan det være svært at finde et webbureau, der ikke bare lover guld og grønne skove. Her får du, baseret på vores egen erfaring, nogle af de spørgsmål og punkter, du bør være opmærksom på, når du vælger dit kommende webbureau.

  • Spørg ind til timeantal 
    De fleste webbureauer sender en endelig pris – og prisen er ganske rigtig nok vigtig for langt de fleste kunder. Men prøv i stedet at spørge ind til hvor mange timer de forventer at din opgave vil tage. På baggrund af timeantallet kan du typisk vurdere, om det er et seriøst webbureau, du taler med. Har webbureauet givet en pris på 10.000 kroner for en hjemmeside, men forventer, at arbejdet tager dem 50 timer at udføre, er deres timepris 200 kr. ekskl. moms. Det kan man næppe drive en forretning på. Loves du i denne pris samtidig et design, webudvikling, programmering, og kvalitetskontrol, er der ikke ret mange timer fordelt på de opgaver. Hvis du samtidig er lidt kvalitetsbevidst, så vil der altid komme min. 5-10 timers dialog under forløbet samtidig, for at finpudse systemet til dine ønsker – det er 1/5 del af det samlede timebudget.
  • Skal mit webbureau have en projektleder?
    Hos Adtention elsker vi vores udviklere, men vi må indrømme, at de også taler et andet sprog. Ved at have en projektleder som bindeled mellem dig som kunde, og de udviklere, der skal løse opgaven, undgår du de typiske sproglige og kommunikative udfordringer, der kan opstå i komplekse, tekniske miljøer. Vores erfaring siger os derfor, at det for en gnidningsfri proces er vigtigt, at der er en projektleder tilknyttet opgaven, så dialogen varetages i et neutralt mellemled. 
  • Er det mig der ejer hjemmesiden bagefter?
    Typisk ser vi, at mange webbureauer ejer det færdige produkt. Det fremgår typisk af kontrakten, og står altid med små bogstaver eller skrevet i et kringlet, juridisk sprog. Det betyder også, at hvis du en dag ønsker at skifte webbureau, betaler du en ekstra regning for at få frigivet din hjemmeside og dens indhold. Som kunde hos et webbureau som Adtention, ejer du selv din hjemmeside og dit indhold.
  • Er systemet uden binding?
    En hjemmeside er typisk en engangsbetaling. Der er hos langt de fleste webbureauer mulighed for at tilkøbe serverplads, e-mails og andre tredjepartsprogrammer, der kan lægges oveni engangsprisen. En hjemmeside bør ikke koste noget månedligt, medmindre der er tale om hosting og/eller lignende.

Man skal også være opmærksom på, om man vælger et webbureau i København eller i Jylland, fordi prisen oftest varierer 20-30%.

Alle disse områder er naturligvis noget, vi arbejder benhårdt for at imødekomme og løse for de kunder, der kommer til os i Adtention.

Læs mere om SEO tidsforløbet

Hvad betyder responsivitet?

Responsivt webdesign er en webudviklingsmetode, der skaber dynamiske ændringer i layoutet på et websted, afhængigt af skærmstørrelsen og orienteringen af ​​den enhed, der bruges til at se det. Det er super smart, fordi det automatisk tilpasser design, så det passer til brugernes enheder.

Du kan se hvordan det fungerer på en computer. Her kan du prøve at ændre størrelsen i din browser ved at trække i siderne, så browseren bliver mindre. Her vil du se at hjemmesiden tilpasser sig størrelsen af browseren.

Historien omkring responsiv web design

Responsive hjemmesider blev første gang set i 2004 hvor Cameron Adams skrev et blogindlæg om, at han havde lavet en hjemmeside der tilpassede sig skærmens størrelse. Men i 2004 byggede man ikke et responsivt webdesign, da det ikke var udbredt på det tidspunkt. I stedet lavede man et subdomain til mobileenheder, som eksempelvis m.adtention.dk eller m.facebook.com, hvor alt mobiltrafik blev sendt hen. Det betød, at dengang havde man flere forskellige versioner af ens hjemmeside man skulle vedligeholde og optimere, hvilket gav et kæmpe stykke arbejde. Men i omkring 2008-2009 begyndte responsive hjemmesider at tage fart, som browsere og teknologier begyndte at tilpasse sig efterspørgslen på responsivitet. Omkring 2010 blev det en standard, at alle hjemmesider skulle være responsive, hvortil der er sket meget over de sidste par år, som kun har gjort denne teknologi bedre. Det responsive design er kommet for at blive, hvert år kommer en større del af trafikken til hjemmesider altså igennem mobil og tablet. I og med at det responsive design har udviklet sig som det har, er det også blevet nemmere at navigere rundt på de forskellige hjemmesider.

Skal vi give et bud på et responsivt design?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt med responsiv webdesign, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os Beregn din pris
Indholdsfortegnelse

Best pratices med et responsivt design

Lær fra mobile apps når du laver et responsivt design