5 (måske) helt indlysende råd, hvis du skriver salgstekster

1. Du må ikke stave fokkert

Stavebøffer og indlysende forkert tegnsætning trækker gevaldigt ned i kvalitetsopfattelsen af dit brand eller produkt. Brug stavekontrol og husk: Google kan være en rigtig god hjælp, hvis du bliver i tvivl – skriv ordet ind i Googles famøse søgefelt, og søgemaskinen vil oftest returnere din efterspørgsel med en korrektion, hvis du i første omgang har skrevet ordet forkert. Så kan vi da tale om et vaskeægte life hack

2. Kom til pointen

Svar direkte på spørgsmålet: Hvad vil du mig (målgruppen)? Og styr uden om lange søforklaringer, indskudte sætninger og overdreven brug af flotte, fantastiske, fabelagtige tillægsord. Desto klarer en vinkel, du i din tekst leverer, desto større chance er der for, at du effektiv leder din målgruppe i den rigtige retning (en retning der komplementerer din målsætning, vel og mærke – salg, for eksempel).

3. Hold rytmen 

Lidt længere tekster har brug for god dynamik, hvis læserne skal komme uskadte gennem dem. Prøv at variere sætningernes længde, hvis din tekst bliver for massiv og husk altid at læse teksten højt for dig selv. Svinger det? Så er du på rette vej. Undgå dig hundredeårstekster, der kræver flere dybe indåndinger at komme igennem. En god tommelfingerregel er, at holde sætningslængderne mellem 15-18 ord. Flet kortere sætninger ind for at skabe et dynamisk sprog, der sikkert fører din modtager i mål.

4. Fremmedord fremmedgør

Ganske almindelige ord, vi alle forstår, tak. Hvis du lyder klogere end du er, så tror dine kunder én af to ting: 1. Du er dum, 2. De er dumme. Du taber i begge tilfælde.

5. Overskriften er helten

Det er med overskrifter, som med første billede på en datingprofil: De skal fange interessen. Prøv fx. at finde nye vinkler på dit budskab. Måske handler det slet ikke produktet, men mere om, hvilke ressourcer brugen af det kan frigøre? Og husk: Nogle ord konverterer bedre end andre. Forsøg dig frem og se, hvad der trækker flest klik. Et oplagt medie, til at teste dette, er e-mail: Lav en splittest med to forskellige overskrifter og se, hvad der giver dig den højeste åbningsrate.