Få det ultimative Webshop design – skræddersyet til dine behov

Der er mange meninger om, hvad der rent æstetisk udgør et godt webshop design. Vi forholder os til data – og kigger vi på de mere end 300 webprojekter, vi efterhånden har eskorteret ud af døren her på Dalbygade, er der flere ting, der på de gode webshop designs går igen.

I et veludført webshop design er brugervenlighed og konverteringer i centrum, enten igennem salg direkte på webshoppen eller ved mikrokonverteringer til nyhedsbreve, rabatordninger, medlemsklubber eller noget helt fjerde.

Hvis ikke dine kunder hurtigt og gnidningsfrit kan finde det, de leder efter, er der stor risiko for, at de leder videre ved én af dine konkurrenter. Derfor er det vigtigt at jeres webshop design er konkret, konverteringsoptimeret og brugervenligt.

  • Du ejer designet
  • Danske designere
  • 100+ webshop projekter
  • Fokus på konvertering
  • Transparente processer
  • Fast og løbende dialog
Kom i kontakt med os

Webshop design med udgangspunkt i data fra 150+ webshops

At opbygge et webshop design uden et datagrundlag er oftest ligesom at prøve lykken med et skrabelod og håbe på at man vinder.

At designe en webshop handler nemlig at vide, hvilke markedstendenser der er, at kende ens målgruppe og vide, hvordan man skal opstille hjemmesidens elementer på baggrund af tidligere data man har fået fra tidligere webshops.

Mixer man data med en kreativ tankegang og et lækkert udtryk, sikrer man at ens webshop design ikke kun er brugervenligt og salgsbart, men også afspejler de moderne rammer, som gør dit webshop design fremtidssikret.

De webshop designs vi laver, bliver bygget på baggrund af vores erfaring med et utal af tidligere webshops i vores webudviklingsafdeling og markedsføringsafdeling. I disse afdelinger har vi et stort datagrundlag for, hvilke opstillinger, elementer og farver, der virker for at øge konverteringen på din webshop.

Færdigt arbejde!

Sådan ser slagkraftig markedsføring ud, hvis du spørger vores kunder. Dyk ned i nøje udvalgte cases fuldstændig blottet for selvforherligelse. Kun ren og skær effekt.

Få et professionelt webshop design

Hvad er et professionelt webshop design? Det er noget vi ofte bliver spurgt om, og det kan være meget holdningsbaseret. For os, er det et design, der overholder følgende regler:

  1. Fokus på brugervenlighed, simpelhed og visuelt hierarki
  2. Fokus på konvertering
  3. Fortæl kunden, hvorfor dig fremfor konkurrenten
  4. Lad ikke dine kunder tænke
  5. Vis social proof

Disse punkter passer til 8 ud af 10 af de webshop designs, vi opbygger. Punkterne er opdelt i den rækkefølge, der er vigtigst, hvor brugervenlighed kommer først og derefter fokus på konvertering. Disse 2 punkter hører oftest sammen da brugervenlighed øger konverteringen i sig selv.

Udover de ovenstående punkter skal webshop designet også fremhæve din virksomheds identitet med et moderne udtryk, der er med til at fremtidssikrer din webshop de næste mange kommende år.

Webshop design med fokus på konvertering

Som nævnt tidligere, er konverteringen på din webshop altafgørende, og det er vigtigt at designet bliver bygget med udgangspunkt i, at du skal lave dine besøgende om til kunder. Hvis ikke din webshop er overskuelig og konverterer, kan du bruge et utal af annoncekroner for at skaffe trafik, og du vil på godt jysk bare “hælde pengene ud i lokummet”.

Derfor sætter vi meget fokus i at konverteringsoptimere dit webshop design allerede fra starten af, for at sikre at du får mest muligt ud af den trafik du betaler for.

+ 27%

konverteringsrate

+47%

load-hastighed

+31%

besøgsvarighed

-15%

Bounce rate

Adtention fra start har været dedikeret på et niveau langt over hvad man kan forvente af et eksternt bureau. Det har skabt en unik løsning, som vi er ovenud tilfredse med og ser et stort potentiale i.”
Rasmus, Solgt.com

Simone – Projektleder i Web

Simone web projektleder

Hvad koster et webshop design?

Webshop designs kan variere i pris alt efter, hvor stor hjemmesiden er, og hvor mange undersider du skal have designet, og hvilket type produkt du sælger.

Men for at give en prisindikation plejer de webshop designs vi laver at koste 14.000 – 22.000 kr. Den pris er inklusiv en produktside, kategoriside, kurv/kasse, forsiden, samt 4 timers korrektur.

Vi vurderer altid fra case til case, hvad der er nødvendigt og hvad designet skal indeholde, og tilpasser også prisen herefter.

60% af alt trafik i Europa er mobil trafik, hvilket betyder at det også er vigtigt at have “mobile first” i tankerne, og ikke nødvendigvis kun at lave et design til computer versioner. Det kommer helt an på, hvilken målgruppe din webshop har, men jo yngre din målgruppe er, jo mere vil vi anbefale at du får lavet et mobil webshop design i stedet for kun et design til desktop.

Har du en webshop du gerne vil have re-designet, eller en helt ny webshop du gerne vil have på markedet, vil vi gerne give vores bud på, hvordan vi vil løse opgaven og give et estimat samtidig.

Hvilke sider skal du fokusere på ved et webshop design?

På en webshop ser vi desværre at der er mange, der lægger deres fokus på de forkerte sider og bruger mange kræfter på at designe forsiden så den står skarpt, men på webshops er de vigtigste sider i følgende rækkefølge:

  1. Produktside
  2. Kategoriside
  3. Kurv / Kasse
  4. Forside

Årsagen til at produktsiden er den allervigtigste side, er først og fremmest at det er der kunden skal tage valget om de ønsker at købe produktet gennem din webshop. Det er også her du driver markedsføring igennem Google Shopping, Facebook eller andre medier og kunden vil derfor se produktsiden som den første visning. Vi oplever gennemsnitligt at 60% af alle besøgende rammer en produktside først, oftest gennem din markedsføring, og herefter bevæger sig over på en kategoriside, hvis de fortsat er interesserede.

Derfor er det utrolig vigtigt at bureauet, der laver dit webshop design fokuserer på netop produktsiden og kategorisiden, og herefter hvordan de øger konverteringen på kurven/kassen, fordi det er det næste trin kunden vil besøge. Her er det vigtigt at få den tilkoblet webshop designer med i spillet om, hvilke overvejelser der skal gøres.

Forsiden, blogsiderne eller de normale undersider som “om os” er det mindst besøgte på en webshop, og dermed skal de ikke have lige så meget fokus i dit webshop design. De skal naturligvis stadig have det samme udtryk og samme design stil som de andre undersider.

Skal vi give et bud på dit webshop design?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

Anvend en professionel webshop designer 

Hos Adtention ligger vi stor vægt på at skabe et flot, moderne, konkurrencedygtigt og brugervenlig webshop design, der imødekommer din målgruppe og de behov i har for en webshop. Det gør vi ved at finde den webshop designer, der bedst kan indfri den stilart webshoppen skal have på baggrund af konceptet og målgruppen, og de referencer vi finder i fællesskab til andre hjemmesider, hvorfra vi kan drage inspiration fra. Desto mere materiale du har på forhånd, desto bedre indsigt kan vi få i din virksomhed, og i opstarten af designet vil vi anmode om at få tilsendt brochure, design manualer, logoer og billeder, hvis dette haves.

Der vil som primært kun være én webshop designer tilkoblet dit webshop design, for at sikre en ensartet kommunikation igennem hele designet. 

Ved design af et større projekt vil vi anbefale at foretage en foranlyse af den nuværende webshop, hvis det haves. Foranalysen sikrer at designet ikke bliver baseret på gætterier, men decideret fakta fra Google Analytics, Hotjar og andre datakilder. Foranalysen vil ligge til grund for at den tilkoblede webshop designer opsætter elementer, som fejler på den nuværende webshop og at brugervenligheden vil blive højere.

Design webshop med den rigtige farve kombination

En af de støreste fejl, der kan begåes ved design til webshops er at anvende farverne forkert. Farverne er nemlig en af de vigtigste redskaber til at guide brugeren i den retning man ønsker. Farverne i et webshop design består oftest af følgende kategoriseringer: primær farve, sekundær farve og elementærfarver. Når vi laver design til webshops, så opdeler vi de ønsket konverteringer i 3 funnels, hvor den første funnel er det designet skal være fokuseret på at den besøgende kommer til at gøre som handling, som oftest indenfor webshops består af salg, herefter kunne det være kontakt henvendelser, tilmeld nyhedsbrev ol. Din primær farve er så den, der skal bane vej for kunden og sikre at kunden har et naturlig flow hen til den primære ønsket handling/funnel, herefter vil sekundærer farver blive anvendt til at øge opmærksomheden på andre handlinger, som nævnt ovenfor tilmeld nyhedsbrev.

En af de store fejl ved mange webshop designs er at den primære farve bliver anvendt mange steder for at prøve at ramme virksomhedens visuelle identitet. Eksempelvis hvis menuen og hele top sektionen er den primære farve, alle knapper anvender den primære farve, eller elementer ned igennem designet har den primære farve som baggrundsfarve, så har den primære farve ikke længere det samme blikfang og vil ikke være dragende for den besøgende.

Lad os prøve at tage udgangspunkt i Zalando og deres visuelle identitet som består af:

  • Primær farve: Orange
  • Sekundær farve: Lila
  • Elementær farver: Rød, Grå

Zalando’s primær funnel er at skabe et salg, hvortil den sekundære funnel vil være at få brugeren til at oprette sig efterfølgende eller tilmelde sig nyhedsbrev. Ved design af webshop er der 3 vigtige sider, der skal ligges høj vægt på som består af produkt siden, produkt oversigt/kategori og kasse-flowet(også kurven). Disse sider vil vi prøve at gennemgå på Zalando’s side. Den første er produkt undersiden:

Her er det tydeligt at det de ønsker de besøgende gør, er at lægge en vare i kurven, eller se deres kurv, eftersom 1 tallet ved kurv ikonet er markeret med orange. Herefter ønsker de at fokusere på at få besvaret den besøgenes spørgsmål som eksempelvis størrelsesanbefaling i lila, yderligere anvender de rød til at eksponere et udsalg. Denne opsætning, skaber et hurtigt overblik for den besøgende, og får den besøgende til at kigge på de ting de ønsker, fordi resten af siden ikke skaber forvirrening samtidig. Lad os antage at designet af webshoppen var lidt anderledes, hvis f.eks. at hele top sektionen var orange, så ville læg i kurv knappen ikke vægte det samme.

Derefter går vi kurven:

Det er tydeligt at se, hvad de ønsker den besøgende gør herfra, naturligvis få kunden ind i betalingsflowet hurtigst muligt. Årsagen til deres webshop design er bygget op på den måde, er fordi når kunden kommer til købs-flowet er det nemmere at følge personen op på remarketing i form af sin annoncering, fordi du ved personen har været langt, hvis den besøgende forlader siden.

Til sidst har vi kategori visningen:

Her anvender Zalando rigtig godt deres elementære farver til at highlight besparelser og ekstra informationer omkring produktet, som er vigtigt for deres besøgende. Dette gør at de ikke udvander vigtigheden i deres primær farve men stadig skaber “awareness” i form af deres webshop design.

Under opbyggelse af et design til webshop, er det en god ide at kigge på de store aktører som Boozt, Zalando, Stylepit og tage inspiration og nærstudere, hvordan de har opsat deres webshop design. De har igennem tiden brugt mange penge på at øge deres konvertering og få mest muligt ud af de besøgende de har. Her anbefaler vi at du rådfører dig med din webshop designer om, hvilke store aktører man eventuelt kan tage inspiration fra, hvis dit koncept skal skræddersyes.