Anvend en professionel webshop designer
Hos Adtention ligger vi stor vægt på at skabe et flot, moderne, konkurrencedygtigt og brugervenligt webshop design, der imødekommer din målgruppe på forskellige skærmstørrelser og de behov i har for en webshop. Det gør vi ved at finde den webshop designer, der bedst kan indfri den stilart webshoppen skal have på baggrund af konceptet og målgruppen, og de referencer vi finder i fællesskab til andre hjemmesider, hvorfra vi kan drage inspiration fra. Desto mere materiale du har på forhånd, desto bedre indsigt kan vi få i din virksomhed, og i opstarten af designet vil vi anmode om at få tilsendt brochure, design manualer, logoer og billeder, hvis dette haves.
Der vil som primært kun være én webshop designer tilkoblet dit webshop design, for at sikre en ensartet kommunikation igennem hele designet.
Ved design af et større projekt vil vi anbefale at foretage en foranalyse af den nuværende webshop, hvis det haves. Foranalysen sikrer at designet ikke bliver baseret på gætterier, men decideret fakta fra Google Analytics, Hotjar og andre datakilder. Foranalysen vil ligge til grund for at den tilkoblede webshop designer ikke opsætter elementer, som fejler på den nuværende webshop og at brugervenligheden vil blive højere, hvilket vil forbedre jeres digitale tilstedeværelse.
Design webshop med den rigtige farve kombination
En af de største fejl, der kan begåes ved design til webshops er at anvende farverne forkert. Farverne er nemlig en af de vigtigste redskaber til at guide brugeren i den retning man ønsker. Farverne i et webshop design består oftest af følgende kategoriseringer: primære farve, sekundære farve og elementærfarver. Når vi laver design til webshops, så opdeler vi de ønsket konverteringer i 3 funnels, hvor den første funnel er det designet skal være fokuseret på at den besøgende kommer til at gøre som handling, som oftest indenfor webshops består af salg, herefter kunne det være kontakt henvendelser, tilmeld nyhedsbrev ol. Din primær farve er så den, der skal bane vej for kunden og sikre at kunden har et naturlig flow hen til den primære ønsket handling/funnel, herefter vil sekundærer farver blive anvendt til at øge opmærksomheden på andre handlinger, som nævnt ovenfor tilmeld nyhedsbrev.
En af de store fejl ved mange webshop designs er at den primære farve bliver anvendt mange steder for at prøve at ramme virksomhedens visuelle identitet. Eksempelvis hvis menuen og hele top sektionen er den primære farve, alle knapper anvender den primære farve, eller elementer ned igennem designet har den primære farve som baggrundsfarve, så har den primære farve ikke længere det samme blikfang og vil ikke være dragende for den besøgende.
Lad os prøve at tage udgangspunkt i Zalando og deres visuelle identitet som består af:
- Primær farve: Orange
- Sekundær farve: Lilla
- Elementær farver: Rød, Grå
Zalando’s primær funnel er at skabe et salg, hvortil den sekundære funnel vil være at få brugeren til at oprette sig efterfølgende eller tilmelde sig nyhedsbrev. Ved design af webshop er der 3 vigtige sider, der skal lægges høj vægt på som består af produktsiden, produktoversigt/kategori og kasse-flowet(også kurven). Disse sider vil vi prøve at gennemgå på Zalando’s side. Den første er produkt undersiden:
Her er det tydeligt at det de ønsker de besøgende gør, er at lægge en vare i kurven, eller se deres kurv, eftersom 1 tallet ved kurv ikonet er markeret med orange. Herefter ønsker de at fokusere på at få besvaret den besøgendes spørgsmål som eksempelvis størrelses anbefaling i lilla, yderligere anvender de rød til at eksponere et udsalg. Denne opsætning, skaber et hurtigt overblik for den besøgende, og får den besøgende til at kigge på de ting de ønsker, fordi resten af siden ikke skaber forvirrening samtidig. Lad os antage at designet af webshoppen var lidt anderledes, hvis f.eks. at hele top sektionen var orange, så ville læg i kurv knappen ikke vægte det samme.
Derefter går vi kurven:
Det er tydeligt at se, hvad de ønsker den besøgende gør herfra, naturligvis få kunden ind i betalingsflowet hurtigst muligt. Årsagen til deres webshop design er bygget op på den måde, er fordi når kunden kommer til købs-flowet er det nemmere at følge personen op på remarketing i form af sin annoncering, fordi du ved personen har været langt, hvis den besøgende forlader siden.
Til sidst har vi kategori visningen:
Her anvender Zalando rigtig godt deres elementære farver til at highlight besparelser og ekstra informationer omkring produktet, som er vigtigt for deres besøgende. Dette gør at de ikke udvander vigtigheden i deres primær farve men stadig skaber “awareness” i form af deres webshop design.
Under opbyggelse af et design til webshop, er det en god ide at kigge på de store aktører som Boozt, Zalando, Stylepit og tage inspiration og nærstudere, hvordan de har opsat deres webshop design. De har igennem tiden brugt mange penge på at øge deres konvertering og få mest muligt ud af de besøgende de har. Her anbefaler vi at du rådfører dig med din webshop designer om, hvilke store aktører man eventuelt kan tage inspiration fra, hvis dit koncept skal skræddersyes.