Hvad er et webbureau?
Et webbureau er et bureau der yder fuld service indenfor design, programmering og har forretningsforståelse i hvordan du driver en virksomhed online. Samtidig kan et webbureau sætter sig i dit sted, og guide dig til de rigtige løsninger.
Den største rolle for et webbureau er at forstå dine behov og ønsker og omsætte dem til digitale løsninger som giver dig virksomheder værdi enten igennem salg, leads, eller branding.
Der findes mange forskellige programmeringssprog, og hertil er webbureauer specialiseret i de sprog som bliver brugt indenfor WWW(world wide web) og som understøttes af browsere.
Et webbureau kan oftest levere alt fra hjemmesider til webshops, samt system udvikling hvis du har brug for et administrativ system. Systemer behøves ikke længere at blive udviklet som programmer du skal hente og installere. Brugerfalden er nemmere tilgængelig igennem en browser, hvilket også gør at et system er bedre stillet igennem et webbureau.
Der er også mange bureauer der understøtter markedsføring som google ads, Facebook annoncering ol.
Gør det noget hvor mit webbureau er placeret?
I nutidens verden, med Skype, Google Hangout, Zoom, Microsoft teams, har det ingen betydning hvor ens webbureau er placeret. Der kan sagtens være 100 km mellem parterene og stadig blive leveret et vellykket webprojekt. Det er vigtigt hvis du vælger et webbureau langt væk fra din lokation at de har styr på deres process. Uden en udførlig process, vil samarbejdet kun blive besværliggjort og bestemt hvis der er afstand imellem parterne.
Webbureau københavn eller kolding?
Som nævnt tidligere har lokaliteten ikke en stor betydning så længe det bureau du vælger har en udførlig process for at sikre et vellykket projekt. Det vil sige om du er bosat i københavn eller århus kan vi godt hjælpe dig trods vi er placeret i Kolding.
Hvis du vælger et webbureau københavn vil du også opleve at prisen oftest er højere, kontra hvis du vælger et Jysk bureau. Oftest er de københavnske priser 40-50% højere end hvad de er i Jylland, på trods af produktet er det samme.
Det kan derfor give god mening at få et bud fra et bureau i københavn og samtidig også fra Jylland. Her vil du kunne sammenligne referencer, priser og den tryghed du får dannet i opstartsmødet.
Er der forskel på et markedsføringsbureau og webbureau?
Forskellen mellem et webbureau og markedsføringsbureau, et webbureau som nævnt tidligere arbejder med design, programmering/udvikling og digitale løsninger. Et markedsføringsbureau arbejder primært med markedsføring indenfor de digitale medier, eksempelvis SEO, Google Ads, og Facebook annoncering ol.
Der er mange bureauer der har begge services(programmering og markedsføring) i samme virksomhed ligesom eksempelvis Adtention. Årsagen er simpel, synergien giver nemlig en kæmpe gevinst til dig som kunde.
Ved at have begge afdelinger gør det at den hjemmeside du får bygget er forberedt til at håndtere din marketing i forvejen, og at udviklingsafdelingen ved hvordan de skal tilpasse hjemmesiden til SEO. Samtidig gør det også, at kommunikationen internt i virksomheden gør det nemmere for dig som kunde at du har en partner du skal gå til. Til sidst og ikke mindst, hvis der bliver fundet fejl på din hjemmeside under markedsføringen vil det være muligt at løse det med det samme.
Webbureau eller freelancer?
Der kan være både fordele og ulemper ved at vælge et bureau kontra en freelancer. Ved et webbureauer får en utrolig bred viden, eftersom man ikke kun er tilknyttet 1 person, men et helt team som man kan trække viden fra og hjælpe med at understøtte den løsning du ønsker. Ydermere har man også redundans sikring i form af sygdom hvor et webbureau har en agilitet med at kunne ombooke og få andre udviklere til at overtage processen. Et webbureau har oftest også designere siddende internt, hvorimod en freelancer skal ud og benytte en fra sit netværk hvor der kan ske en kommunikationsbrist.
Hvis vi derimod kigger fra den anden side, vil en freelancer oftest koste mindre penge end et bureau. Mange freelancere har valgt det erhverv fordi de elsker selv at styre deres tider, hvilket også vil sige de er mere agile kontra et webbureau som har åbent fra kl. 8.00 – 16.00. Samtidig er den person der har solgt dig opgaven, den samme som udføre hvilket kan give tryghed.
Konklusion på ovenstående er at en freelancer er rigtig god til enkelte stående specialist opgaver, hvorimod hvis du har en større løsning du vil have med fokus på helheden både hjemmeside, Google Ads, SEO så er et bureau en god mulighed.
Hvad afgør et webbureaus pris?
Det er ingen hemmelighed at et webbureau tager penge for deres løsninger, men prisen bliver oftest dannet på baggrund af bureauets lokation, faglighed på de specialister du skal bruge, og hvor meget tid det enkelte webbureau mener der skal bruges.
Tager man et webbureau i københavn vil prisen automatisk være højere end i Jylland. Men en ting er timeprisen den næste er hvad det enkelte bureau estimere på opgaven. Den primær faktorer er hvor meget tid der estimeres til det enkelte projekt. Hvis flere bureauer byder ind på opgaven og der er 100 timers forskel i opgaven, vil prisen under alle omstændigheder variere markant på trods af timeprisen.
Her er det vigtigt for dig som kunde at tænke over estimatet, hvis et webbureau byder 30 timer på en fuld funktionel webshop med design, så vil du højst sandsynlig gå i vasken enten på deadline eller selve projektet. Årsagen er simpel, et projekt vil eksempelvis se således ud
- Design: 5 timer
- Udvikling: 20 timer
- Kunde dialog: 4 timer
- Lancering 1 time
Hvis du har bare lidt rettelser til enten designet, til hjemmesiden, eller har brug for ekstra assistance til at anvende systemet vil tidsplanen skride, og bureauet du har valgt vil begynde at underlevere fordi det blive en underskudsforretning.