Storytelling – Kære brand, fortæl mig hvorfor?

Om vigtigheden af storytelling og hvorfor virksomheder og brands overhovedet ikke kan komme udenom at forholde sig til fænomenet.

Det kan godt være, du tror, du sælger ting, sager eller serviceydelser, men du fortæller faktisk også en historie. Og det er ikke din markedskommunikation, vi taler om. Hver eneste interaktion, din virksomhed har med kunder, bidrager til den samlede fortælling – på godt og ondt.

Brand storytelling består af alt det, din virksomheden er og gør. Fra formulering og udlevelse af historie, vision og mission, til alt det, du gør ved og for din målgruppe. Det er kort sagt virksomhedens samlede eksistensberettigelse sat på ord og i aktion. Som virksomhed kan man vælge at arbejde bevidst og målrettet med storytelling eller lade tilfældighederne diktere retningen på fortællingen.

Kom i kontakt med os

Uden en god historie, er det tom snak

Indholdsløs navlebeskuende snak om ens egne fortræffeligheder, er ikke en god historie. Den slags styrker ikke de følelsesmæssige bånd, der skal være der mellem et stærkt brand og dens brugere. Er du et egobrand, som kun går op i penge, så bliver det lynhurtigt opfanget. Konsekvens? En permanent blokering i forbrugernes indre landskab af brands, de gider engagere sig i.

Effektiv brand storytelling er i stedet en bevidst fortælling med alt hvad det indebærer af karakterer, scenografier, konflikter, klimaks og forløsning. Et nøje koreograferet skuespil med det formål at knytte brand og kunde tættere sammen på baggrund af en fællesmængde af værdier.

Læs mere om hvordan vi vil gøre

Færdigt arbejde!

Sådan ser slagkraftig markedsføring ud, hvis du spørger vores kunder. Dyk ned i nøje udvalgte cases fuldstændig blottet for selvforherligelse. Kun ren og skær effekt.

Sådan går det, når fortællingen spiller

Gjort ordentligt skaber det en klar differentiering ud i et overkommunikeret markedet, og måske endnu vigtigere så tiltrækker det helt automatisk nye kunder. Brand Storytelling virker, når den bevæger sig ud over tilbud på produkter og skaber noget, som din målgruppe gerne vil være en del af. Gjort perfekt, så er konsekvensen ethvert brands vådeste drøm: et stærkt brand community, hvor forbrugere forvandler sig til fans. 

Hvad er din historie egentlig?

Et spørgsmål alle virksomheder bør stille sig selv. For hvorfor er det lige din virksomhed egentlig det, den gør? Hvad er formålet? Fortaber svaret sig i tågerne, så er det højst sandsynligt på grund af kolde kontanter. Det er helt okay, at du gerne vil tjene penge, men så skal du måske bare holde dig til historieløse udsalg og rabatter. Heldigvis for dig elsker alle et godt tilbud. Uheldigvis for dig er det noget alle kan levere.

Dansani mockup af design materiale

Løgnehistorier er dog det værste

En ting er at friste en tilværelse som historieløs leverandør af et generisk produkt, noget helt andet at smykke sig med lånte fjer. Storytelling gøres ikke dummere end brands, der markedsfører sig på bæredygtighed, når sandheden er knap så grøn. Du skal selvfølgelig altid justere din storytelling til trends og svingningerne i tiden, og fortolke dit produkt ind i og iscenesætte det relevant i en evigt foranderlig virkelighed, men du skal holde dig til sandheden. Altid.

Vi briefede Adtention på et temmeligt komplekst projekt, nemlig at skabe et nyt emballagedesign, som kommunikerer de værdier vi som brand står for og kan forstærke vores markedsposition, og som også kan udrulles på 12 markeder. Vi har fået et rigtig godt resultat og vores kunder tager rigtig godt imod det nye design, hvilket i sidste ende er det vigtigste. Adtention har hele vejen været fleksible, haft en hurtig responstid, og været behagelige samarbejdspartnere.”
Anette Lindeblad, Dechra

Dorte – Projektleder i Kreativ

Kreativ digital projektleder Dorte Knold

Gå forrest med målgruppens behov med storytelling

Sæt altid din målgruppes behov forrest og lad størrelsen på dit logo komme i anden række. Reklamer er alt for nemme at ignorere. Forbrugerne har magten, og når de konstant bombarderes med terabyte på terabyte af kommunikation, så bliver de helt naturligt kræsne. Men hvis din historie giver mening, så betaler de gerne prisen.

Er du interesseret i at arbejde mere langsigtet og strategisk med din virksomheds- og brandkommunikation og står tilbage med spørgsmålet: Hvordan forbinder jeg min virksomheds historie med den til enhver tid gældende tidsånd og det, din målgruppe går op i en verden, der udvikler sig hurtigere end nogensinde før? Svaret er, at det kan vi hjælpe dig med; i krydsfeltet mellem en fin fornemmelse for kulturelle strømninger, indgående målgruppeforståelse og brandindsigt.

Læs mere om reklamefilm

Skal vi give et bud på at danne din storytelling?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os
Indholdsfortegnelse

Storytelling