Forbrugerne lukker ørerne for salgsbudskaber: De kræver tillid, indhold og omtanke

Paradigmeskifte. Prøv at smag på ordet. Godt nok er det træls at taste det – og det lyder også studentikost og utilnærmeligt. Et træls ord. Ikke desto mindre er det dét, vi står overfor lige nu – og har stået overfor i et stykke tid.

Vi mennesker bruger mere tid på sociale medier og diverse gadgets, end vi gør på hinanden. Det betyder også, at vi bruger mindret tid på at lytte til, hvad virksomheder og brands fortæller os. Men dét, at mennesker brugere mere tid på digitale medier og tjenester betyder faktisk ikke, at vi ikke kommunikerer med hinanden. Vi gør det bare på en ny måde.

Og heri ligger der en stor udfordring for dig som virksomhed, for én af de ting, de taler rigtig meget om på sociale medier, er din virksomhed og dine produkter. I stedet for traditionel, ensrettet massekommunikation, er der i dag i meget højere grad tale om, at forbrugerne lytter til hinandens anbefalinger og forbehold vedrørende de produkter og ydelser, de køber.

For dit brand tilhører i princippet ikke dig, men de mennesker, der bruger det og får værdi af det.

“Skal du virkelig forstyrre lige nu?”

Ja. Det er et godt og relevant spørgsmål. Hvordan får du egentligt mulighed for at kommunikere dit budskab på de sociale medier, uden at du virker som en irriterende dørsælger, der ringer på og forstyrrer midt i aftensmaden?

Det handler om indhold. Måske du bedre kender det som ‘content’; et populært marketing-buzzword. Har du noget væsentligt at fortælle dine forbrugere, der ikke just er produktsnak, priser eller leveringsbetingelser?

Forhåbentligt sidder du lige nu og nikker. Hvis ikke, stiller du dig blot i råbekoret af andre dørsælgere, der også forsøger at sparke døren ind hos forbrugerne, der har barrikaderet deres hus med digitale låse.

Ingen gider noget uden indhold

“Jamen vi har fået over 1000 likes på Facebook i løbet af den sidste uge” er et typisk udsagn fra brands, der har besluttet sig for at deltage i de sociale mediers popularitetskonkurrence.

Det er alt sammen meget fint, men hvis ikke de “likes” bliver omsat til et større brandkendskab eller en øget omsætning, er de lige så ligegyldige som høflige komplimenter, der bare uddeles rutinemæssigt til en stewardesse, der skænker kaffe på business class.

Flere brands er blevet rigtig gode til at skabe content på de sociale medier. Det er de brands, der vinder ved at opbygge en dybere relation til deres følgere, og som dermed bliver mere end blot en leverandør af produkter eller af ydelser. De bliver et værdig, informerende og interessant bekendtskab (og altså ikke en påtrængende dørklokkestemmer).

Kodeordet, der lukker dit brand ind bag barrikaderne, er tillid.

Og det er uanset om det handler om content, likes på Facebook eller at lange varer over disken. Forbrugerne skal have tillid til dig og dit produkt; og den tillid skabes, når du kommunikerer de rigtige ting til de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt. Det var, rigtigt nok, mange gange “rigtig”.

Lad os gøre det kort: Den rette markedskommunikation positionerer dig som top of mind, når pungen skal op af lommen eller endnu bedre, når en ven efterspørger en anbefaling.

“Så hvad betyder det for mig?”

Vi har selvfølgelig ikke glemt, at dette skriv også skal være relevant for dig. Det er jo content og vi håber, du nærer en anelse tillid til os.

Anyway. 

Kort fortalt betyder det, at du skal tænke på, hvorvidt du egentligt kommunikerer på den rigtige måde i forhold til din målgruppe. Giver du dem grund til, at de skal have tillid til dig? Og fortæller du historien om dit brand, og hvordan dine produkter skaber værdi for målgruppen? Noget af det, der er rigtig meget oppe i tiden, handler om at fortælle dine kunder, hvorfor du gør det, du gør – den forkromede historie, den større mening – og ikke blot lire den samme gamle svada af om, hvem du er og hvad man kan købe af dig.

Hiv værdierne, fordelene, historien og den store mening frem i lyset. Puds den af, fodr den, plej og pas den.

I dag køber vi mennesker i højere grad historien end produktet, for historien er med til at skabe indhold og vigtigere endnu, med til at skabe værdi. brands som Apple, IKEA og LEGO gør det for eksempel rigtig godt. De er mere end deres produkter – de skaber, med udgangspunkt i deres brands kerneværdier, historie og tillidsfulde kundeforhold, en livsstil.

Spørg nu dig selv, om ikke du kan gøre dem kunsten efter. Bare rolig. Du behøver ikke være hverken Apple, IKEA eller LEGO. Der er masser af historie, indhold og værdier i dit brand. Du skal bare lære, hvordan du kommunikerer dem. Det vil vi gerne hjælpe dig med.

Har du brug for hjælp?