Sæt gang i din lokal søgemaskineoptimering med disse 6 emner
Hvad er lokal SEO? Lokal søgemaskineoptimering handler om gøre en lokal virksomhed mere synlig i lokale søgeresultater på Google med udgangspunkt i en geografisk afgrænset målgruppe. Hertil er der en række typiske opgaver som man bør gennemføre, hvis man ønsker at ramme en førsteplads på sit lokale søgeord. Det handler bl.a. om at finde de søgeord, som bliver foretaget i forbindelse med en lokal søgning, samt optimering af ens Google My Business profil og få opbygget den rette mængde af NAP citations (benævnelse af virksomhedens navn, adresse og telefonnummer). Med lokal seo når du bedre ud til dine kunder i nærområdet.
6 emner som du hurtigt kan komme i gang med
- NAP Citations
- Google Map Pack
- Google My Business
- Onpage optimering
- Linkbuilding
- CTR til dine meta tags
Vi gennemgår nu de 6 vigtigste faktorer til lokal SEO som alle virksomheder kan anvende til deres lokale resultater.
NAP Citations
De fleste kender til vigtigheden af at få lavet linkbuilding til ens hjemmeside, og ligesom at det er essentielt for ens SEO, så er NAP citations en nødvendighed for at du kan få succes med din lokale søgemaskineoptimering. På samme måde som man skal bygge links fra eksterne hjemmesider, er det nødvendigt at udarbejde NAP citations eksternt også. Her er det vigtigt at dine NAP Citations er ens hele vejen igennem. Det gælder altså for følgende punkter:
- På din hjemmeside
- I din Google My Business
- Firmadatabaser – såsom Krak, CVR, Trustpilot, De Gule Sider m.m.
- Lokale opslagssteder
Med andre ord – alle steder, hvor din virksomhed bliver nævnt online.
Som tidligere nævnt er det vigtigt at dine NAP citations har en rød tråd og at de er ens hele vejen igennem, og ikke har et forkert telefonnummer, eller lignende, stående et sted. Det gør det nemmere for Google at forstå at det er det samme firma, som bliver omtalt. Det kan derfor anbefales at man starter med at kigge på ens nuværende NAP citations for at sikre sig at de er ens. Til at tjekke dette kan du drage fordel af en 14 dages gratis prøveperiode på Brightlocals NAP værktøj.
Når du først har skabt dig et overblik over dine NAP citations kan du nu gå til værks med at få rettet dem, hvis det er nødvendigt. Du vil formentlig opleve at der er nogle som du selv kan ændre på, men der vil også være visse citations som du ikke kan få lov at redigere i, men skal have en anden part til at gøre det. Her vil du være nødsaget til at hive fat i udbyderen af platformen og bede dem om at rette det i en venlig mail.
Nu ved du, hvordan du kan finde ud af, hvilke citations du har lige nu, men hvordan finder du nye NAP citations, der kan give dig den konkurrencemæssige fordel, som skal til for at kunne slå konkurrenterne? Godt spørgsmål. Her findes der også en række værktøjer, som kan anvendes, men vi vil anbefale at anvende enten Semrush eller Ahrefs. I Semrush hedder det “Backlink Gap” og på Ahrefs hedder det “Link Intersect”, og som navnet beskriver, så anvendes det normalvis til at finde nye link muligheder, men det fungerer også fremragende til at finde NAP citations med.
Hvad end om du vælger “Backlink Gap” eller “Link Intersect”, så skal der tages udgangspunkt i dine konkurrenter. Her behøver det ikke altid udelukkende at være direkte konkurrenter, det kan være generelle virksomheder i dit lokalområde, som har et højt niveau af lokal tilstedeværelse, hvilket gør at de bliver nævnt adskillige steder. Ved at gøre dette vil du få en liste over potentielle NAP citations som du kan anskaffe til din virksomhed.
Google Map Pack
Hvad er et “Map Pack”? Det er det resultat du ser i toppen efter en søgning på Google i forbindelse med en lokal søgning. Det kunne f.eks. være, hvis du skulle besøge en ny by og derfor skal du vide, hvilke spisesteder, som findes i byen og herefter søger på “spisesteder kolding”. Her vil du typisk få fremvist et udsnit af “Google Maps” + 3 lokale virksomheder og derefter det resterende af det organiske søgeresultat. Se eksemplet nedenfor:
Som det ses i ovenstående eksempel, så udgør Googles Map Pack en stor del af Googles søgeresultater ved lokale søgninger. Det er derfor vigtigt at få sin virksomhed fremvist som en af de 3 lokale spisesteder, men hvordan sørger du for at din virksomhed bliver vist? Det gør du nemlig vha. optimeringer såsom “NAP citations”, men din Google My Business udgør en vigtig del af denne fremvisning. Derfor er Google My Business det næste punkt vi nu vil gennemgå.
Google My Business (GMB)
Google My Business er din mulighed for at øge synligheden for din virksomhed i søgeresultatet, fordi du gør det nemmere for Google at indsamle informationer om din virksomhed. Google bruger nemlig også de informationer du angiver her til at fremvise dig i de fleste lokale søgninger, som er relevante for din virksomhed. GMB er perfekt til dig med med en fysisk butik. Formålet med GMB er netop at gøre det nemmere at finde diverse virksomheder i et specifikt område baseret på en relevant søgning på Google. Det handler altså om at gøre det nemt for brugerne på Google at f.eks. finde et sted at spise hurtigt, hvis de søger efter “spisesteder Kolding” eller lignende.
Derfor er det ligesom ved NAP citations vigtigt at du sørger for at holde dine informationer ensartet hele vejen igennem. Sørg for at informationerne mellem din hjemmeside, GMB og dine forskellige NAP citations stemmer overens og du vil typisk opleve en bedre lokal synlighed på en given lokal google søgning. Det er derfor vigtigt at du ikke har forkerte åbningstider, en forkert adresse eller lignende stående. Det skal være nemt at se, hvor din virksomhed befinder sig.
Med GMB har du også mulighed for at tilføje billeder af din virksomhed så alle online kan se, hvordan din virksomhed ser ud før at de reelt set besøger den. Derudover giver GMB også kunderne muligheden for at give deres varmeste anbefalinger til din virksomhed, hvilket du også kan drage fordel af til din virksomhed. Disse anmeldelser kan du bl.a. bruge på din hjemmeside eller til struktureret data. Her tænker du måske “hvad er struktureret data?” – bare rolig, det kommer vi ind på senere.
Onpage optimering
Udover at det er vigtigt at have styr på ovenstående, så er der også muligheden for at udarbejde landingssider med henblik på at lokke kunder til fra andre byer i nærheden. Her er der mange faktorer som der skal tages højde for. Det kunne eksempelvis være at du er en anlægsgartner og derfor tilbyder dine services på hele Sjælland. Derfor vil du også gerne fremvises på alle søgninger på Sjælland, som drejer sig om “anlægsgartner + lokation på Sjælland”. Hvordan gør du så det? Det gør du vha. onpage optimeringer. Udover at du måske ønsker at optimere dine forside med udgangspunkt i dit brand + søgeordet “anlægsgartner sjælland”, så vil du også gerne have andre landingssider, som tager udgangspunkt i specifikke byer såsom “anlægsgartner Slagelse”, “anlægsgartner Køge”, “anlægsgartner Amager” m.m.
Strategien er her at man optimerer følgende punkter på hver landingsside:
- H1 titlen på landingssiden
- Landingssidens URL
- Indholdet
- Meta tags
- ALT-tags på dine billeder
Her er det selvfølgelig vigtigt at dit indhold tager udgangspunkt i relevante geografiske betegnelser, som giver mening i forhold til dit produkt eller service. Når du udarbejder dine landingssider er det vigtigt at dit publikum får en god oplevelse, hvad end om de er på computeren eller anvender mobile enheder. Derfor skal du altid teste din landingsside på mobilen også, hvis du ønsker gode resultater med dine landingssider.
Nu har du strukturen for, hvordan du udarbejder landingssider til specifikke lokationer, men hvordan undgår du så at det ødelægger din menustruktur på din hjemmeside? Det gør du ved at oprette et HTML sitemap i din footer på din hjemmeside, hvor du tilføjer interne links til alle dine landingssider med lokationer. På den måde får dine landingssider stadig tildelt sig linkværdi fra de links som kommer til din forside, og din hjemmeside bliver ikke rodet, mens at Google kan finde dem og fremvise dem i søgeresultatet. Se eksempel nedenfor på et sitemap:
Som det fremgår på eksemplet ovenfor, så det behøver et HTML sitemap ikke at være super kompliceret. Dette simple HTML sitemap gør sit arbejde og gør det muligt for Google at finde dine lokale landingssider. Med et gennemført sitemap, med stærke landingssider, har du muligheden for at skaffe flere kunder fra flere steder og flere områder til dit website.
Google Maps
For at forbedre din lokale tilstedeværelse yderligere med onpage optimering kan du med fordel tilføje et Google Map på din “Om os” side på din egen hjemmeside. Du tænker måske “hvorfor giver det min virksomhed mere værdi at gøre det?” – jo det gør det fordi du igen er med til at fortælle Google, hvor din virksomhed er placeret, ligesom du gjorde ved NAP citations.
Hvordan tilføjer du Google Maps på din hjemmeside?
Det er faktisk meget nemt at tilføje et Google Maps på din “om os” side. Følg guiden nedenfor:
- Start med at gå ind på Google Maps.
- Herefter indtaster du din virksomheds navn i søgefeltet ligesom vi har gjort på billedet nedenfor.
- Nu trykker du på “Del”.
- Herefter får du en pop-up frem på skærmen, hvor du skal ind under fanen “Integrer et kort”.
- Derefter fremviser pop-uppen et udsnit af Google Maps som set nedenfor.
- Nu trykker du på “kopier HTML”
- Så har du kodestykket klar og det kan herefter implementeres på din hjemmeside.
Linkbuilding med henblik på lokal søgemaskineoptimering
Linkbuilding til lokal SEO er ligesom normal linkbuilding, man ønsker links med en høj autoritet, som er relevante i forhold til emnet i Googles øjne. Den eneste forskel er blot at man her søger mere efter lokale links. Mange virksomheder samarbejder på tværs af hinanden i et lokalområde og her kan man drage fordel af hinanden. Derfor kan det anbefales at kigge på ens samarbejdspartnere eller supply chain, det kan være at der er nogle links at hente her, som kan styrke din lokale tilstedeværelse. Det kan være alt fra leverandører til grossister til entreprenører. Linkbuilding har en stor betydning for din overordnet SEO.
Derudover kan det også styrke din lokale SEO, hvis du vælger at være sponsor til lokale begivenheder. Her vil arrangørerne af begivenhederne typisk oplyse, hvem deres sponsorer er og tildele dem et link også. En anden måde at få lokale links på er gennem lokal PR, hvor du kan få din lokalavis til at skrive en artikel om din virksomhed og tildele et link heri. Skaf jer lokalt indgående links for at opnå mere succes i dit nærområde.
Lad os antage at du nu rangere højt og bliver fremvist på side 1 på lokale søgninger, men du får desværre ikke helt de antal kliks du ønsker at få. Det er nu du skal igang med at optimere din CTR på dine meta tags. CTR betyder “click-through-rate” og handler om, hvor mange der klikker sig ind gennem dit resultat på Google. Ved at have en høj CTR på ens søgeresultat i Google vil du også typisk opleve bedre placeringer i søgeresultatet.
Hvordan optimerer du din CTR på meta tags?
Hvis du ønsker at forbedre din CTR på dine meta tags, handler det om at skabe blikfang, finde ud af, hvad søge intentionen er ved forbrugerens søgning og fortælle om, hvilke unikke salg propositioner (USP) din virksomhed besidder sammenlignet med konkurrenterne. Dette koncept kan også bruges på ikke-lokale søgninger.
En af de simple metoder til at skabe mere blikfang i et google søgeresultat, er vha. symboler ligesom eksemplet nedenfor viser.
Her har vi anvendt flueben ud fra vores USP’er for at skabe mere blikfang, men der er flere ting man kan gøre for at skabe blikfang. Du kan bl.a. anvende andre symboler eller implementere struktureret data på din landingsside med din service eller produkt. Ved at anvende struktureret data kan du få fremvist de 5 gule stjerner i søgeresultatet, som hentes fra anmeldelser du har fået på f.eks. din Google My Business eller sociale medier. Hertil kan du få fremvist prisen på dit produkt, lagerstatus, leveringstid, ofte stillede spørgsmål m.m. Struktureret data giver dig muligheden for fremvist et mere beriget søgeresultat på Googles organiske søgeresultat, og give dig meget trafik på organiske resultater.
Som eksemplet ovenfor også viser, så har vi inkluderet vores søgeord “SEO København” i meta titlen og meta beskrivelsen på vores meta tag. Det har vi gjort netop for at være mere iøjnefaldende for brugeren, men igen også for at fortælle Google om, hvad denne landingsside handler om, samt ramme den rette lokal hensigt.