Lokal SEO

Google er den dominerende søgemaskine i Danmark, med hele 97% af alle søgninger i landet. Det gælder alt fra tøj til landbrugsmaskiner, den lokale håndværker til frisører. Hvis du som virksomhed ønsker at være placeret på førstepladsen når dine potentielle, lokale kunder foretager en søgning i nærområdet, så handler det om at optimere efter lokale forhold i din SEO-indsats. 

  • Google My Business
  • NAP citation optimering
  • Linkbuilding
  • Konverteringsoptimering
  • Ingen binding
  • Ingen uforudsete regninger
Kom i kontakt med os
Lokal seo billede møbelhuse tæt på mig søgning på Google
Få et uforpligtende prisestimat
1
2

Hvilken type forretning driver du?

Hvilken type forretning driver du?*

Lokal SEO handler om Googles forståelse af din virksomheds lokale placering

Når der skal søgemaskineoptimeres lokalt er der adskillige faktorer at tage højde for. Her gælder det bl.a. om at få implementeret NAP citations. Hos Adtention er vi erfarne med lokal SEO og er klar til at foretage de off-page og on-page optimeringer, som skal til for at dig og din lokale virksomhed kan nå til tops på lokale søgninger i din branche. 

Vi sørger for at din Google My Business profil bliver oprettet, hvis du ikke har en i forvejen. Hvis du derimod i forvejen har en Google My Business tilknyttet til din virksomhed, står vi ligeledes klar til at foretage de rette optimeringer til din lokale SEO profil. 

Med Lokal SEO hos Adtention er der altid konverteringsoptimering for øje. Derfor sørger vi også for at udarbejde en brugervenlig løsning til dine lokale søgere. Det er også med til at øge dine placeringer på Google, fordi brugervenlige hjemmesider rangerer bedre på Google.

Fordelen ved at anvende lokal SEO som en indsats til din lokale butik, service eller lignende er netop at du får en konkurrencemæssig fordel overfor dine konkurrenter. Flere undersøgelser viser at hele 18% af lokale søgninger fører til et salg, sammenlignet med de 7% man oplever ved ikke-lokale søgninger er dette markant bedre. Derfor sørger vi for at tage udgangspunkt i den lokale intention når dine potentielle kunder i lokalområdet foretager en søgning på Google.

Læs mere om hvordan vi foretager SEO

Typiske opgaver under lokal SEO

Nedenfor finder du nogle af de opgaver vi udfører når vi optimerer lokal SEO.

Udvalgte cases

Kundecase logo

255 %

Mere organisk trafik

230 %

Stigning i omsætning

Vi oplever et godt og udbytterigt samarbejde med adtention. Vi er glade :-)”
Jakob, Dinbilpartner.dk

37 %

Flere konverteringer

183 %

Højere CTR

Farveland logo

109 %

Flere konverteringer

155 %

Højere konverteringsværdi

Lokal SEO gør det nemmere for lokale kunder at finde dig

Kunden på billedet til højre havde ikke tidligere arbejdet med lokal SEO. Det er ikke ualmindeligt, at det ikke er det første som virksomheder tænker på når de tænker “SEO”. Det betyder at kunden havde et stort potentiale liggende som de ikke havde udnyttet.

Øverste billede er fra før samarbejdet. 

Nederste billede viser, hvordan lokal SEO var med til at skalere den organiske trafik opad på kundens hjemmeside.

Interesseret i flere vækstcases? Se nedenfor.

Cases
SEO Case
SEO Case lokal seo

Fokus på lokal SEO

Efter vi fik fokus på den lokale SEO indsats hos Midtjysk Biludlejning, så vi markante fremskridt for hjemmesiden på organisk trafik og omsætning.

21%

Gns. højere konverteringsrater

223 %

Flere sessioner

230 %

Øget organisk omsætning.

292 %

Flere transaktioner

Billede af Google Maps biludlejning

Hvad er tidshorisonten for at få resultater med SEO?

Mikkel – SEO specialist

SEO Specialist - Mikkel

For at få succes med SEO er det vigtigt at forstå at SEO er en samlet indsat. Det betyder at der er adskillige indsatsområder, som er vigtige at analysere og optimere på. På den måde vil du se et effektivt udbytte af arbejdet. Vi sørger for datadrevne optimeringer, og fordelen ved SEO er at der intet annoncebudget er i forbindelse med indsatsen. Det er udelukkende de arbejdstimer, som bliver anvendt for at optimere og forbedre din hjemmeside.

Du har måske før lavet søgemaskineoptimering på din hjemmeside og måske har du allerede organisk trafik til din hjemmeside? Så har du formentlig et stærkt udgangspunkt, hvorpå at der kan foretages flere optimeringer, som kan mærkes relativt hurtigt. Med hjemmesider der i forvejen har foretaget SEO, oplever vi typisk at kunder får mere trafik og flere konverteringer allerede efter 3 – 4 måneder.

Læs mere om SEO tidsforløbet

Det kan også være at du aldrig har foretaget søgemaskine optimering på dine hjemme. Bare rolig, det er helt okay – vi står klar til at hjælpe dig med at komme i gang med din SEO-indsats. Det eneste, som er vigtigt at holde in mente er, at vi derfor også skal starte helt fra bunden. Det betyder at der er en stor mængde forarbejde og at vi skal først have Google til at forstå, hvad din hjemmeside handler om.

Når man har en hjemmeside, hvor man ingen SEO har foretaget, skal man også forvente at det tager længere tid at se effekten af SEO-arbejdet. Det skyldes at der først skal bygges en vis autoritet op overfor Google. Autoriteten er vigtig, fordi Googles hovedmål er at dele den mest relevante og korrekte information til deres brugere. Autoriteten overfor Google hjælper dig derfor med at få bedre placeringer.

I disse cases oplever vi typisk at der går mellem 6 – 12 måneder før at indsatsen giver en god ROI.

Skal vi give et bud på dit digitale projekt?

Er du blevet tændt på idéen om at lade os varetage dit projekt, så kontakt os endelig.

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os Beregn din pris
Indholdsfortegnelse

Sæt gang i din lokal søgemaskineoptimering med disse 6 emner

Hvad er lokal SEO? Lokal søgemaskineoptimering handler om gøre en lokal virksomhed mere synlig i lokale søgeresultater på Google med udgangspunkt i en geografisk afgrænset målgruppe. Hertil er der en række typiske opgaver som man bør gennemføre, hvis man ønsker at ramme en førsteplads på sit lokale søgeord. Det handler bl.a. om at finde de søgeord, som bliver foretaget i forbindelse med en lokal søgning, samt optimering af ens Google My Business profil og få opbygget den rette mængde af NAP citations (benævnelse af virksomhedens navn, adresse og telefonnummer). Med lokal seo når du bedre ud til dine kunder i nærområdet. 

6 emner som du hurtigt kan komme i gang med

  1. NAP Citations
  2. Google Map Pack
  3. Google My Business
  4. Onpage optimering
  5. Linkbuilding
  6. CTR til dine meta tags

Vi gennemgår nu de 6 vigtigste faktorer til lokal SEO som alle virksomheder kan anvende til deres lokale resultater.

NAP Citations

De fleste kender til vigtigheden af at få lavet linkbuilding til ens hjemmeside, og ligesom at det er essentielt for ens SEO, så er NAP citations en nødvendighed for at du kan få succes med din lokale søgemaskineoptimering. På samme måde som man skal bygge links fra eksterne hjemmesider, er det nødvendigt at udarbejde NAP citations eksternt også. Her er det vigtigt at dine NAP Citations er ens hele vejen igennem. Det gælder altså for følgende punkter:

  • På din hjemmeside
  • I din Google My Business
  • Firmadatabaser – såsom Krak, CVR, Trustpilot, De Gule Sider m.m.
  • Lokale opslagssteder

Med andre ord – alle steder, hvor din virksomhed bliver nævnt online. 

Som tidligere nævnt er det vigtigt at dine NAP citations har en rød tråd og at de er ens hele vejen igennem, og ikke har et forkert telefonnummer, eller lignende, stående et sted. Det gør det nemmere for Google at forstå at det er det samme firma, som bliver omtalt. Det kan derfor anbefales at man starter med at kigge på ens nuværende NAP citations for at sikre sig at de er ens. Til at tjekke dette kan du drage fordel af en 14 dages gratis prøveperiode på Brightlocals NAP værktøj. 

Når du først har skabt dig et overblik over dine NAP citations kan du nu gå til værks med at få rettet dem, hvis det er nødvendigt. Du vil formentlig opleve at der er nogle som du selv kan ændre på, men der vil også være visse citations som du ikke kan få lov at redigere i, men skal have en anden part til at gøre det. Her vil du være nødsaget til at hive fat i udbyderen af platformen og bede dem om at rette det i en venlig mail. 

Nu ved du, hvordan du kan finde ud af, hvilke citations du har lige nu, men hvordan finder du nye NAP citations, der kan give dig den konkurrencemæssige fordel, som skal til for at kunne slå konkurrenterne? Godt spørgsmål. Her findes der også en række værktøjer, som kan anvendes, men vi vil anbefale at anvende enten Semrush eller Ahrefs. I Semrush hedder det “Backlink Gap” og på Ahrefs hedder det “Link Intersect”, og som navnet beskriver, så anvendes det normalvis til at finde nye link muligheder, men det fungerer også fremragende til at finde NAP citations med.

Hvad end om du vælger “Backlink Gap” eller “Link Intersect”, så skal der tages udgangspunkt i dine konkurrenter. Her behøver det ikke altid udelukkende at være direkte konkurrenter, det kan være generelle virksomheder i dit lokalområde, som har et højt niveau af lokal tilstedeværelse, hvilket gør at de bliver nævnt adskillige steder. Ved at gøre dette vil du få en liste over potentielle NAP citations som du kan anskaffe til din virksomhed. 

Google Map Pack

Hvad er et “Map Pack”? Det er det resultat du ser i toppen efter en søgning på Google i forbindelse med en lokal søgning. Det kunne f.eks. være, hvis du skulle besøge en ny by og derfor skal du vide, hvilke spisesteder, som findes i byen og herefter søger på “spisesteder kolding”. Her vil du typisk få fremvist et udsnit af “Google Maps” + 3 lokale virksomheder og derefter det resterende af det organiske søgeresultat. Se eksemplet nedenfor:

Google Map Pack

Som det ses i ovenstående eksempel, så udgør Googles Map Pack en stor del af Googles søgeresultater ved lokale søgninger. Det er derfor vigtigt at få sin virksomhed fremvist som en af de 3 lokale spisesteder, men hvordan sørger du for at din virksomhed bliver vist? Det gør du nemlig vha. optimeringer såsom “NAP citations”, men din Google My Business udgør en vigtig del af denne fremvisning. Derfor er Google My Business det næste punkt vi nu vil gennemgå. 

Google My Business (GMB)

Google My Business er din mulighed for at øge synligheden for din virksomhed i søgeresultatet, fordi du gør det nemmere for Google at indsamle informationer om din virksomhed. Google bruger nemlig også de informationer du angiver her til at fremvise dig i de fleste lokale søgninger, som er relevante for din virksomhed. GMB er perfekt til dig med med en fysisk butik. Formålet med GMB er netop at gøre det nemmere at finde diverse virksomheder i et specifikt område baseret på en relevant søgning på Google. Det handler altså om at gøre det nemt for brugerne på Google at f.eks. finde et sted at spise hurtigt, hvis de søger efter “spisesteder Kolding” eller lignende. 

Google My Business

Derfor er det ligesom ved NAP citations vigtigt at du sørger for at holde dine informationer ensartet hele vejen igennem. Sørg for at informationerne mellem din hjemmeside, GMB og dine forskellige NAP citations stemmer overens og du vil typisk opleve en bedre lokal synlighed på en given lokal google søgning. Det er derfor vigtigt at du ikke har forkerte åbningstider, en forkert adresse eller lignende stående. Det skal være nemt at se, hvor din virksomhed befinder sig. 

Med GMB har du også mulighed for at tilføje billeder af din virksomhed så alle online kan se, hvordan din virksomhed ser ud før at de reelt set besøger den. Derudover giver GMB også kunderne muligheden for at give deres varmeste anbefalinger til din virksomhed, hvilket du også kan drage fordel af til din virksomhed. Disse anmeldelser kan du bl.a. bruge på din hjemmeside eller til struktureret data. Her tænker du måske “hvad er struktureret data?” – bare rolig, det kommer vi ind på senere.

Onpage optimering

Udover at det er vigtigt at have styr på ovenstående, så er der også muligheden for at udarbejde landingssider med henblik på at lokke kunder til fra andre byer i nærheden. Her er der mange faktorer som der skal tages højde for. Det kunne eksempelvis være at du er en anlægsgartner og derfor tilbyder dine services på hele Sjælland. Derfor vil du også gerne fremvises på alle søgninger på Sjælland, som drejer sig om “anlægsgartner + lokation på Sjælland”. Hvordan gør du så det? Det gør du vha. onpage optimeringer. Udover at du måske ønsker at optimere dine forside med udgangspunkt i dit brand + søgeordet “anlægsgartner sjælland”, så vil du også gerne have andre landingssider, som tager udgangspunkt i specifikke byer såsom “anlægsgartner Slagelse”, “anlægsgartner Køge”, “anlægsgartner Amager” m.m. 

Strategien er her at man optimerer følgende punkter på hver landingsside:

  • H1 titlen på landingssiden
  • Landingssidens URL
  • Indholdet
  • Meta tags
  • ALT-tags på dine billeder

Her er det selvfølgelig vigtigt at dit indhold tager udgangspunkt i relevante geografiske betegnelser, som giver mening i forhold til dit produkt eller service. Når du udarbejder dine landingssider er det vigtigt at dit publikum får en god oplevelse, hvad end om de er på computeren eller anvender mobile enheder. Derfor skal du altid teste din landingsside på mobilen også, hvis du ønsker gode resultater med dine landingssider.

Nu har du strukturen for, hvordan du udarbejder landingssider til specifikke lokationer, men hvordan undgår du så at det ødelægger din menustruktur på din hjemmeside? Det gør du ved at oprette et HTML sitemap i din footer på din hjemmeside, hvor du tilføjer interne links til alle dine landingssider med lokationer. På den måde får dine landingssider stadig tildelt sig linkværdi fra de links som kommer til din forside, og din hjemmeside bliver ikke rodet, mens at Google kan finde dem og fremvise dem i søgeresultatet. Se eksempel nedenfor på et sitemap:

HTML Sitemap

Som det fremgår på eksemplet ovenfor, så det behøver et HTML sitemap ikke at være super kompliceret. Dette simple HTML sitemap gør sit arbejde og gør det muligt for Google at finde dine lokale landingssider. Med et gennemført sitemap, med stærke landingssider, har du muligheden for at skaffe flere kunder fra flere steder og flere områder til dit website.

Google Maps

For at forbedre din lokale tilstedeværelse yderligere med onpage optimering kan du med fordel tilføje et Google Map på din “Om os” side på din egen hjemmeside. Du tænker måske “hvorfor giver det min virksomhed mere værdi at gøre det?” – jo det gør det fordi du igen er med til at fortælle Google, hvor din virksomhed er placeret, ligesom du gjorde ved NAP citations.

Hvordan tilføjer du Google Maps på din hjemmeside?

Det er faktisk meget nemt at tilføje et Google Maps på din “om os” side. Følg guiden nedenfor:

  1. Start med at gå ind på Google Maps
  2. Herefter indtaster du din virksomheds navn i søgefeltet ligesom vi har gjort på billedet nedenfor.Google Maps med egen virksomhed
  3. Nu trykker du på “Del”. 
  4. Herefter får du en pop-up frem på skærmen, hvor du skal ind under fanen “Integrer et kort”.
  5. Derefter fremviser pop-uppen et udsnit af Google Maps som set nedenfor.
    Google maps med NAP

  6. Nu trykker du på “kopier HTML”
  7. Så har du kodestykket klar og det kan herefter implementeres på din hjemmeside. 


Linkbuilding med henblik på lokal søgemaskineoptimering

Linkbuilding til lokal SEO er ligesom normal linkbuilding, man ønsker links med en høj autoritet, som er relevante i forhold til emnet i Googles øjne. Den eneste forskel er blot at man her søger mere efter lokale links. Mange virksomheder samarbejder på tværs af hinanden i et lokalområde og her kan man drage fordel af hinanden. Derfor kan det anbefales at kigge på ens samarbejdspartnere eller supply chain, det kan være at der er nogle links at hente her, som kan styrke din lokale tilstedeværelse. Det kan være alt fra leverandører til grossister til entreprenører. Linkbuilding har en stor betydning for din overordnet SEO.

Derudover kan det også styrke din lokale SEO, hvis du vælger at være sponsor til lokale begivenheder. Her vil arrangørerne af begivenhederne typisk oplyse, hvem deres sponsorer er og tildele dem et link også. En anden måde at få lokale links på er gennem lokal PR, hvor du kan få din lokalavis til at skrive en artikel om din virksomhed og tildele et link heri. Skaf jer lokalt indgående links for at opnå mere succes i dit nærområde.

Få kliks på lokale søgninger med CTR optimering af meta tags

Lad os antage at du nu rangere højt og bliver fremvist på side 1 på lokale søgninger, men du får desværre ikke helt de antal kliks du ønsker at få. Det er nu du skal igang med at optimere din CTR på dine meta tags. CTR betyder “click-through-rate” og handler om, hvor mange der klikker sig ind gennem dit resultat på Google. Ved at have en høj CTR på ens søgeresultat i Google vil du også typisk opleve bedre placeringer i søgeresultatet. 

Hvordan optimerer du din CTR på meta tags?

Hvis du ønsker at forbedre din CTR på dine meta tags, handler det om at skabe blikfang, finde ud af, hvad søge intentionen er ved forbrugerens søgning og fortælle om, hvilke unikke salg propositioner (USP) din virksomhed besidder sammenlignet med konkurrenterne. Dette koncept kan også bruges på ikke-lokale søgninger.

En af de simple metoder til at skabe mere blikfang i et google søgeresultat, er vha. symboler ligesom eksemplet nedenfor viser. 

CTR meta tags med lokal SEO
Her har vi anvendt flueben ud fra vores USP’er for at skabe mere blikfang, men der er flere ting man kan gøre for at skabe blikfang. Du kan bl.a. anvende andre symboler eller implementere struktureret data på din landingsside med din service eller produkt. Ved at anvende struktureret data kan du få fremvist de 5 gule stjerner i søgeresultatet, som hentes fra anmeldelser du har fået på f.eks. din Google My Business eller sociale medier. Hertil kan du få fremvist prisen på dit produkt, lagerstatus, leveringstid, ofte stillede spørgsmål m.m. Struktureret data giver dig muligheden for fremvist et mere beriget søgeresultat på Googles organiske søgeresultat, og give dig meget trafik på organiske resultater. 

Som eksemplet ovenfor også viser, så har vi inkluderet vores søgeord “SEO København” i meta titlen og meta beskrivelsen på vores meta tag. Det har vi gjort netop for at være mere iøjnefaldende for brugeren, men igen også for at fortælle Google om, hvad denne landingsside handler om, samt ramme den rette lokal hensigt.