Hvordan bliver du søgemaskineoptimeret lokalt?
Der er rigtig mange tiltag man skal være klar over når man skal nå til tops i Googles søgeresultater. Det er nemlig ikke bare at udvælge søgeord og flette dem ind på sin hjemmeside, også vælger Google at rangere ens hjemmeside i toppen.
Først og fremmest er det vigtig at udvælge sig den strategi som giver bedst mening for ens virksomhed. Dette kunne som eksempel være at man er en lokal virksomhed i kolding, men potentialet faktisk er større til at man kan brede sig ud i hele Danmark. Så vil det nemlig ikke give mening kun at lave lokal SEO, men faktisk også at ramme lidt mere brede søgeord så og derved har et større vækstpotentiale. Som virksomhed skal man gøre sig nogle tanker inden man går igang med online markedsføring, for hvis man ikke har konkrete strategiske valg på plads inden man går igang, så kan man hurtigt komme til at bruge en masse penge på markedsføring uden at få det ønskede afkast.
Dette kunne være at opsætte sine vigtigste KPI’er for lokal online markedsføring som fx.
- Flere henvendelser
- Mere trafik og eksponering af min virksomhed lokalt
- Mere salg
Har man ikke de store ressourcer til markedsføringen, men man har masser af tid til at sparke salget i gang, så er kan lokal SEO være et rigtigt godt udgangspunkt at gå igang med selv, eller få hjælp til.
Herunder kan du se følgende optimerings muligheder og hvad vi som SEO bureau i Kolding vil kigge på.
SEO analyse
I den indledende analyse vil vi kigge på om potentialet overhovedet er for at sælge dit produkt eller ydelse med søgemaskineoptimering. Dette gør vi både ved at matche dig op mod dine konkurrenter, prøv at søg lokalt efter dine konkurrenter på Google. Dette giver dig et overblik over om du er konkurrencedygtigt, men også hvor langt foran dine konkurrenter er.
Søgeordsanalyse
Søgeordsanalysen er her vi finder de udvalgte søgeord som kunne være interessant for din virksomhed, og for dine kunder at finde dig på. Mange laver en fatal fejl i søgeordsanalysen og går efter de søgeord der kan komme flest besøgende ind på, men ofte er det også disse søgeord der er mest konkurrence på, så man kommer til at bruge mange ressourcer på noget der ikke giver det ønskede afkast. Når vi arbejde med lokal SEO i kolding, så kigger vi på de søgeord hvoraf de kan give det hurtigste afkast, men også hvor der er mest vækstpotentiale.
Strategi
SEO strategien omhandler hvilke søgeord, hvilke konkurrenter du kan komme foran først, og hvordan du skaber en brugerrejse på din hjemmeside som dine kunder vil elske. Dette betyder også at når du begynder at få flere organiske besøgende igennem dine lokale placeringer, så er du også sikker på at du får dine ønskede antal salg eller henvendelser.
Det kan også være at salg slet ikke er dit primære mål med søgemaskineoptimering, men at dele viden og heraf skaffe en masse besøgende til din hjemmeside. Dette kan du bruge til at skabe en større fan gruppe af din virksomhed som du efterfølgende kan bruge til online markedsføring.
Teknisk SEO
Teknisk SEO sikre at din hjemmeside overholde Googles tekniske retningslinjer. Dette kunne som eksempel være at vi sørger for at din hjemmeside er hastigheds optimeret, så både Google syntes din hjemmeside er hurtigt men vigtigst at dine kunder ikke møder problemer på din hjemmeside når de surfer rundt. Det kunne også være noget så teknisk som hjemmesiden struktur, er den opdelt korrekt så Google kan finde alle dine landingssider og hvilke søgeord der er tilknyttet hvilke landingssider, alt dette har betydning for dine søgeords gode placeringer.
On page SEO
Når vi snakker om on page SEO, så betyder det at alt der direkte er af ændringer på din hjemmeside optimere vi. Dette kunne være at dit indhold som tekst og billeder er overordnet omkring en ydelse, men hvis du ønsker lokal trafik, skal dit indhold også optimeres lokalt. Dette kunne være som at nævne at vi laver lokal SEO i kolding, alt dette er med til at hjælpe Google til at forstå hvad vores landingsside omhandler. Det kan også være hvordan man linker rundt på hjemmesiden og leder brugerne rundt til de sider hvor de kunne have brug for mere information, så hvis du f eks. har brug for mere information omkring on page SEO kan du læse her.
Off page SEO
I denne process kigger vi på alle de tiltag der kan have effekt på dine søgeords placeringer på Google, uden for din hjemmeside. Dette kunne være tiltag som linkbuilding, hvilke ankertekster der er brugt på de links der peger ind på din hjemmeside, eller mere tekniske fejl som crawling fejl eller spam links, som kan have en stor betydning på dine søgeord.
Google my business
En af de absolut nemmeste tiltag man kan gøre sig brug af for at komme igang med lokal markedsføring, er Googles egen gratis virksomhedsprofil nemlig Google my business. Du har sikkert set den før når du har Googlet efter en virksomhed, så kommer deres oplysninger op, direkte ude i søgeresultatet, med både billeder samt rutevejledning og kontaktoplysninger. For at bruge Google my business mest effektivt til sin lokale SEO i kolding området, er det vigtigt at man implementere disse søgeord i sin beskrivelse samt titlen på virksomheden. Så vil du f eks. findes på tømrer kolding, så er det også vigtigt at du bruger dette i din virksomheds titel på Google my business. Derudover er det også vigtigt at man har en lokal adresse, så Google ved man ikke snyder med sin lokale placering, og sidst men ikke mindst er det vigtigt at man opfordre sine eksisterende kunder til at stjerne anmelde en på Google my business, dette er alt sammen en troværdigheds faktorer over for Google, at andre i lokalsamfundet i kolding bruger og kan lide din virksomhed.
Tracking
For at kunne måle på dine søgeords gode placeringer og den nye mængde trafik du nu får igennem Google, så er det vigtigt både for ens egen interesse men også for det KPI’er man har opsat, at man ved hvorhenne har de kræfter jeg lagt i SEO givet pote, og hvor skal jeg optimere nu. Alt dette kan man gøre med Google egne 2 værktøjer som Google tag manager, samt Google analytics. Google tag manager bruger du til at opsætte de ønskede mål du gerne vil måle på din digital markedsføring. Det kunne være nogen der ringer til dit lokale telefonnummer, eller udfylder din kontakt formular. På den måde kan du følge hvilke konvertering punkter der bliver brugt mest på din side, og heraf optimere yderliger på de landingssider der er vigtige. Google analytics får så de her mål du har opsat i Google tag manager, og efterfølgende kan du se i dit analytics dashboard hvilke marketing kanaler der har skaffet dig dine nye kunder og potentielle kunder.