Sådan sørger vi for bedre placeringer
For at man kan opnå gode placeringer i søgemaskinerne, er der mange faktorer som spiller ind. SEO er en disciplin der dækker over en lang række faktorer, og det er en disciplin der konstant udvikler sig. Disse faktorer er bl.a. linkbuilding, meta- titler og beskrivelser, indholdsforfatning og meget mere. Herunder kan du læse lidt om de nogle af de ting vi arbejder med, når vi laver SEO for vores kunder:
Hvis man ønsker at finde noget bestemt på nettet, så starter det ofte med en søgning på Google. Her dukker der så en lang række resultater op i søgeresultatet. Det kan se ud på mange forskellige måder, alt afhængig af hvad det er man søger på. Det kan være at man fx leder efter en automekaniker i ens lokalområde, og derfor kunne man her søge efter “automekaniker odense”, hvorefter man så får resultater som repræsenterer de forskellige hjemmesider og virksomheder som rangerer på dette søgeord.
De organiske søgeresultater for hjemmesiden er her delt op i titler og beskrivelser. Disse skal så vidt muligt gerne være udfyldt, så de indeholder det, eller de, søgeord som man ønsker at rangere på. På den måde forstår Google bedre hvad det er siden handler om, og brugerne kan se, at dit resultat passer til det som de har søgt på. Derudover kan man med fordel udfylde titlen med argumenter for, hvorfor brugerne skal klikke på dit resultat, fremfor konkurrentens. Det er afgørende, at disse er udfyldt korrekt, for at brugerne kan se hvad siden handler om, og for at man får mest muligt ud af den plads man har tilgængelig i søgeresultaterne.
Linkbuilding
Links til din hjemmeside fra andre hjemmesider, er med til at forstærke din troværdighed overfor Google. Derudover er det også med til at gøre din hjemmeside mere relevant overfor Google. Man kan sammenligne det lidt med fundamentet i et hus – Uden det er det svært at bygge et hus.
I Googles øjne kan man sammenligne det med, at nogen synes godt om din side på Facebook. Det er med til at øge troværdigheden overfor andre, og på samme måde er links til din hjemmeside med til at øge din hjemmesides troværdighed overfor Google. Derfor rangerer Google også din hjemmeside højere i de organiske søgeresultater.
Så er der det relevansmæssige aspekt. Det skal forstås på den måde, at din side bliver mere relevant ift. den/de søgeord som du ønsker at rangere højt på. Det sker ved at få links fra sider, som handler om den branche som din virksomhed befinder sig i. Her kan vi igen tage fat i eksemplet med en mekaniker. Her ønsker man, at få links fra hjemmesider der handler om biler, og hvis man kan få links fra sider der specifikt handler om ens branche, så er det naturligvis en fordel. Jo flere links din hjemmeside får fra andre hjemmesider, som handler om noget relevant ift. din hjemmeside, jo bedre vil Google kunne forstå, hvad det er din hjemmeside handler om.
Duplikeret indhold
Det kan virke fristende bare at kopiere indhold fra en side til en anden, og rette lidt til i teksten, hvis de to sider minder meget om hinanden. Det kunne fx være to produkter, som minder meget om hinanden, fordi de måske er forskellige størrelser af samme model. Vil man dog gerne rangere de to sider med produkterne hver for sig, så er det en dårlig ting, at indholdet på de to sider er tæt på ens. Det skyldes, at Google godt kan genkende, at indholdet næsten er ens, og Google vil så vidt muligt gerne vise brugerne der søger unikt indhold. Det samme gælder kopieret indhold fra andre hjemmesider. Det kan her også være produktbeskrivelser som man har fået tilsendt fra producenten af produktet, og dette kan være det samme som befinder sig på producentens egen hjemmeside.
Google vil straffe ens placeringer, hvis den kan se, at indholdet du har på en landingsside, er meget lig det som befinder sig enten på din egen hjemmeside, eller på en anden virksomheds hjemmeside. Derfor er det vigtigt at undgå.
Disse er blot enkelte af de tiltag, som kan være med til at forbedre jeres placeringer, og i hvor høj grad man benytter de forskellige, afhænger af, hvor meget af dette i allerede har styr på, og om der rent faktisk er et problem med disse som skal udbedres.