Hvor starter SEO?
Din organiske placering i Google, og andre søgemaskiner, afgøres af et væld af faktorer, som har større eller mindre indflydelse på din placering. Disse kan fx være duplicate content, hjemmesidestruktur, linkbuilding, indhold og meget mere. Derfor kan det også virke lidt som en jungle, når man skal vurdere, hvor man skal starte. Dette afhænger i høj grad af, hvad udgangspunktet er. Typisk vil vi starte med at lave en SEO analyse af hjemmesiden, hvor vi vurderer hvilke søgeord vi bør starte med at arbejde med, hvilke on page og off page faktorer vi bør arbejde med, for at danne det bedste grundlag for, at vores SEO optimering kommer til at bære frugt. Er der fejl eller mangler på siden, som vi ikke selv kan udbedre, giver vores SEO specialister dig besked om, hvad der skal udbedres, og eventuelt hvordan. Derudover kan det være nødvendigt at foretage optimeringer på siden, som kan være med til at øge konverteringsraten, så i får mest muligt ud af jeres besøgende.
Herunder kan du læse nogle af de punkter, som er vigtige at arbejde med, når man arbejder med SEO:
Søgeordsanalyse
Hvis du har undersøgt SEO før, så har du nok hørt om at man laver en søgeordsanalyse som noget af det første, når man ønsker at gå i gang med at arbejde med SEO. Det gælder også lokal SEO i Vejle, hvor det er vigtigt, at man får den lokale del med. Her er der igen et spørgsmål om at få de rigtige, relevante besøgende ind på hjemmesiden. Tager vi eksemplet med en automekaniker igen, ville man aldrig arbejde efter søgeordet “automekaniker”, hvis ens fysiske placering udelukkende er i Vejle. Det vil ikke kun kræve mange ressourcer at få en god placering på det søgeord, men det vil også give en masse irrelevante besøgende, hvis man formår at komme op på side 1 på søgeordet.
Derfor er det altså vigtigt, at identificere de rigtige søgeord for netop din virksomhed. På den måde sørger du for, at der er størst sandsynlighed for, at dine besøgende konverterer, og at du beholder dine gode placeringer.
Links – Linkbuilding hjælper dine placeringer
For at Google tager din hjemmeside i betragtning til en placering i top 5 eller top 3, og dermed opnå resultater, er det nødvendigt at din side har en vis mængde autoritet og relevans. Hvordan skaber man så det?
Godt du spørger – Det er her linkbuilding kommer ind i billedet. Linkbuilding er når man “bygger” links fra andre hjemmesider, ind til din egen hjemmeside. Det er en vigtig del af SEO, og det er afgørende, at de links der tilgår din hjemmeside er relevante. Det er ikke et spørgsmål om kvantitet over kvalitet. Søgemaskinerne kigger på, hvad siden som linker til din hjemmeside handler om, og det er med til at informere dem om, hvad din hjemmeside handler om. Dermed er det også med til at fortælle Google og andre søgemaskiner, hvilke søgeord som din hjemmeside bør rangere på, ud fra hvad siden vurderes til at handle om.
Linkbuilding kan laves på flere måder – Man kan købe links hos andre hjemmesider, man kan lave det der hedder outreach linkbuilding, også kan man som en sidste mulighed få links til ens hjemmeside ved fx at oprette brugere på hjemmesider der tillader at man fx har links på ens profil, og på den måde linkes der til ens hjemmeside.
Indhold på hjemmesiden
Indhold er en hjørnesten i SEO. Det er vigtigt at have indhold på siden, som matcher det som brugerne spørger om. Disse tekster, som skal være på siden, skal naturligvis indeholde det søgeord du gerne vil rangere på, for at søgemaskinerne forstår, hvad det er den enkelte landingsside handler om. Derudover kan det også være en god idé, at skrive om emner/søgeord der omhandler relaterende emner. På den måde gør man det nemmere for søgemaskinerne, her især Google, at forstå hvad det er landingssiden handler om.
Det indhold som skrives, skal altså gerne være optimeret til SEO, men det er i sidste ende vigtigst at indholdet er skrevet til brugerne, så de kan få noget ud af teksten. Hvis du leverer et godt stykke indhold, som kan svare på alle brugernes spørgsmål, vil brugerne højst sandsynligt opholde sig på siden i længere tid, hvilket er positivt, fordi det også er med til at fortælle Google, at sidens indhold er relevant for brugerne, og derfor skal landingssiden have en bedre placering.