Nå din målgruppe med Content Marketing

Et af markedsføringsverdenens helt store buzzwords er Content Marketing. Om du har hørt om det eller ej, indhold der er rettet mod dine målgrupper er vigtigere end nogensinde og tillidsskabelse, hjælpsomhed og informativitet er nogle af de vigtigste elementer inden for denne disciplin.

Vi hjælper virksomheder med at blive stærkere til at dele deres budskab og kreere indhold på din hjemmeside, sociale medier og nyhedsbreve der er meget mere end fyld.

  • Ingen binding
  • Kompetente markedsføringsspecialister
  • Præcist indhold der passer til målgruppen
  • Fokus på kvalitet
  • Transparente processer
  • Fast og løbende dialog
Kom i kontakt med os
Få et uforpligtende prisestimat
1
2

Hvilken type forretning driver du?

Hvilken type forretning driver du?*

Sådan arbejder vi med Content Marketing

For at vi kan skabe indhold der afspejler jer og jeres virksomhed, er det vigtigt at vi lære jer, jeres branche og målgruppe at kende. Ved Content Marketing er det vigtigt at skabe en forbindelse mellem jer og jeres målgruppe, og det gør vi ved at lave indhold der er relevant for målgruppen – det kan være alt fra guides til blogindlæg og artikler, der forklarer om jeres produkter, branchen eller noget helt andet. Det er ikke nok at det bare er fyld-indhold. Jeres content skal være brugbart og en god kilde til information for jeres målgruppe – det handler om tillidsskabelse. 

Vi oplever at det for mange virksomheder er vigtigt at holde fast i den gode historie – og det kan vi blandt andet bruge til at skabe ærligt og informativt indhold, der inddrager jeres nuværende og potentielle kunder, og som det er muligt at interagere med.

Content marketing består af

  • Dialog og planlægning
  • En gennemtænkt og præcis strategi
  • Content til forskellige platforme der er relevante for målgruppen
  • Content der er brugbart, informativt og spændende

Hos Adtention forstår vi at det er vigtigt at holde fast i jeres virksomheds sjæl og visioner og samtidig kreere indhold til jeres hjemmeside, nyhedsbreve og platforme, der er brugbart, hjælpsomt og spændende.

Læs mere om hvordan vi laver SEO

Hvad kan vi tilbyde?

Indhold der er fokuseret på information og hjælpsomhed fungerer faktisk sammen med flere andre former for markedsføring og annoncering. Flere kanaler giver din målgruppe bedre mulighed for at finde dig, lige meget om de leder efter et specifikt produkt på din hjemmeside, mangler en guide til brug af et produkt eller leder efter information indenfor dit fagområde.

Hvornår ser jeg en effekt af Content Marketing?

Der er ikke mange former for markedsføring der giver dig resultater natten over – Content Marketing er heller ikke en af dem – men Rom blev heller ikke bygget på én dag. Det er en proces, der først og fremmest handler om at være afklaret med hvilket budskab man vil dele med din målgruppe og derfra finde metoder og emner hvorfra man vil nå dem.

Det kan være du vil have blogindlæg og guides på din hjemmeside, der hjælper dine kunder med at bruge dine produkter. Det kan for eksempel være en guide til hvordan man kan lave en halskæde af de perler du sælger på din hjemmeside, eller hvordan man bedst vasker sine hynder til havestolene. 

Hvornår du ser en effekt af Content Marketing kan variere meget. I den perfekte verden resulterer organisk indhold på din hjemmeside i mere trafik og flere kunder fra din ønskede målgruppe. 

Skab relationer og tillid

Content marketing er en ideel måde at skabe troværdighed og tillid hos din målgruppe og dine kunder. Fordi man anvender organisk indhold på sine egne platforme er det vigtigt at målgruppen selv kan finde en – og derfor skal indholdet være stærkt. 

Efter jeg startede hos Adtention med udelukkende SEO i midten af 2020, hjalp de mig med at tage min webshop til nye højder. Efter jeg oplevede en drastisk stigning i organisk trafik, valgte jeg også at prøve Google Ads og begge har givet gode resultater i omsætningen.”
Lukas Fagerholt Pedersen, Streetwearevolution.dk

Mikael – Head of Marketing

Head of marketing Mikael Søren

Ikke to virksomheder er ens..

… og derfor skal jeres indhold heller ikke være det. Søgemaskiner som Google er vilde med unikt indhold, og din målgruppe vil let kunne gennemskue hvis du ligner en konkurrent lidt for meget. Content Marketing er et bredt emne, og derfor er der også mange metoder at tage i brug. Om du er ny med denne form for markedsføring eller har prøvet det før, kan vi lave en løsning der passer perfekt til jeres virksomhed og skiller jer ud fra mængden, så i kan fange jeres målgruppes opmærksomhed. 

“Jeg har aldrig brugt Content Marketing”

Frygt ikke, hvis du endnu ikke er bekendt med Content Marketing – der er nemlig hjælp at hente. Vi er eksperter i at indfange essensen af din virksomhed, gøre den let spiselig og informativ og sende den videre til din målgruppe på dine foretrukne platforme. 

Indhold, eller content, tager mange former og er organisk. Det betyder at det oftest er owned media, altså indhold på en platform du selv ejer, for eksempel din hjemmeside. Ligesom tekster der er rettet mod søgemaskineoptimering, kan det blive brugt til placering på søgemaskiner som Google, og jo bedre en tekst er placeret, des lettere er det for dine kunder at få øje på dig.

Læs mere om SEO tidsforløbet

“Jeg har erfaring med Content Marketing”

Måske har du allerede noget indhold på din side der skal tiltrække dine kunder, og måske har du været i gang med at sætte dig ind i hvad Content Marketing er – det er helt perfekt! Så er du allerede bekendt med hvilke emner og temaer dine kunder kan lide, og muligvis også hvad der vil være brugbart at arbejde med i fremtiden. Det kan være du har nogle guides på din hjemmeside, eller måske har du et ugentlig nyhedsbrev eller en aktiv platform på sociale medier, hvor du kan dele din virksomhed med din målgruppe. 

Elementer som disse giver et godt grundlag for at arbejde videre, for eksempel med en content plan, der klart og tydeligt beskriver formål og metoder som skal anvendes i virksomheden, for at kommunikation og indhold der deles med målgruppen bliver ensartet og har samme tone-of-voice.

Skal vi give et bud på content marketing?

Vil du have vores markedsføringsspecialister til at varetage dit indhold? 

Det er 100% uforpligtende, og vi er altid klar på en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med dit projekt.

Kontakt os Beregn din pris
Indholdsfortegnelse

Hvad er content marketing?

Content Marketing er en af de discipliner inden for markedsføring der kan være lidt uhåndgribelig, fordi den er så bred. Men den vigtigste ting du husker på, er at det handler om at lave indhold af en høj kvalitet som dine kunder og målgruppe rent faktisk kan bruge noget. I modsætning til andre markedsføringsformer handler Content Marketing ikke om at lave en salgstale og “pushe” din virksomhed eller produkter. Til gengæld skal du fokusere på at skabe en relation med dine kunder, gennem discipliner som storytelling og ved at tage forskellige former for kreativt indhold i brug – for eksempel guides, inddragende nyhedsbreve og meget andet. 

Content marketing skal både hjælpe og tiltrække

Content Marketing er tillidsskabende – derfor nytter det ikke noget at man forsøger at sælge, sælge, sælge gennem alt sit indhold på ens hjemmeside eller andre platforme. Der skal skabes et behov for information, der får dine nuværende og mulige kunder til at komme til dig. Dette gøres ved at lave indhold der er relevant og hjælpsomt, og samtidig gøre det synligt for målgruppen. 

Hvordan laver man content marketing?

Man kan gå til Content Marketing på flere forskellige måder. En god løsning vil være at kombinere flere af nedenstående platforme, for lettere at kunne nå din målgruppe, men man behøver ikke bruge alle. Det kan også være man afprøver et par platforme ad gangen, for at se hvor man opnår den største effekt – men husk at det kan tage tid (og tålmodighed) at mærke effekten første gang. 

En af de mest simple måder at tilgå Content Marketing på, er at anvende de platforme du allerede har. Måske har du en blog på din hjemmeside som har været i bero i nogle måneder, eller måske har du et nyhedsbrev hvor du ugentligt sender gode tilbud ud. Disse er gode steder at starte, og herfra er det lettere at bevæge sig ud på uberørte platforme – måske Instagram er et hit hos din målgruppe? 

Blogindlæg og artikler

Blogindlæg og artikler er gode måder at skabe organisk content på. Rammerne her er nemlig informative, og så er det lettere at komme ud med hjælpsomt indhold til din målgruppe. Blogindlæg kan både være meget personlige, og skabe en relation til din målgruppe gennem storytelling, men det kan også være meget informative artikler. Fortællinger om hverdagen i virksomheden, historien bag og andre personlige blogindlæg kan være gode til relationsskabelse, men husk også at der skal være en hjælpsom og informativ vinkel, der gør indholdet værdifuldt for målgruppen. 

Guides

Guides er en anden god måde at lave informativt content, der er særdeles brugbart for din målgruppe, især de der leder efter et produkt eller er i gang med at researche hvilket produkt der er det rigtige for dem. Hvis du kan skabe troværdighed gennem guides, vil din hjemmeside også være et sted der er trygt og hjælpsomt at købe produkterne hos – ærlig vejledning og rådgivning giver helt klart pote her!

Guides kan laves i forskellige formater. Det kan både være en rangering eller en guide til hvilken produkt der passer til hvilken kunde og flere andre. Desuden spænder guides vidt når det kommer til platforme. På sociale medier kan mindre guides, for eksempel en sammenligning mellem to produkter, være nyttigt, på din hjemmeside kan du have længere, komparative guides og i dit nyhedsbrev kan en ny guide et par gange i måneden sikrer at din målgruppe altid har din virksomhed i baghovedet. 

Sociale medier

Man kan ikke komme udenom at sociale medier er et stærkt værktøj til at skabe opmærksomhed, men forbrugere er kritiske og kan efterhånden let se igennem diverse “push”-strategier når det kommer til salg af produkter. Derfor giver det mening at skabe et univers, hvor din målgruppe kender din virksomhed og ser dem som et troværdigt sted for information om dine produkter. 

Dette kan både gøres på Facebook og Instagram, men også mere nichespecifikke platforme som Snapchat, LinkedIn eller TikTok. Om det er opslag der fortæller om et nyt produkt og hvordan man bruger det, korte videoer eller noget helt tredje – der er ingen grænse for hvor langt eller kort indholdet skal være, så længe det er brugbart for din målgruppe. 

Nyhedsbreve

Nyhedsbreve er en svær disciplin – det er nemlig vigtigt at du er fokuseret på, at det du sender til dine kunder er nyttigt og brugbart, ellers ryger nyhedsbrevet i papirkurven før det er åbnet. Modtagere af nyhedsbreve er oftest tidligere kunder eller medlemmer af målgruppen der er aktivt interesseret i din virksomhed. Derfor handler det om at fastholde deres opmærksomhed og interesse, frem for at tiltrække dem. Dette kan gøres ved at komme med nyttige guides til hvordan de kan bruge deres produkter, 

Podcasts

Podcasts er et forholdsvist nyt format, der giver din målgruppe mulighed for at ‘nørde’ deres interesser, for eksempel inden for din virksomhed – det kan være alt fra tech og gaming til madlavning, kreativitet og mange andre hobbies og interesser. 

I forhold til Content Marketing kræver podcasting typisk mere planlægning – man skal både sørge for at nyt indhold i form af afsnit kommer ud jævnligt, at indholdet er relevant og spændende og at målgruppen ved hvor de finder jer. Der er også typisk større udgifter i forbindelse med podcasting, blandt andet fordi det kræver godt udstyr og viden om hvordan man klipper og udgiver afsnittene. 

Hvordan kan content marketing hjælpe din virksomhed?

Har du du svært ved at skabe en rød tråd i indhold på din hjemmeside, eller synes du det er svært at tiltrække nye og forhenværende kunder? Så er der god mulighed for at en effektiv Content Marketing strategi kan hjælpe med at skabe et stærkere billede af din virksomhed. Der er også mange andre ting, som en stærkt Content Marketing strategi kan være med til at forbedre: 

  • Dine kunder kommer tilbage – stærkt brand awareness skaber troværdige kunder
  • Det kan skabe et større brugerengagement – blandt andet på sociale medier. Dette styrker også interaktionspotentialet. 
  • Bedre rangering på søgemaskiner som Google – især hvis du øger fokus på SEO sammen med din Content Marketing strategi
  • Et bedre kendskab til din virksomhed giver en stærkere position på markedet. 
  • Mere brugbart og engagerende content giver længere besøg på din hjemmeside. 

Hvad gør Content Marketing svært?

En af de dele af Content Marketing der kan være svært at at skabe en rød tråd – en tone-of-voice – på tværs af platforme. Man skal være konsekvent og strategisk når det kommer til planlægning af indhold. 

Desuden kan Content Marketing slå fejl, hvis i ikke kender jeres målgruppe eller målgrupper – det kan for eksempel være at den ikke er specificeret nok, så den er for bred, eller måske så lille at den ikke er stor nok til at opnå en tilstrækkelig mængde trafik på jeres platforme. 

Vil i anvende jer af Content Marketing er det altså en god idé at have en strategi der giver mening og som sætter faste rammer for indholdet på jeres platforme