Hvad er content marketing?
Content Marketing er en af de discipliner inden for markedsføring der kan være lidt uhåndgribelig, fordi den er så bred. Men den vigtigste ting du husker på, er at det handler om at lave indhold af en høj kvalitet som dine kunder og målgruppe rent faktisk kan bruge noget. I modsætning til andre markedsføringsformer handler Content Marketing ikke om at lave en salgstale og “pushe” din virksomhed eller produkter. Til gengæld skal du fokusere på at skabe en relation med dine kunder, gennem discipliner som storytelling og ved at tage forskellige former for kreativt indhold i brug – for eksempel guides, inddragende nyhedsbreve og meget andet.
Content marketing skal både hjælpe og tiltrække
Content Marketing er tillidsskabende – derfor nytter det ikke noget at man forsøger at sælge, sælge, sælge gennem alt sit indhold på ens hjemmeside eller andre platforme. Der skal skabes et behov for information, der får dine nuværende og mulige kunder til at komme til dig. Dette gøres ved at lave indhold der er relevant og hjælpsomt, og samtidig gøre det synligt for målgruppen.
Hvordan laver man content marketing?
Man kan gå til Content Marketing på flere forskellige måder. En god løsning vil være at kombinere flere af nedenstående platforme, for lettere at kunne nå din målgruppe, men man behøver ikke bruge alle. Det kan også være man afprøver et par platforme ad gangen, for at se hvor man opnår den største effekt – men husk at det kan tage tid (og tålmodighed) at mærke effekten første gang.
En af de mest simple måder at tilgå Content Marketing på, er at anvende de platforme du allerede har. Måske har du en blog på din hjemmeside som har været i bero i nogle måneder, eller måske har du et nyhedsbrev hvor du ugentligt sender gode tilbud ud. Disse er gode steder at starte, og herfra er det lettere at bevæge sig ud på uberørte platforme – måske Instagram er et hit hos din målgruppe?
Blogindlæg og artikler
Blogindlæg og artikler er gode måder at skabe organisk content på. Rammerne her er nemlig informative, og så er det lettere at komme ud med hjælpsomt indhold til din målgruppe. Blogindlæg kan både være meget personlige, og skabe en relation til din målgruppe gennem storytelling, men det kan også være meget informative artikler. Fortællinger om hverdagen i virksomheden, historien bag og andre personlige blogindlæg kan være gode til relationsskabelse, men husk også at der skal være en hjælpsom og informativ vinkel, der gør indholdet værdifuldt for målgruppen.
Guides
Guides er en anden god måde at lave informativt content, der er særdeles brugbart for din målgruppe, især de der leder efter et produkt eller er i gang med at researche hvilket produkt der er det rigtige for dem. Hvis du kan skabe troværdighed gennem guides, vil din hjemmeside også være et sted der er trygt og hjælpsomt at købe produkterne hos – ærlig vejledning og rådgivning giver helt klart pote her!
Guides kan laves i forskellige formater. Det kan både være en rangering eller en guide til hvilken produkt der passer til hvilken kunde og flere andre. Desuden spænder guides vidt når det kommer til platforme. På sociale medier kan mindre guides, for eksempel en sammenligning mellem to produkter, være nyttigt, på din hjemmeside kan du have længere, komparative guides og i dit nyhedsbrev kan en ny guide et par gange i måneden sikrer at din målgruppe altid har din virksomhed i baghovedet.
Sociale medier
Man kan ikke komme udenom at sociale medier er et stærkt værktøj til at skabe opmærksomhed, men forbrugere er kritiske og kan efterhånden let se igennem diverse “push”-strategier når det kommer til salg af produkter. Derfor giver det mening at skabe et univers, hvor din målgruppe kender din virksomhed og ser dem som et troværdigt sted for information om dine produkter.
Dette kan både gøres på Facebook og Instagram, men også mere nichespecifikke platforme som Snapchat, LinkedIn eller TikTok. Om det er opslag der fortæller om et nyt produkt og hvordan man bruger det, korte videoer eller noget helt tredje – der er ingen grænse for hvor langt eller kort indholdet skal være, så længe det er brugbart for din målgruppe.
Nyhedsbreve
Nyhedsbreve er en svær disciplin – det er nemlig vigtigt at du er fokuseret på, at det du sender til dine kunder er nyttigt og brugbart, ellers ryger nyhedsbrevet i papirkurven før det er åbnet. Modtagere af nyhedsbreve er oftest tidligere kunder eller medlemmer af målgruppen der er aktivt interesseret i din virksomhed. Derfor handler det om at fastholde deres opmærksomhed og interesse, frem for at tiltrække dem. Dette kan gøres ved at komme med nyttige guides til hvordan de kan bruge deres produkter,
Podcasts
Podcasts er et forholdsvist nyt format, der giver din målgruppe mulighed for at ‘nørde’ deres interesser, for eksempel inden for din virksomhed – det kan være alt fra tech og gaming til madlavning, kreativitet og mange andre hobbies og interesser.
I forhold til Content Marketing kræver podcasting typisk mere planlægning – man skal både sørge for at nyt indhold i form af afsnit kommer ud jævnligt, at indholdet er relevant og spændende og at målgruppen ved hvor de finder jer. Der er også typisk større udgifter i forbindelse med podcasting, blandt andet fordi det kræver godt udstyr og viden om hvordan man klipper og udgiver afsnittene.
Hvordan kan content marketing hjælpe din virksomhed?
Har du du svært ved at skabe en rød tråd i indhold på din hjemmeside, eller synes du det er svært at tiltrække nye og forhenværende kunder? Så er der god mulighed for at en effektiv Content Marketing strategi kan hjælpe med at skabe et stærkere billede af din virksomhed. Der er også mange andre ting, som en stærkt Content Marketing strategi kan være med til at forbedre:
- Dine kunder kommer tilbage – stærkt brand awareness skaber troværdige kunder
- Det kan skabe et større brugerengagement – blandt andet på sociale medier. Dette styrker også interaktionspotentialet.
- Bedre rangering på søgemaskiner som Google – især hvis du øger fokus på SEO sammen med din Content Marketing strategi
- Et bedre kendskab til din virksomhed giver en stærkere position på markedet.
- Mere brugbart og engagerende content giver længere besøg på din hjemmeside.
Hvad gør Content Marketing svært?
En af de dele af Content Marketing der kan være svært at at skabe en rød tråd – en tone-of-voice – på tværs af platforme. Man skal være konsekvent og strategisk når det kommer til planlægning af indhold.
Desuden kan Content Marketing slå fejl, hvis i ikke kender jeres målgruppe eller målgrupper – det kan for eksempel være at den ikke er specificeret nok, så den er for bred, eller måske så lille at den ikke er stor nok til at opnå en tilstrækkelig mængde trafik på jeres platforme.
Vil i anvende jer af Content Marketing er det altså en god idé at have en strategi der giver mening og som sætter faste rammer for indholdet på jeres platforme