Hvad er søgemaskineoptimering?
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, og er en markedsførings disciplin på søgemaskiner (primært Google) hvoraf du optimere din hjemmeside efter søgemaskinernes retningslinjer, og herefter placeres din hjemmeside højere i søgeresultatet på fx Google, på et ønsket søgeord. Der er altså nogle kriterier der skal overholdes hvis man ønsker at rangere højt i Google på de relevante søgeord som ens potentielle brugere søger efter. Dette kan være alt fra hvor hurtigt siden loader, hvordan indholdet er struktureret, eller om vi overhovedet er synlige nok i søgeresultatet, til at få de potentielle kunder til at klikke ind på lige netop vores hjemmeside.
I bund og grund handler SEO overordnet om at gøre din hjemmeside relevant i forhold til den specifikke søgninger som brugerne har søgt efter.
Og dette giver jo også meget god mening…
For hvis brugerne kan lide dit indhold når de søger efter noget på Google, så må det jo også være relevant for den pågældende søgning de har lavet, dette giver Google relevant data, hvorefter de måler på over 200 forskellige faktorer og herefter vurdere hvilken placering, lige netop din hjemmeside skal have på et specifikt søgeord.
Udover SEO findes der et hav af online markedsføringskanaler og discipliner men forskellen på dem og SEO, er at søgemaskineoptimering er “gratis” i den forstand at det faktisk kun koster din egen tid, alt efter hvor dygtigt du er til at optimere på siden for brugerne.
Dette betyder altså at du kan nå “gratis” ud til din potentielle kunder uden et annoncebudget som man fx har på betalte kanaler som Google Ads og Sociale medier. Der er selvfølgelig betalte metoder hvorpå man kan forbedre sine placeringer, om det er i content marketing, generelt indhold, eller købte links som vil vi komme meget mere på denne side.
Hvorfor er SEO effektivt!
SEO er ikke for alle, og SEO behøver ikke være en del af alle markedsføring strategier, men gøres det korrekt vil det have stor effekt på bundlinjen. Ikke bare 1 til 1 i forhold til hvad din organiske omsætning måler sig på i Google analytics, men dine overordnede markedsføringskanaler vil performe bedre. SEO er altså ikke bare meta informationer og indhold, men også optimering af brugeroplevelsen, forbedre du brugeroplevelsen får du også bedre placeringer og gratis konverterende trafik.
Herunder ser du top 5 fordele ved SEO
Mere trafik
Google fokusere mere og mere på deres betale annoncering Google Ads, igennem årene har Google Ads også fået mere plads i søgeresultatet, dette betyder dog ikke at SEO stadigvæk ikke er effektivt.
Med topplaceringer på Google får du både en masse visninger i søgeresultatet men det er også en troværdighed overfor brugerne at du altså ligger øverst i Google, hvilket også gør at du får mere trafik til siden. Jeg vil våve at påstå at alle kan skabe trafik til deres hjemmeside med SEO, men hvad er trafik uden konvertering.
Derfor er det vigtigt at det er den rette trafik man får ind, og at man har sit bagland i orden på hjemmesiden.
Mere trafik er ikke en SEO success i sig selv, vi skal altså tænke hele brugerrejsen ind fra start til slut så vi ender med at få noget retur for vores hårde arbejde, hvilket giver mig anledning til at gå videre til næste punkt.
Højere ROI (Return on investment)
Hvis vi sammenligner SEO med de betalte kanaler som Google Ads og Paid social annoncering, så ser vi flere og flere virksomheder som begynder at annoncere på de betalte kanaler, dette betyder også at konkurrencen bliver større og priserne bliver dyrer. I snit skal du regne med at betale 15% mere hvert år i annoncering for at få samme resultat, og forskellen på SEO og betalt annoncering er altså at du bliver nødt til at skrue op for dit budget for at få mere omsætning.
SEO derimod hvis gøres korrekt kan skaleres så længe der er relevante besøgende indenfor din niche, og relaterede søgeord, med samme mængde arbejde. Det går også hurtigere med at skalere din SEO nu længere du er med din optimering, da din side bliver stærkere efter de erfaringer, data og links der er tilknyttet din side, som dit nye indhold får et boost af løbende.
Kosteffektivt
SEO er branding og trafik, men du kan faktisk dele søgningerne op i søgeresultatet i 4 kategorier, hvilket vi vil komme meget mere i dybden med senere på siden under bruger intentioner. Men for at gøre det kort og godt, så kan du udover skabe branding og trafik målrette din strategi mod brugere der rent faktisk er mere tilbøjelige til at lave en konvertering da de netop har søgt efter et specifikt søgeord.
Dette betyder at rangere du på et søgeord med køb orienterede søgning tilknyttet som:
- Køb
- Tilbud
- Bedste
- Billige/billig
- Til salg
- Nedsat
Så vil dine kunder også være længere nede i konverterings tragten, og ergo skabe mere værdi her og nu for din virksomhed. Dette betyder dog ikke at du udelukkende skal fokusere på købs relaterede søgninger, da SEO også egner sig godt til at skabe overordnet trafik som ikke har valgt om de vil købe endnu, og her kan man jo fx gøre sig brug af de betalte medier for at gen eksponere brugerne så vi følger dem helt til dørs, til de tager kontakt eller gennemfører en ordre.
Bedre brugeroplevelse
Når du optimere på hjemmesiden efter Googles retningslinjer, så er det vigtigt at du holder dig inde for rammerne, men samme tid husker at tænke brugerne først, så skal Google nok selv rette ind da der er andre målbare data, de vurdere din placering ud fra. Dette betyder at når du optimere på siden via SEO, så skal du altså have brugeroplevelsen med. SEO og UX (user experience) går hånd i hånd, og uden hinanden bliver resultatet aldrig helt godt. Men når du optimere på din side, så optimere du ikke bare for de organiske besøgende, men også de betalte.
Dette betyder at du overordnet forbedre dit flow i forhold til din omsætning og konverteringsrate.
Så hvis dine betalte annoncer skabte 50.000 før så ved at forbedre din konverteringsrate med fx 10% som eksempel, så laver dine betalte annoncer nu 55.000 med samme annonce budget – Gang det med 12 måneder og du har tjent 60.000 altså over en måneds mere omsætning på forbedring af dit website, uden at bruge flere penge (vel og mærket hvis du selv kan optimere)
Branding
Ikke nok med at SEO er effektiv til at skabe trafik, så er der også noget troværdigt over at ligge i toppen af det organiske søgeresultat, da det er brugerne + Google der har valgt at du skal ligge der, hvilket også given en indikation overfor andre brugere at jeres side altså må være tip top! Når i ligger i topper på jeres søgeord om de er store eller små, så associere brugerne altså jeres virksomhed med deres søgning.
Eksempel:
Ligger jeg nummer 1 på søgeordet kjoler, så er det altså Lisbeth’s kjole butik jeg skal købe ved (fiktiv forretning), fordi at hun også lagde der sidste måned da jeg søgte efter en kjole, og jeg var altså tilfreds sidste gang jeg købte derfra. Prøv at tænk på noget generelt du ville søge efter på Google som du har købt, det kunne være tøj, værktøj, dele til bilen. Det søgeord du tænker på, der kan du sikkert allerede nævne hvem du ville vælge inden du laver søgningen, dette skyldes at det brand/hjemmeside du associere med din søgning, højst sandsynligt ligger i top 4 på det søgeord du tænker på.
Hvordan kommer jeg igang med søgemaskineoptimering?
Der er rigtig mange faktorer der spiller ind når man skal optimere sin hjemmeside i forhold til SEO, og for mange kan det godt virke uoverskueligt og som tryllekunst det de garvede SEO mennesker sidder og arbejder med.
Men..
Det er faktisk slet ikke så svært! Jo vist der er nogle opgaver der mere tidskrævende end andre, og der er nogle opgaver der kræver andet viden i form af kodning, men meget af dette kan gøres med basisviden, hvilket vi giver dig i dette indhold.
Det er vigtigt at forstå inden man går igang med sit SEO eventyr at SEO er en lang proces og stopper i teorien aldrig, der vil altid være noget man kan optimere på, og dette er faktisk fordi at SEO er et uendeligt kapløb med både Googles algoritme opdateringer, men også dine konkurrenter som måske også laver søgemaskineoptimering.
Laver de altså en større ændring som rykker deres placeringer over dig på Google, så har du måske også behov for at lave en større ændring for at komme over dem igen.
Det kunne være de lavede om på deres hjemmeside design, så det blev meget mere brugervenligt så brugerne havde lettere ved at købe det de skulle købe?, det kunne også være noget så simpelt som at konkurrenten laver en kontrakt formular så de kan få fat på ham, men du har ingen kontakt formular.
Det mindset jeg prøver at få dig ind i er at SEO er en process der tager meget tid, og derfor er det også vigtigt inden man overhovedet starter at man sætter sig en klar strategi for hvad man ønsker at få ud af sin SEO, ellers vil man bruge utroligt meget tid på et meget tyndt resultat i sidste ende.
Dette er også en af grundene til at mange outsourcer deres søgemaskineoptimeringer til bureauer, da det er meget tidskrævende, men har man modet på at optimere selv så hjælper dette indhold dig videre i processen.
SEO Strategi
Før vi kan begynde med at optimere vores hjemmeside til brugerne og til søgemaskinerne, så bliver vi nødt til at sætte et mål for hvad vi ønsker af udbytte, på alt den tid vi skal til at lægge i SEO.
En fordel her kan være at undersøge markedet både i forhold til søgeord, men også hvad jeres konkurrenter gør, altså dem der ligger i top 3 på Google. Dette giver jer hurtigt et overblik over ændringer som, prisstruktur, kvalitet, hvad der forventes af en god brugeroplevelse.
Grunden til at det er vigtigt at kigge på sine “Google konkurrenter” er at det er Google og brugerne der har bestemt at de ligger i toppen, så kan du allerede se nu at din hjemmeside har behov for at blive shinet op, både designmæssigt, men også brugervenligt mæssigt.
Det kan fx være du sælger tekstil produkter, men du har ikke en webshop? så ville jeg løse dette først, før jeg gik i gang med SEO, da du ellers bare ville jagte din egen hale og aldrig kommet op på købs relaterede søgeord, da brugernes forventning er at de kan købe nemt og hurtigt, direkte på din hjemmeside.
Har du altså ikke et godt fundament at bygge din søgemaskineoptimering ovenpå, så falder stenene af bygningen efterhånden som du bygger flere og flere mursten på.
Et andet eksempel kunne være at du sælger et kendt brand af et produkt, men du har kun 3-4 vare i dit udvalg. Går du på Google og laver en søgning på dette brand/produkt og dem der ligger i top 3-4 har væsentlig flere produkter end dig som 15-20-100 produkter, så lige meget hvor mange SEO du laver, så kommer du ikke op på det konkurrenceprægede søgeord, da søge intentionen fra brugerne indikere at de vil se et større udvalg, da dem der ligger i toppen har flere produkter.
Dette betyder dog ikke, du ikke kan fokusere på SEO, du kan bare ikke konkurrerer på det store søgeord som brand + produkt (nike sko) men du kan konkurrerer på produktnavnet da man kun vil se et enkelt produkt og ikke et stort udvalg som fx (nike lab sko størrelse 42). Der er både lavere konkurrence på dette søgeord, men der er også større chance for at brugerne køber dit produkt da det både er mere specifikt og brugerne er længere i købs tragten.
Dataindsamling
1. Ny webshop
Denne metode er næste step i enhver SEO strategi, og den går lidt hånd i hånd med selve strategien, for nu skriver du ned hvilke tiltag du finder på konkurrenternes side, og prøver at gøre dig nogle overvejelser over hvordan brugerne navigere på siden, du kan spørge nogle bekendte, og få dem ind på konkurrenternes side, kigge dem over skulderen og få dem til at gennemgå et produkt køb, hvert fald ligge noget i kurven.
Dette giver dig nogle bruger indsigter i og med de aldrig har været på siden. Herefter spørger du dem ind til om der var noget de syntes var nemt eller besværligt.
Når de har kørt dette flow igennem, så får du dem til at gøre det samme på din egen side, og herefter få samme svar, om der var noget der var nemt og hvad var svært.
Det denne data giver dig er at du nu ved hvilke tiltag du skal gøre for at forbedre brugeroplevelsen på din hjemmeside så den er købeklar, eller kontakt klar.
2. Etablerede webshop med data
En etableret webshop har en lille fordel, de har nemlig allerede en masse data tilgængelig i forholdsvis Googles egne værktøjer som Google search console og Google Analytics. Google analytics er et dataopbevaring/analyseværktøj som du kan bruge til at se frafald, landingssider de besøgende kommer ind på ved første point, og hvor de falder fra igen.
Dette giver dig også hurtigt en indikation på hvilke landingssider du skal forbedre først, oftest kan man bare ved at forbedre disse sider opnå væsentlig større konverteringsrate, så altså uden flere penge til annoncering, genere du mere omsætning ved optimering af siden.
Google search console derimod, viser dig de relevante søgninger din hjemmeside bliver fundet på i forvejen, og hvilke landingssider disse er tilknyttet. Du vil også kunne sortere dine søgeord efter placering samt hvilken CTR (click through rate) dine søgeord har, og herefter optimere de søgeord der har en høj placering men lav CTR, dette ville også kunne genere dig væsentlig flere besøgende og sågar salg hvis din side er konverterings klar.