Hvad er et webbureau?
Et webbureau er et bureau, der yder fuld service indenfor design, programmering og har forretningsforståelse i, hvordan du driver en virksomhed online. Samtidig kan et webbureau sætte sig i dit sted, og guide dig til de rigtige løsninger.
Den største rolle for et webbureau er at forstå dine behov og ønsker, og omsætte dem til digitale løsninger, som giver din virksomhed værdi enten igennem salg, leads, eller branding.
Der findes mange forskellige programmeringssprog, og hertil er webbureauer specialiseret i de sprog, som bliver brugt indenfor WWW(world wide web) og som understøttes af browsere.
Et webbureau kan oftest levere alt fra hjemmesider til webshops, samt system udvikling, hvis du har brug for et administrativ system. Systemer behøves ikke længere at blive udviklet som programmer du skal hente og installere. Brugerfladen er nemmere tilgængelig igennem en browser, hvilket også gør at et system er bedre stillet igennem et webbureau.
Der er også mange bureauer, der understøtter online marketing som Google annoncering (Google adwords), sociale medier, TikTok, Snapchat, Instagram, Facebook annoncering ol.
Gør det noget hvor mit webbureau er placeret?
I nutidens verden, med Skype, Google Hangout, Zoom, Microsoft teams, har det ingen betydning, hvor ens webbureau er placeret. Der kan sagtens være 100 km mellem parterne, og stadig blive leveret et vellykket webprojekt. Det er vigtigt, hvis du vælger et webbureau langt væk fra din lokation at de har styr på deres proces. Uden en udførlig proces, vil samarbejdet kun blive besværliggjort og bestemt, hvis der er afstand imellem parterne.
Webbureau København eller Kolding?
Som nævnt tidligere har lokaliteten ikke en stor betydning, så længe det bureau du vælger har en udførlig proces for at sikre et vellykket projekt. Det vil sige om du er bosat i København eller Århus kan vi godt hjælpe dig, trods vi er placeret i Kolding. Vi hjælper mange lokale virksomheder over hele Danmark, med at udvikle indhold og skabe den helt rigtige løsning.
Hvis du vælger et webbureau i København vil du også opleve at prisen oftest er højere, kontra hvis du vælger et Jysk bureau. Oftest er de københavnske priser 40-50% højere end hvad de er i Jylland, på trods af produktet er det samme.
Det kan derfor give god mening at få et bud fra et bureau i København og samtidig også fra Jylland. Her vil du kunne sammenligne referencer, priser og den tryghed du får dannet i opstartsmødet.
Er der forskel på et markedsføringsbureau og webbureau?
Forskellen mellem et webbureau og online marketing bureau, et webbureau som nævnt tidligere arbejder med design, programmering/udvikling og digitale løsninger. Et markedsføringsbureau arbejder primært med online markedsføring indenfor de digitale medier, eksempelvis SEO, Google Ads, og Facebook annoncering ol.
Der er mange bureauer, som har begge services(programmering og markedsføring) i samme virksomhed ligesom eksempelvis Adtention. Årsagen er simpel, synergien giver nemlig en kæmpe gevinst til dig som kunde.
Ved at have begge afdelinger gør det at den hjemmeside du får bygget er forberedt til at håndtere din online markedsføring i forvejen, og at udviklingsafdelingen ved, hvordan de skal tilpasse hjemmesiden til SEO. Samtidig gør det også, at kommunikationen internt i virksomheden, gør det nemmere for dig som kunde, at du har en partner du skal gå til. Til sidst og ikke mindst, hvis der bliver fundet fejl på din hjemmeside under markedsføringen vil det være muligt at løse det med det samme.
Webbureau eller freelancer?
Der kan være både fordele og ulemper ved at vælge et bureau kontra en freelancer. Ved webbureauer får man en utrolig bred viden, eftersom man ikke kun er tilknyttet 1 person, men et helt team som man kan trække viden fra og hjælpe med at understøtte den løsning du ønsker. Ydermere har man også redundans sikring i form af sygdom, hvor et webbureau har en agilitet med at kunne ombooke og få andre udviklere til at overtage hele processen. Et webbureau har oftest også designere siddende internt, hvorimod en freelancer skal ud og benytte en fra sit netværk, hvor der kan ske en kommunikationsbrist.
Hvis vi derimod kigger fra den anden side, vil en freelancer oftest koste mindre penge end et bureau. Mange freelancere har valgt det erhverv fordi de elsker selv at styre deres tider, hvilket også vil sige de er mere agile kontra et webbureau som har åbent fra kl. 8.00 – 16.00. Samtidig er den person, der har solgt dig opgaven, den samme som udføre, hvilket kan give tryghed.
Konklusion på ovenstående er at en freelancer er rigtig god til enkelte stående specialist opgaver, hvorimod hvis du har en større løsning du vil have med fokus på helheden både hjemmeside, webshops, Google annoncering, SEO, så webbureauer en god mulighed.
Er der forskel på webbureauer?
Der er stor forskel på de webbureauer, der findes i Danmark fra betalingsbetingelser/pris til faglighed og rådgivning. Som nævnt tidligere har branchen desværre et dårligt ry, eftersom mange webbureauer har snydt kunder igennem tiden med uopsigelige kontrakter og helt urealistiske betingelser. Derfor er det vigtigt at vælge et webbureau med omhu, og sikre at bureauets intentioner er at levere den bedste løsning.
Kontra mange andre webbureauer har vi ved Adtention valgt at gå den transparente vej ved at sige vi ingen binding har, du ejer systemet, og alt budget relaterede skal godkendes inden påbegyndelse af udviklingen. Det sikre at vi altid skal levere en høj standard for at bibeholde dig som kunde, fordi du reelt blot kan skifte til et andet webbureau.
Det sidste punkt man skal være meget opmærksom på er, at pris og kvalitet hænger oftest sammen indenfor udvikling af hjemmesider. Vi er en service virksomhed, der anvender timer for at lave løsningen, hvilket også vil sige at hvis prisen er 5.000 kr. for en hjemmeside, så er der reelt kun 10 timer til at holde kunde dialog, rettelser og opsætte en hel hjemmeside, hvis man antager at der bliver taget 500 kr. i timen. Ved sådan en løsning vil der oftest være en hage forbundet med prisen iht. at man blive bundet til løsningen i x antal år eller produktet, der bliver leveret, ikke har en høj kvalitet. Så vi kan altid anbefale dig at afholde dig fra webbureauer, der binder dig i en given periode for at have en hjemmeside, eftersom web hosting af en almindelig hjemmeside koster 500-1.000 kr. om året. Hvis hjemmesiden er opsat ordenligt vil den også kunne drives i et par år uden brug for hjælp af et webbureau, hvis ikke der skal foretages videreudvikling.
Hvad afgør et webbureaus pris?
Det er ingen hemmelighed at et webbureau tager penge for deres løsninger, men prisen bliver oftest dannet på baggrund af bureauets lokation, faglighed på de specialister du skal bruge, og hvor meget tid det enkelte webbureau mener der skal bruges.
Tager man et webbureau i København vil prisen automatisk være højere end i Jylland. Men en ting er timeprisen, den næste er hvad det enkelte bureau estimere på opgaven. Den primære faktor er, hvor meget tid der estimeres til det enkelte projekt. Hvis flere bureauer byder ind på opgaven og der er 100 timers forskel i opgaven, vil prisen under alle omstændigheder variere markant på trods af timeprisen.
Her er det vigtigt for dig som kunde at tænke over estimatet, hvis et webbureau byder 30 timer på en fuld funktionel webshop med design, så vil det højst sandsynlig gå i vasken enten på deadline eller selve projektet. Årsagen er simpel, et projekt vil eksempelvis se således ud:
- Design: 5 timer
- Udvikle indhold: 20 timer
- Kunde dialog: 4 timer
- Lancering 1 time
Hvis du har bare lidt rettelser til enten designet, til hjemmesiden, eller har brug for ekstra assistance til at anvende systemet vil tidsplanen skride, og bureauet du har valgt vil begynde at underlevere, fordi det bliver en underskudsforretning.