Eksempler fra den virkelige verden
Der er mange virksomheder der gør brug af omnichannel strategier i den virkelige verden. Nedenfor finder du både eksempler på danske og udenlandske virksomheder, der benytter flere kanaler til at afspejle virksomhedens identitet.
RyanAir
RyanAir er en virksomhed der tidligere har været under meget kritik, men en del af dette har de fået skubbet på afstand, ved at henvende sig til unge, rejselystne på platforme som TikTok. Ikke alle RyanAirs kanaler er fuldstændig ensartede, men de tilpasser deres kommunikation til den platform de er på.
I foråret og sommeren 2021 er de gået viralt på videoplatformen TikTok, hvor de med 1 million følgere (august, 2021) kalder sig selv for “No. 1 Airline TikTok Account”. Her guider de platformens brugere til deres hjemmeside ved at reklamere med billige flypriser og ved at lave videoer der passer til platformens trends, for eksempel ved at bruge filtre og memes.
Derudover bruger RyanAir Instagram, blandt andet til at tage deres følgere med bag kulisserne, fortælle om livet som ansat og dele relevante nyheder. Derudover deler de også med jævne mellemrum videoer fra deres TikTok, hvilket altså viser at de forsøger at trække deres publikum med over fra TikTok, alt sammen for at drive en yngre målgruppe til deres hjemmeside.
GoodieBox
Den danske virksomhed GoodieBox gør brug af mange forskellige kanaler til at udbrede deres budskab om selvforkælelse, skønhed og kærlighed til sig selv. De er blandt andet spottet på Facebook, Instagram, YouTube og TikTok, ligesom de også har fysiske arrangementer for deres kunder.
Lige meget hvilken kanal du møder GoodieBox på, får du et ensartet billede af virksomheden, og de sørger altid for at guide dig hen mod hjemmesiden, hvor kunderejsen slutter. Det er en abonnementsløsning til beauty- og livsstilsprodukter, men virksomhedens budskab formår gennem reklamefilm på YouTube og opslag på Instagram at brede deres budskab om “self-love”.
Hvad er næste skridt?
Så der kan du selv se! Selvom det måske virkede lidt overskueligt da du startede med at læse, er du nu blevet meget klogere på omnichannels, og måske har du endda selv lyst til at springe ud i en omnichannelstrategi nu. Husk, at hvis du har brug for en løsning der passer perfekt til din virksomhed, hjælper vi, Adtention, dig gerne med at komme i gang, for eksempel gennem en analyse af dine marketingtiltag, hvor vi kan komme med forslag til hvordan du kan gøre kunderejsen mere forenelig. Ellers er det bare at springe ud i det!
De vigtigste pointer:
- Omnichannel betyder at alle dine kanaler er forenede og kan arbejde sammen – IKKE at du blot benytter dig af flere kanaler.
- Ensartethed er vigtigt – hvis dine kunder får forskellige indtryk fra forskellige kanaler giver det et rodet og ikke-troværdigt billede.
- Brug ikke flere kanaler end du kan håndtere – start småt og udvid over tid.